Todellinen varakkuus ei ole rahaa eikä materiaa
Mitä on oikea varakkuus? Miljoonia tilillä ja kateelliset sukulaiset kyselevät kuulumisia? Wanhaan suomalaiseen kulttuuriin kuuluu jalot hengelliset arvot, joita kristinusko on jakanut maahamme ja jonka myötä kulttuuriin, kuten lauluihin ja juhliin on merkitty tuleville sukupolville kestävää arvopohjaa jaettavaksi.
Kommentit (17)
Terveys on todellista varakkuutta.
Oma pää on mittaamattoman arvokas pääoma.
Mulle olisi todellista varakkuutta saada asua jossain maaseudulla kaukana naapureista, viljellä ja kasvattaa itse sekä elää luonnonmarjoilla. Paljon tilaa ja luontoa ympärillä, en kaipaisi muuta. Soutuvene ja järvi tai joki lähellä olisi hyvä, luksusjahdit, marmoripinnat tai merkkilaukut tai mitkään vaatteet tai hienot autot ei kiinnosta. Sen verran hyvä perusauto saisi olla, että sieltä maalta pääsisi kerran viikossa kauppaan hakemaan tuotteita, joita ei itse voi tuottaa tai tehdä. Tämä olisi minulle luksuselämää.
Kyllä se todellinen varakkuus on juurikin maallista mammonaa koska sitä varallisuus tarkoittaa, itse voit toki arvostaa jotain muuta enemmän kuin omaisuutta mutta ei se sanojen merkitystä muuta. Kristinuskon vallan aikaan suomalaiset olivat henkisesti hyvin köyhiä ja erittäin sivistymättömiä, valtaosa lukutaidottomia, onneksi nykyään osataan sentään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuria, sivistystä, taiteellisia lahjoja, lukeneisuutta, mielikuvitusta, urheilullisuutta, mielenterveyttä, ystävällisyyttä jne. Vanhemmiten oppii arvostamaan myös muita lahjoja kuin rahaa.
Ap on niin oikeassa!
On se raha kuitenkin selvästi sen verran haluttua, että pitää puhua henkisestä pääomasta tai keksiä varakkuudelle uusia merkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se todellinen varakkuus on juurikin maallista mammonaa koska sitä varallisuus tarkoittaa, itse voit toki arvostaa jotain muuta enemmän kuin omaisuutta mutta ei se sanojen merkitystä muuta. Kristinuskon vallan aikaan suomalaiset olivat henkisesti hyvin köyhiä ja erittäin sivistymättömiä, valtaosa lukutaidottomia, onneksi nykyään osataan sentään paremmin.
Tätä palstaa lukiessa en ole kovinkaan vakuuttunut ihmisten sivistyneisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa lukiessa en ole kovinkaan vakuuttunut ihmisten sivistyneisyydestä.
Tuossa verrattiinkin vain menneeseen, eikä kehuttu kenenkään sivistyneisyyttä.
Näin sanovat vain tosi köyhät tai tosi rikkaat.
Koitapa, ap, maksaa kaupan kassalla jaloilla arvoilla tai lukeneisuudella rahan sijaan ja kerro miten meni.
Noin puhuvat ne joilla itsellään ei ole tuloja ja hyvää ammattia
Luuserien selittelyä - lähinnä itselleen perustelevat pseudo-argumentaatiolla miksi "haluavat olla" kyöhiä
Vierailija kirjoitti:
Mulle olisi todellista varakkuutta saada asua jossain maaseudulla kaukana naapureista, viljellä ja kasvattaa itse sekä elää luonnonmarjoilla. Paljon tilaa ja luontoa ympärillä, en kaipaisi muuta. Soutuvene ja järvi tai joki lähellä olisi hyvä, luksusjahdit, marmoripinnat tai merkkilaukut tai mitkään vaatteet tai hienot autot ei kiinnosta. Sen verran hyvä perusauto saisi olla, että sieltä maalta pääsisi kerran viikossa kauppaan hakemaan tuotteita, joita ei itse voi tuottaa tai tehdä. Tämä olisi minulle luksuselämää.
Ja mikä sinua estää toteuttamasta tuota? Noita taloja ja tiloja syrjässä on saatavilla halvalla.
yliopisto-opettaja kirjoitti:
Noin puhuvat ne joilla itsellään ei ole tuloja ja hyvää ammattia
Luuserien selittelyä - lähinnä itselleen perustelevat pseudo-argumentaatiolla miksi "haluavat olla" kyöhiä
Näin puhuvat vain ylikompensoivat ihmiset, jaottelemassa ihmisiä parempiin ja huonompiin.
He jotka ovat niin itsekeskeisiä etteivät ymmärrä tai usko olemassa olevan muunlaisia haluja ja tarpeita kuin heidän omansa. Ei sillä että että he osaisivat itseään kuunnella. Kukaan ei kehity sillä että ainoa merkityksellinen asia on status ja voitto. Itse asia jää kaiken tämän alle eikä minkäänlaista oppimista, tai todellista ajattelua tapahdu. Saati sitten että he olidivat yhteydessä omiin tunteisiin.
Köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuria, sivistystä, taiteellisia lahjoja, lukeneisuutta, mielikuvitusta, urheilullisuutta, mielenterveyttä, ystävällisyyttä jne. Vanhemmiten oppii arvostamaan myös muita lahjoja kuin rahaa.
Trump onkin lähes rutiköyhä. Perhettä sentään on.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää.
Oisiko kuitenkin niin että jos on riittävästi varakkuutta jotta tuota voi toteuttaa huvikseen ja mielihyvästä nauttien, niin sitten se etuoikeus että VOI ELÄÄ noin on todellista varakkuutta.
Jos tuo elämäntapa on pakollista eikä ole varaa muuhun, taistelua riittävästä ravinnosta, suojasta ja lämmöstä, niin se on jotain muuta kuin varakkuutta. Viimeisillä pennosilla sinnittely marjoja syöden talvella ei ehkä tunnu enää varakkuudelta eikä luksukselta?