Hammaslääkärikäynti julikisella lasku reippaasti yli 100 euroa
Edellisellä kerralla kävin yksityisellä josta maksettavaa jäi muistaakseni 90e. Molemmilla kerroilla tehtiin tarkastus ja yhden reiän paikkaus. Luulin, että verorahoilla saamme julkisella edullisempaa hoitoa mutta olin näemmä väärässä. Yksityiselle pääsin muistaakseni heti seuraavana päivänä. Julkiselle odotin aikaa jotain 10kk.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi jos laittaisit vähän tarkemmat tiedot. Tarkka laskuerittely kummastakin ja milloin kävit. Muutoin hieman epäilen tarinaa.
Kävi minullekin samoin kuin ap:lle. Vapun jälkeen hajosi vanha paikka jonka alle oli tullut reikä, itse asiassa kaksi sanoi hammaslääkäri.
Kävin koronariassa ruskeasuolla, kun hammas alkoi vihlomaan noin kuukausi eteenpäin siitä kun paikka lohkesi. En aiemmin mennyt, kun sivuilla pyöri ettei sinne nyt pääse koronan takia. Sain ajan kyllä nopeasti kesäkuussa.
Otin puudutuksen mitään tarkistusta ei tehty paikattiin vain menemään ja tä'stä tuli lasku 90€.
Seuraavalla viikolla jouduin saman hampaan vihlomisen takia käymään vielä tasoittamassa paikkaa joka oli jätetty kovaksi.
Siitä ei tullut erillistä laskua ja ihmettelin tätä, kunnes minulle tuli perintäkirje siitä toisesta käynnistä, siis paikan hiomisesta, joka kesti noin minuutin tai kaksi. Se lasku oli 24€. Tietenkään en maksanut perintää kun laskua eikä muistutusta ollut minulle tullut. Valitin asiasta ja maksoin vain käynnin osuuden.
Olin ihan varma että 90 euron laskussa oli kummatkin käynnit.
Yksi ero näissä käynneissä oli. Toisella kerralla ei annettu mitään desinfioivaa koronan takia, mutta toisella kerralla joka oli kalasatamassa piti purskutella vetyperoksidia minuutti ennen kuin lääkäri aloitti paikan hiomisen.
Eli lopulta minun paikka maksoi julkisella 114€
Ai että mua naurattaa nää ihmisten kertomukset. Ei todellakaan meillä hammashoitolassa millään vetyperoksidia purskutella hyvänen aika. Ensinnäkin se on klooriheksidiniä. Toisennakin kunnalla on paljon halvempaa kun yksityisillä. Rtg kuvatkin on 10X kalliimpia yksityisillä. Joskus yksityisillä on halvalla tarjouksessa tarkastuksia ja ortto, mut sit kaikki muu maksaakin jäätävästi. Ja naurattaa myös ihmisten näkemys siitä, et yksityisellä on parempaa palvelua, kun meilläkin kunnan hammaslääkäreistä yli puolet tekee osittain myös yksityisillä iltoja ja viikonloppujakin lisätienestin takia.
Mä olen kyllä käsittänyt, että se on 1-prosenttista vetyperoksidiliuosta, jota purskutellaan minuutin ajan nyt koronan vuoksi.
Kävin viime viikolla stadissa - Helsingin kaupungin palvelusetelillä yksityisellä - 50% alennusta. Tarkastus, edel. kerralla repsahteen paikan korjaus ja hammaskiven poisto 30min (paljon) yht. 150€.
En ollut käynyt kuuteen vuoteen. Syynä juuri väh. 6 kk odotus - onko paikalla - ja "veroille vastiketta" ajattelu. Nyt sai vapaan ajan vaikka samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella tuntuu olevan aika tuuripeliä tuo hampaanpoisto, siis että kokeeko hammaslääkäri sen vaativaksi vai ei. Parissa minuutissa ulos vedetty yksijuurinen oli muka "vaativa", hammaslääkäri huonolla asenteella liikkeellä ja marmatti koko käynnin ajan. Sitten taas nuori hammaslääkäri käytti tunnin vaativaan poistoon, soitti perään iltapäivästä kun oli konsultoinut kirurgia, ja lasku oli halvimman mukaan. Palvelutasoja on erilaisia.
