Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vastavalmistunut hoitajanainen, ja joutunut joka työpaikassani kiusatuksi

Vierailija
10.10.2020 |

Osaako joku antaa ehdotuksia sille, miksi näin käy ja mikä minussa oikein voisi olla vikana? Ehkä saan jonkin fiksun ehdotuksen, jota voisin itsessäni ryhtyä muuttamaan.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä yläasteelta lähti aina lähärikoulutukseen ne pahimmat koulukiusaajat ja elämämkoulumuijat, jotka eivät tienneet mitä muutakaan tehdä tulevaisuutensa eteen. En siis ihmettele jos samat henkilöt jatkavat vain samaan malliin töissäkin.

Itse yleistät täällä härskisti ja syytät muita kiusaamisesta?

Vierailija
42/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Jos et kestä yhdessäkään työyhteisössä, vika on itsessäsi. Plus se, että itse työ vaatii paksua nahkaa, kovuutta ja tehokkuutta, ei herkkyyttä ja tunteiden orjana olemista. Sanon tämän ihan ystävällisesti kokeneempana hoitajana. Vaihda ääntä kellossa tai sitten alaa.

"Sanon tämän ihan ystävällisesti [...]." Paitsi että et sanonut ystävällisesti.

Olen huomannut jo aikoja sitten, että vaikeassa elämäntilanteessa olevan ei kannata kirjoittaa tänne mitään. Mikä hemmetti tätä palstaa vaivaa? Mikä tätä maata vaivaa? Menkää itseenne, ihmiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susi on sudelle nainen. Hoitoalalle tarvitaan enemmän miehiä niin loppuu se kanatarhailu nokkimisjärjestyksineen!

Susi on sudelle nainen :'D Otan käyttöön.

Vierailija
44/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä tosiaan ihme juttu ja tuttu ilmiö, kun työskentelin hoitoalalla. Olin kaikille asiallinen, jo toisena päivänä kuulin, kun minusta puhuttiin taukohuoneessa, meikkaustyylistäni. Olin ainoa siellä, jolla oli meikkiä, mutta miksi siitä tehtiin ongelma tai miksi siitä piti puhua? En korjaillut meikkiä työpäivän aikana tms. 

Jotkut eivät myöskään halunneet perehdyttää minua, vaan siirsivät perehdytystä muille. Jatkuvaa selän takana puhumista myös muista henkilöistä. Draamaa ja riitoja... Suurin osa halusi hoitaa työn mahdollisimman nopeasti ja sitten vaan taukohuoneeseen. No, itse käytin työaikani 100% töihin enkä aikaistanut tai pitänyt ylimääräisiä taukoja. 

Kaksi entistä kiusaajaani ovat muuten lähihoitajia nykyään. Itse vaihdoin alaa.

Vierailija
45/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin kokenut jonkinlaista kiusaamista hoitoalan työpaikassa. Olen miettinyt asiaa paljon - hoitajien oletetaan olevan empaattisia, joten mistä ihmeestä johtuu, että kiusaamista on hoitoalalla niin paljon? Epäilisin sen liittyvän siihen, että alalle hakeutuu paljon ulospäinsuuntautuneita, dominoivia ja räväköitä tyyppejä, joiden joukossa on valitettavasti myös kiusaamaan sortuvia kyykyttäjätyyppejä. 

Ei se siitä johdu, vaan siitä että työ on raskasta, vastuullista, epäkiitollista ja huonosti palkattua. Kun hoidat hommasi ja oletat, että toinen hoitaa kanssa, mutta ei hoida vaan kyynelehtii ja masentelee jossakin nurkassa tekemättä mitään, alkaa se ottaa päähän ketä tahansa. Liian herkät eivät alalla pärjää, niin se vaan on ollut. Se ei ole mikään johtajuuteen tai työyhteisön dynamiikkaan liittyvä asia, vaan se työn sisältöön liittyvä juttu. Potilaana/asiakkaana voi olla vaikka se entinen koulukiusaajasi, joka jatkaa sitä peliä. Siinä tilanteessa sinä et voi alkaa itkemään/jäätyä/paeta paikalta, vaan hoidat hommasi oli sisälläsi mitä tunteita tahansa. Noin esimerkiksi. Jos et siihen pysty ja ihmettelet miten työkaverit ovat vihaisia, niin hommaa aivot.

Hyvänen aika. Miksi oletat, että minä tai ap "kyynelehtii ja masentelee nurkassa" työpaikan aikana? 

Minä tein työni hyvin ja tulin toimeen useimpien työkavereiden kanssa. Vain yksi suhtautui minuun omituisesti, eikä syy selvinnyt koskaan. 

