Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukaudessa käteen 1850e; työtön yh. Jess!

Vierailija
03.01.2014 |

Sain uudet päätökset juuri, olen työtön yh, saan käteen 1850/kk - siitä vuokra vie 720e/kk, muuten jää siis käyttöön 1100 e/kk.
Hesarin luokkakoneen mukaan olen rahallisesti alaluokan alaluokkaa - mutta kulttuurisesti eliittiä!

En ihan ooo, samaa mieltä, minusta meillä on paljonkin rahaa käytettävissä. Ja lapset vielä harrastavat jääkiekkoa, pianoa ja maalausta - eli ns. kalliita harrastuksia.
Elämä 2014 senkun hymyilee!

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs teijän eläkkeet? Kuka ne maksaa?

Perinnöt lapsille? Lääkkeet 79-v.?

Vierailija
82/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräyskirjalla ollut, loppunut raskauteen. sen jälkeen 3 lasta tiuhaan. mies otti ja jätti. joten siitä tämä jama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ei sitten vanhana valita täällä palstalla, kun on huono eläke, ei säästöjäkään mistään, kun tuli parhaimmat vuotensa odotettua sitä "mielekästä työtä" ja opiskeltua alaa, jolle ei tod.näk. työllisty kukaan (kaikista lupauksista huolimatta). Juu, vietät nyt lapsen kanssa aikaa, mutta kyllä sitä varmasti työssäkäyvätkin vanhemmat ehtii lasten kanssa viettämään aikaa. On viikonloput, syyslomat, hiihtolomat, joululomat ja vielä pitkääkin pidempi kesäloma! On pekkasia ja vuorotteluvapaita, joten ihan lapsen edun takia en makoilisi kotona - anteeksi opiskelisi kotona ja "etsisi mielekästä työtä". Voi olla, että sitä lastakin alkaa rasittaa se mutsin naama siellä himassa. 

Jos sattuisitkin työhaastatteluun pääsemään, niin takuulla se työnantaja ei hevillä sulata sitä vuosien työttömyyttä. Pääsääntöisesti työtä saavat ne, jotka jo töissä ovat. Työttömän on kovin vaikea päästä edes kaupan kassalle. Työnantaja arvostaa sitä, että on edes yritetty tehdä jotain työtä, vaikkei sitten sitä omaa alaa tai mielekkäintä työtä.

Samalla opetat lapsellesi vääränlaisen kuvan suomalaisesta yhteiskunnasta. Hän muistaa ikänsä, että äiti se vaan lepäili ja opiskeli kotona, jostain se sai silti rahaa, vaikka ei työtäkään tehnyt. Uskokaa pois tapatyöttömät, että jonain kauniina päivänä työttömyyskorvaus ja sossun tuet tulee vastikkeellisiksi ja sitten te vasta pulassa olettekin. Ottakaa siis lusikka kauniiseen käteen ja yrittäkää työllistyä ihan mille alalle tahansa. Siivoustyö cv:ssä on 100 kertaa parempi kuin työttömänä oleilu vuosia. 

Vierailija
84/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:26"]34: itse asiassa pieni/keskipalkkainen saa saman verran eläkettä kuin ns. lusmu. Lusmu saa nimittäin asumistuen joka kattaa sen pienen eron työ- ja kelan eläkkeen välillä. Itse asiassa siis eläkkelläkin jää noin saman verran käteen...

[/quote]

Niin, tällä hetkellä. Tulevaisuudessa on tuet ja mahd. eläkkeetkin tiukassa.

Vierailija
85/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, kuinka joku 3 lapsen äiti viitsii tuulettaa, että jää tonni rahaa käteen vuokran maksun jälkeen. Toi tonnihan menee jo ruokakauppaa kuukaudessa...

Vierailija
86/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, kuinka joku 3 lapsen äiti viitsii tuulettaa, että jää tonni rahaa käteen vuokran maksun jälkeen. Toi tonnihan menee jo ruokakauppaa kuukaudessa...

Vierailija
87/103 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:23"]

Sama täällä! Työtön yh, saan sossusta 1200€, lapsilisä 150€, elatusmaksu 150€ ja asumistuki 300€. :) 1800€ kuussa ja vuokraan menee 800€. Tonni jää käteen kuussa.

[/quote]

Tämä maa on sairas jos kotona istumisesta saa noin paljon.

[/quote]

Ylläolevassa esimerkissä pisti silmään "saan sossusta 1200€" jos vähäänkään sosiaaliturvaa tuntee niin tietää että tuollaisia summia ei normaalisti saa sossusta koska pääosa tuista tulee Kelalta ja vaan täydentävä tuki sossusta eli toimeentulotuki on yleensä vain muutamia satasia jos edes sitäkään. Jos kyseinen kirjoittaja on vielä linjoilla voisi selventää että miten tuo toimeentulotuki on hänen kohdallaan laskettu koska tuki on pelkkää matematiikkaa eli tulot miinus hyväksyttävät menot ja toimeentulotuen perusosat ovat samat kaikilla (jos siis verrataan samankokoisia perheitä) Ylläolevan esimerkin tyypiltä näytti ihmeellisesti puuttuvan kokonaan perustulo eli Kelalta saatava perustulo joka on yleensä esim. työttömyyskorvaus tai kotihoidontuki tai vanhempainraha. Vasta kun kaikki Kelalta haettavat tuet on haettu niin sitten sossu laskee toimeentulotuen tarpeen.

Ei kenenkään tarvitse ihmetellä paljon esim. työtön yksinhuoltaja tai työtön kahden huoltajan perhe saa kun jos toimeentulotukea ymmärtää niin sen voi katsoa toimeentulotuen taulukoista. Tomeentulotuen perusosat ovat siis se minimini mitä esim. työttömälle henkilölle lopulta jää viivan alle eli käyttöön muutaman hyväksyttävän menon jälkeen joita ovat vuokra, sähkö, vesi, sairas- ja lääkekulut. (näissäkin on maksimirajat eli vuokraakin korvataan vain tiettyyn rajaan saakka eli mitään ylisuuria vuokria sossu ei maksa)

Tässä esimerkki esim. kahden lapsen työttömän yksinhuoltajan tukisummista:

Tulot:

työttömyyskorvaus 670€ netto

asumistuki 680€ netto

lapsilisät 300€ netto

elatustuet 300€

Sitten tehdään toimeentulotukilaskelma eli tulot miinus menot

Hyväksyttävät menot voivat olla vaikka:

-vuokra 880e

-sähkö 50€

-sairaskulut 20€

-toimeentulotuen perusosa yksinhuoltajalle 524€

-ensimmäisen lapsen perusosa 300

-toisen lapsen perusosa 276€

Tulot ovat yhteensä 1950€ ja menot ovat yhteensä 2050€ eli tulot miinus menot ovat -100 eli henkilö saa toimeentulotukea Kelan tukien lisäksi 100€.  (näistä tuista henkilö tietenkin maksaa itse kaikki laskunsa esim. vuokransa ja kaikki elinkulut)

Lyhyesti sanottuna kahden lapsen yksinhuoltajalle jää vuokran ja muutaman muun menon jälkeen käteen elämiseen 1100€. Yleensä työssäkäyvälle yksinhuoltajalle jää aina enemmän koska palkkatuloillakin on mahdollista saada vielä asumistukea useampi satanen ja lapsilisät sekä elatustuet tulee aina palkan päälle ja onhan ainakin kokoaisesti työstä saatu palkka paljon parempi kun esim Kelan peruspäiväraha.

Se on aika suhteellista se, mikä on paljon ja mikä ei mutta jos nyt keskituloista yksinhuoltajaa tai keskituloista kahden huoltajan perhettä verrataan työttömään samansuuruiseen perheeseen niin kyllä keskituloiselle jää kuitenkin rutkasti enemmän rahaa elämiseen asumiskulujen, sähkön, veden, päiväkotimaksujen, työmatkojen ja sairaskulujen jälkeen mitä jää työttömälle, vaikka maksaakin kaiken itse ilman tukia. (keskituloinen on nykyään n. 3000€ bruttona tienaava eli esim. pariskunta tienaa yhteensä n. 6000€ brutto ja siihen tietenkin lapsilisät päälle) En todellakaan ymmärrä keskituloisten ruikutusta siitä että maksetaan veroja ja omistusasuntoa ja mitään ei jää muka käteen. Kannattaa verrata mitä työttämälle jää käteen vastaavien kulujen jälkeen ja sitten miettiä kummalle jää vähän.

Vierailija
88/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolmen pienen yh:na herkkua ole. Tietynlaista stressiä tietysti on töihinpaluusta, miten saada kaikki käytännössä järkättyä. Kolmivuorotyö tässä elämänvaoheessa on mahdottomuus. Perhepäivähoitaja sinänsä ok ajatus, pitänee miettiä eri vaihtoehtoja. Mutta osaako joku joka on työtön kertoa miten prosessi menee ihan käytännössä? Kuulum YTK, ensinkö työkkäriin vao yhteys liittoon. Entä miten opiskelu vaikuttaa?

Vierailija
89/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:23"]

Sama täällä! Työtön yh, saan sossusta 1200€, lapsilisä 150€, elatusmaksu 150€ ja asumistuki 300€. :) 1800€ kuussa ja vuokraan menee 800€. Tonni jää käteen kuussa.

[/quote]

Tää on ainakin höpöä. Et saa sossusta tuota summaa, vaan kyllä se sossu vaatii hakemaan työttömyyskorvauksen. 

Vierailija
90/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tossa sanoin miehelle, että vissiin pitää pistää eropaperit vireille ja mä muutan (mukamas) lapsen kanssa vuokralle johonkin läävään, niin saadaan rahaa enemmän kuin mä saan nyt palkkaa täyspäiväsestä, vastuullisesta työstä.. Jossa mä raadan niska limassa, joskus jopa lauantaisin..

Vierailija
91/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 20 vuotta työelämässä tehden kaikkea mahdollista "paskaduunia" ja parempaakin. Sen jälkeen olin kahdesti äitiysvapaalla, sekä kotona hoidin lapsia kotihoidontuella, yhteensä n. kolme vuotta. Ei ollut työpaikkaa johon palata.

Sitten pääsin opiskelemaan ja sain opintorahaa+opintolainaa. Välissä tuli ero lasten työttömästä isästä.

Nyt olen vastavalmistunut kahden lapsen yksinhuoltaja. Työmarkkinatukeni tulee olemaan noin 640€ netto (vireillä). Kuulun YTK, mutta työssäoloehto ei täyty (opiskelun ja lastenhoidon lisäksi en ole samaan aikaan tehnyt palkkatöitä). Asumistukea saan 677€ (vuokra 944€). Lapsilisät 313€, elatustuki 303€. Meille jää siis käteen vuokran jälkeen 989€.

Tarhamaksut 0€, koululaisen iltapäiväkerho 80€/kk. Vanhemman lapsen harrastus 170€/lukukausi. Lisäksi maksan tietysti ruoat, puhelimen, sähkön, lehdet, vakuutukset yms. näistä tuloista eli tuista. En leveile. Enkä myöskään koe huonoa omaatuntoa nostaessani lakisääteisiä sosiaalitukia. Mitä veroihin tulee, niin opintorahasta kuin myös työmarkkinatuesta maksan 20% veroa.

Töitä etsin koko ajan,  ja varsin mielelläni tekisin sellaista mistä maksetaan palkkaa. Ikävä kyllä valmistuin sekavalle alalle, jolla useita yt-neuvotteluita käynnissä. Sellaisesta suhdanteesta ei ollut tietoa hakeutuessani koulutukseen viisi vuotta sitten.

Näin se vaan menee, näin sitä ajautuu tilanteisiin elämässä. "Verorahoilla eläjien" kritisoijille muistutan, että he saattavat milloin tahansa olla itse tilanteessa, jossa tarvitsevat yhteiskunnan tukia. Voi tulla ero, tai vakava sairaus, tai mitä tahansa. Sota (kyllä: viittaan tänne saapuviin pakolaisiin, tervetuloa todellakin).

Vein juuri toimeentulotukihakemuksen sosiaalivirastoon, toivon että saamme jotain pennosia sieltä lisäksi.

Olen iloinen ja kiitollinen siitä, että elän hyvinvointivaltiossa, ja että olen omalta osaltani voinut olla sitä pitämässä pystyssä. 

Vierailija
92/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 15:06"]

Miten voi asua ahtaasti, jos vuokra kaupungin asunnossa on 1200 eur? Tämä kysymys no:lle 86.

Ja itse asiasta; pienten lasten yh:n vielä ymmärrän, jos on mieluummin työttömänä jonkun aikaa. Jos on raskas työ ja pitkä työmatka eikä saa siitä enempää kuin työttömänä kotonakaan, niin kyllähän se valinta pistää miettimään. Mutta silloin on pidettävä huoli lasten arjen mielekkyydestä. En hyväksy, että lapset ovat silloin pitkät päivät hoidossa, mutta osaviikkoisesti tai kerhossa parina päivänä viikossa.

Ja sinäkin aikana pitää myös aikuisen pitää huoli, ettei putoa yhteiskunnan kelkasta. Ja aktiiviseen työnhakuun heti, kun lapset vähän kasvavat, 3-4v.

Sinulle yh, joka mietit paluuta kolmivuorotyöhön; mitä jos ottaisit hoitolapsia kotiisi? Siis ryhtyisit perhepäivähoitajaksi joksikin vuodeksi?

[/quote]

Jos alkaa aktiiviseen työnhakuun vasta 3-4 vuoden kotona olon jälkeen, on auttamatta myöhässä. Oikeampi arvio olisi 1-1,5 v.

Vierailija
93/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ytk ota huomioon työntekoa ennen opiskelua ja lapsia? Vai oletko liittynyt vasta?

Vierailija
94/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ytk ota huomioon työntekoa ennen opiskelua ja lapsia? Vai oletko liittynyt vasta?

Vierailija
95/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kadehdi, tykkään käydä töissä, käteen jää 2000 asumiskulujen jälkeen.

Vierailija
96/103 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
97/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan on tietysti mahdollista siten, että tämä joka sieltä sossusta saa sen 1200e, ei ole oikeutettu mihinkään kelan tukiin! Lapsi yli 3-vuotias ilmeisesti ja kaikkihan ei työttömänä ollessa saa kelan työttömyyskorvausta vaan on turvauduttava sossun tukiin.

Joku sanoi että kolmella ihmisellä menis tonni jo ruokakauppaan. Ei todellakaan mene jos yhtään katsoo hintoja eikä osta mitä sattuu! Meillä menee reilu 500 kahdelta aikuiselta ja 1-vuotiaalta sisältäen vaipat ja muut päivittäistavarat.

Ja eiköhän ne eläkeläisetkin ole ihan samalla tavalla toimeentulotukeen oikeutettuja, eli lääkekulut sitä kautta. ;)

Vierailija
98/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan noin 2300€/kk, työtön yh olen. Vuokra 1200€, asumme ahtaasti kaupungin vuokra-asunnossa. 1100€ jää siis käyttörahaa. Paitsi että tuolla summalla elää 5 ihmistä, 220€/kk per henkilö sisältäen ruuat, netti, puhelimet, vaatteet Ym. Vieläkö ootte kateellisia?

Vierailija
99/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu, että joku saa mitään tekemättä NELINKERTAISENA sen, mitä itse saa opiskelemalla täysipäiväisesti (470 e). Ja tämäkin vain 9 x vuodessa. Vuodessa joku työtön yh-mamma saa yli VIISINKERTAISENA sen, mitä itse saan.

Onneksi opintolainalla ja kesäduunilla saan käyttörahaa varmaan noin 10 000 e vuodessa. Tonnin kuussa vähemmän kuin yh-mammalla. Kyllä sillä toimeen tulee.

Vierailija
100/103 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaan kantaa ottamatta, en ymmärrä miksi olisin kateellinen työttömälle YYHOOLLE. Paljon mieluummin osa-aikainen ja onnellisessa avioliitossa :)