mitä sinä et pese samassa koneellisessa?
Olen lukenut nettikeskusteluja pyykinpesusta niin monilla on outoja sääntöjä, esim ei alusvaatteita muiden vaatteiden kanssa samaan aikaan pesuun. Mä pesen kyllä kaikkea sekaisin, kunhan materiaali ja lämpötilat ovat yhteenkäyvät. Esim pyyhkeitä, lakanoita, siivousrättejä, kestositeitä, alkkareita sekaisin. Puhtaanahan ne koneesta tulevat!
Kommentit (54)
ulkovaatteita, farkkuja jne en pese alkkareiden, lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. Siivousrätit omana koneellisenaan. Ettei mahdollinen hiekka hierrä.
Ei mulla muita neurooseja pyykinpesuun liity. ;)
Itse pesen erikseen pyyhkeet 90asteessa, lakanat 60asteessa. Lasten vaatteet erikseen. Miehen vaatteet erikseen sekä omani. Sitten pesen vielä mun ja miehen sukat ja alushousut yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 20:42"]
Siivousrätit aina erikseen (pesu 90 asteessa). Samoin koirien pyyhkeet, jonka jälkeen pyöräytän koneen vielä tyhjänä ennenkuin laitan seuraavan koneellisen.
[/quote]
Koiran kanssa voi asua, mutta pyyhkeet pitää pestä erikseen. Miksi?
Pyrin pesemään lakanat ja pyyhkeet yhdellä koneellisella ja kaikki vaatteet toisella kertaa. Ennen pesin myös tummat, valkoiset ja värilliset omina koneellisinaan, mutta nykyään pyykkiä on vähemmän eivätkä vaatteet edes tartuta väriä toisiinsa.
Hohhoijaa, todennäköisesti palstalaiset vaihtavat joka päivä kaikki vaatteet puhtaisiin sukista pipoonkin sitten? Ja pyykkiä pestään 5 konetta päivässä? Mulla on muutakin tekemistä elämässä eli vuodevaatteet ja pyyhkeet 60/90, loput yleensä 40 ja ihan kaikki sekaisin. Värit ei tosiaankaan leviä. Rätit ym. pesen käytön jälkeen käsin, ei niitä missään koneessa pyöritellä. Ja näillä spekseillä kone pyörii kerran-kaksi viikossa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 01:35"]
Hohhoijaa, todennäköisesti palstalaiset vaihtavat joka päivä kaikki vaatteet puhtaisiin sukista pipoonkin sitten? Ja pyykkiä pestään 5 konetta päivässä? Mulla on muutakin tekemistä elämässä eli vuodevaatteet ja pyyhkeet 60/90, loput yleensä 40 ja ihan kaikki sekaisin. Värit ei tosiaankaan leviä. Rätit ym. pesen käytön jälkeen käsin, ei niitä missään koneessa pyöritellä. Ja näillä spekseillä kone pyörii kerran-kaksi viikossa.
[/quote]
Samaa mieltä muuten, paitsi että rätit pitää kyllä välillä pestä koneessakin. :)
[/quote]Taitaa olla aika iso kone sulla?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 01:52"]
[/quote]Taitaa olla aika iso kone sulla?
[/quote]
9 kilon kone on. Liinavaatteita ja pyyhkeitä en välttämättä pese joka viikko, mutta vähintään kahden viikon välein niitä se koneellinen tulee. Ja muita vaatteita sitten yleensä kerta viikossa, joskus kaksi jos on erityisempää tarvetta.
Ap, en ikinä pese mitään valkoisia tai vaaleita vaatteita värillisten kanssa. Erottelen myös froteepyyhkeet ja lakanat eri koneisiin. Pesen yleensä samanväriset ja samalla lämmöllä pestävät omina satseinaan. Froteet pesen erillään siksi, että niistä lähtee aina vähän nöyhtää, joka tarttuu muihin vaatteisiin. En käsitä, miksi pyykkien lajittelu värien ja pesulämpötilan mukaan voi olla niin vaikeaa. Siivousliinoja en ikinä pese pitovaatteiden kanssa samassa koneellisessa. Nämä ovat alkeellisimpia sääntöjä, joita laitoshoitajaksi opiskellut ystäväni antoi pyykinpesusta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 14:50"]
Ap, en ikinä pese mitään valkoisia tai vaaleita vaatteita värillisten kanssa. Erottelen myös froteepyyhkeet ja lakanat eri koneisiin. Pesen yleensä samanväriset ja samalla lämmöllä pestävät omina satseinaan. Froteet pesen erillään siksi, että niistä lähtee aina vähän nöyhtää, joka tarttuu muihin vaatteisiin. En käsitä, miksi pyykkien lajittelu värien ja pesulämpötilan mukaan voi olla niin vaikeaa. Siivousliinoja en ikinä pese pitovaatteiden kanssa samassa koneellisessa. Nämä ovat alkeellisimpia sääntöjä, joita laitoshoitajaksi opiskellut ystäväni antoi pyykinpesusta.
[/quote]
Minulle se on vaikeaa, koska asun yksiössä, johon ei mahdu pyykinpesukonetta. Pesutuvassa on kymmenen kilon kone, joten tuntuu vähän hölmöltä pestä siinä erikseen neljää valkoista froteepyyhettä. Tämä ei ole kuitenkaan suuri ongelma, koska suurin osa vaatteistani on värillisiä ja tummasävyisiä. Muutamat vaaleat vaatteeni ovat lähinnä jotain yöpaitoja, joten niiden harmaantuminen ei haittaa. Lakanat ja pyyhkeet pesen omana satsinaan. Ostaako sun laitoshuoltajaksi opiskellut ystäväsi mulle sen verran valkoisia tekstiilejä, että saan niistä täyden koneellisen?
Onko sulla sitte eri pyykkikori näille?
Onhan ne pyykkikorissaki lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sitte eri pyykkikori näille?
Onhan ne pyykkikorissaki lähekkäin.
Mahtaakohan ap enää 8v jälkeen olla täällä palstalla?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 00:53"]
Täällä ei siis pesuohjeista välitä juuri kukaan?
[/quote]
Pesuohjeista? Puuvillan voi pestä aina kuudessakympissä, yleensä myös ysikympissä. :)