- tuo jonka viestiä kommentoit

Vierailija
46/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on syyllistetty ja määritelty ilman kysymyksiä kaikki lähihoitajat negatiivisesti, yleistetty naissukupuoli ja lueteltu ilman ammatillista kokemuksia asioita, joita eivät edes ammattilaiset pysty ratkaisemaan. Sillä tavalla.

Vakavasti: miksi haluatte itse kiusata?

Vierailija
47/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sua kiusataan? Onko mahdollista että tulkiset kiusaamiseksi sellaista mitä ei sellaiseksi ole tarkoitettu?

Tuota samaa meinasin kysyä ap:lta.  Miten sinua kiusataan. Kerro esimerkki.

Vierailija
48/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso peiliin. Jos et kestä yhdessäkään työyhteisössä, vika on itsessäsi. Plus se, että itse työ vaatii paksua nahkaa, kovuutta ja tehokkuutta, ei herkkyyttä ja tunteiden orjana olemista. Sanon tämän ihan ystävällisesti kokeneempana hoitajana. Vaihda ääntä kellossa tai sitten alaa.

Noniin sieltä ilmoittautui yksi kiusaaja, joka ei hyväksy ihmisten erilaisuutta. Asia kuin asia, se voidaan ja tuleekin esittää asiallisesti. Herkkyys on ok ja töissä ei tarvitse sietää epäasiallista kohtelua. Tuollaista piilovit*uilua sinunkaltaisesi ”paksun nahan” omaavat juuri harrastaa. Yritetään piilottaa se oma veemäisyys vaikka läpihän se paistaa ja selvästi. Kokenut voit olla, mutta sinulla on pahasti asenteessa vikaa.

Vierailija
49/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahka on vaan kovetettava, ei siinä itku auta ja jokaisen on otettava oma paikkansa. Jos joku vastavalmistunut kuvittelee, että häntä kohdellaan silkkihansikkain, niin tervetuloa todellisuuteen milleniaali. Siellä terapiassa sopii itkeä näitä asioita, töissä hoidetaan hommat eikä valiteta. Jos ei kestä työyhteisöä, niin pois vaan. Sama juttu se on poliisissa, armeijassa, pelastuslaitoksella jne, vaikka ovat miesvaltaisia aloja. Liian herkkiä ei jaksa kukaan, ja työyhteisöön on sopeuduttava.

Vierailija
50/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ilmapiiri on sellainen, että tarvitaan yhteinen kiusattava, omaa yhteishenkeä pönkittämään.

Uudet, sijaiset, opiskelijat ym hyvä kohde josta jupista, jotta huomio olisi pois omista ongelmista. Tälle on sosiologinen käytösselitys, en muista tarkemmin.

Narsismi, psykopatia. 

Vierailija
51/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän asiakkaatkin aika helposti erota nuo kiusaajatyypit joukosta. Ovat varmasti myös järjestäin epäluotettavia eli rekisteriurkkijoita ja tietovuotajia ainakin.

Vierailija
52/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa todellakin näkyy hyvin kiusaamismentaliteetti. Pelkän ammatin ja sukupuolen perusteella leimataan valtava ryhmä ihmisiä hyvin negatiivisesti, heidän väitetään olevan sitä ja tätä ikävää jne. Kukaan ei kuitenkaan edes kysy aloittajalta mitään tarkentavaa tai edes halua tietää, mitä on tapahtunut, koska kiihko päästä haukkumaan muita ihmisiä on niin kova.

Kysytään siis nyt ketjun aloittajalta:

Mitä on tapahtunut?

Miten kiusaaminen on ilmennyt eri työyhteisössä?

Ketkä sinua ovat kiusanneet?

Onko kiusaaminen alkanut heti ja tapahtuuko sitä kaikissa paikoissa?

Osallistuvatko työyhteisössä kaikki siihen samoilla tavoilla?

Vierailija
53/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin sieltä ilmoittautui yksi kiusaaja, joka ei hyväksy ihmisten erilaisuutta. Asia kuin asia, se voidaan ja tuleekin esittää asiallisesti. Herkkyys on ok ja töissä ei tarvitse sietää epäasiallista kohtelua. Tuollaista piilovit*uilua sinunkaltaisesi ”paksun nahan” omaavat juuri harrastaa. Yritetään piilottaa se oma veemäisyys vaikka läpihän se paistaa ja selvästi. Kokenut voit olla, mutta sinulla on pahasti asenteessa vikaa.

Kiusaavatkohan nämä paksunahkaiset hoitajat myös potilaita/asiakkaita?

Vierailija
54/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nahka on vaan kovetettava, ei siinä itku auta ja jokaisen on otettava oma paikkansa. Jos joku vastavalmistunut kuvittelee, että häntä kohdellaan silkkihansikkain, niin tervetuloa todellisuuteen milleniaali. Siellä terapiassa sopii itkeä näitä asioita, töissä hoidetaan hommat eikä valiteta. Jos ei kestä työyhteisöä, niin pois vaan. Sama juttu se on poliisissa, armeijassa, pelastuslaitoksella jne, vaikka ovat miesvaltaisia aloja. Liian herkkiä ei jaksa kukaan, ja työyhteisöön on sopeuduttava.

No hohhoijjaa. Se, että sinä otat pa*kaa niskaan mielelläsi, ei tarkoita, että kaikkien tarvitsee. Työasiat esitetään asiallisesti, jos joku jotain kysyy, siihen vastataan asiallisesti, ei pimitetä tietoa yms ja työkavereita tervehditään. Ihan perus käytöstavat. Sinulta jäänyt varmaan oppimatta kommentista päätellen. Työyhteisössä pitäisi opettaa aikuisille ihmisille käytöstapoja jos ei itse sellaisia toimintatapoja älyä. Veemäiset työpaikan myrkyttäjät ulos talosta jos ei mene jakeluun.

Vierailija
55/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa todellakin näkyy hyvin kiusaamismentaliteetti. Pelkän ammatin ja sukupuolen perusteella leimataan valtava ryhmä ihmisiä hyvin negatiivisesti, heidän väitetään olevan sitä ja tätä ikävää jne. Kukaan ei kuitenkaan edes kysy aloittajalta mitään tarkentavaa tai edes halua tietää, mitä on tapahtunut, koska kiihko päästä haukkumaan muita ihmisiä on niin kova.

Mitä on tapahtunut?

Juuri näin. Suoraan sanoen en usko ap:n juttua, tai se on ainakin voimakkaasti värittynyt.

Vierailija
56/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaavatkohan nämä paksunahkaiset hoitajat myös potilaita/asiakkaita?

No hoitajana vastaisin, että kyllä. Ärsyynnytään kun potilas valittaa kipua tms. Tai jos pitää tehdä joku epämieluisa hoitotoimenpide, niin näytetään se ärsyyntyminen potilaalle. On nähty.

Vierailija
57/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijjaa. Se, että sinä otat pa*kaa niskaan mielelläsi, ei tarkoita, että kaikkien tarvitsee. Työasiat esitetään asiallisesti, jos joku jotain kysyy, siihen vastataan asiallisesti, ei pimitetä tietoa yms ja työkavereita tervehditään. Ihan perus käytöstavat. Sinulta jäänyt varmaan oppimatta kommentista päätellen. Työyhteisössä pitäisi opettaa aikuisille ihmisille käytöstapoja jos ei itse sellaisia toimintatapoja älyä. Veemäiset työpaikan myrkyttäjät ulos talosta jos ei mene jakeluun.

Kuka sanoi, että otan paskaa niskaan? Sitä paskaa ei sada, jos teet työsi ja sopeudut työyhteisöön. Nämä ovat varsin usein täysin sama asia. Täytyy tajuta, että hoitoalalla ei ole samalla tavalla yksilöitä kuin jossakin muussa ammatissa, hommat hoidetaan porukalla tai pareittain, mikä edellyttää normien sisäistämistä. Virallisten ja epävirallisten. Jos ei tätä kestä, bye bye.

Vierailija
58/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että otan paskaa niskaan? Sitä paskaa ei sada, jos teet työsi ja sopeudut työyhteisöön. Nämä ovat varsin usein täysin sama asia. Täytyy tajuta, että hoitoalalla ei ole samalla tavalla yksilöitä kuin jossakin muussa ammatissa, hommat hoidetaan porukalla tai pareittain, mikä edellyttää normien sisäistämistä. Virallisten ja epävirallisten. Jos ei tätä kestä, bye bye.

Ja sinä olet heti olettamassa että tiedät ap:n tilanteen. Ettei osaa toimia tiettyjen toimintatapojen mukaan? Kertoohan tuo jo sinun asenteestasi. Heti puolustuskannalle.

Vierailija
59/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun jatkuvasti esimiesten silmätikuksi..rasittavaa.

Vierailija
60/92 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on tapahtunut?

Se on jo kiusaamista, jollei siihen puutu ne, jotka näkevät ja tietävät. Kiusaaminen voi olla kateutta joistakin ominaisuuksista, joita kiusaajalla ei ole, mutta haluaisi olla esim.itsevarmempi, kauniimpi. Kiusaaja hankkii hovineidot taakseen toisista työntekijöistä, joille alkaa puhumaan valheita kiusatusta. Kiusattu jää asioiden ulkopuolelle eristetään. Sairas työyhteisö on, jossa annetaan käärmeiden sihistä, ja touhuta, sitä ei käy kiistämään.