Naapurin teini kotonaan uuden vuoden :(
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:50"]
Ootkohan nyt pikkuisen vanhanaikainen? Tämä diginatiivisukupolvi kun ei katsos enää lähde lavatansseihin kuten sinun nuoruudessasi.
Koneella istuu kavereineen meidänkin teini. Ainakin parikymmentä tyyppiä linjoilla siellä, joten ei tuo kauhean yksinäiseltä vaikuta. Kaupungille lähtö on niin so last season.
[/quote]
Näinpä ainakain oman lapsen kaveripiirissä. Eivätkä onneksi ole kuitenkaan mitään sohvaperunoita, vaan aktiivisesti liikuntaakin harrastavaa joukkoa.
Minne sen teinin sitten pitäisi mennä? Miksei saa perheensä kanssa viettää uutta vuotta?
Tai me ei edes päästettäis teinejä kavereiden kanssa kylille. Ei lasten tarvii vielä siellä känniörvelöiden kanssa möheltää.
Voe mamma hyvä kun se oli sitä meidän nuoruutta, että ulos lähdettiin juhlimaan. Nykyään on ajat toiset ja meiningit muuttuneet. Sätissä senssailee varmasti tämä sinunkin naapuri ;D
Kotona on ollut monena vuonna. Nyt lukion ekalla ja kotona tänään. Hyvä näin.
Juu meilläkään ei mamma pääse av:lle enää illalla kun on lanit kuulemma. Mitkä ristuksen lanit???!!!
:o
Lanit on ikäänkuin yhteiset nettipelisessiot. niitä järjestetään tosi isojakin tapahtumia, mutta osa voi olla myös ihan kaveriporukalla jonkun luona.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:53"]
Voi hyvää päivää... Ei se tarkoita, että on yksinäinen jos on kotona. Nykyteinit elää verkossa. Sillähän voi olla vaikka miten laaja kaveripiiri. Pelitreffit on ainakin meidän pojalla ollut sovittuna jo kuukausia.
[/quote]
Tällaiset nuoret minua huolestuttavat yhtä lailla, vaikka niitä kavereita netissä olisikin. Kun kommunikaatio ja viestintä tapahtuvat pelkästään verkossa, jäävät normaalit sosiaaliset taidot kehittymättä. Sitten itketään, miksi kukaan työnantaja ei halua palkata hiukset silmillä lököttävää velttoa makaronia joka kommunikoi erilaisilla kirjainlyhenteillä. Nykyisessä työelämässä tarvitaan erinomaisia sosiaalisia taitoja, siksi iloitsen siitä että meidän nuorilla on laajat irl-ystäväporukat, vaikka toki sosiaalista mediaakin käyttävät.
Ja tiedän jo etukäteen, että kaikilla tähän vastaavilla on kotonaan sporttinen, sosiaalisesti taitava nörttinuori, jonka uudenvuodenvietto sattuu muuten vaan tapahtumaan netissä. uskokaa pois, tällaiset tapaukset ovat vähemmistössä ja hyvin moni "netissä sosiaalinen" pelaajanuori on syrjäytynyt kotiinsa. 15
Hauska provo! Mun verkossa pyörivällä teinillä on ihan oma ystäväpiiri, ei ole vaarassa syrjäytyä. Ja kesätöitä sai ekasta paikasta mistä kysyi, kehuttiin vielä tosi reippaaksi.
No meidän 20-v sanoi, ettei lähde ulos kun siellä ei ole kuin känniörveltäjiä. Kuulemma ulkona ehtii olla monena muuna päivänä muutenkin. Menee taas loppiaisena takaisin armeijaan, joten eiköhän tuossa ole sosiaalista elämää riittämiin. Nyt haluaa olla rauhassa, kun armeijassa on koko ajan sellaista hässäkkää. Huomiseksi kutsui kaverin kahville.
Itse olen 48v. ja en ollut kotona uudenvuodenaattoa, kun olin teini. Ihan helvetillistä menoa puikkelehtia rakettejen välistä. Känniset teinit paukuttelee raketteja ulkona ja täysin unohtunut se K-18. Sekopäistä touhua on ja en kyllä haluaisi mihinkään kotibileisiin lastani. Tasan tarkkaan parempi jos on kotona ja kaverit voi tulla kotiin kyläilemään. Omani on vasta 10 ja 12v. No huomisen saldon voi lukea Iltalehdestä.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:42"]
Voi ihme teitä vastaajia. Ei uuden vuoden tarvitse olla mikään ryyppyjuhla, vaikka sen viettäisikin ystävien kanssa. Toisin kuin joulu (jota meillä vietetään oman peheen kanssa), uusi vuosi on sosiaalinen juhla jota on minusta suotavaa juhlia porukalla. Meillä ollaan tänään kestitetty koko päivä vieraita ja illaksi teinit hajaantuvat omien kavereidensa luokse. Eivät ryyppää, vaan viettävät iltaa ja katselevat raketteja.
Kyllä se minuakin ajatuksena surettaa, että jollain nuorella ei ole yhtään kaveria ja pitää viettää juhlapäivät yksin. Usein näistä yksinäisistä nuorista tulee sitten niitä syrjäytyneitä, jotka tarvitsevat terapiaa, lääkkeitä ja toimeentulotukia yhteiskunnalta. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä sen näkee nuoren olemuksesta jos teininä ei saa viettää aikaa kavereiden kanssa. Hiljaisia, arasti mumisevia ja omaa varjoaan pelkääviä reppanoita, joilla on vaikeaa pärjätä elämässä. Jonkun pitäisi auttaa...
[/quote]
Siis mitä ihmettä.
Mä en koskaan oo pitänyt Uudesta Vuodesta juhlana. Teininä harvoin vieti uutta vuotta kavereiden kanssa, koska halusin olla kotona (tai sitten vanhempien mukana kylässä). Muutoin kyllä liehuin kavereiden kanssa.
Omat teinit on tällä hetkellä katselemassa kaverinsa kanssa raketteja, mutta tulevat kohta syömään kotiin ja ihan perheen kesken lähdetään katomaan sitten rakettejen paukuttelua puolilta öin. Ei mua ainakaan noi nuoret huoleta. Ihan sosiaalinen elämä niillä tuntuu olevan.
Ihan samoin voisin ihmetellä, että miksi joku viettää joulua vain oman perheen kesken (en siis oikeasti ihmettele, tää nyt on vaan vastaveto). Meillä joulua vietetään todella suurella porukalla eikä haittaisi yhtään, vaikka muutama yllärivieraskin tulisi. Joulua on ihana viettää suurella porukalla. Mun mielestä se on just sosiaalinen juhla. Tapansa kullakin.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:13"]
Onhan se vähän surullista jos on teininä kotona varsinkin jos yksin joutuu olemaan. Minä olin teininä uudetvuodet ja kaikki kotona koska minulla ei ollut ystäviä joiden kanssa pitää hauskaa, jos jonnekin rientoihin menin niin ulkopuoliseksi jäin. Jälkeenpäin tuntuu että jäi siinä oleellinen osa elämää elämättä.
[/quote]
Jäi monta teinikänniä kokematta, mahdollisesti raiskauskin, sekö harmittaa? Harmittelisit ennemmin vaikka sitä, ettei ollut ystäviä siinä normaalissa arkielämässä, toivottavasti nyt on ystäviäkin löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:50"]
Ootkohan nyt pikkuisen vanhanaikainen? Tämä diginatiivisukupolvi kun ei katsos enää lähde lavatansseihin kuten sinun nuoruudessasi.
Koneella istuu kavereineen meidänkin teini. Ainakin parikymmentä tyyppiä linjoilla siellä, joten ei tuo kauhean yksinäiseltä vaikuta. Kaupungille lähtö on niin so last season.
[/quote]
Juuri niin.
Voi ihme teitä vastaajia. Ei uuden vuoden tarvitse olla mikään ryyppyjuhla, vaikka sen viettäisikin ystävien kanssa. Toisin kuin joulu (jota meillä vietetään oman peheen kanssa), uusi vuosi on sosiaalinen juhla jota on minusta suotavaa juhlia porukalla. Meillä ollaan tänään kestitetty koko päivä vieraita ja illaksi teinit hajaantuvat omien kavereidensa luokse. Eivät ryyppää, vaan viettävät iltaa ja katselevat raketteja.
