Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin ja Tampereen erot / hyvät ja huonot puolet

Vierailija
10.10.2020 |

Mitkä ovat Helsingin/Tampereen suurimmat erot, hyvät ja huonot puolet? Lapsiperheenä mietimme muuttamista Helsingistä Tampereelle ollaksemme lähempänä ikääntyviä isovanhempia. (asuvat treen lähellä). Lapset eskari- ja alakouluikäiset.

Olen asunut Helsingissä parikymmentä vuotta ja Tampere tuntuu ajatuksena jotenkin kommunistiselta ja vähemmän sivistyneeltä kuin esim Turku ja Helsinki, mutta mielikuvani voi olla väärä. Halu viettää omien vanhempien ja lasten isovanhempien kanssa aikaa, nyt kun sitä vielä on jäljellä, meinaa kuitenkin kallistaa vaakaa muuton suuntaan.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa korjata jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että Tampereella ei ole suomeruotsalaisia mutta heidän tilallaan enemmän juntteja. Siitä kaupungin tunnelma tulee.

Olet väärässä ja oikeassa.

Tampereella on suomenruotsalaisia, heillä on jopa oma koulunsa Samskolan. Tunnen itsekin Tampereen ruotsinkielisiä.

Junteista olet oikeassa. Tampereella on 80-luvulle jämähtäneitä juntteja, jotka tietävät, ettei hyvää tarvitse muuttaa. Eletään ja annetaan toisten elää, takatukalla tai ilman.

Täällä näkee kaikenlaisia pukeutumisvirityksiä, eikä ketään kiinnosta. Voit kulkea kultaisissa jumppatossuissa marraskuussa Hämeenkadulla ja se on täysin ok.

Kiitos oikaisusta. Kun olen käynyt Tampereella, en ole koskaan sattunut paikkaan, jossa olisin kuullut suomenruotsalaista puheensorinaa. Helsingissä suomenruotsalaiset taas minusta vaikuttavat kaupungin tunnelmaan ja Turun keskustassa olen myös tuota puheensorinaa kuullut. Toki olen käynyt Tampereella vain turistina enkä ole osannut kenties mennä oikeaan paikkaan.

Tuo viimeinen lause pätee myös Helsinkiin ja on kaupunkielämän ilmiö, tarpeeksi isossa kaupungissa ketään ei kiinnosta jonkun pukeutuminen.:)

Tuo, ettei isossa kaupungissa ketään muka kiinnosta toisen pukeutuminen, on tietyssä mielessä totta, mutta Tampereella ketään ei kiinnosta edes oma pukeutuminen. Ja se on vapauttavaa.

Tukholma taas on ääriesimerkki hyvin homogeenisestä pukeutumisesta. Siellä kaikilla on aina sen kauden muodin mukaiset vetimet, persoonallisempaa tyyliä näkee todella vähän keskusta-alueella.

Vierailija
62/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on rennompi kuin Helsinki.

Työpaikkani muutti Helsingistä Tampereella, ja muuton myötä hävisi moni stressaava asia.

Tamperelaiset eivät ota itseään niin piinaavan vakavasti kuin helsinkiläiset.

Vierailija
64/66 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etninen profiloija kirjoitti:

Tampere on rennompi kuin Helsinki.

Työpaikkani muutti Helsingistä Tampereella, ja muuton myötä hävisi moni stressaava asia.

Tamperelaiset eivät ota itseään niin piinaavan vakavasti kuin helsinkiläiset.

Niin, ehkä Helsingissä on töissäkin enemmän kilpailuasetelma päällä. Omalla työpaikallani toimipiste myös Tampereella joten voin tehdä töitä joko toimistolla tai etänä. Mies tekee työt muutenkin etänä.

Muutossa tulisi kyllä paljon kaikkea.. Kaikkien pitäisi löytää lähes kokonaan uusi kaveripiiri ja muut arjen kuviot. Kamalan vaikea päätös!

Ap

Vierailija
65/66 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up, kokemuksia Tampereesta vs. Helsinki

Vierailija
66/66 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me harkittiin löyhästi Tampereelle muuttoa siinä kohtaa kun lapsi oli päiväkoti-ikäinen. Mun kurkkua alkoi kuitenkin kuristaa, kun tajusin miten vähän kouluvaihtoehtoja Tampereella on. Olen itse käynyt SYK:n ja pidän hyvänä, että A-kieli on joku muu kuin englanti, koska englannin oppii muutenkin.

Ei me kovin innolla sitä muuttoa mietitty, mutta tuon koulutilanteen tajuaminen teki siitä muuttoajatuksesta ihan mahdottoman. Helsingissä on parhaat koulut ja yliopistot.

Helpompi se on niiden eläkeläisten muuttaa lähemmäs lapsia kuin toisin päin.

Pitääkö tää paikkaansa? Olen ymmärtänyt, että Tampereellakin on ihan hyvät koulut. Onhan siellä yliopistokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi