Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin ja Tampereen erot / hyvät ja huonot puolet

Vierailija
10.10.2020 |

Mitkä ovat Helsingin/Tampereen suurimmat erot, hyvät ja huonot puolet? Lapsiperheenä mietimme muuttamista Helsingistä Tampereelle ollaksemme lähempänä ikääntyviä isovanhempia. (asuvat treen lähellä). Lapset eskari- ja alakouluikäiset.

Olen asunut Helsingissä parikymmentä vuotta ja Tampere tuntuu ajatuksena jotenkin kommunistiselta ja vähemmän sivistyneeltä kuin esim Turku ja Helsinki, mutta mielikuvani voi olla väärä. Halu viettää omien vanhempien ja lasten isovanhempien kanssa aikaa, nyt kun sitä vielä on jäljellä, meinaa kuitenkin kallistaa vaakaa muuton suuntaan.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto on niin iso ponnistus ja muutos sekä omaan että lasten elämään, että täytyy harkita tosi tarkkaan. Eniten jännittää juuri lasten sopeutuminen, kun heillä on kaverit ja harrastukset kohdillaan täällä. Työt onnistuvat etänä. Ap

Vierailija
2/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätevedenpuhdistus. Mistä siitä saa tietoa?

Lääkejäämiä ei saa mitenkään pois siitä.

Juodaanko molemmissa ainoastaan pullovettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, tuo kommunistinen ja "vähemmän sivistynyt" kuulostaa hauskalta! Tampere on todellakin ja luojan kiitos vähemmän "sivistynyt". Ehkä kuitenkin enemmän sydämen sivistynyt.

Asun pk-seudulla viikot ja tulen aina viikonlopuksi Tampereelle. Kaikki jännitykset laukeavat, pinnallinen hengitys muuttuu syväksi ja rentoutuneeksi ja huojennun niin että rypyt siliävät, kun astun Tampereen kamaralle junasta.

Tampere on anarkistinen, suttuinen, rähjäinen, köyhä ja vapaa. Pk-seudulla olen töissä omahyväisellä akateemisten ihmisten alueella, joka on siisti, hyvinhoidettu, tappavan tylsä ja eteenpäinpyrkivä. Kaikki on uutta, kivettyä, trimmattua, kansainvälistä, ennalta arvattavaa ja pinnallisen fiilistelevää kuin ketjukahvilassa istuskelu ja pumpkin-laten siemailu.

Mutta ehkä lapsiperheen kanssa haluaa asua parempien mahdollisuuksien kaupungissa. Itselläni ei pieniä lapsia eikä miestä ole. Mies oli, mutta en halunnut muuttaa pysyvästi pois Tampereelta, luovuin mieluummin miehestä. Tampere on elämäni suurin, ehkä ainoa, rakkaus.

Vierailija
4/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätevedenpuhdistus. Mistä siitä saa tietoa?

Lääkejäämiä ei saa mitenkään pois siitä.

Juodaanko molemmissa ainoastaan pullovettä?

Siis mitä? Ihan hanavettä juon molemmissa. Kai niitä lääke jäämiä on kaikkialla.

Lähinnä ajattelin kaupunkien henkistä ilmapiiriä ja millaista näissä on elää lapsiperheenä.

Rakastan Helsinkiä ja haluaisin muuten jäädä tänne, mutta tänne pääsee aina takaisin. Sen sijaan jos nyt emme välimatkan takia ehdi emmekä jaksa viettää aikaa isovanhempien kanssa kun he vielä ovat suht terveenä ja kårjissään, sitä ei saa enää takaisin.

Ap

Vierailija
5/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah, tuo kommunistinen ja "vähemmän sivistynyt" kuulostaa hauskalta! Tampere on todellakin ja luojan kiitos vähemmän "sivistynyt". Ehkä kuitenkin enemmän sydämen sivistynyt.

Asun pk-seudulla viikot ja tulen aina viikonlopuksi Tampereelle. Kaikki jännitykset laukeavat, pinnallinen hengitys muuttuu syväksi ja rentoutuneeksi ja huojennun niin että rypyt siliävät, kun astun Tampereen kamaralle junasta.