Hampaanpoisto voi olla vaativa, jos tarvitsee erotella juuret tai jos hammas on puhjennut vain osittain jolloin ientä pitää viiltää auki hieman. Tai jos hampaan juuri on käyrä/koukkumainen, pitää hammas laittaa poikki kruunun kohtaa ja poistaa pelkkä juuri erikseen. Leikkauksellinen poisto tehdään, kun hammas on kokonaan limakalvon alla tai leukaluun sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan meillä hammashoitolassa millään vetyperoksidia purskutella hyvänen aika. Ensinnäkin se on klooriheksidiniä.
Olen eri kuin lainaamasi tyyppi, mutta luepa tämä ajatuksella: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Erityisesti kohta "Ohjeita hoidettaessa potilaita, joilla ei epäillä COVID-19-infektiota tai -altistusta".
Ennen hoitoa suositellaan, että potilas purskuttelee 1–1,5 % vetyperoksidilla tai jodipitoisella Betadinella (10 mg/ml) 1 minuutin ajan, jos potilas osaa purskutella nielemättä liuosta. Betadinea käytettäessä on huomioitava mahdollinen jodiallergia.CHX toimii bakteereihin, mutta (korona)virukseen ei niinkään.
Juuri näin, 1% vetyperoksidiliuospurskuttelu on se mikä suoritetaan tällä hetkellä ennen toimenpiteitä. Klooriheksidiini on nyt aivan eri juttua
T. suuhygienisti Helsingin kaupungilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa. Aina on alle 50e vaikka on juurihoitoja, hampaanpoistoa jne.
Helsingissä kesäkuussa tehtiin julkisella juurihoito yksijuuriseen hampaaseen, sisältäen kaksi käyntiä kaikki hoidot, aineet ja puudutukset ja hintaa tuli n. 130 €.
Sen verran vielä tarkennusta, että hintaa ei todellakaan tullut n. 130 €.
Melko vahva veikkaus että hintaa tuli 1000+€. Mutta sinä maksoit siitä vain 130€, me muut maksoimme loput.
Tämä tuntuu useimmilta unohtuvan. Eli se että Suomessa hyysäysyhteiskunta maksaa suurimman osan noista kuluista. Luuleeko joku tosissaan että se palvelu on oikeasti noin halpaa, että 130€:lla saisi Suomen hintatasolla hoidon jota suorittaa parhaimmillaan 3 korkeasti koulutettua ammattilaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa. Aina on alle 50e vaikka on juurihoitoja, hampaanpoistoa jne.
Helsingissä kesäkuussa tehtiin julkisella juurihoito yksijuuriseen hampaaseen, sisältäen kaksi käyntiä kaikki hoidot, aineet ja puudutukset ja hintaa tuli n. 130 €.
Sen verran vielä tarkennusta, että hintaa ei todellakaan tullut n. 130 €.
Melko vahva veikkaus että hintaa tuli 1000+€. Mutta sinä maksoit siitä vain 130€, me muut maksoimme loput.
Tämä tuntuu useimmilta unohtuvan. Eli se että Suomessa hyysäysyhteiskunta maksaa suurimman osan noista kuluista. Luuleeko joku tosissaan että se palvelu on oikeasti noin halpaa, että 130€:lla saisi Suomen hintatasolla hoidon jota suorittaa parhaimmillaan 3 korkeasti koulutettua ammattilaista?
Tilannetta voisi verrata vaikka siihen että viet Suomessa auton korjaamolle. 100€/tunti on nykyään normiveloitus.
Mulla just julkisella puolella juurihoito takahampaasees, kolme juurta , norjassa 7000nok, järjetöntä!!!!
Joo kyllä se ihan vetyperoksiidia oli, ainakin hoitajan mukaan, millä purskuteltiin pari viikkoa sitten käydessäni.