Valittajille potkut töistä
"Negatiivista marmattajaa, joka ei kunnioita työtovereitaan tai työpaikan arvoja, vaan puukottaa toisia selkään, ei Rauhalan mielestä pitäisi palkata töihin lainkaan. Jos työyhteisössä on jo sellaisia ihmisiä, jotka lietsovat negatiivista ilmapiiriä, heidät tulisi irtisanoa."
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288637023003.html
Olen niin samaa mieltä!
Kommentit (23)
Suomalaisen työelämän pahin vitsaus on ylimahtava ay-liike joka ruokkii tuollaisia myrkynkylväjiä ja on aina valmis palkkaamaan miljardiomaisuuksillaan maan parhaat lakimiehet hänen avukseen työnantajaa vastaan että myrkkyä vaan lisää lentäisi.Pienellä yrittäjällä ei ole varaa taistella tuota mammuttiorganisaatiota vastaan jolla on valta säätää lakeja ohi eduskunnan ja joka hallitsee suvereenisti Suomen oikeusjärjestelmää.Siis kiusaajat saavat jatkaa. Apua ei ole tulossa koskaan.
Äänestäkää jaloillanne. Vaihtakaa työpaikkaa ja jos ei auta vaihtakaa oikeudenmukaisempaan yhteiskuntaan eli muuttakaa muualle.
Tosta artikkelista puuttui vain että miten se irtisanominen tehdään. Jos irtisanotaan yt- prosessilla tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä, ei saa palkata ketään uutta samaan hommaan moneen kuukauteen. Jos lähtee varoitusmenettelyyn, tie on pitkä ja yleensä valittaja osaa korjata käytöstään juuri sen verran ettei jää uudestaan kiinni. Jos taas irtisanotaan jonkun paketin kanssa jäljellejäävien tilanne on tosi motivoiva - huonolla käytöksella saa 6+ x kk täyttä palkkaa-
On helppo sanoa että valittajat pitää irtisanoa, käytännössä se on paljon hankalampaa
Ihmeellistä marmatusta tuossa linkin jutussa. Positiivinen työkaveri kääntää marmattajankin fiiliksen myönteiseksi eikä vain itsekkäästi potki häntä pois työpaikalta. Lähimmäistä tulee rakastaa myös käytännössä, ei vain teoriassa. Hankalaakin työkaveria tulee rakastaa. Ei se hankala tyyppi jaksa kauaa marmattaa, kun hänelle ollaan jatkuvasti aidosti ja sydämellisesti mukavia.
Big Brotherissa monet ohjelmaan osallistujat sanovat taloon mennessään inhoavansa p***npuhumista ja negatiivisia ihmisiä. Kuitenkin me katsojat olemme huomanneet, että valtaosa kilpailijoista syyllistyy kolmen kuukauden aikana pahan puhumiseen muista tai osallistuu negatiivisen ilmapiirin lietsontaan tai ei ainakaan yritä aktiivisesti kääntää ilmapiiriä myönteiseksi. Jokaisella kilpailijalla on huonoja hetkiä tai huonoja päiviä. Joku voi olla perusluonteeltaan melankolisempi kuin joku toinen. Katsojat ovat joka viikko erimielisiä siitä, kuka kilpailija milläkin viikolla pitäisi pudottaa.
En jaksa luottaa siihen, että jokaisella työpaikalla olisi niin pätevää johtoa, että he hoitaisivat irl-elämän "bb-pudotusta" oikeudenmukaisesti. Jos irtisanomisen kriteerinä pidettäisiin ainoastaan sitä, että ihminen lietsoo negatiivista ilmapiiriä, ollaan heikoilla hangilla. Silloin kuka tahansa meistä voi tulla irtisanotuksi, kun sattuu kohdalle huono päivä tai muutama huono päivä. Kyllä meistä jokaisesta se pieni läyhääjä löytyy, kun oikein rohkeasti peiliin katsotaan. Ilona, mieti vielä ideaasi. Ehkä se ei ole tuollaisenaan vielä valmis sovellettavaksi käytäntöön.
Aiheen kirjoittajahan ei tietenkään sulje itseään aiheesta ulos.
Vinkki ay-liikkeelle.Antakaa työntekijöille oikeus irtisanoa kaikki ilonpilaajat. Tulee todella rattoisaa työpaikoilla. Työnantaja kuitenkin irtisanoo vain liiketadoudellisin perustein. Työkaverit voisivat irtisanoa päiväkoti säännöillä:" jos et leiki mun kaa niinkumäsanon niin saat potkut".Työkaverien irtisanomisista ei lisäksi voisi saada korvauksia väärin perustein suoritetusta irtisanomisesta toisin kuin työnantajan tekemistä. Lisäksi voisi palkata heti jonkun tilalle tekemään ilonpilaajan työt.
Olen aina ollut myös ärsyyntynyt valittajista ja siitä miten tuhlaavat aikaansa sekä voimavarojaan täysin väärin. Vaan mitäs kävikään kun olen tietosesti pysähtynyt miettimään mikä nykyisessä työssä on rankkaa ja miksi välillä tuntuu että menee kuppi nurin. Mä olen itse aivan samanlainen valittaja mitä nekin keiden toimintatapa mua ärsyttää! Sitä vaan kummasti sokeutuu omille puutteilleen, ja näkee vaan toisten huonot puolet. Joten potkut se saisin minäkin jos valittamalla sen ansaitsisi.
Ehkäpä nyt olen pystynyt ja pystyn asialle tekemään jotain kun omat silmät on auenneet. Vaan siltikin, kannattaa ensin katsoo peiliin ja miettii niitä omia toimintatapoja realistisesti, eikä aina vaan tuijottaa sitä mitä vikaa muissa on.
Erässä valtion virastossa oli suorastaan kunnia-asia valittaa, kuinka kiire oli. Kaikki työt pysäytettiin päivittäin sen selvittämiseen. Huh, onneksi ei tarvinnut jäädä sinne. Paras aloitti joka ikisen aamun sillä, että puoli tuntia selvitti miten paljon tänään taas on tekmeäntöntä työtä. Häiritsi muidenkin töitä - meidän kaikkien kolmen, jotka emme jaksaneet noita seitsemää valittajaa. Ne loput yhtyivät kuoroon.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 05:16"]
. Ei se hankala tyyppi jaksa kauaa marmattaa, kun hänelle ollaan jatkuvasti aidosti ja sydämellisesti mukavia.
[/quote]
Voin sanoa, että kyllä jaksaa. Se marmattaja jaksaa marmattaa vuosia. Siis vuosia. Joka ikinen päivä. Vaikka aamulla istut kahvipöytään, toivotat hyvät huomenet ja alat jutella "päivän uutisista" niin 10min ja marmattaja alkaa valittaa, kuinka pomo on huono, eikä ymmärrä liiketoiminnasta mitään. Kuinka hänellä oli aiemmin paljon paremmin kaikki (luultavasti siis teki enemmän töitä ja myyntimiehenä myös tienasi enemmän) jne jne. Se on todella raskasta. Itse jopa ehdotin marmattajalle suoraan, että eikö hänen kannattaisi miettiä uutta työpaikkaa, jos kaikki on niin huonosti.
Voisko työpaikalle tuoda ulkopuolisen asiantuntijan joka arvioisi kliinisesti työntekijöiden työpanoksen ja asenteen. Hänen arvionsa perusteella sitten varotettaisiin valittajia ja yritettäisiin selvittää valittamisen syyt ja hoitaa ne pois mahdollisuuksien mukaan. Tietyn ajan kuluttua asiantuntija suorittaisi uudelleenarvioinnin, jonka perusteella irtisanomiset voitaisiin toteuttaa ilman valitusoikeutta.
12 jatkaa: ja tuo asiantuntija voisi tulla vaikkapa työsuojelupiiristä tai ammattiliitosta.
12 jatkaa: ja tuo asiantuntija voisi tulla vaikkapa työsuojelupiiristä tai ammattiliitosta.
Jokainen päättää itse, miten suhtautuu valittajiin ja selkäpuukottajiin. Oma linjani töissä on nykyään se, että puhun vain työasioista, pidän lyhyet tauot ja en suostu kuuntelemaan valituksia muista. Kehotan marmattajia menemään esimiehen juttusille, jos haluavat muutosta asioihin. Miten rivimiesten valitus muuttaa yhtään mitään parempaan suuntaan? Olen varmaankin ei-pidetty henkilö töissä, kun en puhele ja valita. Linjani on kuitenkin selkeä; työajan teen töitä ja vapaallani olen aivan muitten ihmisten seurassa ja nautin elämästä.
Mää oon niin samaa miltä, rakentava kritiikki on tärkeää mutta tuo "ämmien länkytys" on niin turhauttavaa ja syö innon muiltakin
Henkilöstöjohtoon kuuluvana olen salaa samaa mieltä tämän jutun innoittajan kanssa. Valitettavasti (ja toisaalta onneksi) laki estää "mielipidepotkut".
Hankalin 5-10 % henkilöstöstä vie 90 % ajastani ikuisien, suurilta osin itseaiheuttujen ongelmiensa kanssa. Kun viidettä kertaa pistän ruotuun samoja moniongelmaisia ammattivalittajia (ergonomia-työajat-epäreilu pomo tai työkaverit - työkuormitus (kaikista kevein työ...) - palkka - sisäilma) pakostikin sitä miettii kuinka paljon enemmän voisi tehdä niiden aidosti tuottavien ja motivoituneiden hyväksi, jos nämä naama norsun genitaaleilla kroonikot olisivat jonkun muun vaivoina.
Valitat pomolle, että tietyt työpaikan käytännöt vaarantavat asiakkaiden terveyden -> työnantaja ei halua puuttua asiaan koska se tulisi liian kalliiksi -> olet rasittava valittaja joka pilaa työpaikan ilmapiirin -> potkut.
Jos työnantajille annetaan mahdollisuus antaa potkut ns. negatiivisille valittajille, on aika selvää, että työpaikoilta saavat ensimmäisenä lähteä ne jotka puuttuvat epäkohtiin ja ovat uhka yrittäjän voitontavoittelulle. Ravintolan voi onneksi ilmiantaa terveystarkastajalle ja terveydenhuollon alalla on omat valituskanavansa mutta eräillä muilla aloilla, kuten esim. tatuointiliikkeissä, ei ole valvontaa tai lainsäädäntöä. Esim. onko kukaan kampaaja koskaan kertonut teille hiusväreihin liittyvästä allergiariskistä? Kuinka kauan luulisitte sellaisen työntekijän pysyvän kampaamossa joka valistaa asiakkaita riskeistä ja kampaamo menettää sen takia hiustenvärjäysasiakkaita?
No ennemminkin sellaisiin valitteluihin on turha kiinnittää huomiota. Kun pitää huolen ettei elämä ole kokonaan siellä työpaikalla, niin työkavereiden marmatukset pystyy semihelposti pistämään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mitä tulee inhimillisyyteen, niin kai paras työpaikka on sellainen jossa voi tarpeen vaatiessa vähän työkavereille avautuakin. Ammattivalittajat tosin jäävät aika pian ilman kuuntelijaa kun ketään ei jatkuva marina kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 09:16]
Hankalin 5-10 % henkilöstöstä vie 90 % ajastani ikuisien, moniongelmaisia ammattivalittajia (ergonomia-työajat-epäreilu pomo tai työkaverit - työkuormitus (kaikista kevein työ...) - palkka - sisäilma)
[/quote]
Miten ne ammattivalittajat valittaakin aina samoista asioista.... Alasta ja työpaikasta riippumatta..? Ja listalta puuttuu tiedottaminen, aina sitä on liian vähän tai väärään aikaan tai joku on loukkaantunut siitä, mitä ei lukenut. Äärettömän rasittavaa
Meillä on työpaikalla arvona avoimuus ja asiakaslähtöisyys (parin muun ohessa). Pomot ei kunnioita avoimuutta lainkaan, joten pitäisikö ne nyt sitten kaikki irtisanoa?
Mutulla heitän, että iso osa ihmisistä on valittajia. Mistä niitä työntekijöitä sitten saatais?
Olen nimittäin läpeeni kyllästynyt kaikesta valittaviin hapannaamoihin. Irl vähensin yhteydenpitoa semmoisiin, osaan en pidä ollenkaan yhteyttä..töissä välttelen moisten kanssa työakentelyä. Saadakseni työ
ni tehdyksi, on pakko olla tiiminä jne.
Toki pääsin esimiehen kanssa keskustelemaan aiheesta. ;) pomo ymmärsi mua täysin, mutta niin se on vaan kaikkien pakko jaksaa.
eli valittajiakin on vaan ymmärrettävä.