Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin ja Tampereen erot / hyvät ja huonot puolet

Vierailija
10.10.2020 |

Mitkä ovat Helsingin/Tampereen suurimmat erot, hyvät ja huonot puolet? Lapsiperheenä mietimme muuttamista Helsingistä Tampereelle ollaksemme lähempänä ikääntyviä isovanhempia. (asuvat treen lähellä). Lapset eskari- ja alakouluikäiset.

Olen asunut Helsingissä parikymmentä vuotta ja Tampere tuntuu ajatuksena jotenkin kommunistiselta ja vähemmän sivistyneeltä kuin esim Turku ja Helsinki, mutta mielikuvani voi olla väärä. Halu viettää omien vanhempien ja lasten isovanhempien kanssa aikaa, nyt kun sitä vielä on jäljellä, meinaa kuitenkin kallistaa vaakaa muuton suuntaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me harkittiin löyhästi Tampereelle muuttoa siinä kohtaa kun lapsi oli päiväkoti-ikäinen. Mun kurkkua alkoi kuitenkin kuristaa, kun tajusin miten vähän kouluvaihtoehtoja Tampereella on. Olen itse käynyt SYK:n ja pidän hyvänä, että A-kieli on joku muu kuin englanti, koska englannin oppii muutenkin.

Ei me kovin innolla sitä muuttoa mietitty, mutta tuon koulutilanteen tajuaminen teki siitä muuttoajatuksesta ihan mahdottoman. Helsingissä on parhaat koulut ja yliopistot.

Helpompi se on niiden eläkeläisten muuttaa lähemmäs lapsia kuin toisin päin.

Vierailija
42/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä painotuksesta ja harrastuksesta lapsesi tarkalleen ottaen joutuisivat luopumaan? Kuten joku tuolla ylhäällä jo sanoikin, erilaisia kouluja löytyy kyllä. Tampere ei mikään ihan pieni kaupunki ole Suomen mittakaavassa, monipuolisia kulttuuri- ja liikuntaharrastuksia löytyy ihan samalla tavalla kuin pk-seudultakin.

En halua kertoa tarkemmin, mutta ihan samoja juttuja ei Tampereella ole. Varmaan jotain vähän vastaavia kyllä. Enkä ole varma ovatko juuri nämä meidän painotetut jutut sellaisia että niiden takia kannattaa jättää muuttamatta. Ehkä henkinen ilmapiiri 8n se mikä eniten jännittää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen suomenruotsalaisten palvonta tässä ketjussa on? Joillakin suomalaisilla tuntuu edelleen olevan halu alistua ruotsalaisten palvelijaksi. Palkaksi annetaan koirankeksi oksettavalle alempirotuiselle metsäsuomalaiselle.

Ehkä olet väärässä keskusteluketjussa, jos et kykene pääsemään käsiksi ajatukseen, että kaupungin olemukseen ja tunnelmaan vaikuttaa se, millaisia sosiaalisia kerroksia sieltä löytyy.

Mutta tässä ketjussa aika selvä tunnelma, että suomenruotsalaiset tuovat sivistystä ja muut junttiutta. Lopeta jo tuo alistuminen,

Vierailija
44/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on ihmisen kokoinen kaupunki. Jäätyämme eläkkeelle mieheni kanssa päätimme (paluu)muuttaa tänne 20 vuoden jälkeen. Päätös oli oikea!🌹❤

Vierailija
45/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me harkittiin löyhästi Tampereelle muuttoa siinä kohtaa kun lapsi oli päiväkoti-ikäinen. Mun kurkkua alkoi kuitenkin kuristaa, kun tajusin miten vähän kouluvaihtoehtoja Tampereella on. Olen itse käynyt SYK:n ja pidän hyvänä, että A-kieli on joku muu kuin englanti, koska englannin oppii muutenkin.

Ei me kovin innolla sitä muuttoa mietitty, mutta tuon koulutilanteen tajuaminen teki siitä muuttoajatuksesta ihan mahdottoman. Helsingissä on parhaat koulut ja yliopistot.

Häh? Tampereellahan voi ottaa a-kieleksi englannin sijasta ainakin ranskaa, saksaa, ruotsia, venäjää, espanjaa ja kiinaa. Aika pitkälti samat kielet löytyy Helsingistäkin...

Vierailija
46/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti, Suomessa peruskoulut on aika pitkälti samantasoisia läpi maan, eikä lukioissakaan ole sen suurempia eroja. Ihan samalla tavalla on Tampereella Rellu ja Clasu niille "elitistioppilaille" ja TYK, Kaleva ja TamLu niille taidetyypeille.

Vierailija
47/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tampereella "kummeliporukkaa"?

Mistä muuten näsäviisas-sanaan tulee tuo näsä?

T. Ei ap

Vierailija
48/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin nuorena Tampereelta Helsinkiin, enkä muuttaisi takaisin. Sen jälkeen kun itse Tampereella asuin, se on mennyt vielä paljon huonompaan suuntaan. Käyn siellä ajoittain, koska vanhemmat asuvat edelleen siellä. 

Keskusta ollaan rakentamassa tukkoon huonoa makua edustavia kalliita pytinkejä, joiden lomaan se viehättävä, kulttuurisesti rikas tehdaskaupungin ydin jää ikävästi puristuksiin. Huumeongelma on ryöstäytynyt käsistä. Ylipäätään keskusta on kehittymässä Detroit-tyyliseen suuntaan, kun taas Helsingissä keskusta-alueet ovat haluttua hyvin toimeentulevien ihmisten asuinaluetta. Tällä on suuri vaikutus koko kaupungin tunnelmaan. Tampereella varakas väki pakenee kauemmas keskustasta. 

Taloudellisesta näkökulmasta olisi myös huono siirto muuttaa pois Helsingistä, varsinkin omistusasujalle. Helsingissä asuntojen hinnat kehittyvät omalla urallaan, joten pois muuttava jää paitsi arvonnoususta, mikä johtaa vuosien myötä siihen että takaisin Helsinkiin muuttaminen tulee kalliiksi.

Ymmärrän toisaalta halun asua lähellä ikääntyviä vanhempia, mutta kehottaisin pohtimaan myös lastenne tulevaisuutta. Helsingissä on moninkertaisesti enemmän mahdollisuuksia opiskella, harrastaa ja löytää oman polkunsa elämässä. Lapsenne ovat vielä aika pieniä - suunnitteletteko paluumuuttoa sitten kun lapset ovat menossa yläasteelle ja lukioon? Viimeistään silloin olisi mielestäni tärkeää asua Helsingissä, jos haluaa lapsilleen parhaat mahdolliset edellytykset pärjätä.

Kyllä varmaan paluu Helsinkiin olisi jossain vaiheessa todennäköinen. Kuten sanoin, muuton myötä lapset joutuisivat luopumaan painotetusta opetuksesta ja jostain harrastuksestakin. Muuttaessa meidän olisi kuitenkin taloudellisesti mahdollista saada asunto jossa esim oma piha, mutta silti pyöräilyetäisyydellä keskustasta. Ja kyllä lapset varmaan sopeutuisivat. En kuitenkaan halua että he joutuvat pienestä pitäen suorittamaan elämää liikaa.

Nämä etäisyydet on mun mielestäni yksi Tampereen parhaita puolia. Helsingissä menee liikkumiseen aikaa, Tampereella meillä menee kaikkeen kulkemiseen paljon vähemmän aikaa. Varsinkin kun on mahdollista asua tuolla tavalla kuten sanoit, jolloin lapset ja itsekin pääsee keskustaan nopeasti pyörällä. Ja toisaalta Tampere on kuitenkin riittävän iso kaupunki, jotta "kaikkea" löytyy ja myös julkinen liikenne on hyvä. Auttaa tosi paljon siinä, että vanhempien ei tarvitse toimia lasten kuljetuspalveluna, kun lapset itsekin pääsevät helposti liikkumaan.

Eli aikaa ja vaivaa säästyy kahta kautta. Ei tarvitsee kuskailla ja asiat ovat lähempänä. Tämän vuoksi me ei edes haluttu Tampereen ympäristökuntiin.

Vierailija
49/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen h.kiläinen, joka tykkää myös muista paikoista, mm. Tampereesta.

Lähinnä hirvittää nykyään sikäläisten jutut keskustan huumehörhöistä ja loputtomasta rakentamisesta.

Vierailija
50/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Tampereellahan voi ottaa a-kieleksi englannin sijasta ainakin ranskaa, saksaa, ruotsia, venäjää, espanjaa ja kiinaa. Aika pitkälti samat kielet löytyy Helsingistäkin...

Onko Tampereella Venäläinen koulu, Englantilainen koulu, Saksalainen koulu ja Ranskalainen koulu? Tai ylipäätään kielipainotteista koulua kuten SYK, jossa sitä A-kieltä opiskeltaisiin oikeasti, eikä vain peruskoulun opetussuunnitelman verran?

Se nyt sitten on makuasia haluaako lapsen oikeasti hyvään kouluun, missä on fiksut koulukaverit. Mutta jos sattuu haluamaan, niin ei Tampere oikein ole vaihtoehto.

Se on eläkeläisten tehtävä muuttaa lähemmäs lapsia, ei toisin päin.

Vierailija
51/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

RMHL kirjoitti:

Tampere on ihmisen kokoinen kaupunki. Jäätyämme eläkkeelle mieheni kanssa päätimme (paluu)muuttaa tänne 20 vuoden jälkeen. Päätös oli oikea!🌹❤

Paluumuutto toki eri juttu kuin jos ei koskaan ole paikassa asunut.

Vierailija
52/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää helsinkiläisten kuvitelmat siitä, että vaihtoehtoja on vain Helsingissä eikä missään muualla Suomessa aina jaksaa hämmästyttää. Noiden lisäksi Tampereella voi käydä koulunsa ainakin ranskaksi, saksaksi, ruotsiksi sekä tietty englanniksi. Itse asiassa Tampereella noihin on usein helpompi päästä kuin pk-seudulla: Pääsy helpompaa sekä etäisyyksien vuoksi paremmin mahdollista asua lähellä tai nopean bussiyhteyden etäisyydellä.

