mitä sinä et pese samassa koneellisessa?
Olen lukenut nettikeskusteluja pyykinpesusta niin monilla on outoja sääntöjä, esim ei alusvaatteita muiden vaatteiden kanssa samaan aikaan pesuun. Mä pesen kyllä kaikkea sekaisin, kunhan materiaali ja lämpötilat ovat yhteenkäyvät. Esim pyyhkeitä, lakanoita, siivousrättejä, kestositeitä, alkkareita sekaisin. Puhtaanahan ne koneesta tulevat!
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:28"]
Alusvaatteissa on erilainen lika kuin vaikka puseroissa.
[/quote]
??
Minä erittelen vain tummat vaaleista ja pesen kaiken 60 asteessa. Paitsi villan ja muun aran materiaalin. Olen monesti ajatellut, että olen neuroottinen ihminen mutta tätä palstaa lukiessa olen tullut toisiin ajatuksiin...
Siivousrätit korkeintaan ulkovaatteiden kanssa. Kuraisia ulkovaatteita ei alusvaatteiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:22"]No eipä ole koskaan tullut mieleen, että pesisi alusvaatteet erikseen muista vaatteista. Miksi näin?
Minä lajittelen vain värien mukaan ja lakanat + pyyhkeet keskenään 60 asteessa. Toisinaan pesen miehen urheiluvaatteet erikseen, koska mielestäni hienhaju tarttuu muihin vaatteisiin. Ne aiheuttaa mulle vähän päänvaivaa, kun teknisiä materiaaleja ei kai saisi pestä 60 asteessa, mutta muuten ei haju lähde. Ne haisee ihan kissanpissalle, vaikka pyydän miestä huuhtelemaan ne heti kotona... *yöks*
[/quote]
Miehen alusvaatteet ovat aina kakkaset :(
Saanko kysyä miksi noin valtava erottelu (esim pyyhkeet ja vaatteet), jos pesee kuudessakympissä? Huvin vuoksi vai koetteko ihan tarvetta?
Mä jaottelen värien mukaan ja sitten lämpötilan, eli herkemmät ja vähemmän likaiset 40 asteeseen ja muut kuuteenkymppiin. Ei muita erittelyjä.
Siis millaisia alusvaatteita te oikein käytätte? Mun ovat kalliita eivätkä millään kestäis mitään 60 pesua!?!
Yleisesti pesen kaikki 40(värit toki eroteltu), lakanapyykit 60. Paitsi just ne herkemmät villat ja hepenet sitten pesuohjeen mukaan.
Värejä sekaisin eli tummat, siniset, valkoiset ja punaiset erikseen.
Petivatepyykkiin laitan harvoin muuta kuin petivaatteita.
Aikoinaan vauvjen vaatteet pesin muutaman kuukauden erikseen.
Mies pesköön omat vaatteensa itse ja erikseen, en ole mikään piika sille.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:48"]Saanko kysyä miksi noin valtava erottelu (esim pyyhkeet ja vaatteet), jos pesee kuudessakympissä? Huvin vuoksi vai koetteko ihan tarvetta?
[/quote]
No tavallisesti vaatteet pesen 40 asteessa ja pyyhkeethän pitää pestä 60 asteessa.
Mattoja tai siivousliinoja en pane muun pyykin sekaan. Muuten pesen sitten samassa lämpötilassa pestävät yhdessä, vaaleat erikseen.
kaikille neurootikoille tiedoksi ja muistutukseksi, silittäkää pyykkinne, kyllä pöpöt kuolee, vaikka kuinka alhaisessa pesisitte.
Hyvin vähän pesen vaatteita 40 asteessa, koska ne ei siinä lämpötilassa "oikeasti" puhdistu. Lähes kaikki vaatteet pestään 60 tai yli.
Kuin jotku voi pestä alusvaatteetki 40 asteessa, yök!
Minäkin pesen lähinnä värien ja lämpötilojen mukaan. Onko teillä muilla sitä ongelmaa että esim. valkoista 40 asteen pyykkiä on vähän ( tarkoitan siis tavallisia sisävaatteita en mitään lakanoita, eli puseroita tai housuja) ja tällöin on pakko pestä vajaa koneellinen. En uskalla valkoisten vaatteiden kanssa pestä muita värejä koska pelkään että värjääntyvät. Samoi täysin mustat pesen erikseen eli oikeastaan minulla on kolme eri "värilajitelmaa" värilliset, valkoiset ja mustat. Miten teillä muilla? Kuudessakympissä pesen vain lakanat, petivaatteet, pyyhkeet ja alusvaatteet ja niitä en sentään erittele värien mukaan koska eivät värjää. (tai no valkkoiset lakanat erikseet mutta mulla on paljon värikkäitä petivaatteita eli enimmäkseen niitä)
Tää on just tätä suomalaista ylihygieenisyyttä. Tuskin se vaarallista on, jos pyykkiin jää hieman pöpöjä 40-pesun jälkeen. Huoh...
Minua ahdistaa älyttömästi pestä pyykkiä pesutuvassa kun muutkin käyttävät sitä konetta! :(
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 00:24"]Minua ahdistaa älyttömästi pestä pyykkiä pesutuvassa kun muutkin käyttävät sitä konetta! :(
[/quote]
Joo. Nissä on pesujauhetöhnää.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:55"]
Siis millaisia alusvaatteita te oikein käytätte? Mun ovat kalliita eivätkä millään kestäis mitään 60 pesua!?!
Yleisesti pesen kaikki 40(värit toki eroteltu), lakanapyykit 60. Paitsi just ne herkemmät villat ja hepenet sitten pesuohjeen mukaan.
[/quote]
Mulla on sekä puuvillaisia alkkareita että hienompaa materiaalia olevia hepeneitä. Hepeneet neljään kymppiin puuvillaiset kuuteenkymppiin :)
Täällä ei siis pesuohjeista välitä juuri kukaan?
Alusvaatteissa on erilainen lika kuin vaikka puseroissa.