Miten joku voi haluta työkseen kasvattaa?
Mikä siinä kiehtoo? Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Miten jaksaa vääntää asioista päivästä toiseen.
Kommentit (24)
Määrittele toi sun sana kasvattaa. Jos päiväkodin henkilökunta ja opettajat eivät ole ammatiltaan kasvattajia niin kuka sitten on ? Kuka meidän lapsia kasvattaa työkseen paitsi vanhemmat ??
17: Kyllä he ovat, mutta kaikki vastaajat kertoivat miksi he haluavat opettaa. Opettaja on kasvattaja. Mutta matematiikan opettaminen ei ole kasvattamista, se on opettamista. Jos matematiikan tunnilla puutut oppilaan käytökseen, se on kasvattamista. En olisi uskonut että opettajille pitää rautalangasta vääntää asioita..
Opetusalalla 15v ja omat kasvatettavat kotona ja välillä mietityttää ammatinvalinta...kasvattaminen on raskasta. Jaksaakohan töissä paremmin kun omat on isompia? Nyt tuntuu, että kun on jo työpäivän kasvattanut niin omien kanssa palaakin sitten pinna :(
Eläimiä kasvatan työkseni, enkä haluaisi vaihtaa koskaan alaa ellei tulevaisuudessa ole pakko. Eläimet eivät valita ja kitise, vaan ovat tyytyväisiä. ;)
Ei sitä opettamista ja kasvattamista voi oikein erottaa toisistaan ainakaan peruskoulussa, ei juurikaan ole sellaista hetkeä, jolloin kyse olisi "pelkästä" opettamisesta.
Minä opettajana ihmettelen vähän samaa kuin ap. Minä tietenkin tykkään opettamisesta, mutta se kasvatuspuoli ei ole mun lempparia. Olen ollut työelämässä jo yli kymmenen vuotta ja silti vieläkin ihmettelen, miten suppea opettajakoulutus on. Siellä opetetaan vain sitä, millainen on hyvä oppitunti, miten se koostetaan. Ja kaikki muu muka hoituu sillä, että tunnit ovat hyvin suunniteltu.
Kyllä sitä kasvatustyötä vaan väkisinkin tulee koulussa vastaan ja siihen pitäisi opettajankoulutuksessakin antaa eväitä. Kuten moneen muuhunkin asiaan, mutta ne eivät ole tämän ketjun aihe.
Ihailen lahjakkaita ja innostuneita opettajia. Opiskelu on aina kiinnostanut minua, mutta luokallani oli myös sellaisia, joita koulunkäynti ei kiinnostanut lainkaan. Parhaimmat opettajat saivat heidätkin innostumaan aineistaan.
Lapsiparat, jotka kasvavat sosiaalisesti vaikeissa oloissa. Onneksi maailmassa on muitakin aikuisia kuin heidän vanhempansa, joilla riittää ongelmia. Hyvä opettaja voi auttaa moniongelmaisissa perheissä kasvavia nuoria etenemään.
Koska se on yksinkertaisesti työtä mistä pitää :)
En väännä asioista päivästä toiseen, vaikka kasvatankin. Kasvatustyö on mielenkiintoista, koska ihminen ja ihmisen kehittyminen ja oppiminen ovat mielenkiintoisia ja koska kasvatussuhde on merkityksellinen ihmissuhde.
Hyvä kysymys. Vallanhalu? Kun tietää asioita mitä kasvatettavat ei - se kohottaa itsetuntoa?
Nämä tulee ekana mieleen.
Opettajat yleensä ovat kovia pätemään ja ovat tietävinään asiat paremmin kuin muut. Ehkä he nauttivat siitä että saavat neuvoa muita ja olla ikäänkuin muiden yläpuolella kun oikein luvan kanssa ja työkseen saavat toisia määräillä? :)
Opettajat, nuo hornan henget! Opettajat ovat usein erittäin kiinnostuneita omasta oppialastaan. Se kasvatus on siinä lisänä tuleva paska, kun kodeissa ei osata kasvattaa omaa jälkikasvua.
Vastailet itsellesi.
Kuitenkin: Koen maailman ihmeellisenä, monimuotoisena paikkana josta emme loppujen lopuksi syvimpiä syntyjä tiedäkään.
Tahdon siirtää tätä ihmettelevää uteliaisuuttani (jota lapsissa on jo luonnostaan) eteenpäin, antaa oivalluksia koska nautin niistä itse niin paljon.
minä ajattelin että otsikko jatkuu esim. ..turkiseläimiä tapettavaksi. sitä minä en voi ymmärtää.
Minä olen ammattikasvattaja, mutta en halua omia lapsia. Minusta on hauska auttaa muita ymmärtämään asioita, joista olen itse kiinnostunut. Ihmettelen kuitenkn, miksi joku haluaisi käyttää tähän vapaa-aikaansa.
Tarkoitin nyt siis kasvattamista, en opettamista.
ap
9: Tiedän kyllä.. Ja ymmärrän jos joku haluaa opettaa, mutta kuka pitää nimenomaan siitä kasvattamisesta. Kasvattaminen ja opettaminen ei ole sama asia.