Raskaus ja maailmantuska
Sain juuri tietää olevani raskaana. Olen todella onnellinen raskaudestani, mutta samaan aikaan minua vaivaa valtava ilmastoahdistus, tunnen syyllisyyttä raskaudestani ja kuluttamisestani.
Varsinkin nyt, kun on puhuttu puhtaan juomaveden loppumisesta ja valtavista ympäristökriiseistä, sodasta ja talouskriisistä.
En tiedä, onko lapsen pitäminen tässä tilanteessa järkevää.
Muilla odottajilla/äideillä samoja ajatuksia?
Kommentit (66)
Itse en vielä tiedä, että haluaisinko mahdollisesti tulevaisuudessa lapsia vai en, mutta ymmärrän täysin hyvin lastenhankinnan sekä maailmantuskan välisen yhteyden ja tutkin aihetta tällä hetkellä myös opinnoissani.
Kysymys siitä, että kenellä tätä maapalloa pitäisi säästää, sinivalaille ja muurahaisilleko, havainnollistaa ehkä suhtautumistani ihmiseen sekä luontoon. Itse ainakin näen ihmisen vain yhtenä eläinlajinä muiden joukossa tällä maapallolla ja ajattelen, että kaikki muut eläinlajit ovat aivan yhtä arvokkaita kuin ihminen. Ne sinivalaat sekä muurhaiset ansaitsevat elinympäristönsä aivan samalla tavalla kuin ihminenkin. Ihmisen toiminta on kuitenkin aiheuttanut maapallolla hyvin poikkeuksellisia seurauksia verrattuna muihin eläinlajeihin, kuten esimerkiksi merien saastumista, ilmaston lämpenemistä, luonnon resurssien vähenemistä sekä muiden eliölajien laajamittaisia sukupuuttoja. En vain henkilökohtaisesti pidä tällaista kehitystä normaalina ja ihmisen vääristynyt luontosuhde tulisikin vähintään korjata, jotta ihmisen elämä maapallolla mielestäni "ansaitsisi" jatkua. Siksi ymmärrän, että biologisten lasten hankkiminen maailmaan, jossa ihminen on jo tehnyt paljon korjaamatontakin tuhoa, voi herättää ahdistusta tai ongelmallisia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti harkinnut aborttia ympäristösyistä.
Olen täysin kasvissyöjä, pyrin siirtymään vegaaniksi.
En oikein tiedä, mitä tässä enää voisi tehdä.
Kovasti ihmettelen, miten vihreiden kansanedustajat tekevät lapsia vaikka heidän juuri pitäisi olla ympäristön asialla.
Ap
Toi on oikeasti aika kauheaa, että ajattelet aborttia ympäristösyiden takia.
Maailma ei ole ikinä ollut varma paikka ja ihmiset ovat aina kärsineet ja kuolleet. Maailmaa on tuhottu aiemminkin. On ollut tauteja ja sitten joku on tullut ja polttanut kotikylän ja vienyt lapset ja naiset orjiksi. Kukaan ei voi luvata kenellekään helppoa ja vaivatonta elämää, mutta meillä on nyt parempi tilanne kuin maailmassa on koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vielä tiedä, että haluaisinko mahdollisesti tulevaisuudessa lapsia vai en, mutta ymmärrän täysin hyvin lastenhankinnan sekä maailmantuskan välisen yhteyden ja tutkin aihetta tällä hetkellä myös opinnoissani.
Kysymys siitä, että kenellä tätä maapalloa pitäisi säästää, sinivalaille ja muurahaisilleko, havainnollistaa ehkä suhtautumistani ihmiseen sekä luontoon. Itse ainakin näen ihmisen vain yhtenä eläinlajinä muiden joukossa tällä maapallolla ja ajattelen, että kaikki muut eläinlajit ovat aivan yhtä arvokkaita kuin ihminen. Ne sinivalaat sekä muurhaiset ansaitsevat elinympäristönsä aivan samalla tavalla kuin ihminenkin. Ihmisen toiminta on kuitenkin aiheuttanut maapallolla hyvin poikkeuksellisia seurauksia verrattuna muihin eläinlajeihin, kuten esimerkiksi merien saastumista, ilmaston lämpenemistä, luonnon resurssien vähenemistä sekä muiden eliölajien laajamittaisia sukupuuttoja. En vain henkilökohtaisesti pidä tällaista kehitystä normaalina ja ihmisen vääristynyt luontosuhde tulisikin vähintään korjata, jotta ihmisen elämä maapallolla mielestäni "ansaitsisi" jatkua. Siksi ymmärrän, että biologisten lasten hankkiminen maailmaan, jossa ihminen on jo tehnyt paljon korjaamatontakin tuhoa, voi herättää ahdistusta tai ongelmallisia tunteita.
Onko tämän ahdistuksen ja ongelmallisten tunteiden valossa mielestäsi hyväksyttävää ja oikein tuomita biologisten lasten hankkiminen ja mitätöidä lapset pelkiksi ympäristöhaitoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämän ahdistuksen ja ongelmallisten tunteiden valossa mielestäsi hyväksyttävää ja oikein tuomita biologisten lasten hankkiminen ja mitätöidä lapset pelkiksi ympäristöhaitoiksi?
Siihen en ottanutkaan kantaa! Ilmaisin vain oman näkemykseni siitä, että ymmärrän miksi lastenhankinta voi mietityttää tässä maailmantilassa. En lähtisi kuitenkaan tuomitsemaan biologisia lapsia hankkivia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen en ottanutkaan kantaa! Ilmaisin vain oman näkemykseni siitä, että ymmärrän miksi lastenhankinta voi mietityttää tässä maailmantilassa. En lähtisi kuitenkaan tuomitsemaan biologisia lapsia hankkivia ihmisiä.
Huomasin kyllä ettet ottanut asiaan kantaa, ja siksi kysyinkin. Voin itsekin kyllä ymmärtää miksi lastenhankinta mietityttää ja hahmotan ihmisen paikan luonnossa aikalailla samoin kuin sinä jne. Itse en kuitenkaan pidä hyväksyttävänä ja oikeana tuomita muiden ratkaisuja lastenhankinnan suhteen tai mitätöidä lasten ihmisarvoa tai oikeutta olemassaoloon sillä perusteella, että kokee ympäristöahdistusta.
Kysymys teille, joiden mielestä ihmiset eivät enää saisi lisääntyä ja joiden mielestä lapset ovat pelkkä ympäristöhaitta: kenelle te tätä maapalloa yritätte säästää ja pelastaa? Pandakarhuille ja sinivalaille vai? Rakastatteko oikeasti jotakin muurahaisia ja puita enemmän kuin itseänne ja toisia ihmisiä? Enpä kyllä tiedä onko teilläkään kaikki kotona, itsestäni tuntuu aika typerältä olla säästämättä maailmaa myös meille ihmisille.