Parisuhteessa yhteiset rahat, mites mun säästöt?
Muutimme juuri mieheni kanssa yhteen. Hänelle on tärkeää että pariskunnalla on yhteiset rahat. Periaatteessa... tämä on mulle ok. Mutta nyt hän haluaisi että avataan vain 1 käyttötili mihin siirretään kummankin rahat.
Itselläni on melko huomattava summa säästettynä tililleni, yli 15 000. Onko mielestänne ok, että pidän tämän summan jossain muulla tilillä?
Kommentit (40)
Yhteinen maitotili olisi hyvä ratkaisu, tili josta maksetaan laskut ja jonne kumpikin laittaa tietyn summan rahaa palkastaan, summa voi olla myös tietty prosentti palkasta. Ja loppu jää olalle tilille. Yhteinen tili on ok jos molemmat on vastuullisia mutta jos toinenkin on hiemankin tuhlailevampi tai tarkempi rahojen suhteen niin ongelmia tulee. Minä pidän tärkeänä että minulla on minun rahat ja miehellä on omansa. Vapautta ja vastuuta. Ja sinun säästösi on sinun, ei miehen. Ja miehen säästöt on miehen ei sinun, jokainen pättää itse mihin säästönsä käyttää sen voi laittaa myös yhteiseen hyvään.
Aina kannattaa jokaisella ihmisellä olla se ikioma tili, vaikka olisikin yhteiset rahat ja tili.
En nyt halua pelotella, mutta monistakin eri syistä voi käydä niin, että sen yhteisen tilin varat eivät jonakin kauniina päivänä olekaan enää toisen osapuolen käytettävissä.
Ap, minkä ikäisiä olette? Onko miehellä kokemusta yhteisestä kodista ja taloudesta jonkun kanssa? Jos on kokemusta, niin tiedätkö miten on sujunut?
Mielestäni sinun kannattaa yhteisen taloustilin lisäksi pitää oma tili, sekä erillinen säästötili/rahasto.
Muistathan yhteen muuttaessasi tehdä sellaisen vuokrasopimuksen, että olet vastuussa vuokrasta vain omalta osuudeltasi.
Tietenkin pidät omat rahasi erillisellä tilillä tai sijoitettuna esim. Koneen osakkeisiin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:55"]
Ap, minkä ikäisiä olette? Onko miehellä kokemusta yhteisestä kodista ja taloudesta jonkun kanssa? Jos on kokemusta, niin tiedätkö miten on sujunut?
Mielestäni sinun kannattaa yhteisen taloustilin lisäksi pitää oma tili, sekä erillinen säästötili/rahasto.
Muistathan yhteen muuttaessasi tehdä sellaisen vuokrasopimuksen, että olet vastuussa vuokrasta vain omalta osuudeltasi.
[/quote]
Juuri näin. Mahdollinen asuntolaina puoliksi jaettuna molemmille oma. Erotilanteessa kummallakin on selvänä omat vastuunsa. Ai miksi puoliksi jaettuna? Koska asuntojen hinnat, maitopurkin hinta sekä pitkät kalsarit maksavat kaupassa tasan yhtä paljon sekä paremmin että huonommin taloutensa hoitaneille. Nimim. loiseläjiin kyllästynyt.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:06"]
Tietenkin pidät. Mä toki en olis edes suhteessa jossa "miehelle on tärkeää olla yhteiset rahat", mutta se on kyllä jo kaiken huippu jos se olettaa että sun säästösi on jotain yhteisiä talousrahoja. Jokaisella PITÄÄ olla oma tili ja omaa rahaa, niin se vaan on.
[/quote]
Minusta on aika mustavalkoista sanoa, että jokaisella pitää
Meillä toimi nimittäin ihan toisin. Mutta tämä ei käy kuin sellaisille pareille, missä kummallakin on harkitseva rahankäyttö ja koetaan olevan todellakin yhteistä perhettä.
Naimisiin mentyämme siirsimme rahamme yhteiselle käyttötilille ja säästötilille, minne säästimme yhdessä talon pohjarahan. Ratkaisu on ollut meille hyvä. Kummallakin kortti yhteiselle tilille.
Yhteiset rahat ovat olleet yhteisiä ja samalla omia. Isommista ostoista keskustellaan, kuten pitäisi minun mielestä keskustella, vaikka olisi omatkin tilit.
Homma oli helpompi meille siihen aikaan, kun oli vain pankkikirjat. Koska silloin oli hankala siirrellä rahoja toisen tililtä toisen tilille, käytännössä toimi helpommin, että oli yhteinen tili ja sieltä nosto-oikeudet. Kun mies opiskeli, oli minun tulot isommat ja kun minä olin hoitovapaalla, oli hänen tulot isommat. Ei tarvinnut juosta pankissa siirtelemässä toisen pankkikirjalle viittäsataa markkaa tms.