Kyllä se minuakin ajatuksena surettaa, että jollain nuorella ei ole yhtään kaveria ja pitää viettää juhlapäivät yksin. Usein näistä yksinäisistä nuorista tulee sitten niitä syrjäytyneitä, jotka tarvitsevat terapiaa, lääkkeitä ja toimeentulotukia yhteiskunnalta. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä sen näkee nuoren olemuksesta jos teininä ei saa viettää aikaa kavereiden kanssa. Hiljaisia, arasti mumisevia ja omaa varjoaan pelkääviä reppanoita, joilla on vaikeaa pärjätä elämässä. Jonkun pitäisi auttaa...
[/quote]
Kyllä meidän teineillä kavereita on, mutta koska ikäerot ovat pienet, viihtyvät hyvin keskenäänkin. Joten halusivat viettää kotona sisarusuudenvuoden leffan ja sipsien parissa.
Nyt pitää kai käydä sanomassa niille, että olette reppanat syrjäytyneitä, kun jäitte kotiin :)
Tänään on parempi olla verkossa kuin taivasalla. Ei mikään turvallinen juhlapäivä. Raketit saa paljon tuhoa aikaan ja samoin alkoholi, sekä välinpitämättömät vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:23"]
Hauska provo! Mun verkossa pyörivällä teinillä on ihan oma ystäväpiiri, ei ole vaarassa syrjäytyä. Ja kesätöitä sai ekasta paikasta mistä kysyi, kehuttiin vielä tosi reippaaksi.
[/quote]
Niinpä. Sama meillä. Ja etuna on, että hänellä on ystäviä pitkin maailmaa. Kuulemma jo suunnittelevat, että kun saa tarpeeksi rahaa, lähtee kiertämään kavereiden luona, joiden kanssa on pelannut parisen vuotta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:13"]
Onhan se vähän surullista jos on teininä kotona varsinkin jos yksin joutuu olemaan. Minä olin teininä uudetvuodet ja kaikki kotona koska minulla ei ollut ystäviä joiden kanssa pitää hauskaa, jos jonnekin rientoihin menin niin ulkopuoliseksi jäin. Jälkeenpäin tuntuu että jäi siinä oleellinen osa elämää elämättä.
[/quote]
Jäi monta teinikänniä kokematta, mahdollisesti raiskauskin, sekö harmittaa? Harmittelisit ennemmin vaikka sitä, ettei ollut ystäviä siinä normaalissa arkielämässä, toivottavasti nyt on ystäviäkin löytynyt.
[/quote]
amatöörit juhlii uutena vuotena ja vappuna ja juhannuksena, suomalaisten känniörvelöpäivinä
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:32"]
[/quote]
Kyllä meidän teineillä kavereita on, mutta koska ikäerot ovat pienet, viihtyvät hyvin keskenäänkin. Joten halusivat viettää kotona sisarusuudenvuoden leffan ja sipsien parissa.
Nyt pitää kai käydä sanomassa niille, että olette reppanat syrjäytyneitä, kun jäitte kotiin :)
[/quote]
Meil on kans syrjäytyneet sisarukset...
Eihän sitä tietty elämästä koskaan tiedä, että miten se tulee menemään, mut
tavasta viettää uutta vuotta sitä ei ainakaan voi päätellä.
Kovin nuorta teiniä en edes päästäisi juhlimaan tuonne. Murheet on monet. Naapurin lapsi lienee turvassa. Jotkut teivit tykkää vanhemmistaan ja sisaruksistaan jopa niin paljon, että haluavat näiden kanssa raketit paukutella ihan selvin päin.
Voi hyvää päivää... Ei se tarkoita, että on yksinäinen jos on kotona. Nykyteinit elää verkossa. Sillähän voi olla vaikka miten laaja kaveripiiri. Pelitreffit on ainakin meidän pojalla ollut sovittuna jo kuukausia.