Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen henkilökunta!

Vierailija
10.10.2020 |

Miksi varhaiskasvatuksen väki on niin riitaisaa ja ongelmahakuista?

Olen 32v opettaja ja tuntuu, että jos työpareineina ei ole työhönsä kyllästyneitä, eläkeikää lähestyviä lastenhoitajia, niin sitten he ovat vähintäänkin opettajan työtä kyttääviä. Kytätään vasun ja palavereiden kestoja ja tullaan "hakemaan" keskustelusta pois jos aika ylittyy. Tällä viikollakin minulla oli keskustelu vanhempien kanssa (työajan ulkopuolella tietenkin) ja siihen osallistui terapeutit ja sosiaalityöntekijä ja erityisopettaja. No eiköhän toinen lastenhoitaja tullut tasan minuutilleen minun työaikani alkaessa räväyttämään oven auki että hei sinulla alkoi nyt työt. Kyllä hävetti selitellä tilannetta muille. Lisäksi tällä hetkellä muuten mukavat työkaverini ovat liittoutuneet ja keksitävät minun poissaollessa uusia ideoita ja kertovat ne minulle niin että me ollaan päätetty että aletaan tekemään asiat nyt näin ja näin. Minä en näistä muutoksista pidä mutta minun sanalla ei tunnu olevan mitään virkaa. Pomo on niin ylikuormitettu ettei hän jaksa edes kuunnella työntekijöiden ongelmia :(

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lasten hoitaminen mennyt vaikeaksi. Miten ennen pärjättiin, kun ei oltu vasuista kuultukaan?

Päiväkodissa juostaan päivä tukka putkella, kuka ehtii kuunnella lasta, olla läsnä, jutella, pitää sylissä, pelata, leikkiä, laulaa, ulkoilla. Ihan tavallisia asioita. Lapsetkin rauhoittuisi, kun välillä vaan oltaisiin ja leikittäisiin. Lapsi ei opi niin, että asioita tuputetaan. Lapsi oppii itse tutkimalla ja ihmettelemällä.

Mihin tällä valtavalla toiminnan määrällä pyritään? Eiköhän keskitytä olennaiseen.

Minä olen just tällainen. En ole the viihdyttäjä töissä, vaan annan lapselle tilaa ja aikaa olla ihan vain lapsi, toki touhuan lasten kanssa, jos näiltä itse lähtee halu siihen, mutta lähtökohtaisesti en ajattele, että minun pitäisi kokoajan olla jotenkin viemässä niitä tilanteita oman mieleni mukaiseksi.

En ole monenkaan lasten suosikki, toki osa pitää minun tavastani, mutta osa lapsista tykkää enemmän niistä työntekijöistä, jotka koko päivän viihdyttää, on laulua, askartelua tai sitten jotain jumppaa tms. KOKO AJAN. Toki itsekkin välillä, mutta ovat lyhyitä hetkiä 10-15 minuuttia ja sitten voi lapset leikkiä ihan omaehtoisesti.

Taannoin tuli opettajalta määräys, että vanhemmille täytyy kertoa mitä PEDAGOGISTA lapsen kanssa on päivän aikana tehty, siis mitä aikuisen suunnittelemaa ja ohjaamaa, itse kun olen mieluummin kertonut, mitä lapsi on leikkinyt, koska niistähän se päivä pääasiassa kuitenkin muodostuu, kenen kanssa on leikkinyt ja mitä on leikkinyt tai mistä ollut ihan omaehtoisesti kiinnostunut, mitä hauskaa on sanonut, mitä kommelluksia tapahtunut, mutta tämä ei ilmeisesti tuo meidän työtämme tarpeeksi esiin vanhemmille.

Vähän syö työmotivaatiota tuollaiset hirveät rajoitukset ja määräilyt, että mitä saa tehdä ja sanoa milloinkin.

Vierailija
82/89 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaka opettaja suunnittelee miten vaippa vaihdetaan pedagogisesti ja lh sitten vaihtaa vaipan. Tästä tapahtumasta opettaja kirjoittaa nelisivuisen kertomuksen. Opettaja istuu koneen äärellä suunnittelen ja hoitaja tekee työn. Näin se karrikoiden sanottuna nykyään menee. Oksennus meinaa tulla jo sanasta pedagogiikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te opet, keiden mielestä SAK-aika on huuhaata, kotonako ne suunnittelut ja muut pitäisi vapaa-ajalla tehdä?! Herranen aika, tällä palkalla ja työn arvostuksella en tuhlaa hetkeäkään omaa tärkeää vapaa-aikaa perheeni kanssa, jotta tekisin työnantajalle töitä ilmaiseksi. Sitten jäävät hommat tekemättä. Työnantajan vastuulla on katsoa, että työmäärää ei ole liikaa ja sen pystyy tekemään työajalla. Ikinä ei tähänkään asiaan tule muutosta, kun aina löytyy niitä hyväntahtoisia, jotka kiltisti pyhittävät iltansa ja viikonloppunsa töille.

Kertokaa esimiehillenne ajan puutteesta ja liiallisesta työmäärästä ja lopettakaa se ilmaisen työn tekeminen vapaa-ajalla!!!

Vierailija
84/89 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon nyt opettajana 3-5v ryhmässä.

Teen kaikkien vasut eli n. 27 lapsen. Omalla SAK ajalla ja siihe päälle suunnittelut ja palaverit.

Aivan saatanan loppu.

Meillä omassa ryhmässä 14 lasta mie ja hoitaja.

Vierailija
85/89 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu nyt kirjoitti:

Itse oon nyt opettajana 3-5v ryhmässä.

Teen kaikkien vasut eli n. 27 lapsen. Omalla SAK ajalla ja siihe päälle suunnittelut ja palaverit.

Aivan saatanan loppu.

Meillä omassa ryhmässä 14 lasta mie ja hoitaja.

Ryhmässäsi 14 lasta, mutta teet 27 lapsen vasun?

Vierailija
86/89 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lasten hoitaminen mennyt vaikeaksi. Miten ennen pärjättiin, kun ei oltu vasuista kuultukaan?

Päiväkodissa juostaan päivä tukka putkella, kuka ehtii kuunnella lasta, olla läsnä, jutella, pitää sylissä, pelata, leikkiä, laulaa, ulkoilla. Ihan tavallisia asioita. Lapsetkin rauhoittuisi, kun välillä vaan oltaisiin ja leikittäisiin. Lapsi ei opi niin, että asioita tuputetaan. Lapsi oppii itse tutkimalla ja ihmettelemällä.

Mihin tällä valtavalla toiminnan määrällä pyritään? Eiköhän keskitytä olennaiseen.

Minä olen just tällainen. En ole the viihdyttäjä töissä, vaan annan lapselle tilaa ja aikaa olla ihan vain lapsi, toki touhuan lasten kanssa, jos näiltä itse lähtee halu siihen, mutta lähtökohtaisesti en ajattele, että minun pitäisi kokoajan olla jotenkin viemässä niitä tilanteita oman mieleni mukaiseksi.

En ole monenkaan lasten suosikki, toki osa pitää minun tavastani, mutta osa lapsista tykkää enemmän niistä työntekijöistä, jotka koko päivän viihdyttää, on laulua, askartelua tai sitten jotain jumppaa tms. KOKO AJAN. Toki itsekkin välillä, mutta ovat lyhyitä hetkiä 10-15 minuuttia ja sitten voi lapset leikkiä ihan omaehtoisesti.

Taannoin tuli opettajalta määräys, että vanhemmille täytyy kertoa mitä PEDAGOGISTA lapsen kanssa on päivän aikana tehty, siis mitä aikuisen suunnittelemaa ja ohjaamaa, itse kun olen mieluummin kertonut, mitä lapsi on leikkinyt, koska niistähän se päivä pääasiassa kuitenkin muodostuu, kenen kanssa on leikkinyt ja mitä on leikkinyt tai mistä ollut ihan omaehtoisesti kiinnostunut, mitä hauskaa on sanonut, mitä kommelluksia tapahtunut, mutta tämä ei ilmeisesti tuo meidän työtämme tarpeeksi esiin vanhemmille.

Vähän syö työmotivaatiota tuollaiset hirveät rajoitukset ja määräilyt, että mitä saa tehdä ja sanoa milloinkin.

Pedagogisen toiminnan ei ole oltava kasvattajan suunnittelemaa ja ohjaamaa. Idea toimintaan voi hyvin nousta myös lapsilta ja spontaanisti. Kasvattajan tehtävä on tarttua lasten ideoihin ja rikastuttaa lasten tarpeista ja kiinnostuksenkohteista syntyvää toimintaa pedagogisella ammattitaidollaan. Etukäteissuunnittelu kasvattajien taholta ei ole nykyvasun mukaista. Lasten on saatava itse osallistua toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen, dokumentointiin ja arvioimiseen.

Vierailija
87/89 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin epäkohta: ulkona lapsille ei anneta leluja varastosta koska ei jakseta siivota niitä, tai organisoida niiden siivousta. Sit lapset vinkuu kun ei oo mitää tekemistä tai riitelevät niistä kolmesta annetusta lapiosta. Keinut on tietenkin kieritetty ylös, "koska lokakuu". Siellä ulkona sitten törötetään puoli komesta viiteen. Lasten leikkeihin on kielletty osallistumasta, koska silloin jää osa pihasta vahtimatta. Laadukasta varhaiskasvatusta. 

Auts😂. Niin totta, valitettavasti.

Vierailija
88/89 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Itse taas juuri koko ryhmän vasut pitäneenä olen kuunnellut jokaisen perheen huolet ja ilonaiheet lapsistaan ja katson lapsia hieman eri tavalla. Työmme tavoite on muovautunut, tarkentunut, kun toiminnalle on vasujen myötä muodostunut uusia tavoitteita.

Stressaa se, että muu tiimi yrittää päästä töistään mahd. helpolla ja vaikka kuinka käymme läpi vasukeskustelujen sisältöjä, mikään ei muutu. Kokopäiväpedagogiikka on haave vain, kauhulla aina mietin mitä ryhmässä tapahtuu iltapäivisin jos itse olen aamussa, varmaan katsovat elokuvia...

Meillä ei muu tiimi tajua myöskään sitä, että ne 5 suunnittelutuntia ovat täyttä työtä ja hyvin usein menee ylikin. Muidenhan ei ole pakko toimintaa järjestää koska suunnitteluaikaa ei heillä ole (nukkariaikahan on kahvitteluun ja kaappien järkestelyyn tarkoitettu). Minä siis suunnittelen ja pidän kaiken, tuokiot, jumpat, ulkopelit, musiikkituokiot, ohjatut leikkituokiot, draamakasvatuksen.. Kolme kertaa per tuokio, koska meillä on kolme pienryhmää. Itse en enää edes pidä taukoja, mutta joudun jatkamaan omia työpäiviäni toisten kahvitaukojen vuoksi. Välillä mietin mitä ne muut sitten oikeastaan tekevät - istuvat ja vahtivat lasten leikkejä. Toki myös arjen toimet (joita teen siis tietenkin myös minä).

Kunhan tästä lomaan asti selviää, lienee tiimissä pienen kehityskeskustelun paikka. Vaan kuinkapa motivoit muita, jos heitä ei vain kiinnosta? :(

Sä saat sun palkan siitä suunnittelusta ja palavereista ja joo se suunnitteluaika kuuluu sulle.Monelle lto:lle vaan syy lähteä pe.aikaisemmin kotiin.Mulla nyt suunnitteluaika,hoitakaa muksut keskenään.Oikeasti lähtee itse mökille pe.iltana aikaisemmin.Mitään ei oikeasti suunnitella,ehkä 5.min joku valmis ohjelma vedetään jostain netistä ja thats it. T:Lastenhoitaja

Anteeksi ei ole tarkoitus loukata mutta jo tekstisi laadusta näkee, että olet lastenhoitaja ja vielä kateellinen & tietämätön 🙄

Vierailija
89/89 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on työaika ollaan töissä. Esimiehen homma huolehtia, että lapsiryhmässä on aina tarpeeksi aikuisia. Älyttömäksi on asia mennyt, kun monessa paikassa vasut tekee vain opettaja. Ne voisi jakaa myös lastenhoitajille ihan lain mukaan.

Jos ne lastenhoitajille jaettais niin sitten pitäisi jakaa myös suunnitteluajat ja palkka.

Ihan samalla tavalla on hoitajilla suunnitteluaikaa kuin opeillakin eli silloin kun joku muu kuin itse lepassa. Tietysti sitten ei ehdi olla kännykällä🤣