Tampere on anarkistinen, suttuinen, rähjäinen, köyhä ja vapaa. Pk-seudulla olen töissä omahyväisellä akateemisten ihmisten alueella, joka on siisti, hyvinhoidettu, tappavan tylsä ja eteenpäinpyrkivä. Kaikki on uutta, kivettyä, trimmattua, kansainvälistä, ennalta arvattavaa ja pinnallisen fiilistelevää kuin ketjukahvilassa istuskelu ja pumpkin-laten siemailu.

Mutta ehkä lapsiperheen kanssa haluaa asua parempien mahdollisuuksien kaupungissa. Itselläni ei pieniä lapsia eikä miestä ole. Mies oli, mutta en halunnut muuttaa pysyvästi pois Tampereelta, luovuin mieluummin miehestä. Tampere on elämäni suurin, ehkä ainoa, rakkaus.

Hyvä kuvaus Tampereesta, kiitos! Anarkistinen ja köyhä" ei kuulosta houkuttelevalta 😂 Onko Tampereella jotenkin huono itsetunto kun pitää ottaa velkaa yli oman kantokyvyn jotta saadaan raitiovaunut ja areenat ja mitä lie?

Rennompi Tampere on varmasti. Oon huomannut siellä käydessäni, että ihan kaupan kassatkin tuntuvat toimivan kuin hidastetulla vaihteella ja itse puhkun kärsimättömänä sille hitaudelle. Pääkaupungin rytmi on jotenkin tarttunut niin, että käveleekin nopeammin.

Molemmissa kaupungeissa varmaan melko hyviä mahdollisuuksia lapsiperheelle mutta Helsingissä varmaan enemmän. Lapsemme ovat painotetussa opetuksessa, ja mm. tästä joutuisimme muuton yhteydessä luopumaan.

Ap

Vierailija
6/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että Tampereella ei ole suomeruotsalaisia mutta heidän tilallaan enemmän juntteja. Siitä kaupungin tunnelma tulee.

Vierailija
7/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on paljon kivempi paikka vanhasta historiasta huolimatta kuin pääkaupunkiseutu. Täällä ei voi kulkea missään, kun ihmiset ei väistämja ovat niin itsekeskeisiä ja suurin osa kiitos niiden maalaisten, jotka kuvittelevat olevansa jossain metropolissa, kun tulevat Helssinkiin tai heidän sanoillaan stadiin. -synt.per. hesalainen-

Vierailija
8/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuvaus Tampereesta, kiitos! Anarkistinen ja köyhä" ei kuulosta houkuttelevalta 😂 Onko Tampereella jotenkin huono itsetunto kun pitää ottaa velkaa yli oman kantokyvyn jotta saadaan raitiovaunut ja areenat ja mitä lie?

Rennompi Tampere on varmasti. Oon huomannut siellä käydessäni, että ihan kaupan kassatkin tuntuvat toimivan kuin hidastetulla vaihteella ja itse puhkun kärsimättömänä sille hitaudelle. Pääkaupungin rytmi on jotenkin tarttunut niin, että käveleekin nopeammin.

Molemmissa kaupungeissa varmaan melko hyviä mahdollisuuksia lapsiperheelle mutta Helsingissä varmaan enemmän. Lapsemme ovat painotetussa opetuksessa, ja mm. tästä joutuisimme muuton yhteydessä luopumaan.

Ap

Hei ap, ole kiltti älä tule tänne Tampereelle valittamaan. Sinun on varmasti parempi Helsingissä. 

Vierailija
9/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on paljon kivempi paikka vanhasta historiasta huolimatta kuin pääkaupunkiseutu. Täällä ei voi kulkea missään, kun ihmiset ei väistämja ovat niin itsekeskeisiä ja suurin osa kiitos niiden maalaisten, jotka kuvittelevat olevansa jossain metropolissa, kun tulevat Helssinkiin tai heidän sanoillaan stadiin. -synt.per. hesalainen-

Itse oon kyllä kokenut, että nimenomaan pk-seudulla ihmiset on kohteliaita, muut otetaan huomioon, autot antaa tietä jne. Pikkukaupungissa josta olen kotoisin autot vaan kiihdyttää nähdessään jonkun lähestyvän suojatietä. Oikeasti.

Kaupungeissa on oma tunnelmansa/ mind settinsä, ja olen kokenut Helsingin tosi avoimeksi, suvaitsevaiseksi ja paikaksi jossa saa olla aidosti oma itsensä.

Ap

Ap

Vierailija
10/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tampereella ei ole huono itsetunto, mutta sen päättäjillä ja erityisesti kokkarisiivellä on. Valitettavasti Tamperetta on viime vuodet tuunattu kovalla rahalla, kaikenlaista nousukasmaista pytinkiä ja lasiseinäistä hirvitystä on noussut kaupunkikuvaan. Pitää olla uutta, se on näiden mielestä hienoa ja houkutustekijä. Ovat kovaa vauhtia pilaamassa sen, mikä tekee Tampereesta Tampereen.

Tampere on velkainen, mutta niin on esimerkiksi Espookin.

Hitaus on Tampereella tosiasia. Itse muutin aikoinani tänne pk-seudulta, enkä osaa vieläkään kävellä tarpeeksi hitaasti :-) Tosin ylipäätään koko muu Suomi pk-seudun ulkopuolelta elää toisessa tempossa kuin pk-seutu. Toinen asia, mikä kiinnitti huomioni jo silloin aikoinaan kun muutin Tampereelle on se, että täällä ihmiset eivät ole niin kärkkäitä näpäyttämään kanssaihmisiään kuin Helsingissä. Jos pitää puuttua johonkin kadulla tai kaupassa, niin se tehdään mukavalla tavalla. Lähestytään auttaen, ei arvostellen.

Vierailija
11/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset varmaan pärjäävät, mutta lapset ovat suuressa riskissä, jos selviää helsinkiläinen alkuperä. 

Vierailija
12/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi: kommunismia ei enää ole, varsinkaan Tampereella😂 Kuulostat todella rajoittuneelta ihmiseltä. Ilmeisesti olet Helsingissäkin elänyt jossain omassa kuplassasi. Helsinki on täynnä mielenkiintoisia alakulttuureita ja persoonallisia tapoja elää. Niin on Tamperekin.

Vierailija
13/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin nuorena Tampereelta Helsinkiin, enkä muuttaisi takaisin. Sen jälkeen kun itse Tampereella asuin, se on mennyt vielä paljon huonompaan suuntaan. Käyn siellä ajoittain, koska vanhemmat asuvat edelleen siellä. 

Keskusta ollaan rakentamassa tukkoon huonoa makua edustavia kalliita pytinkejä, joiden lomaan se viehättävä, kulttuurisesti rikas tehdaskaupungin ydin jää ikävästi puristuksiin. Huumeongelma on ryöstäytynyt käsistä. Ylipäätään keskusta on kehittymässä Detroit-tyyliseen suuntaan, kun taas Helsingissä keskusta-alueet ovat haluttua hyvin toimeentulevien ihmisten asuinaluetta. Tällä on suuri vaikutus koko kaupungin tunnelmaan. Tampereella varakas väki pakenee kauemmas keskustasta. 

Taloudellisesta näkökulmasta olisi myös huono siirto muuttaa pois Helsingistä, varsinkin omistusasujalle. Helsingissä asuntojen hinnat kehittyvät omalla urallaan, joten pois muuttava jää paitsi arvonnoususta, mikä johtaa vuosien myötä siihen että takaisin Helsinkiin muuttaminen tulee kalliiksi.

Ymmärrän toisaalta halun asua lähellä ikääntyviä vanhempia, mutta kehottaisin pohtimaan myös lastenne tulevaisuutta. Helsingissä on moninkertaisesti enemmän mahdollisuuksia opiskella, harrastaa ja löytää oman polkunsa elämässä. Lapsenne ovat vielä aika pieniä - suunnitteletteko paluumuuttoa sitten kun lapset ovat menossa yläasteelle ja lukioon? Viimeistään silloin olisi mielestäni tärkeää asua Helsingissä, jos haluaa lapsilleen parhaat mahdolliset edellytykset pärjätä.

Vierailija
14/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että Tampereella ei ole suomeruotsalaisia mutta heidän tilallaan enemmän juntteja. Siitä kaupungin tunnelma tulee.

Olet väärässä ja oikeassa.

Tampereella on suomenruotsalaisia, heillä on jopa oma koulunsa Samskolan. Tunnen itsekin Tampereen ruotsinkielisiä.

Junteista olet oikeassa. Tampereella on 80-luvulle jämähtäneitä juntteja, jotka tietävät, ettei hyvää tarvitse muuttaa. Eletään ja annetaan toisten elää, takatukalla tai ilman.

Täällä näkee kaikenlaisia pukeutumisvirityksiä, eikä ketään kiinnosta. Voit kulkea kultaisissa jumppatossuissa marraskuussa Hämeenkadulla ja se on täysin ok.

Vierailija
15/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että sun ap kannattaa pysyä Helsingissä. Suhtaudut Tampereeseen lähinnä halventavasti, joten miksi pilaisit elämäsi muuttamalla tänne.

Itselleni Tampere on paras paikka asua. Tampereella on rentoa, palvelut toimii, asunnot hyvinkin kohtuuhintaisia pk-seutuun verrattuna. Kaupungille voi lähteä missä vaatteissa vain, täällä ei tarvitse hienostella. Kulttuuritarjonta rikasta, kaikille löytyy jotakin. Työmatkat ja ruuhkat kohtuullisia.

Vierailija
16/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on tuulinen, kylmä ja pieniin tiloihin ahdettu. Julkisten paikkojen vessakoppeihin ei meinaa kassin kansa mahtua. Siellä asuu on väkisinsivistynyttä teeskentelevän kulttuurista Väkeä, joka käy isoissa konserteissa näyttäytymässä. Näyttäytyminen pitää tehdä sivistyneesti ässiä suhautellen ja muottiin sopien.

Tampere on monta astetta lämpimämpi pohjoisemmasta sijainnistaan huolimatta Ja vaikka keskusta on mahdutettu siihen järvien väliseen kapeikkoon, tilaa on, jopa huusseihin. Kulttuuri ja mielenlaatu on rennompaa, teatteriin tai konserttiin ja keikoille mennään katsomaan esitystä. Ihmiset ajattelevat, että murteen puhuminen on tapa ilmaista itseään ja identiteettiään, eikä taustaansa kuulu hävetä. Yksilöllisyyttä on enemmän kuin Helsingissä.

Vierailija
17/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset varmaan pärjäävät, mutta lapset ovat suuressa riskissä, jos selviää helsinkiläinen alkuperä. 

Onko näin? Että lasta dissattaisiin Tampereella helsinkiläisen alkuperän takia? Helsingissä lasta ei käsittääkseni kiusattaisi siksi että on Tampereelta tai mistään muualtakaan.

Ap

Vierailija
18/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta jos ajattelet Tamperetta ”vähemmän sivistyneenä” niin ehkä parempi, että pysyt poissa. Kaltaisiasi ihmisiä Tampere ei tarvitse myrkyttämään ilmapiiriä. Silmissäni et eroa yhtään niistä pahimmista junteistakaan, joilla on negatiivisia ennakkoluuloja toisista.

Vierailija
19/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en Helsingistä lähtisi helposti. Onko tuo nyt iso matka matkustaa Tampereelle isovanhempia moikkaamaan?

Vierailija
20/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Jopa Tampereelta löytyy suomenruotsalaisia ja heidän määrä kasvaa

nykyään monen vuosikymmenen suvantovaiheen jälkeen. Mutta joo, tietty määrä on paljon pienempi kuin Helsingissä.:-)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_spr%C3%A5k%C3%B6ar_i_Finland

T: junantuoma yliopisto-opiskelija Helsingistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi