Vítuttaa kun edellisen asukkaan posteja tulee vieläkin tänne 3 kk muuton jälkeen!! Onko mulla velvollisuus
Onko velvollisuutta näitä posteja koskien? Olen jo vienyt monia kirjeitä ja lehtiä postiin ja sanonut että tämä henkilö ei enää asu täällä. Ja silti aina tulee jotain hiton lehtiä entisen asukkaan nimissä. Voinko heittää roskiin vai onko minulla joku velvollisuus huolehtia noista h e l v e t i n posteista??? V I T U T T A A !!!!!
Kommentit (107)
Vein niitä aikani postiin kunnes virkailija esitti että minun, jolle väärää postia jaettiin, tulisi hoitaa asia lähettäjien kanssa. Otin kunnon kilahdukset siinä tiskillä koko stanan laitoksen lukutaitoa sekä ymmärrystä arvioiden. Meni perille.
Ota yhteyttä lehden toimitukseen ja kerro, ettei kys. henkilö enää asua tässä ositteessa. Tai toinen vaihtoehto on ottaa yhteyttä siihen entiseen asukkaaseen.
Mulle tuli joskus ent. asukkaan jotain pankin mainoskirjeitä. Laitoin viestiä pankille, että tähän osoitteeseen ei saa lähettää mainoksia. Ja kirjeen tulo loppui.
Sitten oli yksi toinen asukas, jonka yksi lehti tuli laatikkooni. Ilmoitin vain sitten lehden toimitukseen asukkaan uuden osoitteen. Lehtiä ei ole enää tullut sen jälkeen.
Minusta olisi törkeää heittää roskiin toiselle tarkoitettuja kirjeitä, lehtiä tai ylipäätään mitään postia.
Ja ainakin itse haluaisin tietää jos postiani menisi jatkuvasti jonnekkin entiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vein niitä aikani postiin kunnes virkailija esitti että minun, jolle väärää postia jaettiin, tulisi hoitaa asia lähettäjien kanssa. Otin kunnon kilahdukset siinä tiskillä koko stanan laitoksen lukutaitoa sekä ymmärrystä arvioiden. Meni perille.
Itse veisin alkuun kk aikana kaiken postin asiamiespostiin. Sitten jos jatkuu, niin viranomaiskirjetyyppiset veisin postiin eli pankin kirjeet, Trafi. Jotkut lehdet, mainokset jne. roskiin.
Joskus voi joku sitkeä mainostaja lähettää postia ties mihin. Pyytämättä ja yllättäen.
Meidän kerrostaloon jakoi postia joku vanha kurppa ja Torikadulle tuli välillä Harju- ja ties minkä kadun postia, eikä asunnon numerokaan ollut edes sama - ärsytti kiikutella niitä silloiseen Postiin, kun sieltä ei tullut kuin narinaa, että kyllä se osoitteenmuutos pitää ihmisen tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli 18 vuotta edellisen asukkaan postia. Ostin asunnon kuolinpesältä, mutta omaiset eivät saaneet aikaan ilmoittaa asiasta esim. pankkiin. Palautin monta vuotta väärin jaettuja kirjeitä postiin, mutta aina sieltä tuli seuraavana vuonna samat pankkitositteet jne. Tällaisissa asioissa Posti ei voi asialle mitään, kirjeen lähettäjätaholle pitää kertoa osoitteenmuutos/että postia jaetaan väärään paikkaan. Lopulta sain tarpeekseni ja soitin kyseiseen pankkiin, vasta sen jälkeen pankkitositteet lakkasivat tulemasta.
Miten vainajalla voi olla pankkitili vielä 18 vuotta kuolemansa jälkeen?
Tuleeko teillä ollenkaan mieleen että asukas on voinut unohtaa ilmoittaa muutosta vain jollekin tietylle taholle? Ihan mahdollista että on hoitanut osoitteenmuutokset virallisesti mutta joka ikiselle kerholle ja taholle tämä tieto ei mene. Siksi olisi aikuismaista ja kohteliasta palauttaa kirje postiin kirjoittaen siihen että väärä osoite.
Jos minä muuttaisin, en varmasti millään muistaisi joka paikkaa mihin pitäisi ilmoittaa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko teillä ollenkaan mieleen että asukas on voinut unohtaa ilmoittaa muutosta vain jollekin tietylle taholle? Ihan mahdollista että on hoitanut osoitteenmuutokset virallisesti mutta joka ikiselle kerholle ja taholle tämä tieto ei mene. Siksi olisi aikuismaista ja kohteliasta palauttaa kirje postiin kirjoittaen siihen että väärä osoite.
Jos minä muuttaisin, en varmasti millään muistaisi joka paikkaa mihin pitäisi ilmoittaa muutosta.
Jos itse unohtaisin ilmoittaa jollekin entiselle taholle muutosta niin en missään tapauksessa olettaisi että uusi asukaas huolehtii posteistsani. Oma vika oma sika.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jaetaan säännöllisesti samalla kadulla asuvan saman sukunimen omaavan henkilön postit ja kyseessä on yksi suomen yleisimmistä sukunimestä. Aikani niitä palautin postiin, lopulta teippasin asuntoni oven ulkopuolelle saatelapun kera, ei auta mitään. Jatkunut jo vuosia. Olen tullut siihen lopputulokseen ettei postinjakajia kiinnosta pätkän vertaa.
Soita postiin, asia hoituu. Olen soittanut kolme kertaa postiin purnaussoiton kun posteja on jaettu säännöllisesti väärin.
Mitä jos ap:lle itselleen tulisi tärkeää postia ja ja se menisi väärään osoiteeseen ja kyseisen osoitteen asukas heittäisi ne roskiin? Ilahtuisitko?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että nuo on jakanut joku muu kuin posti. Siksi ei osoitteenmuutos näy.
Mutta lehdet vaan roskiin, kirjeissä on kirjesalaisuus yms ja siksi ne pitää palauttaa. Pistä kuoren päälle merkintä "ei asu täällä" ja heitä lähimpään postilaatikkoon.
Lehtiinkin voi laittaa merkinnän, että hlö ei asu tässä osoitteessa. Ei ole iso vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap:lle itselleen tulisi tärkeää postia ja ja se menisi väärään osoiteeseen ja kyseisen osoitteen asukas heittäisi ne roskiin? Ilahtuisitko?
Jos olen itse unohtanut tehdä osoitteenmuutoksen niin ajattelisin että oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että nuo on jakanut joku muu kuin posti. Siksi ei osoitteenmuutos näy.
Mutta lehdet vaan roskiin, kirjeissä on kirjesalaisuus yms ja siksi ne pitää palauttaa. Pistä kuoren päälle merkintä "ei asu täällä" ja heitä lähimpään postilaatikkoon.
Mitään tällaista velvoitetta ei ole olemassa.
https://yle.fi/uutiset/3-6443467
Siinähän tuo seisoo jo ingressissä:
"Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Palauttamatta jättämisestä saattaa pahimmassa tapauksessa seurata rikossyyte."
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole velvollisuutta edellisen asukkaan postien kanssa yhtään mihinkään.
Kyllä on. Kamalia kusipäitä ihmiset nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään tällaista velvoitetta ei ole olemassa.
Kyllä on.
Minulla tuli pitkään Tekniikan Maailma ja laskuja edellisen asukkaan nimissä, pitkään kiikutin niitä postiin kunnes meni hermo ja aloin viskoa roskiin.
Meille tuli jonkun entisen asukkaan (yhdistys) tietyn tahon lähettämä kirje 8 vuotta. Olipa vaikea sitä saada loppumaan. 8 vuotta kiikutin noita kirjeitä postin laatikkoon. Viimein sain sen loppumaan monen yhteydenoton jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Ok tästä lähtien heitän ainakin kaikki hiton lehdet roskiin, ihan sama mitä ne on maksanut. Ärsyttävää kun tulee edellisen asukkaan P A S K A A tänne.
Sulle on suurikin vaiva laittaa ne postilaatikkoon merkinnällä ei asu täällä? Oletpa itsekäs paska.
Olen lopulta nakellut roskiin tai saattanut soittaa lähettäjälle, ettei kyseinen henkilö asu enää tässä osoitteessa ja sitten nakannut roskiin jos on vielä tullut. Jos on niin saamaton ihminen se muuttanut henkilö ettei saa osoitettaan muutettua vaikka jatkuvasti tulee postia, missä on tarra että mennyt väärään osoitteeseen, niin ei vttu väkisin sitten.
Puoli vuotta tein tuota, mutta meidän tapauksessamme tiesin henkilön jonka postit meille tuli, koska oma ok-talo, joka ostettiin. viimeisillä kerroilla sanoin jo painokkaasti että tämä sama lehti nyt tulee edelleen, ja näitä samojen firmojen laskuja, ja hän oli että onpa kumma, kun on ilmoitettu joka paikkaan, että pitää kyllä nyt ilmoittaa uudestaan. Tätä samaa laulua kuuntelin 6kk. Sitten aloin nakkaamaan roskiin, ja meni jonkin aikaa niin ed. asukas soitti minulle että onko posteja näkynyt. Sanoin että ei ole enää tullut, että taisivat vihdoin kirjata ne lukuisat osoitteenmuutkosesi, joita olet jo tehtaillut näihin firmoihin kuukausitolkulla. Soittaja hiljeni, joooo, niin se varmaan on sitten...
Tosiasiassa perintötoimisto taisi löytää viimein heidän osoitteensa, koska viimeiset laskut olivat jo karhuja. En avannut, mutta kirjeen ikkunasta näkyi ukaasit.
Velvollisuudesta en osaa sanoa, mutta omaa kokemusta vastaavasta on. Ostettiin ensimmäinen okt ja kaksi vuotta jaksoin viedä edellisen asukkaan kirjeet takaisin postiin saatteella, että ei asu enää osoitteessa. Virallisimmat kirjeet tuli mm. verovirastolta. Sitten (kahden vuoden jälkeen) meni hermo, lykkäsin kirjeet avaamatta pönttömuurin pesään. Sen koomin ei ole edellisen asukkaan postia meille eksynyt :D