Vierailija
53/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Tampereella Venäläinen koulu, Englantilainen koulu, Saksalainen koulu ja Ranskalainen koulu? Tai ylipäätään kielipainotteista koulua kuten SYK, jossa sitä A-kieltä opiskeltaisiin oikeasti, eikä vain peruskoulun opetussuunnitelman verran?

Se nyt sitten on makuasia haluaako lapsen oikeasti hyvään kouluun, missä on fiksut koulukaverit. Mutta jos sattuu haluamaan, niin ei Tampere oikein ole vaihtoehto.

Eivät yhden perheen lapset noita kaikkia kouluja käytä.

Vierailija
54/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalainen koulu löytyy (Wiwi Lönn), samoin englanninkielinen Fista. Ihan samanlaisia lapset on kaikkialla Suomessa (ja koko maailmassa), vai väitätkö tosissasi, että Helsinkiläinen seitsemänvuotias on suunnattomasti Tamperelaista ikätoveriaan fiksumpi?

Vierailija
55/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäläistä ei löydy, muut löytyvät. Tai ranskalainen ja saksalainen eivät koko kouluna, mutta luokkia kuitenkin. Eli opetus kokonaan/lähes kokonaan englanniksi/saksaksi/ranskaksi.

Vierailija
56/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vertailla.

Viihtyminen on hyvin yksilöllinen juttu.

Vierailija
57/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen h.kiläinen, joka tykkää myös muista paikoista, mm. Tampereesta.

Lähinnä hirvittää nykyään sikäläisten jutut keskustan huumehörhöistä ja loputtomasta rakentamisesta.

Todellisuudessa se tarkoittaa, että pari hörhöä hengailee siinä Tullintorilla. Se näkymä ei ole mitään verrattuna Piritoriin, Tallinnanaukioon tai useisiin muihin kulmiin Helsingissä.

Vierailija
58/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mitä?

Tässä muutama keskiarvo-raja esim. lukioon Tampereelle. Jos sisälle pääsee, niin varmasti on fiksut koulukaverit:

Tampereen klassillinen lukion luonnontiedelinja (erityinen koulutustehtävä)    9,59

Tampereen lyseon lukion Eurooppalinja  9,44

Vierailija
59/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha vertailla.

Viihtyminen on hyvin yksilöllinen juttu.

Tätäkin mietin. Kokemukset voi olla tosi yksilöllisiä. Käytännön kannalta, jos ei sitten viihdytäkään, pääseehän Helsinkiin ja luultavasti vanhaan kouluunkin aina takaisin. Tosin jos asutaan monta vuotta, ei painotettuun opetukseen enää pääse mukaan/pysy kärryillä. Lisäksi siinä tulee turhaa edestakaisin muuttoa.

Oon tän koronahässäkän yhteydessä tajunnut, että tärkeintä elämässä ovat kuitenkin läheiset ihmiset, ei ura tai suorittaminen. Suorittaminen onkin yksi syy sille, miksi ajattelen, että joku vähän leppoisampi paikka voisi olla lapsille parempi.

Ap

Vierailija
60/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on tuulinen, kylmä ja pieniin tiloihin ahdettu. Julkisten paikkojen vessakoppeihin ei meinaa kassin kansa mahtua. Siellä asuu on väkisinsivistynyttä teeskentelevän kulttuurista Väkeä, joka käy isoissa konserteissa näyttäytymässä. Näyttäytyminen pitää tehdä sivistyneesti ässiä suhautellen ja muottiin sopien.

Tampere on monta astetta lämpimämpi pohjoisemmasta sijainnistaan huolimatta Ja vaikka keskusta on mahdutettu siihen järvien väliseen kapeikkoon, tilaa on, jopa huusseihin. Kulttuuri ja mielenlaatu on rennompaa, teatteriin tai konserttiin ja keikoille mennään katsomaan esitystä. Ihmiset ajattelevat, että murteen puhuminen on tapa ilmaista itseään ja identiteettiään, eikä taustaansa kuulu hävetä. Yksilöllisyyttä on enemmän kuin Helsingissä.

Joo Periaatteessa samat elementit esim kulttuurielämän ja koulutuksen ja rakennuskannan suhteen On molemmissa, mutta asenteessa on eroa. Helsingissä ajatellaan, miten kuuluu olla keskiluokkaisittain, vähän takakireinä koko ajan. Koko ajan vähän muita varten ja muita silmällä pitäen, itseä mainostaen ja brändäten.

Tampereella vaan ollaan ja,ajatellaan, että kun ei tehdä tästä ny numeroo niin saadaan rauhassa nauttia elämästä.

Näin tamperelaisena näen helsinkiläisen feministisesti tiedostavan akateemisen kulttuurielämän teemat ja painotukset itseään toistavina: oman identiteetin hakemista ja oman kokemuksen merkittävyyden pohdiskelua oikeaoppisin painotuksin.

Helsinkiläisillä ystävilläni on naisnäkökulma kaikkeen siinä missä itselleni se ei ole ohjelmakysymys, sille ei ole tarvetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän