Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen henkilökunta!

Vierailija
10.10.2020 |

Miksi varhaiskasvatuksen väki on niin riitaisaa ja ongelmahakuista?

Olen 32v opettaja ja tuntuu, että jos työpareineina ei ole työhönsä kyllästyneitä, eläkeikää lähestyviä lastenhoitajia, niin sitten he ovat vähintäänkin opettajan työtä kyttääviä. Kytätään vasun ja palavereiden kestoja ja tullaan "hakemaan" keskustelusta pois jos aika ylittyy. Tällä viikollakin minulla oli keskustelu vanhempien kanssa (työajan ulkopuolella tietenkin) ja siihen osallistui terapeutit ja sosiaalityöntekijä ja erityisopettaja. No eiköhän toinen lastenhoitaja tullut tasan minuutilleen minun työaikani alkaessa räväyttämään oven auki että hei sinulla alkoi nyt työt. Kyllä hävetti selitellä tilannetta muille. Lisäksi tällä hetkellä muuten mukavat työkaverini ovat liittoutuneet ja keksitävät minun poissaollessa uusia ideoita ja kertovat ne minulle niin että me ollaan päätetty että aletaan tekemään asiat nyt näin ja näin. Minä en näistä muutoksista pidä mutta minun sanalla ei tunnu olevan mitään virkaa. Pomo on niin ylikuormitettu ettei hän jaksa edes kuunnella työntekijöiden ongelmia :(

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Lopetin päiväkotityön kun en jaksanut olla aina yksin vastuussa isosta lapsiryhmästä, opettajan ollessa palavereissa, koulutuksissa ja koneella. Joka päivä oli sitä että kolme lasta riehuu, yks on väkivaltainen, yhdellä pissat housussa ja yks itkee. Lopuista ei tietoa, omillaan pärjäs loppu harmaa massa. Opettaja hihittelee että sori kun vasukeskustelussa vähän venähti.. JOKA HELVETIN KERTA. Totesin sit vaan että ei oo mun juttu :)

T. Lastenhoitaja 31 v.

Vierailija
2/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en ota kantaa, mutta aikataulujen tulee pitää. Palaverit ovat enintään sovitun mittaisia. On kaikkien osallistujien (vanhemmat, mahdolliset eri alojen ammattilaiset) aliarvioimista, jos sovituista ajoista ei pidetä kiinni. Jos joku asia jää kesken, sovitaan toinen palaveri tai hoidetaan asia sähköpostilla.

T. Koulun ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Itse taas juuri koko ryhmän vasut pitäneenä olen kuunnellut jokaisen perheen huolet ja ilonaiheet lapsistaan ja katson lapsia hieman eri tavalla. Työmme tavoite on muovautunut, tarkentunut, kun toiminnalle on vasujen myötä muodostunut uusia tavoitteita.

Stressaa se, että muu tiimi yrittää päästä töistään mahd. helpolla ja vaikka kuinka käymme läpi vasukeskustelujen sisältöjä, mikään ei muutu. Kokopäiväpedagogiikka on haave vain, kauhulla aina mietin mitä ryhmässä tapahtuu iltapäivisin jos itse olen aamussa, varmaan katsovat elokuvia...

Meillä ei muu tiimi tajua myöskään sitä, että ne 5 suunnittelutuntia ovat täyttä työtä ja hyvin usein menee ylikin. Muidenhan ei ole pakko toimintaa järjestää koska suunnitteluaikaa ei heillä ole (nukkariaikahan on kahvitteluun ja kaappien järkestelyyn tarkoitettu). Minä siis suunnittelen ja pidän kaiken, tuokiot, jumpat, ulkopelit, musiikkituokiot, ohjatut leikkituokiot, draamakasvatuksen.. Kolme kertaa per tuokio, koska meillä on kolme pienryhmää. Itse en enää edes pidä taukoja, mutta joudun jatkamaan omia työpäiviäni toisten kahvitaukojen vuoksi. Välillä mietin mitä ne muut sitten oikeastaan tekevät - istuvat ja vahtivat lasten leikkejä. Toki myös arjen toimet (joita teen siis tietenkin myös minä).

Kunhan tästä lomaan asti selviää, lienee tiimissä pienen kehityskeskustelun paikka. Vaan kuinkapa motivoit muita, jos heitä ei vain kiinnosta? :(

Vierailija
4/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on työaika ollaan töissä. Esimiehen homma huolehtia, että lapsiryhmässä on aina tarpeeksi aikuisia. Älyttömäksi on asia mennyt, kun monessa paikassa vasut tekee vain opettaja. Ne voisi jakaa myös lastenhoitajille ihan lain mukaan.

Vierailija
5/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan vasuja lähihoitajille :O !!!

Vierailija
6/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Lopetin päiväkotityön kun en jaksanut olla aina yksin vastuussa isosta lapsiryhmästä, opettajan ollessa palavereissa, koulutuksissa ja koneella. Joka päivä oli sitä että kolme lasta riehuu, yks on väkivaltainen, yhdellä pissat housussa ja yks itkee. Lopuista ei tietoa, omillaan pärjäs loppu harmaa massa. Opettaja hihittelee että sori kun vasukeskustelussa vähän venähti.. JOKA HELVETIN KERTA. Totesin sit vaan että ei oo mun juttu :)

T. Lastenhoitaja 31 v.

Tämä on kyllä todellinen ongelma jo nyt saati sitten kun/Jos muuttuu niin että on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja. On minusta väärin ,että hoitajan pitää olla yksin vastuussa koko ryhmästä SAK ajat = n 10 tuntia viikossa +vasut/palaverit ja muut kissan ristiäiset .

Vierailija
7/89 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Itse taas juuri koko ryhmän vasut pitäneenä olen kuunnellut jokaisen perheen huolet ja ilonaiheet lapsistaan ja katson lapsia hieman eri tavalla. Työmme tavoite on muovautunut, tarkentunut, kun toiminnalle on vasujen myötä muodostunut uusia tavoitteita.

Stressaa se, että muu tiimi yrittää päästä töistään mahd. helpolla ja vaikka kuinka käymme läpi vasukeskustelujen sisältöjä, mikään ei muutu. Kokopäiväpedagogiikka on haave vain, kauhulla aina mietin mitä ryhmässä tapahtuu iltapäivisin jos itse olen aamussa, varmaan katsovat elokuvia...

Meillä ei muu tiimi tajua myöskään sitä, että ne 5 suunnittelutuntia ovat täyttä työtä ja hyvin usein menee ylikin. Muidenhan ei ole pakko toimintaa järjestää koska suunnitteluaikaa ei heillä ole (nukkariaikahan on kahvitteluun ja kaappien järkestelyyn tarkoitettu). Minä siis suunnittelen ja pidän kaiken, tuokiot, jumpat, ulkopelit, musiikkituokiot, ohjatut leikkituokiot, draamakasvatuksen.. Kolme kertaa per tuokio, koska meillä on kolme pienryhmää. Itse en enää edes pidä taukoja, mutta joudun jatkamaan omia työpäiviäni toisten kahvitaukojen vuoksi. Välillä mietin mitä ne muut sitten oikeastaan tekevät - istuvat ja vahtivat lasten leikkejä. Toki myös arjen toimet (joita teen siis tietenkin myös minä).

Kunhan tästä lomaan asti selviää, lienee tiimissä pienen kehityskeskustelun paikka. Vaan kuinkapa motivoit muita, jos heitä ei vain kiinnosta? :(

No kuinka paljon sua kiinnostaisi jos sulle annettaisiin omalle työlle 0 min. suunnitteluaikaa? 🙂

Vierailija
8/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lastenhoitaja 31 v.

Tämä on kyllä todellinen ongelma jo nyt saati sitten kun/Jos muuttuu niin että on kaksi opettajaa ja yksi hoitaja. On minusta väärin ,että hoitajan pitää olla yksin vastuussa koko ryhmästä SAK ajat = n 10 tuntia viikossa +vasut/palaverit ja muut kissan ristiäiset .

Olen itse opettaja ja voin sanoa että SAK-aika uudistus ei ole tuonut mitään hyvää kenellekään. Toivottavasti siitä luovuttaisiin mahdollisimman pian, hankaloittaa kaikkien työtä.

Vierailija
9/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työpaikkaa, äänestä jaloillasi. Paikkojan on avoinna paljon. Ei tuollaista öykkäröintiä tarvitse jaksaa katsella, meillä ainakin päätyisi napakkaan pomon puhutteluun jos rynnii palaveriin keskeyttämään. Mutta taitaa teillä olla onneton johtaja jos tämmöistä edes tapahtuu.

Vierailija
10/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sak-aika on suurta huuhaata. Ei sitä pysty toteuttamaan vaikka kuinka yrittäisi johonkin tunkea. Voi olla että joissakin päiväkodeissa voi, mutta ei meillä. Kotona teen vasuja ym.

Vo

Vierailija
11/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sak-aika on suurta huuhaata. Ei sitä pysty toteuttamaan vaikka kuinka yrittäisi johonkin tunkea. Voi olla että joissakin päiväkodeissa voi, mutta ei meillä. Kotona teen vasuja ym.

Vo

Meillä taas opettaja pitää kiinni sak ajoista oli tilanne mikä hyvänsä..

Vierailija
12/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää lähestyvät lastenhoitajat ovat pahimpia. Ei kiinnosta lapset, eikä muukaan töissä. Kahvitteluun pitäisi olla aikaa vaikka kuinka ja työvuorot mahdollisimman helpot. Ja voi sitä jatkuvaa valituksen määrää, jos jotain joutuu tekemään. Huoh!

Vierailija
13/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on työaika ollaan töissä. Esimiehen homma huolehtia, että lapsiryhmässä on aina tarpeeksi aikuisia. Älyttömäksi on asia mennyt, kun monessa paikassa vasut tekee vain opettaja. Ne voisi jakaa myös lastenhoitajille ihan lain mukaan.

Jos ne lastenhoitajille jaettais niin sitten pitäisi jakaa myös suunnitteluajat ja palkka.

Vierailija
14/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen löydän kaksi vastausta. Ne ovat kateellisuus ja osaamattomuus. Kateellisuus siitä, että ope tekee open töitä. 90-l lamassa opettajan ja hoitajan mittasuhteet käännettiin nurinpäin ja säästösyistä hoitajat laitettiin tekee open töitä laadusta piittaamatta. Monet johtajat ovat siitä lähtien lietsoneet työyhteisössä tällaista eripuraa ja roolien epämääräisyyttä. Helpompi hallita toisiaan nokittelevia työntekijöitä jotka eivät yhdessä puutu epäkohtiin mistä johtaja vois olla vastuussa. Monelle hoitajalle on siis jäänyt ajatus, että he tekee mutulla vähintään yhtä hyvin open työt kun ope. Tästä vinkkelistä kun katoo, niin ope näyttää elelevän luksuselämää kun pitää kokouksia sun muita. Se on se kateellisuus osio. Sitten osaamattomuudella tarkoitan, että päiväkoteihin on ohjattu sekalainen joukko työntekijöitä jotka eivät muualla pärjää. Päiväkodissa jälleen kerran laadulla ei virallisesti ole niin väliä, kukaan ei valvo. Joten sinne saa vähin äänin kaikki muihin töihin sopimattomat lastenhoitajiksi. Siitä seuraa, että nää osaamattomat ei ymmärrä työn kuvioita, vaan yrittävät päteä kyttäämällä ja sabotoimalla.

Vierailija
15/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi jakaa lastenhoitajille. Näytä mulle se lain pykälä. Kyllä se on niin, että opettaja on vastuussa siitä kuinka ne keskustelut menevät ja kuinka ne vaikuttavat kunkin lapsen tavoitteisiin ja ryhmän toimintaan. Ei sellaisesta voi olla vastuussa missä ei itse ole paikalla!

Vierailija
16/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan vasuja lähihoitajille :O !!!

Miksi ei? Niin on tehty tähän asti eikä mitään ongelmaa. Luonnollista, että pienryhmän aikuinen tekee vasut " omista" lapsistaan. Hänhän juuri näiden lasten asiat tietää ja tuntee lapset parhaiten.

Vierailija
17/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi jakaa lastenhoitajille. Näytä mulle se lain pykälä. Kyllä se on niin, että opettaja on vastuussa siitä kuinka ne keskustelut menevät ja kuinka ne vaikuttavat kunkin lapsen tavoitteisiin ja ryhmän toimintaan. Ei sellaisesta voi olla vastuussa missä ei itse ole paikalla!

Opettaja on vastuussa , että ne tehdään, lh voi ne edelleen tehdä. Sitä ei laki kiellä.

Vierailija
18/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää lähestyvät lastenhoitajat ovat pahimpia. Ei kiinnosta lapset, eikä muukaan töissä. Kahvitteluun pitäisi olla aikaa vaikka kuinka ja työvuorot mahdollisimman helpot. Ja voi sitä jatkuvaa valituksen määrää, jos jotain joutuu tekemään. Huoh!

Kyllä niitä pahoja ja helmiä löytyy ihan kaiken ikäisissä. Itse olen vähän vanhempana tullut alalle opettajaksi. Tavallaan olen siis nuori, koska olen nuorten kanssa opiskellut viimeisimmät opit ja kokemusta ei ole. Siksi kuulostaa aina pahalta, kun nuoret (ja jopa opekouluttajat joskus) puhuu niistä vanhoista jääristä. Sellainen puhe alkaa elää ihan omaa elämää. Itse otan jokaisen ihmisen vastaan avoimin mielin. 

Vierailija
19/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä saat sun palkan siitä suunnittelusta ja palavereista ja joo se suunnitteluaika kuuluu sulle.Monelle lto:lle vaan syy lähteä pe.aikaisemmin kotiin.Mulla nyt suunnitteluaika,hoitakaa muksut keskenään.Oikeasti lähtee itse mökille pe.iltana aikaisemmin.Mitään ei oikeasti suunnitella,ehkä 5.min joku valmis ohjelma vedetään jostain netistä ja thats it. T:Lastenhoitaja

Vierailija
20/89 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on vastuussa , että ne tehdään, lh voi ne edelleen tehdä. Sitä ei laki kiellä.

Joo mutta opella on kokonaisvastuu joka ikisen lapsen pedagogiigasta. Miten se voi onnistua, jos hän ei itse ole ollut kuulemassa vanhempia ja keskustelemassa heidän kanssa? Minusta tämä on vanhempienkin aliarvioimista, että heidän viestinsä saa ikään kuin kulkea toisen käden kautta ja he eivät tarvitse suoraa viestiä opelta lapsensa oppimisesta  ja kehityksestä. Ope on kuitenkin se joka tietää nämä suuntaviivat kaikkein tarkimmin.