Kuukaudessa käteen 1850e; työtön yh. Jess!
Sain uudet päätökset juuri, olen työtön yh, saan käteen 1850/kk - siitä vuokra vie 720e/kk, muuten jää siis käyttöön 1100 e/kk.
Hesarin luokkakoneen mukaan olen rahallisesti alaluokan alaluokkaa - mutta kulttuurisesti eliittiä!
En ihan ooo, samaa mieltä, minusta meillä on paljonkin rahaa käytettävissä. Ja lapset vielä harrastavat jääkiekkoa, pianoa ja maalausta - eli ns. kalliita harrastuksia.
Elämä 2014 senkun hymyilee!
Kommentit (103)
Järkyttävää luettavaa. Itse olen osa-aikatyössä vaativassa työssä. Hoitomaksut maksan korkeimman mukaan eli palkasta ei jää käteen juuri mitään. Miehellä melko hyvät tulot, mutta veroja maksaakin sitten tuntuvasti. Kyllä se niin on, että keskiluokka kärsii Suomessa eniten. Mutta toisaalta työ on minulle mielenterveyttä ylläpitävä elementti ja olen onnellinen, että minulla on mies, jonka kanssa jakaa arjen ilot ja surut. Eli en kyllä teitä työttömiä yh-äitejä voi kadehtiakaan.
-11
palkka oli työttömäksi jäädessä n 8000e ja nyt saan ansiosidonnaista 134e/pvä
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 13:31"]
Enkä tod. mene töihin alle 2300 palkallla ja hyvillä työajoilla. Työnteko se ei Suomessa kannata. Eikä ole yhtään huono omatunto. Yksi elämä käytössä ja en tippaakaan jaksa tuskastua muiden mielipiteistä siitä, että pitäisi vaikka siivota katuja tuolla, eikä ottaa vastaan yhteiskunnan tukia. Minä mielummin sivistän itseäni ja teen mieluisia asioita päivät pitkät, kunnes mieluisa työ löytyy. Jos minä alkaisin pakertaa orjatöissä jotta saisin saman käteen kuin nyt, niin ei sillä ketään pelastettaisi tai mitään parannettaisi. Elämässä pitää olla itsekäs.
-10
[/quote]
Tässähän se tuli, suoraan sanottuna. Elämässä pitää olla itsekäs, eli revi itsellesi ja potkaise muita vaikka päähän jos tarvii. Tässä syy siihen että suomessa voidaan niin huonosti. Jos kulttuurimme olis yhtään kehittyneempi, elämässä kannattaisi olla yhteisvastuullinen. Se on ainoa tapa rakentaa lapsillemme parempi tulevaisuus. Tietysi itsestään pitää huolehtia hyvin, mutta itsekkyys elämänarvona on pahuutta. Kovasti selität itsellesi ettet aio tuntea huonoa omaatuntoa. Käytännön tilanteellesi et ehkä mitään voi, mutta hyvän elämän kannalta tuo itsekkyys on huono valinta. Tulet huomaamaan. Omatunto on sitä varten että se auttaa valitsemaan hyvän ja pahan ja opettamaan ne myös lapsille.
[/quote]
Millä tavalla se on itselleen repimistä ja muiden potikimista, että ottaa sen mitä yhteiskunta tarjoaa?? Kuka kärsii siitä, että minä nautin elämästäni näin?? Monelle ei tuokaan summa riittäisi - minulle riittää. Minä opiskelen jatkuvasti itselleni korkeampaa tutkintoa, mutta omaehtoisesti. Haen töitä kyllä, mutta tietyillä kriteereillä: en aio aiheuttaa itselleni ja lapselleni vaikeuksia siksi, että joku soimaa ja sanoo että on tehtävä mitä tahansa työtä paskapalkalla.
Hyvä ja pahan eron oppii ihan muualta kuin murehtimalla sitä, mitä muut ajattelevat, ja toimimalla jalkamattona. Terve itsekkyys ei ole pahuutta, terve itsekkyys vie eteenpäin oikealla tavalla kuten kunnianhimo ja suojaa yksilöä täysin turhilta ulkopuolisilta paineilta.
[/quote]
Kuules nyt, yhteiskunta ei ole joku joulupukki jolla on jossain tonttuja hommissa, vaan ne sun korvaukset tulevat verotuloista eli TOISTEN IHMISTEN työstä. Eli sun ajatuksesi on lähtökohtaisesti lapsellinen. Että kaikki revitään mitä irti saa. Sillä lailla ei pyröi mikään hyvä ja tuolla logiikalla yhteiskunnan tuista ei ole kohta enää mitään jäljellä. Kovin on mustavalkoinenkin ajattelusi; ei epäitsekkyys ole samaa kuin jalkamattona olo tai toisten mielipiteiden mukaan eläminen. Se on oman kortensa kantamista yhteiseen kekoon. Oli se sitten mikä vain. Ja terve itsekkyys on itsestään huolehtimista, ei muuta. Elämässä pitää olla itsekäs sen verran että pystyy olemaan vastuussa hyvinvoinnistaan. Muuhun ei itsekkyyttä tarvita. Vaan tarvitaan yhteysyötä. Pyrkimystä yhteiseen hyvään. No, ethän sä nyt tässä itsekkyydessä mitään isoa pahista edusta, kyllä ne on ihan muualla kuin työkkärin asiakkaina. Että hyvää jatkoa vaan.
Eikä tämä koske vaan yh:ta. Ihan samalla tavalla sieltä saa rahaa muutkin perheelliset. Lapsettomilla töissä käynti on järkevämpää.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:03"]
Enkä tod. mene töihin alle 2300 palkallla ja hyvillä työajoilla. Työnteko se ei Suomessa kannata. Eikä ole yhtään huono omatunto. Yksi elämä käytössä ja en tippaakaan jaksa tuskastua muiden mielipiteistä siitä, että pitäisi vaikka siivota katuja tuolla, eikä ottaa vastaan yhteiskunnan tukia. Minä mielummin sivistän itseäni ja teen mieluisia asioita päivät pitkät, kunnes mieluisa työ löytyy. Jos minä alkaisin pakertaa orjatöissä jotta saisin saman käteen kuin nyt, niin ei sillä ketään pelastettaisi tai mitään parannettaisi. Elämässä pitää olla itsekäs.
-10
[/quote]
Tässähän se tuli, suoraan sanottuna. Elämässä pitää olla itsekäs, eli revi itsellesi ja potkaise muita vaikka päähän jos tarvii. Tässä syy siihen että suomessa voidaan niin huonosti. Jos kulttuurimme olis yhtään kehittyneempi, elämässä kannattaisi olla yhteisvastuullinen. Se on ainoa tapa rakentaa lapsillemme parempi tulevaisuus. Tietysi itsestään pitää huolehtia hyvin, mutta itsekkyys elämänarvona on pahuutta. Kovasti selität itsellesi ettet aio tuntea huonoa omaatuntoa. Käytännön tilanteellesi et ehkä mitään voi, mutta hyvän elämän kannalta tuo itsekkyys on huono valinta. Tulet huomaamaan. Omatunto on sitä varten että se auttaa valitsemaan hyvän ja pahan ja opettamaan ne myös lapsille.
[/quote]
Millä tavalla se on itselleen repimistä ja muiden potikimista, että ottaa sen mitä yhteiskunta tarjoaa?? Kuka kärsii siitä, että minä nautin elämästäni näin?? Monelle ei tuokaan summa riittäisi - minulle riittää. Minä opiskelen jatkuvasti itselleni korkeampaa tutkintoa, mutta omaehtoisesti. Haen töitä kyllä, mutta tietyillä kriteereillä: en aio aiheuttaa itselleni ja lapselleni vaikeuksia siksi, että joku soimaa ja sanoo että on tehtävä mitä tahansa työtä paskapalkalla.
Hyvä ja pahan eron oppii ihan muualta kuin murehtimalla sitä, mitä muut ajattelevat, ja toimimalla jalkamattona. Terve itsekkyys ei ole pahuutta, terve itsekkyys vie eteenpäin oikealla tavalla kuten kunnianhimo ja suojaa yksilöä täysin turhilta ulkopuolisilta paineilta.
[/quote]
Kuules nyt, yhteiskunta ei ole joku joulupukki jolla on jossain tonttuja hommissa, vaan ne sun korvaukset tulevat verotuloista eli TOISTEN IHMISTEN työstä. Eli sun ajatuksesi on lähtökohtaisesti lapsellinen. Että kaikki revitään mitä irti saa. Sillä lailla ei pyröi mikään hyvä ja tuolla logiikalla yhteiskunnan tuista ei ole kohta enää mitään jäljellä. Kovin on mustavalkoinenkin ajattelusi; ei epäitsekkyys ole samaa kuin jalkamattona olo tai toisten mielipiteiden mukaan eläminen. Se on oman kortensa kantamista yhteiseen kekoon. Oli se sitten mikä vain. Ja terve itsekkyys on itsestään huolehtimista, ei muuta. Elämässä pitää olla itsekäs sen verran että pystyy olemaan vastuussa hyvinvoinnistaan. Muuhun ei itsekkyyttä tarvita. Vaan tarvitaan yhteysyötä. Pyrkimystä yhteiseen hyvään. No, ethän sä nyt tässä itsekkyydessä mitään isoa pahista edusta, kyllä ne on ihan muualla kuin työkkärin asiakkaina. Että hyvää jatkoa vaan.
[/quote]
Hänhän ei ollut sossun asiakas vaan noin suuren ansiosidonnaisen maksanee pääasiassa liitto? Valtiolta saa vain perusosan. Ja eihän tuota ansiosidonnaista ikuisesti kestä, toisaalta töissä ollessaan on maksanut isolla prosentilla veroja.
mielummin olen työssä käyvä pienituloinen, kuin työtön luuseri..
Ja kun lapset kasvavat, sun tulot tippuu. Todella lyhytnäköistä.
Olisi kiva tietää mistä noi koostuu. Ehkäpä tämä on kokoomuslaisen agitaattorin provo, jolla mollataan köyhiä vähäosaisia.
Olen työtön yh ja itse elän ihan kädestä suuhun. Tuskailen kuukausia etukäteen lapsen vaatehankintojen kanssa ym...Monta kertaa syöty puuroa koko päivä, kun ei ole rahaa muuhun ruokaan. Joten missä mun kultapäälysteinen pytty ja sossu-kaviaarit viipyy?!
Jännä juttu kun niin paljon puhutaan köyhyydestä ja sosiaalietuuksien pienuudesta - mutta pieni- ja keskipalkkaiset ei kyllä saa tuone enempää rahaa käteen. Olen työssäkäyvä yhden lapsen yh ja käteen tulee yhteensä 2100e, tästä kun vähentää työmatkakulut jne ei taida paljon voittaa työtätekemällä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:09"]
-10
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hänhän ei ollut sossun asiakas vaan noin suuren ansiosidonnaisen maksanee pääasiassa liitto? Valtiolta saa vain perusosan. Ja eihän tuota ansiosidonnaista ikuisesti kestä, toisaalta töissä ollessaan on maksanut isolla prosentilla veroja.
[/quote]
Joo näinhän se on. Enkä moiti tuota tilannetta, olen itsekin tehnyt pätkätöitä ja ollut työttömänä. Eikä se ole ollut kovin hauskaa. Ainoa miksi näitä kirjoitan on tuo ajatus itsekkyydestä, että nyt vaan pitää olla itsekäs. Totta on kyllä, että moni nainen on lähtökohtaisesti liian epäitsekäs ja luopuu omasta hyvinvoinnistaankin toisten eteen. Että onhan se hyvä et ap löytää hyviäkin puolia. Mut vaikkei asia ole ap;n, meillä menee huonosti tasan siksi että uskontona on itsekkyys ja ahneus.
Ja minä maksan kovalla työllä ja vaivalla teidän kaikkinaiset edut. Joo, nauttikaa vaan hyvällä omallatunnolla.
Eläkkeellä nautitte suurta eläkettä! ;)
Kukapa kysyis paljonko Katainen saa kuussa palkkaa + bonukset ym.kädensilittelyt lisäksi, entä Hautala, Räsänen ym.poliitikot?
Niin eipä näitä kysellä. Suomessa oin surkea ostovoima LÄNTISEN euroopan maihin verrattuna, huom.nyt en puhu afrikan maista saati itäisen euroopan maista
Suomea ei voi verrata Saksaan tai edes Ruotsiin.
-10
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muiden ihmisten verorahoja? Eli jos minä nyt menen mäkkärille vaikka tekemään sekalaisissa vuoroissa töitä ja pilaan sillä sujuvan arkirytmimme ja tulen äärimmäisen epäonnelliseksi, niin kerropa kuka säästää sillä ja mitä rahoja? Saako joku vanhus sitten parempaa hoitoa? Ei. Minä olen maksellut yllin kyllin veroja! Ja tulen tulevaisuudessa maksamaan varmasti niitä runsain mitoin! Minä en loisi vuosikausia, vaan nyt mieluusti opiskelen ja etsin rauhassa töitä ja samalla nautin lapsen kanssa olemisesta ja saamastamme tuesta kuten oikeuteni on.
Jotkut ihmiset saavat hirvittävät kiksit ja kiillotetun kruunun siitä, että kuvittelevat tekevänsä jonkin suurenkin palveluksen rehkimällä surkealla palkalla huonossa työstä josta pahimmillaan ei edes nauti. Sitten paheksuvat niitä, jotka hyvällä mielellä tekevät toisin. Siitä vain! Minä en näe siitä olevan mitään hyötyä, että toimisin toisin juuri nyt. Aivan yhdentekevää ympäripyöreää jargonia selitellä, että yhteiskunta syöksyy tuhoon ja verovarannot loppuvat. Sehän on selvää! Mutta minun, yhden yklsilön, toimet eivät siihen vaikuta, vaikka kuinka jotain syvällistä filosofiaa koitetaan tunkea. Sitten kun muutoksia tukirakenteisiin tehdään, niin toimitaan sen mukaan. Toivottavasti monet päättäjät viisastuvat päätöksissään. Yksi ihminen ei voi vegetarismilla pelastaa tehotuotannossa kärsiviä eläimiä! Yksi ihminen ei voi kangaskassia käyttämällä pelastaa itämerta. Yksi ihminen ei voi yliväsyneenä kahdessa työssä rehkimällä pelastaa Suomen taloutta. Ei voi edes kaksi. Joku voi ottaa siitä itselleen vastuuta, minulla on ihan omiakin murheita: etsiä mieleistä työtä, menestyä opinnoissa, huolehtia perheestäni. Ei koko maailmasta.
34: itse asiassa pieni/keskipalkkainen saa saman verran eläkettä kuin ns. lusmu. Lusmu saa nimittäin asumistuen joka kattaa sen pienen eron työ- ja kelan eläkkeen välillä. Itse asiassa siis eläkkelläkin jää noin saman verran käteen...
Mulla jää käteen saman verran palkasta (kuukausiansio 2500€). Maksan asumiskuluja tonnin joka kuukausi, loppu menee ruokaan, lapsiin, vakuutuksiin ja itseen.
Onkohan nämä etuuksilla elävät miettineet elämäänsä yhtään pidmmälle kuin aamuinen paskalla käynti?
Entäs sitten kun nuorinkin lapsi täyttää 17 ja lapsilisät loppuu, ja kun se täyttää 18 eikä enää lueta mukaan mihinkään tukiin?
Kaikki työnantajat varmaan arvostaa siinä vaiheessa kertynyttä työ(ttömyys)kokemusta. Eläkettäkään ei kerry muuta kuin takuueläke, tällä hetkellä brutto noin 800/kk. Ikinä ei ole varaa ostaa omaa asuntoa, kun ei saa edes lainaa. Sitten onkin helppo maksella siitä "runsaasta" eläkkeestä vuokrat, ruuat ja laskut. Matkusteluakin olis varmaan ihan kiva harrastaa.
Älkää hyvät ihmiset nyt kadehtiko näitä luusereita, säälikää ennemmin. Kyllä me työssäkäyvät vaan saadaan itsellemme paljon parempi elämä ja ihan itse.
Onkohan nämä etuuksilla elävät miettineet elämäänsä yhtään pidmmälle kuin aamuinen paskalla käynti?
Entäs sitten kun nuorinkin lapsi täyttää 17 ja lapsilisät loppuu, ja kun se täyttää 18 eikä enää lueta mukaan mihinkään tukiin?
Kaikki työnantajat varmaan arvostaa siinä vaiheessa kertynyttä työ(ttömyys)kokemusta. Eläkettäkään ei kerry muuta kuin takuueläke, tällä hetkellä brutto noin 800/kk. Ikinä ei ole varaa ostaa omaa asuntoa, kun ei saa edes lainaa. Sitten onkin helppo maksella siitä "runsaasta" eläkkeestä vuokrat, ruuat ja laskut. Matkusteluakin olis varmaan ihan kiva harrastaa.
Älkää hyvät ihmiset nyt kadehtiko näitä luusereita, säälikää ennemmin. Kyllä me työssäkäyvät vaan saadaan itsellemme paljon parempi elämä ja ihan itse.
Olen yh
ansiosidonnainen 1290/kk
lapsilisä n. 150
elarit n. 200
1640 yhteensä
vuokra 800 johon saan asumistukea
Tiukkaa on.
Saman verran jää mulla käteen kun käyn töissä. En saa tukia muuta kuin yh-korotuksen lapsilisään eli 50 e.