Naapurin teini kotonaan uuden vuoden :(
Kommentit (54)
no meillä on uutena vuotena teinin kotiintulo aika klo 20.00
Mun teini on parempi ku sun teini. Kuulemma suunnittee Amerikan presidentiksi ryhtymistä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:38"]
Ihme käsityksiä joillain, että juhliminen tai kaverien kanssa hengaaminen tarkoittaa aina jotain känniörveltämistä. Onko teillä noin kapea käsitys hauskanpidosta?
[/quote]
Sitä se 80 %:lla on, vaikka kotona sanotaankin muuta. Itse asun melkein keskustassa ja kun käyn katsomassa ilotulitusta, joka vuosi sama ilmiö: 90 % suomalaisista nuorista, jotka eivät ole vanhempiensa tai isovanhempiensa kanssa, ovat enemmän tai vähemmän kännissä. Oma käsitykseni perustuu siihen. Sitten on niitäkin, että koko perhe on kännissä :(. Täälläpäin on myös paljon venäläisiä nuoria, jotka ovat yleensä suht. selviä vaikka olisivat keskenäänkin.
43 ajatteli, että keskenään bilettävistä saattaa se 20 % ollakin selviä, mutta kaupungilla örveltäjiä on valtaosa. Taloyhtiömme takana on suojaisa paikka teinien tulla salaa juomaan ja aika usein siellä käy poliisit.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:59"]
Juu meilläkään ei mamma pääse av:lle enää illalla kun on lanit kuulemma. Mitkä ristuksen lanit???!!!
:o
[/quote]
Varmaan ne, minne poikamme lähti. Kysyttiin ottaisiko oluen mukaansa (on 18-vuotias, älkää av-mammat hermostuko), mutta nää, ei maistu.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:53"]
Voi hyvää päivää... Ei se tarkoita, että on yksinäinen jos on kotona. Nykyteinit elää verkossa. Sillähän voi olla vaikka miten laaja kaveripiiri. Pelitreffit on ainakin meidän pojalla ollut sovittuna jo kuukausia.
[/quote]
Tällaiset nuoret minua huolestuttavat yhtä lailla, vaikka niitä kavereita netissä olisikin. Kun kommunikaatio ja viestintä tapahtuvat pelkästään verkossa, jäävät normaalit sosiaaliset taidot kehittymättä. Sitten itketään, miksi kukaan työnantaja ei halua palkata hiukset silmillä lököttävää velttoa makaronia joka kommunikoi erilaisilla kirjainlyhenteillä. Nykyisessä työelämässä tarvitaan erinomaisia sosiaalisia taitoja, siksi iloitsen siitä että meidän nuorilla on laajat irl-ystäväporukat, vaikka toki sosiaalista mediaakin käyttävät.
Ja tiedän jo etukäteen, että kaikilla tähän vastaavilla on kotonaan sporttinen, sosiaalisesti taitava nörttinuori, jonka uudenvuodenvietto sattuu muuten vaan tapahtumaan netissä. uskokaa pois, tällaiset tapaukset ovat vähemmistössä ja hyvin moni "netissä sosiaalinen" pelaajanuori on syrjäytynyt kotiinsa. 15
[/quote]
Niin, mutta tuollaista ei saa nykyään sanoa ääneen! Muuten tarjotaan heti käpylehmiä tilalle!
Entä mitä teet jos se nuori sanoo, että haluaakin 'syrjäytyä'? Haluaa elää elämäänsä rauhassa koska ei pidä muista ihmisistä? Ei halua töihin tai opiskella koska joutuisi tekemisiin ihmisten kanssa, jotka ei hyväksy häntä? On onnellisin ja iloisin kotona, omien läheisten kanssa? Ei kertakaikkiaan kaipaa tai halua muualle?
Itse olin aina perheen kanssa vuodenvaihteen. En ollut koulukiusattu tms. No yhden vuodenvaihteen muistan olleeni kaupungilla, mutta väkijoukko lähinnä ahdisti. Kotona oli juhlat tai sitten ei. Älä sure ap :-)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:38"]
Ihme käsityksiä joillain, että juhliminen tai kaverien kanssa hengaaminen tarkoittaa aina jotain känniörveltämistä. Onko teillä noin kapea käsitys hauskanpidosta?
[/quote]
Miten sä sitten ymmärsitkin, että asia olisi noin. Sä olet jopa toinen joka mainitsi samaa. Mun mielestä se on kapeakatseista.
Hahahahah :D
Mä olen 23-v nainen ja istun täällä koneella ja chattaan ja skypetän ystävien kanssa :) Ja ai että mä nautin. Ihanaa! Pesen pyykkiä myös pyykiä tällä hetkellä ja ruokaa olen tehnyt jo jääkaappiin. En todellakaan ole menossa enää ulos, liikaa pauketta ja meteliä...
Kyllä minäkin mieluummin vanhemmille menen kuin jonnekin pippaloihin, missä suunnitelmat aina menevät pilaalle humalaisten ihmisten takia.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:53"]
Voi hyvää päivää... Ei se tarkoita, että on yksinäinen jos on kotona. Nykyteinit elää verkossa. Sillähän voi olla vaikka miten laaja kaveripiiri. Pelitreffit on ainakin meidän pojalla ollut sovittuna jo kuukausia.
[/quote]
Tällaiset nuoret minua huolestuttavat yhtä lailla, vaikka niitä kavereita netissä olisikin. Kun kommunikaatio ja viestintä tapahtuvat pelkästään verkossa, jäävät normaalit sosiaaliset taidot kehittymättä. Sitten itketään, miksi kukaan työnantaja ei halua palkata hiukset silmillä lököttävää velttoa makaronia joka kommunikoi erilaisilla kirjainlyhenteillä. Nykyisessä työelämässä tarvitaan erinomaisia sosiaalisia taitoja, siksi iloitsen siitä että meidän nuorilla on laajat irl-ystäväporukat, vaikka toki sosiaalista mediaakin käyttävät.
Ja tiedän jo etukäteen, että kaikilla tähän vastaavilla on kotonaan sporttinen, sosiaalisesti taitava nörttinuori, jonka uudenvuodenvietto sattuu muuten vaan tapahtumaan netissä. uskokaa pois, tällaiset tapaukset ovat vähemmistössä ja hyvin moni "netissä sosiaalinen" pelaajanuori on syrjäytynyt kotiinsa. 15
[/quote]
Ei työnantaja kysele, paljonko työnhakijalla on ystäviä! Eikä perheen kanssa uutta vuotta vastaanottava teini välttämättä ole yksinäinen (sitä on kuule se perhe ympärillä, joskus sukulaisia, naapureita ja muitakin tuttuja) eikä veltto makaroni.
Erinomaisia sosiaalisia taitoja tarvitaan todella harvalla alalla, yleensä riittää, että osaa ihmisten kanssa olemisen perussäännöt. Niiden oppimiseen ei tarvita kaverien kanssa kaupungilla vietettyjä vuodenvaihteita vaan eri-ikäisten kanssa eri tavoin juhlittuja juhlia, jolloin syntyy hieman laajempi perspektiivi elämään kuin aina samanlaisissa kaverijuhlissa.
Meillä sinun mielestäsi syrjäytynyt opiskelijanuori on jo nukkumassa, huomenna kun pitää lähteä pätkätöihin 4.45. Ensimmäiseen kahteen tuntiin hänen ei töissä tarvitse yksinään kommunikoida tai viestiä millään tavalla, joten syrjäytyminen taitaa raukalla olla joka tapauksessa edessä. Olisi varmaan pitänyt pakottaa kavereilleen ja samoilla silmillä aamulla töihin, ettei vain nörttiydy liikaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:42"]
Voi ihme teitä vastaajia. Ei uuden vuoden tarvitse olla mikään ryyppyjuhla, vaikka sen viettäisikin ystävien kanssa. Toisin kuin joulu (jota meillä vietetään oman peheen kanssa), uusi vuosi on sosiaalinen juhla jota on minusta suotavaa juhlia porukalla. Meillä ollaan tänään kestitetty koko päivä vieraita ja illaksi teinit hajaantuvat omien kavereidensa luokse. Eivät ryyppää, vaan viettävät iltaa ja katselevat raketteja.
Kyllä se minuakin ajatuksena surettaa, että jollain nuorella ei ole yhtään kaveria ja pitää viettää juhlapäivät yksin. Usein näistä yksinäisistä nuorista tulee sitten niitä syrjäytyneitä, jotka tarvitsevat terapiaa, lääkkeitä ja toimeentulotukia yhteiskunnalta. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä sen näkee nuoren olemuksesta jos teininä ei saa viettää aikaa kavereiden kanssa. Hiljaisia, arasti mumisevia ja omaa varjoaan pelkääviä reppanoita, joilla on vaikeaa pärjätä elämässä. Jonkun pitäisi auttaa...
[/quote]
Oletko koskaan kuullut sanaa introvertti? Olin teininä uv:t kotona ja silti minulla on ystäviä, mies, työpaikka ja en tarvitse terapiaa. Olen viettänyt pari uv:ta porukalla ja voin sanoa suoraan viihtyväni enemmän itseni kanssa kun ihmislaumassa.