Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

elatussopimus

Vierailija
20.09.2013 |

Hei, sellaista kyselen teiltä joilla ehkä on kokemusta elatussopimuksista, että jos elatussopimusta ei saada aikaiseksi ilman oikeudenpäätöstä niin tuleeko asianajokulut maksettavaksi lähivanhemmalle joka elatusmaksua ja sopimusta on vaatimassa vai kenelle? Eikös elatuksen hakijana ja saajana ole lapsi? Meillä isä ei ole suostunut maksamaan elatusta sen koommin kun meidän nollasopimuksemme päättyi 1,5 vuotta sitten. Hänen tulonsa moninkertaistuivat työelämään siirtymisen johdosta mutta hän itse on sitä mieltä että minä saan lapsen elätettyä ilmankin... Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei näin voi olla ja haluaisin hänen osallistuvan kuluihin. Sopimukseen emme ole päässeet ja ainoa tie onkin sitten oikeuden päätöksen kautta. Eli asianajajaa tarvitaan. Otinkin yhteyttä erääseen ja kävi ilmi että elatuksen hakijana olisin minä lähivanhempi, ei lapsi, ja näin ollen oikeudenkäyntikulut lankeaisivat minun maksettavaksi. Lapsellahan ei tuloja ole ja hän olisi oikeutettu oikeusapuun eli käytännössä ei maksua menisi lainkaan. Voiko tämä pitää paikkaansa? Kertokaahan siis te kokeneet että kuinka tämän nyt kuuluisi mennä ja olenko saanut väärää informaatiota :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!  En valitettavasti osaa neuvoa mutta toivotan lujasti tsemppiä!  Älä anna periksi!

Sinä olet elatusavun nostaja, joten tulosi varmaankin vaikuttavat (kontra miehesi tulot) miten oikeus määrää oikudenkäyntikulut maksettavaksi. Jos olet ihan selkeästi huonompituloinen niin kulusi saatetaan määrätä elatusvelvollisen maksettavaksi.

Muttatämä siis todellakin mutua. Saat varmaankin tietävämpiä vastauksia!  Pidä lapsesi ja itsesi puolta!

Vierailija
2/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pösilö sua on neuvonut, kyllä tosiaankin elatuksen hakijana on lapsi eli soittelepa oikeusaputoimistoon. Meillä ei tarvinut oikeutta käydä vaan asia voitiin ratkaista kanslian päätöksellä koska siinä ei ollut mitään epäselvää (oli lausunto lastenvalvojalta ettei isä ole tullut paikalle tekemään sopimusta..).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KKOlta on ennakkopäätös, jonka mukaan elatusapuasiassa asianosaisena on lapsi, jota vanhempi vain edustaa. Niinpä lapsi ei normaalisti tulottomana voi maksaa oikeudenkäyntikulujakaan, eli lähivanhempi menee nollariskillä oikeuteen näiden asioiden kanssa.

Vierailija
4/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se oli eräs asianajaja eräästä firmasta jonne olin yhteydessä joka näin neuvoi. Miten se kanslian päätös saatiin aikaan teillä? Pitikö asianajajan välityksellä jättää hakemukset? Olen koittanut saada aikaiseksi tätä asiaa mutta viimeksi jäi kiinni juuri tästä, että minä joutuisin kuluja maksamaan siitä hyvästä, että lapsi saisi elatusta isältään.. 

Osaiko joku vielä ihan tsempata minut alkuun ja kertoa kuinka tämä prosessi sitten menisi ihan alusta loppuun? Minne ekana otan yhteyttä? Yksityiseen lakitoimistoon vai oikeusaputoimistoon? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Meidän viimeisin nollasopimus oli huoltajuusriidan tuotosta joka tuomarinpäätöksellä siunattiin oikeudessa. Takana on siis hieman riitaisampi huoltajuuskiistakin vuosia takaperin...

Vierailija
5/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se oli eräs asianajaja eräästä firmasta jonne olin yhteydessä joka näin neuvoi. Miten se kanslian päätös saatiin aikaan teillä? Pitikö asianajajan välityksellä jättää hakemukset? Olen koittanut saada aikaiseksi tätä asiaa mutta viimeksi jäi kiinni juuri tästä, että minä joutuisin kuluja maksamaan siitä hyvästä, että lapsi saisi elatusta isältään.. 

Osaiko joku vielä ihan tsempata minut alkuun ja kertoa kuinka tämä prosessi sitten menisi ihan alusta loppuun? Minne ekana otan yhteyttä? Yksityiseen lakitoimistoon vai oikeusaputoimistoon? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Meidän viimeisin nollasopimus oli huoltajuusriidan tuotosta joka tuomarinpäätöksellä siunattiin oikeudessa. Takana on siis hieman riitaisampi huoltajuuskiistakin vuosia takaperin...

Vierailija
6/6 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi