Onko ok , että terapeutin oven takana kärkkyy jo seuraava potilas vuoroaan?
Kommentit (354)
Jos tuollaisesta tekee ongelman niin varmastikin hyvä että käy terapeutilla.
En oikeasti oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Käyn itsekin terapiassa, mutta ei ole käynyt mielessä, että olisi jotain probleemaa siinä että näen toisen potilaan tai toinen potilas näkee minut. Ymmärrän tietysti esimerkiksi äänieristysasiat, mutta jotenkin näistä vastauksista välittyy mielenterveyden hoitamiseen liittyvä häpeä ja piilottelun tarve, mikä tuntuu tosi surulliselta. Ehkä ylitulkisten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä kykenettekö käymään missään muillakaan vastaanotoilla tai hoidoissa, kun terapia on näin vaikeaa? Niillä vastaanotoilla käy muitakin ihmisiä, maskeja käytetään nykyisin ja etänä pyritään tekemään mahdollisimman paljon. Ihmetyttää tämä elitistinen asenne, että potilas jotenkin omistaa terapeutin niin paljon, että voi sanella tälle ottaako tämä muita potilaita vastaan samana päivänä vai ei.
Kuule ei kukaan ole kieltänyt ottamasta vastaan muita potilaita. Se on kuitenkin niin, että terapia-aikojen välillä tulee olla riittävästi aikaa edellisellä asiakkaalla poistua ja seuraava asiakas ei myöskään saisi tulla liian aikaisin.
Mikä sinä olet siihen sanelemaan, koska asiakas voi mennä odottamaan omaa aikaansa odotustilaan? Sitä vartenhan ne odotustilat ovat, että siellä voi rauhassa odotella omaa vuoroaan.
Öh? Esimerkiksi paikan omistaja tai vuokralainen?
En tajua tätä asennetta, miten ihmiset kehtaavat vonkua oikeuksia, joita heillä ei todellakaan ole. Muutenhan siellä voisit rauhassa odotella vaikka koko viikon ja sanoa kämppäsikin irti, mitä sitä turhaan kotiin menemään.
Jos säännöt eivät kelpaa, ei sinun niitä ole pakko hyväksyä. Et sitten vain mene koko terapeutille.
Sinähän siinä keksit jotain omia sääntöjäsi. Jos ei haluta asiakkaita odottelemaan, niin poistetaan koko odotustila. Se, että sinä et osaa olla kyttäilemättä muita heti tilaisuuden tullen tai poistua ihan ilman draamaa mistä milloinkin, ei tarkoita sitä että ketään kiinnostaa ihan yhtään sun tulemiset, menemiset tai hatusta vedetyt säännöt.
-- eri
Voi hyvänen aika. Itse käyn psykiatrian poliklinikalla ja siellä on odotustilassa aina muitakin potilaita odottamassa aikaansa. Välillä näkyy tuttuja. Mikä ongelma? Samoissa asioissa siellä olette. Oikeesti, aikuiset ihmiset.
Ovi on kiinni eli sillä ei ole mitään merkitystä.
Kävin terapeutilla traumojen takia ja hänellä ainakin oli odotushuone niin, että sai siellä oven takana istua ihan rauhassa. Kuulin kun edellinen asiakas lähti, mutta en kuitenkaan nähnyt häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä tulla liian aikaisin. Kyllä minua ainakin häiritsee, jos olen lähdössä ja vasta pukemassa ja joku siinä vieressä istuu ja tiirailee. Haluan rauhassa lähteä pois ilman katseita.
Se seuraava saattaa haluta olla ajoissa ja vaikkapa hetken istua ja hengähtää ennen omaa aikaa. Miksi sinun mielihalusi on tärkeämpi? Kannattaa seuraavalla käynnillä ottaa tuo ääretön itsekkyys ja korostunut minäkuva myös puheeksi
Mietin myös tuota itsekkyyttä ja sitä, että voiko tilanteessa vaikuttaa sekin että potilas ajattelee ”yhyy terapeutilla ei saa olla muita potilaita minä olen spesiaali!”. En ymmärrä miten muuten TUNTEMATTOMAN ihmisen näkeminen odotushuoneessa voi noin kovasti harmittaa.
Minun käsittääkseni joissakin tilanteissa asiakas voi tulla jopa niin mustasukkaiseksi terapeutistaan, että hoidon kannalta olisi haitaksi jo se, jos terapeutti vihjaisi hänellä olevan muitakin asiakkaita. Tällainen asiakas tarvitsee sen illuusion, että terapeutti on maailmassa yksin häntä varten. Se ilmeisesti korjaa lapsuudessa tulleita vanhemman huolenpidosta vaille jäämisen kokemuksia. Tilanne on saatava jatkumaan keskeytyksettä/häiriöttä niin kauan, että asiakkaan sisäiset rakenteet ehtivät sinä aikana korjaantua. Silloin ei tosiaan ole hyväksi, jos asiakas lähtiessään näkee seuraavan asiakkaan, tai tullessaan edellisen.
Käyn itsekin terapiassa eikä minua häiritse, jos näen muitakin asiakkaita, mutta ymmärrän kuitenkin että kaikkien tilanne ei ole yhtä hyvä. Jos hoidon onnistuminen vaatii tällaista näennäistä sosiaalista tyhjiötä, niin mikä minä olen sellaista ihmistä ilkkumaan? Hän on kuitenkin hakeutunut saamaan hoitoa. Annettaisiinko ihmisten hoidattaa itseään rauhassa? Onnistunut lopputulos on meidän kaikkien (koko yhteiskunnan) kannalta eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun käsittääkseni joissakin tilanteissa asiakas voi tulla jopa niin mustasukkaiseksi terapeutistaan, että hoidon kannalta olisi haitaksi jo se, jos terapeutti vihjaisi hänellä olevan muitakin asiakkaita. Tällainen asiakas tarvitsee sen illuusion, että terapeutti on maailmassa yksin häntä varten. Se ilmeisesti korjaa lapsuudessa tulleita vanhemman huolenpidosta vaille jäämisen kokemuksia. Tilanne on saatava jatkumaan keskeytyksettä/häiriöttä niin kauan, että asiakkaan sisäiset rakenteet ehtivät sinä aikana korjaantua. Silloin ei tosiaan ole hyväksi, jos asiakas lähtiessään näkee seuraavan asiakkaan, tai tullessaan edellisen.
Käyn itsekin terapiassa eikä minua häiritse, jos näen muitakin asiakkaita, mutta ymmärrän kuitenkin että kaikkien tilanne ei ole yhtä hyvä. Jos hoidon onnistuminen vaatii tällaista näennäistä sosiaalista tyhjiötä, niin mikä minä olen sellaista ihmistä ilkkumaan? Hän on kuitenkin hakeutunut saamaan hoitoa. Annettaisiinko ihmisten hoidattaa itseään rauhassa? Onnistunut lopputulos on meidän kaikkien (koko yhteiskunnan) kannalta eduksi.
Tällaisen tilanteen ollessa kyseessä se terapeutti voi ihan varata sitten ajat niin kauas toisen asiakkaan ajoista, ettei tällaisia tilanteita tule. Omaa aikaa on ihan ok mennä odottelemaan esim 15 min aikaisemmin ja jos selkeä odotustila on, sitä saa käyttää. Toisen asiakkaan hoito ei ole sen seuraavan asiakkaan vastuulla.
Edellä oleva hoitaa neuroottisuuttaan yksityisyyteen liittyen, jälkimmäinen hoitaa myöhästymispelkoaan. Hankala yhtälö!
Samalla asiallahan siellä kaikki on joten mitä hävettävää siinä on? Jos potilaat törmäävät niin molemmathan siellä on olleet samalla asialla. Kunnallisella puolella ainakin näkee paljon asiakkaita samaan aikaan. Yksityisellä puolella ehkä helpompi järjestää niin ettei potilaat kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaavalla terapeutilla on aikojen välissä tarkoituksella muutama minuutti (esim. 10-15min) aikaa. Ei haittaa jos aikasempi aika venyy parilla minuutilla ja on myös aikaa kirjata käynnin asiat varmasti ylös. Ehtii myös valmistautumaan seuraavaan asiakkaaseen
Ystäväni mielenterveysongelmaan kuuluu se, että hän on aina puoli tuntia etuajassa kaikkialla, ettei vaan myöhästy.
Ihmeellistä prinsessasyndroomaista kermaperseilyä taas. :/ Jos Kelan/valtion rahoilla terapoit itseäsi, niin tyydy osaasi, mutta jos omilla itse ansaitsemillasi rahoilla käyt terapiassa, niin vaadi rahoillesi vastinetta.
Pitäisikö esim. sateella tai pakkasella jäädä ulos odottelemaan omaa vuoroaan jos kerran odotushuonekin on olemassa?! Se on ODOTUShuone. Oma bussi tulee ainakin 15min ennen omaa aikaani. Taatusti en jää ulos odottelemaan. Onpa täällä herkästi mielensä pahoittavia terapiassa kävijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö esim. sateella tai pakkasella jäädä ulos odottelemaan omaa vuoroaan jos kerran odotushuonekin on olemassa?! Se on ODOTUShuone. Oma bussi tulee ainakin 15min ennen omaa aikaani. Taatusti en jää ulos odottelemaan. Onpa täällä herkästi mielensä pahoittavia terapiassa kävijöitä.
Ehkäpä syy terapiassa käyntiin on sama kuin tuohon ahdistumiseen muiden asiakkaiden läsnäolosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä syy terapiassa käyntiin on sama kuin tuohon ahdistumiseen muiden asiakkaiden läsnäolosta?
Siltä vähän vaikuttaa.
Ei.
Itse jouduin aina odottamaan ulkosalla jopa 10 minuuttia.
Eli terapeutti piti edellistä asiakasta 10 min. liian pitkään.
Ja tää oli säännöllistä.