Voinko kieltää miestä menemästä?
Olen raskausviikolla 35 ja viikon verran on ollut melko voimakastakin supistelua. Nyt kuitenkin pari päivää ollut suhteellisen rauhallista, mutta tänään iltaa kohden supistelu on lisääntynyt.
Ongelma: mieheni on varannut kavereineen laivareissun Tallinnaan. Lähtö olisi huomenna perjantaina, paluu sunnuntaina. Kun reissusta tuli ensimmäisen kerran puhetta joskus syksyllä, olin sitä mieltä että menköön, laskettuun aikaanhan on vielä kuukausi. Nyt kuitenkin noita supisteluja on ollut enkä ole enää lainkaan varma idean hyvyydestä. Mies on toki sanonut (sekä minulle että kavereilleen) että minulla on veto-oikeus matkan suhteen hänen osaltaan, jos tilanne siltä näyttää. Ja nyt en tiedä mitä tekisin tuon veto-oikeuteni kanssa. Tiedän miten paljon mies on tuota reissua odottanut, ja synnytyksen käynnistyminen juuri tänä viikonloppuna ei kuitenkaan supistuksista huolimatta tunnu kuin ehkä 20% todennäköiseltä. Viikkoja kun on kuitenkin vasta se 35. Kohdunkaulan ulkosuu on pari senttiä auki, mutta sisäsuu suljettu (näin siis ainakin viime tarkistuksessa 3 viikkoa sitten). Vauva ei ole kiinnittynyt vielä, mutta on laskeutunut.
Soisin ilomielin miehelle mahdollisuuden lähteä reissuun kavereidensa kanssa. Toisaalta pelkään kuollakseni sitä, että synnytys alkaakin sillä välin. Haluan ehdottomasti miehen mukaan synnytykseen, ja toki hän itsekin haluaa olla paikalla. Nyt jos koskaan toivoisin omistavani sen kristallipallon... Miten SINÄ toimisit minun sijassani?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:48"]
Menköön mies reissuun. Eihän ole satavarmaa sekään, pääseekö synnytykseen kuitenkaan, vaikka olisi miten suunnitellut. Elämä voi yllättää ja kaikkea ei kannata laskelmoida turhan tarkkaan. Nainen se kuitenkin on joka synnyttää, miehen läsnäolo ei ole lainkaan välttämätöntä.
[/quote]
No siis ei sekään satavarmaa ole, että pääsee itse synnytykseen, kun voihan sitä vaikka kuolla ennemmin, mutta kyllä normaalitapauksissa (=ei syöksysynnytys, mies ei ole jossain kaukana töissä ym.), mies kyllä pääsee synnytykseen.
Tallinnasta pääsee monella eri tavalla pois. Jos synnytys käynnistyy, tulee laivalla pois ja ehtii vielä hyvin loppuhuipennukseen. Esikoisen syntymä kestää kuitenkin helposti 12 h.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:35"]
Kolme lasta meillä ja kertaakaan en ollut mukana synnytyksessä. Se on niin oksettava tapahtuma, että mieluummin olen kavereiden kanssa vaikka kaljalla ja odotan viestiä vauvan syntymästä. T. Mies
[/quote]
Kertaakaan et ole ollut, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä kerrot, että se on oksettavaa puuhaa?
[/quote]
Kyllä sen tietää, etkö muka ole koskaan telkkarista nähnyt? Etovaa. T. Mies
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:56"]
Tallinnasta pääsee monella eri tavalla pois. Jos synnytys käynnistyy, tulee laivalla pois ja ehtii vielä hyvin loppuhuipennukseen. Esikoisen syntymä kestää kuitenkin helposti 12 h.
[/quote]
Mun mielestä sitä miestä tarvitaan just siinä avautumisvaiheessa. Ja eiköhän se, miten kauan Tallinnasta tulee, riipu myös siitä, missä asuu. Esim. me asutaan 6 h matkan päässä Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Mun mielestä sitä miestä tarvitaan just siinä avautumisvaiheessa. Ja eiköhän se, miten kauan Tallinnasta tulee, riipu myös siitä, missä asuu. Esim. me asutaan 6 h matkan päässä Helsingissä.
22, me asutaan 450 km Helsingistä pohjoiseen, joten ihan suitsait ei Tallinnasta tänne tulle. Lisäksi minä en ole ensisynnyttäjä, vaikka miehelle tämä lapsi on esikoinen. Edellinen synnytykseni kesti neljä tuntia. Eli jos synnytys käynnistyisi reissun aikana, miehellä ei todennäköisesti ole mitään mahdollisuuksia ehtiä ajoissa paikalle. Ap
Voihan se oll vaikka influenzzan kourissa tai muuta tavallista estettä. Kai nyt aikuinen mies tekee itse päätöksensä matkoistaan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:54"]
Menköön mies reissuun. Eihän ole satavarmaa sekään, pääseekö synnytykseen kuitenkaan, vaikka olisi miten suunnitellut. Elämä voi yllättää ja kaikkea ei kannata laskelmoida turhan tarkkaan. Nainen se kuitenkin on joka synnyttää, miehen läsnäolo ei ole lainkaan välttämätöntä.
[/quote]
No siis ei sekään satavarmaa ole, että pääsee itse synnytykseen, kun voihan sitä vaikka kuolla ennemmin, mutta kyllä normaalitapauksissa (=ei syöksysynnytys, mies ei ole jossain kaukana töissä ym.), mies kyllä pääsee synnytykseen.
[/quote]
Kuuntele vaistoasi :D
Meillä mies ei varta vasten halunnu synnytykseen, mutta mä halusin ja tarvitsin hänet tueksi ja vaikkei mies paljo pystynyt tekemään, niin pelkkä läsnäolo oli mulle suuri tuki ka turva :)
Anna mennä....etköhän sä siellä synnärillä itsekseenki pärjää kun oot ennenkin näköjään noita "rakkauslapsia" vääntäny miehille.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:20"]Kyllä sä sen lapsen yksinkin punnaat pihalle. En oo ikinä tajunnut, mitä miehillä tehdään synnytyksessä. Se on vasta muutama vuosikymmen ollut tapana, tuhansia vuosia on naiset ihan naisten kesken saanut lapsensa synnytettyä. Mies tulee sit katsoon lasta ja tuo laivalta pehmolelun..
[/quote]
Ai että ihan tuhansia vuosia? Mistä tiedät?
[/quote]
No kuule ihan historian kirjoista.
[/quote]
Ai että arkeologisista lähteistä voidaan nähdä että vain naisia ollut läsnä synnytyksissä? Älä nyt hulluttele. Ei sitä voi varmaksi sanoa. Toki muutamia satoja vuosia tiedetään näin olleen, mutta ei nyt liioitella!
Tietysti miestä voi ja pitää kieltää! Sinä olet perheen pää ja sinulla on oikeus määrätä kaikkien perheenjäsenten ja isovanhempia elämästä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:35"]
Kolme lasta meillä ja kertaakaan en ollut mukana synnytyksessä. Se on niin oksettava tapahtuma, että mieluummin olen kavereiden kanssa vaikka kaljalla ja odotan viestiä vauvan syntymästä. T. Mies
[/quote]
Kertaakaan et ole ollut, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä kerrot, että se on oksettavaa puuhaa?
[/quote]
[/quote]
Oot nähnyt telkkarista, miltä tuntuu olla paikalla?
Mielestäni on kuitenkin niin epätodennäköistä, että synnytys alkaisi, että en kieltäisi.
Valitsin raittiin. Tuommoisen paskiaisen antaisin mennä ja tilaisin lukkosepän.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:54"]
[/quote]
[/quote]Voihan se oll vaikka influenzzan kourissa tai muuta tavallista estettä. Kai nyt aikuinen mies tekee itse päätöksensä matkoistaan.
[/quote]
Njaa, meillä on perheessä kaksi aikuista, jotka tekee päätökseen perhetilanteen perusteella, ei pelkästään sen perusteella, että nyt huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan tosi hienoa! Mies katsoo kun naisen pimpero leviää ämpärin kokoiseksi ja usein myös sille tielle jää. T. Mies
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaan tosi hienoa! Mies katsoo kun naisen pimpero leviää ämpärin kokoiseksi ja usein myös sille tielle jää. T. Mies
[/quote]
Kertoo kyllä kaiken olennaisen tämän miehen tunne-elämästä, jos oman lapsen syntymän hetkellä mielessä päällimmäisenä on huoli vaimon pimperon leviämisestä. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 22:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ootko sä alkanut kasvattaa niitä lapsias vasta kun ne on olleet jo muutaman vuoden ikäisiä, kun ei sulla tunnu olevan kuvaa edes siitä, minkä kokoinen se vastasyntynyt on.
Mun mies on sanonut selkeästi haluavansa olla synnytyksessä mukana. Ja vaikkei olisikaan, se ei muuta sitä että minä haluan kuitenkin ehdottomasti hänet mukaan. Ihan sama minulle miten uusi tai vanha ilmiö on kyseessä, koska tässä on kyseessä nimenomaan _meidän lapsen_ syntymä eikä mikään tilasto tai historiallinen otanta. Tarvitsen hänet tuekseni ja haluan jakaa lapsen ensimmäiset hetket hänen kanssaan ja sillä hyvä. Kukin tehköön tässä asiassa niin kuin hyväksi näkee, meidän valintamme on se että isä osallistuu.
Ihan hyvä pointti kyllä kuitenkin tuo, että lopullinen päätös laivalle lähdöstä täytyy tulla mieheltä itseltään. Täytyy vielä keskustella hänen kanssaan. Ap