En pääse syvään uneen, mikä neuvoksi?
Kärsin unen pinnallisuudesta, se ei ole palauttavaa, syvää unta. Nukun ikäänkuin toinen silmä auki ja herään heti pienimpääkin rapsahdukseen. Aamulla herään kuolemanväsyneenä.
Menopaussi on, hormoneja en käytä enää, koska tuli haittavaikutuksia. En kuorsaa. Ulkoilen päivittäin paljon ja olen kännykkäriippuvainen.
Mitä lähtisit muuttamaan tai kokeilemaan?
Kommentit (14)
Tuuleta hyvin ennen nukkumaan menoa. Se auttaa.
Mä nukun hyvin suunnilleen joka toinen tai kolmas yö. Ehkä se on nirmaalitila ettei vanhempana enää nuku niin sikeästi kuin nuorena. Se täytyy vain hyväksyä.
Retorisia kysymyksiä sieltä ja täältä, joihin ei tarvitse vastata. Onko ollut stressiä, sähköiset hiukset, vaatteet? Jätä alkoholi toistaiseksi, kofeiini, lääkkeen haitta? Tee juomaksi tai kaakao viileään maitoon, jos ei ota kahvia tai kolaa. Ruispala tasoittaa verensokeria ja neste-suola tasapaino saisi olla ok myös. Laihdutatko liikaa tai liikutko liikaa, liikaa kavereita? Aikaa rauhoittua? Aaltojen kohinaa illalla vai mikä olisi hyvä. Onko työ liikaa mielessä, sopiiko se sulle vai ei. Onko liikaa nettimateriaalia.
Onko maadoitettu vähän, esim. pieni kävely ajoissa jos ei liukasta tai muu tekniikka, ei liikaa maadoitus vaan sopivasti. Onko ravinto terveellistä ja tasapainoista, ettei ole liikaa vehnää tai riisiä (valkoiset viljat). Onko kännykkä kiinni tai toisessa huoneessa. Tv voi lisätä levottomuutta, ellei valitse videot. Vaikuttaako tunteet (miten tasapainottaa), exä tai äiti, pomo? Häiritseekö somen yhteydenotot tai jotkut asiat, joita ei ole ratkaistu tai huolettaa. Irrottautuminen joistakin ja käsittely ajoissa. Mieti ja kuulostele itse mikä voisi olla.
Kylmä ilmasto voi ahdistaa joitakin ja kaamos, koska ilman ionit ovat pakkasella erilaisia ja on sähköistä, ehkä kevät tulee kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nussittuna nykkuisit paremmin
Niinkö tylsää teillä on?
Mua tuppaa ainakin vaan piristämään aina.
Ap täällä: joskus ehkä kerran parissa kuukaudessa nukun parin-kolmen tunnin päiväunet, jolloin nukahdan kunnolla. Olen tuolloin tosi väsynyt ja tarponut sumussa viikkokausia. Herätessä olen kuin uusi ihminen. Tiedän siis miltä virkeys tuntuu, yöunien jälkeen en ole virkeä käytännössä koskaan.
Taidan aloittaa kännykkäpaaston eli ei kännyä sänkyyn. Ehkä aloitan lukuharrastuksen uudestaan.
Mitään erikoisia stressitekijöitä elämässä ei ole, joten sekään ei selitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuuleta hyvin ennen nukkumaan menoa. Se auttaa.
Mä nukun hyvin suunnilleen joka toinen tai kolmas yö. Ehkä se on nirmaalitila ettei vanhempana enää nuku niin sikeästi kuin nuorena. Se täytyy vain hyväksyä.
Kiitos. Minä aloitan tuuletuksen.
Olisi kiva nukkua hyvin edes kerran viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä: joskus ehkä kerran parissa kuukaudessa nukun parin-kolmen tunnin päiväunet, jolloin nukahdan kunnolla. Olen tuolloin tosi väsynyt ja tarponut sumussa viikkokausia. Herätessä olen kuin uusi ihminen. Tiedän siis miltä virkeys tuntuu, yöunien jälkeen en ole virkeä käytännössä koskaan.
Taidan aloittaa kännykkäpaaston eli ei kännyä sänkyyn. Ehkä aloitan lukuharrastuksen uudestaan.
Mitään erikoisia stressitekijöitä elämässä ei ole, joten sekään ei selitä.
Kännykän sininen valo estää melatoniinin tuotantoa, joten pari tuntia ennen nukkumaanmenoa on hyvä laittaa se pois. Samoin sammuttaa kaikki ylimääräiset valot jo seiskan aikaan, niin elimistö alkaa tuottamaan melatoniinia.
itselläni on nyt hyvä tilanne, otan illalla magnesiumia ja Ashwaganhaa. Niillä nukun 7-8 tuntia hyvää unta. Unisovelluksen mukaan saan tunnin tai puolitoistasyvää unta iltayöstä. Nyt pitäisi jo mennä nukkumaan, jos haluaisin sen kaksi tuntia syvää unta. Iltajooga tai venyttely ja hengitysharjoitukset auttavat myös.
Hormonikorvaushoitoa uusiksi eri valmisteella ja annostuksella koettamaan? Siinä voi kestää aikaa, että löytyy sopiva annostus ja valmiste. Alkuun voi tulla sivuoireita esim rintojen kipeytymistä, mutta voi lähteä sitten pois. Annosta korotettaessa tai vähennettäessä tulee taas alkuun sivuoireita, mutta sitten voi tasautua. Jos annos jää liian matalaksi, niin taas on oireita, jos annos liian korkea, taas oireilua. Niin voi kestää aikansa että menee balanssiin. Joillekin keltarauhashormoni ei sovi. Joillekin suihke ei käy, geeli käy, joillekin laastari ok.
Jos tämä mielessä niin aika kannattaa varata todella hyvälle gynelle, joka on erikoistunut juuri tähän vv-alueeseen ja joka laittaa hormonitesteihin. Joskus oheen voidaan tarvita testosteronin lisäys. Sekin voi käsittääkseni vaikuttaa uneen estrogeenin ohella.
Jos hkh on ihan poissuljettu, niin magnesiumia voi kokeilla, melatoniinia voi kokeilla, unettavia ilapaloja voi kokeilla (banaani, lämmin maito), sauna iltaisin. Jos olet ihan epätoivon partaalla ja haluat saada unta, mutta sinulla ei ole reseptiä unilääkkeeseen, niin hae apteekista (reseptivapaita) allergialääke joka on cetiriziniä. Ota sitä illalla 1 tabletti ja tervemenoa höyhensaarille.
Kärsimyskukka auttaa joillekin parempaan uneen. Apteekista löytyy ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää vanhemmalla iällä. Vain nuorta naitua nukuttaa.
Makuuhuoneen lämpötila kannattaa säätää viileämmäksi kuin muualla, jos vaan on mahdollista. Itse ainakin nukun huomattavasti paremmin ja sikeämmin, kun makuuhuoneessa on viileää. Samoin kofeiinipitoisia juomia kannattaa vältellä jo iltapäivästä saakka, ainakin minulla niillä on vaikutusta nukkumiseen.
Ei kännykän käyttöä ennen nukkumaanmenoa, eikä kännykkää makuuhuoneeseen tai jos tarvitsee herätyskellon takia, niin sitten muualle kuin siihen yöpöydälle käden ulottuville.
Minulla auttoi vastaavaan ongelmaan ainoastaan hormonikorvaushoito.