Kuukaudessa käteen 1850e; työtön yh. Jess!
Sain uudet päätökset juuri, olen työtön yh, saan käteen 1850/kk - siitä vuokra vie 720e/kk, muuten jää siis käyttöön 1100 e/kk.
Hesarin luokkakoneen mukaan olen rahallisesti alaluokan alaluokkaa - mutta kulttuurisesti eliittiä!
En ihan ooo, samaa mieltä, minusta meillä on paljonkin rahaa käytettävissä. Ja lapset vielä harrastavat jääkiekkoa, pianoa ja maalausta - eli ns. kalliita harrastuksia.
Elämä 2014 senkun hymyilee!
Kommentit (103)
Ei 8000 e palkalla saa ihan noin isoa ansiosidonnaista koska palkka huomioidaan vaan tiettyyn summaan asti ja sitten lopusta hyötyy enää pennosia varsinkin kun sinulla ei ole edes lapsikorotuksia siinä.
Suhteessa siis pienipalkkainen saa enemmän ansiosidonnaista kuin suurituloinen.
Olen työllinen yh, kuukaudessa käteen lapsilisien ja elatusmaksun kanssa yli 3000 euroa. Siitä vuokra 950. Elämä on ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:49"]
Mitä järkeä tässä on?? Muija saa rättikaupasta käteen n:1000€/kk -55€ autopaikka ja toiset saa loisimalla melkein tupla määrän rahaa.
Meidän kannattaisi "erota" ja muija ottaisi lopputilin,menisi lasten kanssa "vuokralle" soppahuolto ym. Maksaisi kaiken sitten asuttaisiin normaalisti kuin ennenkin ja tulot olisi tuplattu.
[/quote]
Meillä sama juttu. Meillä minä muijana tienaan kaupankassana noin 1000 euroa bruttona. Kaksi lasta ja mies. Kannattaisi erota, jättää asunto miehelle ja mennä vuokralle lasten kanssa.
Voin vain kysyä itseltäni: miksi ihmeessä käyn töissä?
Tuolla joku mainitsi, että takuueläke on noin 800 e bruttona. Tämän hetken eläkelaskurin mukaan eläkettä saisin reilut 200 euroa. Eli jos nyt heittäytyisin työttömäksi, niin silti saisin aikanaan tuon 800 euroa eläkettä?
Nyt sitä suuremmalla syyllä: miksi ihmeessä käyn töissä?
Eläkkeeseen ei kannata vedota: äitini joka tehnyt töitä ikänsä saa nettona 1200e eikä muita etuuksia, kun taas ihminen joka ei ole koskaan käynyt töissä saa eläkkeen 740e + asumistuen 400e eli yhteensä 1140e. Niin se vaan menee että Suomessa ei työnteko kannata.
Täh? Miten ihmeessä viimeisellä voisi olla tiukkaa jos tuohon vuokraankin saa vielä asumistukea. Jää kuitenkin varmasti 1000:n euron kieppeillä muuhun elämiseen ja sillä elää ihan hyvin yhden lapsen kanssa vaikka miten päin olisi jos yhtään suunnittelee ruokia yms. Jos ei siis ole mitään velkoja maksettavana.
Mä olen opiskelija ja todellakin mielummin menen töihin kun valmistun, kuin että olisin kotona. Ihan sama vaikka palkka olisi pikkusen huonompi kuin työttömyyspäiväraha.
terv, yh myös
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:31"]
Enkä tod. mene töihin alle 2300 palkallla ja hyvillä työajoilla. Työnteko se ei Suomessa kannata. Eikä ole yhtään huono omatunto. Yksi elämä käytössä ja en tippaakaan jaksa tuskastua muiden mielipiteistä siitä, että pitäisi vaikka siivota katuja tuolla, eikä ottaa vastaan yhteiskunnan tukia. Minä mielummin sivistän itseäni ja teen mieluisia asioita päivät pitkät, kunnes mieluisa työ löytyy. Jos minä alkaisin pakertaa orjatöissä jotta saisin saman käteen kuin nyt, niin ei sillä ketään pelastettaisi tai mitään parannettaisi. Elämässä pitää olla itsekäs.
-10
[/quote]
Tässähän se tuli, suoraan sanottuna. Elämässä pitää olla itsekäs, eli revi itsellesi ja potkaise muita vaikka päähän jos tarvii. Tässä syy siihen että suomessa voidaan niin huonosti. Jos kulttuurimme olis yhtään kehittyneempi, elämässä kannattaisi olla yhteisvastuullinen. Se on ainoa tapa rakentaa lapsillemme parempi tulevaisuus. Tietysi itsestään pitää huolehtia hyvin, mutta itsekkyys elämänarvona on pahuutta. Kovasti selität itsellesi ettet aio tuntea huonoa omaatuntoa. Käytännön tilanteellesi et ehkä mitään voi, mutta hyvän elämän kannalta tuo itsekkyys on huono valinta. Tulet huomaamaan. Omatunto on sitä varten että se auttaa valitsemaan hyvän ja pahan ja opettamaan ne myös lapsille.
[/quote]
Millä tavalla se on itselleen repimistä ja muiden potikimista, että ottaa sen mitä yhteiskunta tarjoaa?? Kuka kärsii siitä, että minä nautin elämästäni näin?? Monelle ei tuokaan summa riittäisi - minulle riittää. Minä opiskelen jatkuvasti itselleni korkeampaa tutkintoa, mutta omaehtoisesti. Haen töitä kyllä, mutta tietyillä kriteereillä: en aio aiheuttaa itselleni ja lapselleni vaikeuksia siksi, että joku soimaa ja sanoo että on tehtävä mitä tahansa työtä paskapalkalla.
Hyvä ja pahan eron oppii ihan muualta kuin murehtimalla sitä, mitä muut ajattelevat, ja toimimalla jalkamattona. Terve itsekkyys ei ole pahuutta, terve itsekkyys vie eteenpäin oikealla tavalla kuten kunnianhimo ja suojaa yksilöä täysin turhilta ulkopuolisilta paineilta.
[/quote]
Kuules nyt, yhteiskunta ei ole joku joulupukki jolla on jossain tonttuja hommissa, vaan ne sun korvaukset tulevat verotuloista eli TOISTEN IHMISTEN työstä. Eli sun ajatuksesi on lähtökohtaisesti lapsellinen. Että kaikki revitään mitä irti saa. Sillä lailla ei pyröi mikään hyvä ja tuolla logiikalla yhteiskunnan tuista ei ole kohta enää mitään jäljellä. Kovin on mustavalkoinenkin ajattelusi; ei epäitsekkyys ole samaa kuin jalkamattona olo tai toisten mielipiteiden mukaan eläminen. Se on oman kortensa kantamista yhteiseen kekoon. Oli se sitten mikä vain. Ja terve itsekkyys on itsestään huolehtimista, ei muuta. Elämässä pitää olla itsekäs sen verran että pystyy olemaan vastuussa hyvinvoinnistaan. Muuhun ei itsekkyyttä tarvita. Vaan tarvitaan yhteysyötä. Pyrkimystä yhteiseen hyvään. No, ethän sä nyt tässä itsekkyydessä mitään isoa pahista edusta, kyllä ne on ihan muualla kuin työkkärin asiakkaina. Että hyvää jatkoa vaan.
[/quote]
Niin, kyllä se itsekkyys on toisilta pois, tässä tapauksessa veronmaksajilta, ihan tavallisilta suomalaisilta. Ja noiden verojen takia monen ei kannata töitä tehdäkään. Kai hyvinvointiyhteiskunnan luomisessa on ollut taustalla ihan lämmin ajatus ihmisten auttamisesta (tai äänestäjien suosion kalastelu), mutta kuten jo toiseen ketjuun kirjoitin, se toimi tasan niin kauan kuin ihmisten moraali oli korkea. Vanhemmillakin ihmisillä ajatukset ovat muuttuneet "kunniallisesta elämästä" "terveeseen itsekkyyteen", mikä ei ole hyvä. "Terveesti itsekäs" ei välttämättä halua muille mitään pahaa, eikä hän mene kenenkään todellisen veronmaksajan ovikelloa pimpottamaan ja vaatimaan rahaa itselleen, mutta kun näitä "terveesti itsekkäitä" on riittävän monta ja raha tulee näkymättömästä kohteesta (valtiolta), lopputulos on kestämätön. Ei kestä valtion talous, eikä kestä ihmisen psyyke. Luulen, että ihmisyyteen kuuluu jonkinlainen yhteisöllisyys ja toisten auttaminen, mikä kapenee koko ajan. Minusta on jotenkin outoa, että ennen suomalaisia pidettiin tuppisuina erakoina, jotka likipitäen pelkäsivät muita ihmisiä, mutta kyllä "ennen maalla" yhteisöllisyys oli ihan muuta kuin nykypäivän nuorissa kaupungeissa. Ja oma pointtinsa on sekin, että "terve itsekkyys" käytännössä tarkoittaa usein tavaran rohmuamista, mitä taas ei kestä maapallo. Eli enpä nyt tiedä, ketä se "terve itsekkyys" palvelee.
Mulla oli palkka 1100e/kk Verojen jälkeen :(
Voitte vaan kuvitella miten kivaa on elää sillä 2 lapsen kanssa ja maksaa yksin vuokra yms.
Jäin työttömäksi ja olin tosi surullnen kunnes tajusin että saan tuon saman summaN kuin ap makaamalla kotona.
Jotenkin olen "unohtanut" hakea uutta duunia ;)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:10"]
Mulla oli palkka 1100e/kk Verojen jälkeen :(
Voitte vaan kuvitella miten kivaa on elää sillä 2 lapsen kanssa ja maksaa yksin vuokra yms.
Jäin työttömäksi ja olin tosi surullnen kunnes tajusin että saan tuon saman summaN kuin ap makaamalla kotona.
Jotenkin olen "unohtanut" hakea uutta duunia ;)
[/quote]
Otin vastaan paikan, joss palkka oli melkein ansiosidonnaiseni verran. Bensaa maksellessa meni reippaasti alle... oli kuitenkin mukava homma, joten ei kaduta, vaikka ansiosidonnainen pieneni hommien loputtua
Olen yksinhuoltaja ja tuollaisiin lukuihin en pääse. Jos pääsisin, niin tuskin provoilisin täällä.
Yksinhuoltajakorotus on se alle 50€. Joten kaikki muutkin saavat tuon vähennettynä sillä korotuksella. Ansiosidonnaisesta ei tingitä vaikka kuinka joku yrittaa tehdä propakandaa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:45"]
Olen työllinen yh, kuukaudessa käteen lapsilisien ja elatusmaksun kanssa yli 3000 euroa. Siitä vuokra 950. Elämä on ihanaa.
[/quote]
mitäs sitten kun lapset muuttaa pois kotoa?menet töihin vai =)
Mä saankin yli 2000e! ;) Helppoa rahaa...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:23"]Olen työtön, ansiosidonnaisella ja saan käteen 2450e. Tosin asun yksin velattomassa asunnossa, vastike 135e, joten käteen jää ihan mukava summa.
[/quote]
Uskoakko tätä, vaatii melkein 10000 palkan....
[/quote]
Mun mielestä 5000 riittää tuohon. Ansiosidonnainen 60-70% palakasta tilanteesta riippuen ja siitä 21% veroa, voilaa!
Tekisi mieli provosoitua tällaisista kirjoituksista kun itse on sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä, eikä niin kauan kun itse on työkykyinen tarvitse valtion almuja huolia.... mutta jos toiset saavat onnensa selkärankaisten ihmisten maksamista rahoista, niin siitä vaan, kun tämä systeemi sen kerran mahdollistaa. Ja vaikka olisikin kivaa ja elämä tuntuu palkitsevalta ja tyydyttävältä niin en kyllä keskustelupalstoilla leveilisi....
Älkää nuoret (alle 60) ihmiset laskeko minkään takuueläkkeen varaan. Tämä tukisysteemi murenee paljon ennen kuin te olette eläkeiässä. Sossutuila netissä leveily on kohta kultainen muisto vain. Joko ne tuet pienenee vähitellen tai karummin lertarysäyksellä. Viimeistään siinä vaiheessa kun kestävyysvaje on ajanut Suomen maailmanpankin syliin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:23"]
Sama täällä! Työtön yh, saan sossusta 1200€, lapsilisä 150€, elatusmaksu 150€ ja asumistuki 300€. :) 1800€ kuussa ja vuokraan menee 800€. Tonni jää käteen kuussa.
[/quote]
Tämä maa on sairas jos kotona istumisesta saa noin paljon.
Tulee niitä verotuloja muustakin kun just TEIDÄN palkoistanne. :)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:45"]
[/quote]
mitäs sitten kun lapset muuttaa pois kotoa?menet töihin vai =)
[/quote]Hm. Pitäisikö sitten jäädä työttömäksi kun siitä saa niin paljon :)
Olen kans tyoton yh useamman lapsen kera. Ansiosidonnainen (noin summia) 1350 + lapsilisa 720+ elatusmaksut 600 + lapsen vammaistuki 90 + asumistuki 615 = 3375 euroa
Vuokraan menee jo yli 1000 euronen(joka siis muutama satanen asumistuen jalkeen). Mieluummin ostaisin oman asunnon, jos saisi olla tyoelamassa koko ajan...eika tarvitsisi sompailla asumistukien kanssa.