Homma on jatkunut nyt nettiaikaan ja ei ole ollut ongelmia.
Mutta minä en mene sanomaan, että kaikilla pitää olla yhteinen tili, näin se vain on. Meillä tämä toimii hyvin ja rahaa on ollut tilillä aina niin paljon, että kumpikin on voinut ostaa tarvitsemansa pelkäämättä koskaan, että tili ylittyy.
Ap.n tapauksessa kenties kuitenkin seurailisin tilannetta ennen säästöjen siirtämistä, koska päätöksen pitää olla todellakin sellainen, että kumpikin kokee yhteisen tilin ja omaisuuden hyväksi ratkaisuksi. Jos toinen epäröi, ratkaisu ei ehkä ole oikea.
En usko, että on olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa parisuhteen raha-asiat. Nykyisessä parisuhteessa siirryimme täysin yhteisiin rahoihin hyvin aikaisessa vaiheessa, ja se on toiminut meillä hyvin. Meidän tilanteessa se tuntuu monestakin syystä käytännöllisimmältä ratkaisulta, mutta en väitä, että se olisi sitä kaikissa tilanteissa.
Ennen yhteisiin rahoihin siirtymistä suosittelisin avointa keskustelua tuloista ja menoista. Menoista kannattaa myöskin pitää kirjaa, että ihan käytännössä näkee, mihin kaikkeen rahaa menee ja tuntuuko rahanjako molemmista tasapuoliselta.
Suurta säästösummaa en kyllä ihan hevillä luovuttaisi toisen osapuolen nimiin etenkään, jos suhde on vielä tuore.
Minusta aikuisilla ihmisillä pitää olla omat tilit, se on luonnollista.
Omat tulot omille tileille ja niistä maksetaan omat menot ja kaikki yhteiset puoliksi, se on selvä peli eikä ketään käytetä hyväksi. luulisi käyvän kaikille.
Meillä on pelannut näin 20 vuotta, eikä rahasta ole tullut riitaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:21"]
Omat tulot omille tileille ja niistä maksetaan omat menot ja kaikki yhteiset puoliksi, se on selvä peli eikä ketään käytetä hyväksi. luulisi käyvän kaikille.
Meillä on pelannut näin 20 vuotta, eikä rahasta ole tullut riitaa.
[/quote]
Ihmettelen aina, kuinka paljon on pareja, joissa ihmiset käyttää toisia hyväkseen, jos on mahdollisuus.
Itse en jaksaisi elää kahtakymmentä vuotta suhteessa, missä oletusarvo on, että jos esim. rahat olisi hetken yhteisellä tilillä, toinen heti käyttäisi hyväkseen.
Mieluummin elän suhteessa, missä ei käytetä toista hyväksi ja ei tarvitse kymmeniä lukkoja ja palomuureja ja portteja varmistaakseen, ettei se vain tässä pysty mua hyväksikäyttämään.
Helpompi ja vapaampi elää suhteessa, missä kumpikin puhaltaa yhteiseen hiileen.
[/quote]
Meille ei kävisi, ei kummallekaan meistä. Hyvin aikaisessa vaiheessa kyllästyimme miettimään, kumpi maksaa, ja päätimme siirtyä yhteiseen tiliin. Taisi olla mies, joka sitä ehdotti.
Meillä molemmilla on hyvin epäsäännölliset tulot, ja on paljon helpompaa pysytellä kärryillä yhden kuin kahden tilin rahatilanteesta. Nyt sujuu kätevästi, kun minä pidän kirjaa siitä, mitä tuloja ja menoja on luvassa, maksan laskut aikataulussa, siirrän rahaa eri säästökohteisiin sovitun aikataulun mukaisesti ja pidän huolen siitä, että käyttötilillä on tarvittava määrä rahaa. Jos meillä olisi omat tilit, niin jokaisen laskunkin kohdalla pitäisi aina miettiä erikseen, kummankos tilillä sitä rahaa nyt oikein olikaan, ja muutenkin olisi paljon enemmän sumplimista.
Ja edelleenkään, en väitä että tämä olisi ainoa oikea tapa hoitaa asiat, mutta meillä se toimii hyvin.
29
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:28"]Ihmettelen aina, kuinka paljon on pareja, joissa ihmiset käyttää toisia hyväkseen, jos on mahdollisuus.
Itse en jaksaisi elää kahtakymmentä vuotta suhteessa, missä oletusarvo on, että jos esim. rahat olisi hetken yhteisellä tilillä, toinen heti käyttäisi hyväkseen.
