Pitäisi tilata aika hammaslääkäriin
ja pelottaa vietävästi, mutta alkaa olla särky jo niin paha ettei muu auta.
Kommentit (19)
Menet varmaan yksityiselle? Meillä päin ei kunnalliselle saa aikoja ihan noin vain..
Kunnalliselle olen menossa ja oletan ainakin saavani ajan kolmen päivän päähän, kai nyt sentään edelleen on päivystysaikoja akuuttiin ongelmaan, luulisin. ap
Eihän perin pinnan peruspaikkaus maksa yksityiselläkään kun satkun, ilmaistako pitäis olla?
5. Nytpä on kyse pikkasen isommasta ongelmasta kuin pelkän pinnan paikkauksesta. :( ap
No täällä pitää mennä päivystykseen jonottamaan, jossa saa ensiavun.. sitten varsinaiseen hoitoon pääsee ehkä 2 kk päästä. Kiireettömän hoidon jonotus hammaslääkärille kesti minulla 10 kk.. Ensimmäinen aika tuolloin jonoon menosta. En ollut osannut varautua tällaiseen. 3
Ilmoitat ajanvarauksen yhteydessä olevasi pelkopotilas ja tarvitsevasi sellaisiin erikoistuneen, empaattisen lääkärin. Lääkäriltä voit pyytää etukäteen rauhottavaa ja itse tuolissa kaikki mahdolliset puudutukset. Tällä tavalla olen itse pelkopotilaana antanut tehdä juurihoidon ja kiskoa kaksi viisaudenhammasta :-) . Niitä edelsi muutaman vuoden säryn kärsiminen "Ku mulla on vaan arat ikenet" tms. en vain uskaltanut mennä lääkäriin ennen kuin oli pakko -> juurihoito heti.
Ymmärrän tunteen... Itse pelkään hammaslääkäriä niin paljon että pystyn menemään vasta kun kipu on suurempi kuin pelko..................
3. Meidän kunnassa kyllä uskoisin palvelun pelaavan, sentään yliopistokaupunki, joten luotan siihen. Lienee kuntakohtaisia eroja? ap
yök, hampaat mätii suussa ennenkuin uskalletaan hakea apua, eikö kaikki olisi paaaaljon kivuttomampaa ja nopeampihoitoista kun menisitte oikeasti ajoissa, vaikka rauhoittavilla säännöllisesti pelkkään tarkastukseen kuin ani harvoin pahasti mätivillä hampaillä, yök vaan teille...
8. Kiitos vastauksestasi. Pahin pelko ehkä just on se, että lääkäri alkaa saarnaamaan hampaiden kunnosta tjms. Ja laskuttaa tekisi mieli makeisfirmaa, jonka vuoksi paikat ovat irronneet. ap
11. Toivottavasti et ole hammaslääkäri! :) ap
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:44"]
3. Meidän kunnassa kyllä uskoisin palvelun pelaavan, sentään yliopistokaupunki, joten luotan siihen. Lienee kuntakohtaisia eroja? ap
[/quote]
Varmasti on eroja. Toivottavasti pääset nopeasti. Itse olin vaan aika yllättynyt hoidon hitaudesta meillä päin. 3
9. Kipu on sen verran suuri, että särkylääkkeillä mennään. Tuntuu kuin tulitikkua polttais leukaluussa, joten särky tosiaan menee kohta pelon yli. ap
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 19:46"]
yök, hampaat mätii suussa ennenkuin uskalletaan hakea apua, eikö kaikki olisi paaaaljon kivuttomampaa ja nopeampihoitoista kun menisitte oikeasti ajoissa, vaikka rauhoittavilla säännöllisesti pelkkään tarkastukseen kuin ani harvoin pahasti mätivillä hampaillä, yök vaan teille...
[/quote]
juuri sunlaisten idioottien takia myös minua pelotti mennä hammaslääkäriin.
Minulla oli monia hampaita lohkeillut ja osa jopa puuttui, tiesin että on paljon reikiä ja inhosin suutani. Rohkaistuin kuitenkin soittamaan yksityiselle ja kerroin pelostani ja siitä että hampaani ovat ihan kamalat ja hävettää että en ole saanut aikaa tilatuksi ajoissa.
minua vastassa oli aivan ihana hammaslääkäri joka kertoi että aikaa tähän menee mutta kaikki saadaan kuntoon.
minulla oli melkein joka hampaassa reikä, neljä poistettiin ja osaan tehtiin juurihoito.
Joten kyllä ne hammaslääkärit ovat nähneet yhtä sun toista, mene sinne vain:)
Minkähän verran hammaslääkäreiden ja -hoitajien koulutuksessa on esillä pelkopotilaat?
9 oli viimeeksi hirvittävän pettynyt (taas..............) hammaslääkäriin.
Soitin, varasin ajan, selitin että koska pelkän niin paljon niin en ole saanut aikaiseksi varata ajan ajoissa, ajanvaraushoitaja oli todella ymmärtäväinen ja sanoi että lähettää viestin hammaslääkärille että olen pelkopotilas.
No, kun sitten menin hammaslääkäriin sain sanottua että oman hammaslääkärin (joka valitetavasti on ollut äitiyslomalla mutta onneksi palaa töihin ensi viikolla) kanssa ollaan huomattu että puru-blokki auttaa minua rentoutumaan ja helpotta oloani. Hammaslääkäri vain totesi että sille ei nyt ole tarvetta.
Kun pyysin ennen kuin se puudutti että voisiko huuhdella ruiskun vierestä kun puuduttaa koska minulle tulee oksetus jos sitä ainetta valuu suuhun koska se maistuu niin pahalle se vähän huokaili ja totesi että no kun ne aineet vaan maistuu pahalle eikä niitä saa hyvänmakuisiksi.
Ja sitten ei mitenkään saanut tuolit asetettuu sopivasti nin minun piti vielä kääntää päätä taaksepäin että hän näki kunnolla, vaikka pää oli valmiiksi jo alaspäin siinä hammaslääkärituolissa......
Ihanaa kun hammaslääkärit välittävät pelkopotilaistaan.....
[/quote]
Niin on tääkin missä mä asun ja jono kiireettömään on yli vuoden :D. Ihan vinkkinä hammaslääkäriä pelkääville, niin hammaslääkärissä kannattaa käydä useammin. Jos on reikiä, niin ne saadaan hoidettua sillon pieninä eikä hoito satu niin paljoa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:55"]
[/quote]
Niin on tääkin missä mä asun ja jono kiireettömään on yli vuoden :D. Ihan vinkkinä hammaslääkäriä pelkääville, niin hammaslääkärissä kannattaa käydä useammin. Jos on reikiä, niin ne saadaan hoidettua sillon pieninä eikä hoito satu niin paljoa.
[/quote] Sanotko klaistrofobiasta kärsivälle että kannattaa usein mennä ahtaaseen komeroon hengailemaan? En minä huvikseni kärsi hammaslääkäripelosta, tiedän kyllä että siellä kannattaisu käydä, mutta kun paniikkikohtaus iskee jo odotushuoneessa ja kesken toimenpiteen täytyy käydä oksentamassa.....
Ärsyttää jo valmiiksi myös tuleva lasku. Argh.