Vítuttaa kun edellisen asukkaan posteja tulee vieläkin tänne 3 kk muuton jälkeen!! Onko mulla velvollisuus
Onko velvollisuutta näitä posteja koskien? Olen jo vienyt monia kirjeitä ja lehtiä postiin ja sanonut että tämä henkilö ei enää asu täällä. Ja silti aina tulee jotain hiton lehtiä entisen asukkaan nimissä. Voinko heittää roskiin vai onko minulla joku velvollisuus huolehtia noista h e l v e t i n posteista??? V I T U T T A A !!!!!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellenikin meni opiskeluaikana Kelan posteja vanhaan osoitteeseen tehdystä osoitteenmuutoksesta ja useammasta puhelusta Kelalle huolimatta. Väärään osoitteeseen menneen entisen asuntoni uusi asukaskin kiukutteli kuin pikkulapsi, vaikka vika ei ollut minun. Jankkasi vaan ”tee osoitteenmuutos” eikä kyennyt ymmärtämään kun kerroin sen jo tehneeni aikoja sitten ja myös soittaneeninasiasta useamman kerran Kelalle (joka kerta kun postia meni väärään osoitteeseen). Aina tuo ei siis ole ainakaan entisen asukkaan vika, joka olisi hyvä muistaa kun itkupotkukiukuttaa.
Tuo on kyllä p*rseestä. Mutta kannattaa muistaa, että se on sitä myös sille, jolle ne postit menevät. Eihän se hänenkään vikansa ole, ei ihme että häntä ottaa päähän olla vastuussa jonkun vieraan ihmisen postin kuljettamisesta.
Ethän sinä sitä postia kuljeta vaan laitat sen laatikkoon. Ei voi olla noin vaikeaa. Kamalia k**ipäitä ihmiset nykyään. Minulle tuli joskus tuntemattomalle ihmiselle osoitettua postia sairaanhoitopiiriltä. En todellakaan heittänyt roskiin.
Meille kans tuli edellisen asukkaan posteja muutaman kerran. Ekan kuoren vein takaisin postilaatikkoon, viimeisellä kerralla soitin lähettäjälle (sähköfirma tai jotain), että kyseinen henkilö ei asu enää täällä. Kerran kävi myös niin, että sain etunimi- ja yhden kirjaimen erolla myös sukunimikaimani nimellä sähköpostia jostain eläinlääkärifirmasta. Ensin ihmettelin, kuinka mut on muka voitu lisätä jonkun eläinlääkärin kuukausipostilistalle, kun en omista minkään sortin eläimiä enkä ole kertaakaan kyseisessä lafkassa asioinut. Onneksi tämän "tilauksen" sai peruttua. Sitten tuli jo parin kkn päästä ilmoitus ajanvarauksesta "kiireelliseen toimenpiteeseen". Jälleen kerran soitin firmaan ja selitin asian. Poistivat oman säponi tiedoista ja lupasivat ottaa tarkemmin oikean henkilön tiedot ylös. Kummassakin tapauksessa kirjeiden ja viestin tulo loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että nuo on jakanut joku muu kuin posti. Siksi ei osoitteenmuutos näy.
Mutta lehdet vaan roskiin, kirjeissä on kirjesalaisuus yms ja siksi ne pitää palauttaa. Pistä kuoren päälle merkintä "ei asu täällä" ja heitä lähimpään postilaatikkoon.
Mitään tällaista velvoitetta ei ole olemassa.
https://yle.fi/uutiset/3-6443467
Siinähän tuo seisoo jo ingressissä:
"Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Palauttamatta jättämisestä saattaa pahimmassa tapauksessa seurata rikossyyte."
Joo joo, aina jankataan, että on RIKOS heittää jonkun muun postia roskiin, mutta miten kukaan todistaa, että tuollainen rikos on tapahtunut? Sanoo vain, ettei ole mitään edellisen asukkaan posteja nähnytkään.
Vähän empatiaa, mieti omalle kohdallesi kun saat perintätoimistosta kirjeen ja et ole alkuperäistä laskua nähnytkään.
No hui kamala. Sitten maksaa sen perintätätoimiston laskun ja soittaa firmaan josta on lähetetty kenties lasku väärään osoitteeseen. Tosin kyllä mua ainakin ihmetyttäisi jos ei kuukausiin esim. puhelinlaskua näkyisi missään.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellenikin meni opiskeluaikana Kelan posteja vanhaan osoitteeseen tehdystä osoitteenmuutoksesta ja useammasta puhelusta Kelalle huolimatta. Väärään osoitteeseen menneen entisen asuntoni uusi asukaskin kiukutteli kuin pikkulapsi, vaikka vika ei ollut minun. Jankkasi vaan ”tee osoitteenmuutos” eikä kyennyt ymmärtämään kun kerroin sen jo tehneeni aikoja sitten ja myös soittaneeninasiasta useamman kerran Kelalle (joka kerta kun postia meni väärään osoitteeseen). Aina tuo ei siis ole ainakaan entisen asukkaan vika, joka olisi hyvä muistaa kun itkupotkukiukuttaa.
Tuo on kyllä p*rseestä. Mutta kannattaa muistaa, että se on sitä myös sille, jolle ne postit menevät. Eihän se hänenkään vikansa ole, ei ihme että häntä ottaa päähän olla vastuussa jonkun vieraan ihmisen postin kuljettamisesta.
Ethän sinä sitä postia kuljeta vaan laitat sen laatikkoon. Ei voi olla noin vaikeaa. Kamalia k**ipäitä ihmiset nykyään. Minulle tuli joskus tuntemattomalle ihmiselle osoitettua postia sairaanhoitopiiriltä. En todellakaan heittänyt roskiin.
Mulla ei ainakaan ole pihassa sitä lähetyksille tarkoitettua laatikkoa, eli kirjeet pitää kuljettaa puolen kilometrin pässä olevalle laatikolle.
Muutettiin kesällä uuteen asuntoon. Edellinen asukas jätti meille "kivan" yllärin: Asunto oli niin siivoton, että jynssättiin tätä kuukausi. Saunan lauteet piti vaihtaa, kun hien haju ei lähtenyt. Meille oli lisäksi jätetty tänne sähköromua hävitettäväksi ja tehtiin kasa huoltopyyntöjä, kun asunnosta oli viety mm. kiinteiden valaisinten kupuja, ja muutenkin paikat oli rempallaan.
Aluksi tuli vanhojen asukkaiden kirjeitä tänne, ja ne laitoimme edelleenlähetykseen. Vielä on tullut jotain lehtiä, mutta niitä ei olla kuskattu mihinkään. Oltiin jo niin loppu asunnon siivouksen kanssa, että lehtien takia en yksinkertaisesti näe enää vaivaa. Hoitakoon itse asian, jos lehtiänsä kaipailee.
Kenen tahansa posti voi eksyä.
Itse olen aina tehnyt sekä Postin osoitteenmuutoksen että ilmoituksen väestörekisteriin.
Silti omalle kohdalle osui esimerkiksi tällainen että postissa lähetetty kutsu sikiöseulontaan katosi, eli en koskaan saanutkaan sellaista. Jäi sitten sikiö seulomatta, mutta onneksi syntyi terve lapsi.
En tiedä onki HUSilla järjestelmää palautettujen postien uudelleen lähettämiseksi, mutta onhan toi kyllä hiukan järkkyä että tosi tärkeät tiedot liikkuu niinkin epäluotettavan laitoksen kuin Postin kautta.
Tiedän tapauksen jossa syöpää sairastaneen vuositarkastuskutsu jäi tulematta sytstä tai toisesta, ja lopputuloksena syöpä uusi pahanlaatuisena eikä sille enää voitu mitään kun tilanne selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että nuo on jakanut joku muu kuin posti. Siksi ei osoitteenmuutos näy.
Mutta lehdet vaan roskiin, kirjeissä on kirjesalaisuus yms ja siksi ne pitää palauttaa. Pistä kuoren päälle merkintä "ei asu täällä" ja heitä lähimpään postilaatikkoon.
Kirjesalaisuus tarkoittaa, että on rangaistavaa avata toisen kirjettä. Mitään velvollisuutta toimittaa eteenpäin ei ole. Kohteliasta se on, mutta jos vuosia tulee edellisen postia niin ymmärrän, ettei enää jaksa toimia ilmaisena postinkantajana.
Ei ole iso vaiva laittaa postia laatikkoon. Niitä on joka puolella.
On muutakin tekemistä kuin kiikutella toisten posteja postilaatikkoon, vaikkei nyt valtavan iso vaiva oliskaan, niin vaiva se kuitenkin on. Varsinkin jos jatkuu vuosia, jos ei vastaanottajaa kiinnosta, niin miksi pitäisi jotakin täysin ulkopuolistakaan kiinnostaa?
Ne osoitteemuutokset eivät mene välttämättä perille tai voi sattua joku muu sekaannus. Mulle tuli vasta postia 15 vuoden takaisella osoitteella ja osoitteenmuutos oli todellakin tehty.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä minä sen sinne laatikkoon laitan, jos en ensin kuljeta sitä laatikon luo? Ei minulla ole normaalisti mitään asiaa sille suunnalle, missä täällä on postilaatikko, joten ihan varta vasten joutuisin lähtemään väärin jaettua postia sinne viemään.
On valtavan monta palvelua jotka eivät saa muuttoilmoitusta, mutta voivat vuosienkin päästä laittaa kirjeen perustuen niihin edellisiin tietoihin mitä silloin annettiin.
Esim. Tilastokeskus on yksi tällainen.
Ei itse muuttajalla ole mitään mitä hän voisi tehdä tämän eteen. Ei se ole sen vika. Ei voi aina syyttää sitä ihmistä.
Minun postejani menee edelleen lapsuuden kotini osoitteeseen, josta muutin virallisesti 20 vuotta sitten. Olen asunut tässä ajassa 7 eri osoitteessa, ja aina tehnyt osoitteenmuutoksen ajoissa Postiin ja Maistraattiin. Olen myös erikseen ilmoitellut kaikki klubit ym. kun osoite on vaihtunut. Silti, mm. Käräjäoikeuden postia on mennyt lapsuuden kotini osoitteeseen. Onneksi siellä vielä asuu vanhempani jotka ovat ilmoittaneet minulle posteista, eikä joku tuntematon, joka olisi availlut kirjeitä jotka koskevat rikosasioita, jotka ovat kohdistuneet minuun, mm. raisk auksen yritys.
Postia vaivaa sama tauti kuin muitakin yrityksiä,
EI VOIS VHEMPÄä KIINNOSTAA palvella teitä.
Puhelimella mahdoton saada yhteyttä, sähköposteihin ei vastata.
Pankki-perkeleet on samanlaisia.
Ja vielä avaudun 84 vuotiaan äitini puolesta, on unohdettu suomen miljoona ihmistä joilla ei ole nettiä(eikä tule olemaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tällaista velvoitetta ei ole olemassa.
https://yle.fi/uutiset/3-6443467
Siinähän tuo seisoo jo ingressissä:
"Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Palauttamatta jättämisestä saattaa pahimmassa tapauksessa seurata rikossyyte."
Joo joo, aina jankataan, että on RIKOS heittää jonkun muun postia roskiin, mutta miten kukaan todistaa, että tuollainen rikos on tapahtunut? Sanoo vain, ettei ole mitään edellisen asukkaan posteja nähnytkään.
Vähän empatiaa, mieti omalle kohdallesi kun saat perintätoimistosta kirjeen ja et ole alkuperäistä laskua nähnytkään.
Ei minulle tule postissa mitään yllätyslaskuja. Olisin kyllä ehtinyt kysellä puuttuvan laskun perään jo kauan ennen kuin se menee perintään asti.
Minä laitan vieraat kirjekuoret silppurin kautta roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Meille kans tuli edellisen asukkaan posteja muutaman kerran. Ekan kuoren vein takaisin postilaatikkoon, viimeisellä kerralla soitin lähettäjälle (sähköfirma tai jotain), että kyseinen henkilö ei asu enää täällä. Kerran kävi myös niin, että sain etunimi- ja yhden kirjaimen erolla myös sukunimikaimani nimellä sähköpostia jostain eläinlääkärifirmasta. Ensin ihmettelin, kuinka mut on muka voitu lisätä jonkun eläinlääkärin kuukausipostilistalle, kun en omista minkään sortin eläimiä enkä ole kertaakaan kyseisessä lafkassa asioinut. Onneksi tämän "tilauksen" sai peruttua. Sitten tuli jo parin kkn päästä ilmoitus ajanvarauksesta "kiireelliseen toimenpiteeseen". Jälleen kerran soitin firmaan ja selitin asian. Poistivat oman säponi tiedoista ja lupasivat ottaa tarkemmin oikean henkilön tiedot ylös. Kummassakin tapauksessa kirjeiden ja viestin tulo loppui.
Mulla on kyllä lemmikkejä, mutta tuli kerran sähköpostiin jonkun hevosen hammastiedot, oli kyllä aika hämmentävää :D Mitenhän tuo vaitiolo näillä eläinlääkäreillä? Aikamoinen tietoturvariskikin, varsinkin kun tämäkin hevonen oli joku ravihevonen.
Postijakajalle tieto, ei se sen jälkeen enää tiputa luukustasi postia. Eli postiluukun tai -laatikon päälle kyltti xx-ei asu täällä.
Meille tulee vielä kahden vuoden jälkeen jotain entisen asukkaan lehtiä (vaikuttaa joltain jäsen-/ilmaislehdiltä). En enää jaksa muuta kuin viskata suoraan roskiin.
Mulle tuli kirje kunnasta josta muutin 25 vuotta sitten. Ja sen jälkeen olen muuttanut työn perässä kymmenisen kertaa. Eli kyllä nää osoiteasiat hoituu jos on tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap:lle itselleen tulisi tärkeää postia ja ja se menisi väärään osoiteeseen ja kyseisen osoitteen asukas heittäisi ne roskiin? Ilahtuisitko?
Jos olen itse unohtanut tehdä osoitteenmuutoksen niin ajattelisin että oma vika.
Osoitteenmuutos ei mene aina perille tai postia päätyy muusta syysyä väärään osoitteeseen. Miksi ihmiset ovat nykyään näin itsekkäitä, ettei toisia voi auttaa yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap:lle itselleen tulisi tärkeää postia ja ja se menisi väärään osoiteeseen ja kyseisen osoitteen asukas heittäisi ne roskiin? Ilahtuisitko?
Jos olen itse unohtanut tehdä osoitteenmuutoksen niin ajattelisin että oma vika.
Osoitteenmuutos ei mene aina perille tai postia päätyy muusta syysyä väärään osoitteeseen. Miksi ihmiset ovat nykyään näin itsekkäitä, ettei toisia voi auttaa yhtään?
Kyllä useimmat jonkun kerran jaksaa sen postin palauttaa, mutta jos ongelma jatkuu kuukausia ja se posti on samasta firmasta, niin sitten ei kaikki enää jaksa.
Eli jos yhdesti virhe sattuu, niin todennäköisesti kirje palautetaan, mutta jatkuvasti jos "vahinkoja" sattuu niin siinä on jo vastaanottajan laiskuudesta kyse ja kärsiköön siitä sitten.
Tässäkin ketjussa on tarinoita, joissa on kiikutettu postia 8 tai jopa 18? vuotta eikä ongelma ole sillä ratkennut ja sitten on tarinoita, missä päädytty nakkaamaan roskiin posteja ja sitten on ne postit lakanneet myös tulemasta, eli motivaatiosta paljolti kiinni.
No ei ole enää nykyään joka puolella, koko ajanhan ne vähenevät. Lähikauppani edestä poistettiin vuosi sitten postilaatikko, enkä vieläkään tiedä missä seuraavaksi lähin laatikko on.