Mieluummin elän suhteessa, missä ei käytetä toista hyväksi ja ei tarvitse kymmeniä lukkoja ja palomuureja ja portteja varmistaakseen, ettei se vain tässä pysty mua hyväksikäyttämään.
Helpompi ja vapaampi elää suhteessa, missä kumpikin puhaltaa yhteiseen hiileen.[/quote]
Ihmettele vain. Ikävä rikkoa pilvilinnasi, mutta fakta on se että juuri sinunlaisilta ne rahat lähtevät. Tiedän lähipiiristä pari tapausta jotka ovat tietäneet elävänsä luotettavassa suhteessa, ja heränneet joku päivä siihen että heidän nimissään on otettu 15 t€ pikavippejä yms. Sitten kun niin käy sinulle tai läheisellesi niin ajattelet hieman toisin.
Meillä on vain omat tilit, ja hyvin toimii. Mies hoitaa asumismenot ja mä "juoksevat kulut" pääasiassa, ja kumpikin omat vaate-ym. hankintansa. Kummallakin on aina tilillä reilusti rahaa, eikä olla pihejä, eikä tarvitse koskaan vääntää. Yhteinen tili jolle sitten siirreltäis jotain prosenttiosuuksia tms. palkasta on molemmille ihan kummallinen ajatus.
Ei käyttötilille kannata laitta tuollaista summaa makaamaan, laitat sen jollekin muulle tilille, josta maksetaan korkoa tai sijoitat muuten.
Meillä taas on aina ollut omat tilit, yhteiseloa nyt 22 vuotta josta suuri osa naimisissa. Silloin kun miehen tulot oli huomattavasti isommat kuin minulla ja perhevapaiden aikana, mies hoiti melkein kaikki laskut ja asuntolainan maksut. Ja siirteli välillä mun tilille rahaakin että sain hankintoja tehtyä. Nykyään jaetaan kulut jokseenkin tasan, mies ehkä maksaa vähän enemmän säännöllisiä menoja mutta minä toisaalta maksan meille pari matkaa joka vuosi.
Minä koen että omat rahat ja eri tilit perustuu nimenomaan luottamukseen. Siis siihen luottamukseen, että kumpikin hoitaa oman osuutensa eikä jätä toista pulaan, jos tällä on vähemmän tuloja tai enemmän menoja. Yhteinen tili sopii ehkä avioparille, joilla on tuloihin nähden suurehkot menot ja joista toinen tai molemmat ei osaa elää säästeliäästi. Silloin toinen voi ottaa vastuun laskuista kuten teillä on tehty. Meillä kumpikin ottaa täyden vastuun raha-asioista ja sen sopimiseen kumpi maksaa mitäkin menee tasan niin kauan aikaa kuin kestää sanoa: Mä voin maksaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:29"]
[/quote]
Meille ei kävisi, ei kummallekaan meistä. Hyvin aikaisessa vaiheessa kyllästyimme miettimään, kumpi maksaa, ja päätimme siirtyä yhteiseen tiliin. Taisi olla mies, joka sitä ehdotti.
Meillä molemmilla on hyvin epäsäännölliset tulot, ja on paljon helpompaa pysytellä kärryillä yhden kuin kahden tilin rahatilanteesta. Nyt sujuu kätevästi, kun minä pidän kirjaa siitä, mitä tuloja ja menoja on luvassa, maksan laskut aikataulussa, siirrän rahaa eri säästökohteisiin sovitun aikataulun mukaisesti ja pidän huolen siitä, että käyttötilillä on tarvittava määrä rahaa. Jos meillä olisi omat tilit, niin jokaisen laskunkin kohdalla pitäisi aina miettiä erikseen, kummankos tilillä sitä rahaa nyt oikein olikaan, ja muutenkin olisi paljon enemmän sumplimista.
Ja edelleenkään, en väitä että tämä olisi ainoa oikea tapa hoitaa asiat, mutta meillä se toimii hyvin.
29
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:28"]Ihmettelen aina, kuinka paljon on pareja, joissa ihmiset käyttää toisia hyväkseen, jos on mahdollisuus.
Helpompi ja vapaampi elää suhteessa, missä kumpikin puhaltaa yhteiseen hiileen.[/quote]
Ihmettele vain. Ikävä rikkoa pilvilinnasi, mutta fakta on se että juuri sinunlaisilta ne rahat lähtevät. Tiedän lähipiiristä pari tapausta jotka ovat tietäneet elävänsä luotettavassa suhteessa, ja heränneet joku päivä siihen että heidän nimissään on otettu 15 t€ pikavippejä yms. Sitten kun niin käy sinulle tai läheisellesi niin ajattelet hieman toisin.
[/quote]
Ensin mietin, viitsinkö edes vastata tähän :) Mutta olisi omituista, jos vielä näin 56 vuotiaana hahmottaisin maailman niin, että parin tutun elämässäni on käynyt näin. Olen juhlistanut monet kultahääpäivät ja olen edelleen sitä mieltä, että olisi aika omituista, jos parit olisivat olleet 50 vuottakin naimisissa oletusarvona, että toinen heti käyttää minua hyväkseen, jos saa siihen pienenkin mahdollisuuden.
Samoin, en olisi itse mennyt 80-luvulla naimisiin, jos olisin tältä lähtökohdalta ajatellut asiaa.
Parisuhteita on erilaisia ja ihmisten välinen dynamiikka erilainen eri suhteissa. Joten ihan parin pikavippijutun takia ei ehkä kannata kovin yleistää asioita.
Ja kyllä, pitäisin omituisena, jos mieheni alkaisi ottaa nimiini pikavippejä, koska meillä on yhteisiä talletuksia sen verran paljon ja säästötileilläkin rahaa niin paljon, että en usko, että 15 euron pikavipillä mitään tekisi :)
Kayttotilille palkat. Olemassaolevat saastot on omia.
Suosittelisin yhteistä käyttötiliä, mutta sen lisäksi myös omia rahoja. Meidän opiskelijataloudessa toimii hienosti se, että molemmilla on omat rahansa, mutta kuukausittain siirretään myös tietty summa rahaa yhteiselle käyttötilille. Täältä maksetaan yhteiset laskut, kauppareissut ja muut huvit.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:59"]
[/quote]
Ensin mietin, viitsinkö edes vastata tähän :) Mutta olisi omituista, jos vielä näin 56 vuotiaana hahmottaisin maailman niin, että parin tutun elämässäni on käynyt näin. Olen juhlistanut monet kultahääpäivät ja olen edelleen sitä mieltä, että olisi aika omituista, jos parit olisivat olleet 50 vuottakin naimisissa oletusarvona, että toinen heti käyttää minua hyväkseen, jos saa siihen pienenkin mahdollisuuden.
Samoin, en olisi itse mennyt 80-luvulla naimisiin, jos olisin tältä lähtökohdalta ajatellut asiaa.
Parisuhteita on erilaisia ja ihmisten välinen dynamiikka erilainen eri suhteissa. Joten ihan parin pikavippijutun takia ei ehkä kannata kovin yleistää asioita.
Ja kyllä, pitäisin omituisena, jos mieheni alkaisi ottaa nimiini pikavippejä, koska meillä on yhteisiä talletuksia sen verran paljon ja säästötileilläkin rahaa niin paljon, että en usko, että 15 euron pikavipillä mitään tekisi :)
[/quote]
Pitää vielä jatkaa tätä. Ekaksikin on tietysti helppo sinun sanoa menneisyydestäsi että on rehellinen puoliso ja rahat on säilyneet. Hyvä niin. Mutta ennustaminen, varsinkin tulevan ennustaminen aloittajan tapauksessa on huomattavasti vaikeampaa. Toiseksi, en minäkään usko että miehesi 15 euron vippejä tarvitsee. Mutta itse kirjoitinkin 15 TUHANNEN euron vipeistä toisen nimiin. Voi olla että jollain nuoremmalla ne alkaa tuntumaan.
Entä jos ap olisi mies ja kertoisi, että ei halua antaa rahojaan perheen käyttöön. Silloin itkettäisiin itsekkyyttä ja omaan napaan tuijottamista ja sanottaisiin, että kun olette PERHE, niin kaikki on yhteistä.
Nainen saa siis pitää omat rahansa ja päättää niistä, mies ei saa vastaavaa tehdä. Miksei?
Yhteinen maitotili olisi hyvä ratkaisu, tili josta maksetaan laskut ja jonne kumpikin laittaa tietyn summan rahaa palkastaan, summa voi olla myös tietty prosentti palkasta. Ja loppu jää olalle tilille. Yhteinen tili on ok jos molemmat on vastuullisia mutta jos toinenkin on hiemankin tuhlailevampi tai tarkempi rahojen suhteen niin ongelmia tulee. Minä pidän tärkeänä että minulla on minun rahat ja miehellä on omansa. Vapautta ja vastuuta. Ja sinun säästösi on sinun, ei miehen. Ja miehen säästöt on miehen ei sinun, jokainen pättää itse mihin säästönsä käyttää sen voi laittaa myös yhteiseen hyvään.