Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RAVINTOLOIDEN ULINA

Vierailija
08.10.2020 |

Ihan muutama pointti näille iltaravintoloiden rajoituksista ulisijoille.

Ensinnäkin työntekijät :
1) Olisitte liittyneet liittoon ja työttömyyskassaan silloin maaliskuussa, niin olisitte nyt oikeutettuja ansiosidonnaiseen.

2) Ottakaa pää pois sieltä p eestänne ja miettikää hetki sen asian äärellä, että tienaatte monin paikoin enemmän kuin ne ihmiset, kenen työ ON oikeasti yhteiskunnallisesti tärkeää , kuten lähihoitajat ja sairaanhoitajat, jotka joutuvat elämään korona-aikana valtavan paineen alla

Muut kuin ravintola-alantyöntekijät:
Miten se teitä niin paljon liikuttaa jos ravintolat on kiinni? Kaikki iltaravintoloiden ”kantikset ja fanit” - ette taida tajuta että te olette vain rahantulolähde ravintolalle. Se ihkudaa ihana huippu yökerhon omistaja ei välitä teistä pätkän vertaa. Se välittää teidän rahoista. Ihmeellinen kiima suojella yksityistä yritystoimintaa?

Yöravintoloiden omistajat: tough luck. Sitä saa mitä tilaa. Yökerhot on yrityksinä muutenkin moraalittomimmasta päästä. Teette rahaa ihmisten persoudella alkoholiin, häpeilemättä. Olette osana monen henkilökohtaisen tragedian synnyssä. Yritystoimintanne perustuu siihen, että saatte tarjoiltua mahdollisimman paljon syöpää aiheuttavaa maksamyrkkyä ihmisille.

Ja ihan kaikille aiheesta ulisijoille vielä: maailmassa on muitakin kuin te.

Kommentit (418)

Vierailija
281/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin lähes viidesosa tartunnoista harrastustoiminnasta, nolla ravinteleista... et sillee.

Kaikki mun tietämäni tartuntatapaukset kiertyvät myös harrastuksiin, toki niinkin että meidän tuttavapiirissä on vähän baareissa pyörivä eli ei ole ehkä luotettavin otanta. Enkä sano sitä etteikö baarien pitäjillä ja siellä käyvillä olisi syytä mennä itseensäkin, mutta en haluaisi myöskään rangaista kokonaista toimialaa, muutenkin hirvittää se lasku mitä tästä tulee. Ja tietty niinkin, että koska en itse baareissa käy enkä saa niistä leipääni, niin tuntuu vähän väärältä jaella tuomioita hövelisti kun asia ei vaikuta minuun millään tavalla.

Mikä ihme siinä on, että koronan torjuntatoimia ajatellaan jonain rangaistuksina. Eikö ihmiset oikeasti käsitä, mistä tässä on kysymys.

Ai niin, en tiedä henk. koht yhtään tartuntatapausta. Niin ei kai se sitten oikeesti tartu :D

Enkä puutu nyt enemmälti tuohon "yksityisestä yleiseen" argumentaatiovirheeseen.

Vierailija
282/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola myy tuotteita joita:

- kuljettaa rekkamiehet ja logistiikkatyöntekijät (rekat myy joku ja polttoaineen tuottaa toinen taho jotka molemmat työllistää)

- tuottaa panimot, tislaamot (Olvi, kyrö, jne..)

- myy tukkukaupat (jotka työllistää myyjiä, varastotyöntekijöitä, siivoojia jne.)

- kasvattaa maanviljelijät

- valmistaa tehtaat (työntekijät, siivoajat, logistiikka, varastotyöntekijät jne)

- maahan tuo joku firma ja laivat, rahtikoneensa

-------------------------

Kaikki tämä pitää paikkansa myös jos kyse on ruokakaupasta ja suurtalouksista, esim sairaaloiden ja koulujen keittiöt. 

Ja yökerhoissa ei käsittääkseni syödä juurikaan.

Yökerhoissa juodaan alkoholi tuotteita, kuka ne sinne valmistaa ja vie? Se lasketaan yhtälailla samaan logistiseen ketjuun kuin muut elintarvikkeet.

Ja kaupassa tietääkseni käydään vielä,eikä sitä voi ihmisiltä kieltää, joten se työllistää ketjua hyvin. Tietenkin osalla kaupoista todennäköisesti menee huonommin, koska kaikilla ei ole nouto tai kotiinkuljetus palvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset on kyllä maailman kateellisinta kansaa. jos jollain menee hyvin vaikkapa yrittäjänä tai on jokin asia mitä itse ei tykkää tehdä, niin se pitää kieltää tai toimintaa hankaloittaa. Esim kerta itse en käy koskaan missään reissussa niin ei muutkaan saa lentää vaikkapa kerran vuodessa Kreikkaan lomalle. Outoa ajatusmaailmaa!

Vierailija
284/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa se ulina muillakin kun vuoden kuluttua tajutaan, että maa ajettiin lamaan elinajanodotteen mukaisen eliniän reilusti ylittäneiden vanhusten suojelemiseksi, tämän hetken +300000 lomautusta on muuttunut +300000 uudeksi työttömäksi joille pitää maksaa työttömyyskorvausta jne.

Vierailija
285/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin lähes viidesosa tartunnoista harrastustoiminnasta, nolla ravinteleista... et sillee.

Kaikki mun tietämäni tartuntatapaukset kiertyvät myös harrastuksiin, toki niinkin että meidän tuttavapiirissä on vähän baareissa pyörivä eli ei ole ehkä luotettavin otanta. Enkä sano sitä etteikö baarien pitäjillä ja siellä käyvillä olisi syytä mennä itseensäkin, mutta en haluaisi myöskään rangaista kokonaista toimialaa, muutenkin hirvittää se lasku mitä tästä tulee. Ja tietty niinkin, että koska en itse baareissa käy enkä saa niistä leipääni, niin tuntuu vähän väärältä jaella tuomioita hövelisti kun asia ei vaikuta minuun millään tavalla.

Mikä ihme siinä on, että koronan torjuntatoimia ajatellaan jonain rangaistuksina. Eikö ihmiset oikeasti käsitä, mistä tässä on kysymys.

Ai niin, en tiedä henk. koht yhtään tartuntatapausta. Niin ei kai se sitten oikeesti tartu :D

Enkä puutu nyt enemmälti tuohon "yksityisestä yleiseen" argumentaatiovirheeseen.

Torjuntatoimet kohdistuvat lähinnä yksinasuviin. Yhtäkään pariskuntaa tai lapsiperhettä ei ole määrätty sosiaaliseen eristykseen, mutta kaikenikäiset sinkut, lesket jne on.

Vierailija
286/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on nyt epävarmaa.

Jokainen säästää nyt rahojaan, välttää turhia

kontakteja ja panostaa terveyteensä.

Kuppilassa istuminen on viimenen asia mikä

nyt kiinnostaa.

Räkälät ja juottolat saakin sulkea. Niitä on ihan liikaa eivätkä ne edistä hyvinvointia.

Tämä asenneilmapiiri on niin hämmästyttävä. Lestadiolaisetko tänne lähinnä kirjoittelevat? Iltaelämä ja hauskuus ja nauru on syntiä jne..

Vierailija
287/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: tämä korona-keskustelu menee sellaiseksi jankkaamiseksi ettei tässä oikein enää ole järkeä. Mulla on ehkä näkymä molempiin puoliin koska on puolisona yrittäjä mutta toisaalta on myös 80-vee isä jonka haluaisin olevan kuvioissa vielä pitkään. Eli ymmärrän tosi hyvin yrittäjien ahdinkoa enkä oikein tajua täällä pesivää yrittäjä-vihaa mutta samalla tuo Koronan torjunta huolettaa. Parasta varmaan olisi löytää joku välimuoto jonka avulla työpaikat ja ihmishenget pelastuisivat ja valtio ei kyllä voi kaikkea tehdä meidän puolestamme ja yhteistyötä tarvitaan.

Vierailija
288/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä korona ole hallituksen vika.

Faktaa on että virus leviää tiloissa missä ihmiset örveltää ja huutaa kännissä toistensa suuhun. Ravintolat sattuu olemaan sellaisia paikkoja joten ne pitää nyt sulkea.

Vierailija
289/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ravintolayrittäjät tuntuvat olevan täysin vakuuttuneita että juuri he pitävät suomen taloutta yllä. Vaikka samaan aikaan kun korona leviää ravintoloissa hoitovelka kasvaa, tartunnat leviää muillekin työpaikoille, keskivertokansalainen ei uskalla enää kohta käyttää palveluja ollenkaan, tapahtumateollisuus ja koko kulttuurikenttä on TÄYSIN KRIISISSÄ. Mutta kun ravintelit yhyy. 

Vierailija
290/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin on alkanut vähän ärsyttää tämä jatkuva valittaminen, vaikka aloittaja munkin mielestä vähän turhan kärkkäästi ilmaisi asian. Mä ymmärrän, että nyt on vaikeaa, monella on menneet tytöt tai uhkaavat mennä, rajoitukset haittaa liiketoimintaa jyms. Mutta kun ne ravintolat ja baarit eivät vain ole nyt yksinkertaisesti se prioriteetti numero yksi tässä tilanteessa, vaan moni laittaa tässä terveyden etusijalle ja vähentää reilusti ei-välttämättömiä menoja. Näistä yksi on, niin valitettavaa kuin se onkin, on ravintoloissa ja baareissa käynti. Meillä on nyt maailmanlaajuinen pandemia ja muissakin maissa on ihan yhtä lailla rajoitettu toimintaa. Kesällä pystyttiin elämään vähän vapaammin, mutta nyt on taas tilanne pahentunut sen verran, että moni välttelee ravintoloita ja baareja, koska ne eivät ole välttämättömiä menoja oman arjen kannalta. Mitä nopeammin virus saadaan tukahdettua, sitä nopeammin päästään takaisin ns. normaaliin. Mä oon itse ollut muutamia vuosia sitten vaikeassa tilanteessa ja siinä on kaksi vaihtoehtoa. Joko surkuttelee, kuinka p*skasti kaikki on tai hyväksyy sen tosiasian, että tilanne on nyt tämä ja nyt on elettävä päivä kerrallaan. Helppoa se ei ole, mutta auttaa selviämään ja jaksamaan. Nyt on siis hyväksyttävä se tosiasia, että meillä on pandemia ja se vaikuttaa myös ravintoloiden toimintaan. Tässä on myös paikka keksiä jotain uutta toimintaa, jota voi harjoittaa rajoituksista huolimatta. Niinhän sitä ennenkin meille entisille työttömille sanottiin: ei saa jäädä tuleen makaamaan, vaan pitää itse olla aktiivinen ja luova.

Sitä paitsi on melko vaikeaa sanoa, kuinka moni tartunnoista on oikeasti tullut vaikka baareista, koska etenkin alkoholin vaikutuksen alaisena estot vähenee eikä enää välitetä samalla tavalla turvaväleistä, käsihygieniasta, maskeista yms. Ei voi tietää, onko itse siellä esimerkiksi juuri halaillut jonkun koronaa kantavan kanssa ja sitten se tartuntaa todetaan myöhemmin sulla eikä silloin voi tietenkään sanoa, onko se tartunta tullut kaupasta, baarista, töistä/koulusta tms. Eri asia paikat, joihin tullaan nauttimaan se 1-2 juomaa ja pystyy olemaan väljästi. 

Tiedän, että tämä on joidenkin mielestä julmasti sanottu, mutta meidän olisi muutenkin hyvä opetella tyytymään vähempään ja kuluttamaan vähemmän. Maapallo ei ole pitkään aikaa voinut hyvin, mutta silti pitäisi jatkaa samalla tavalla kuin ennen. Se on vaan karu totuus.

Vierailija
291/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa se ulina muillakin kun vuoden kuluttua tajutaan, että maa ajettiin lamaan elinajanodotteen mukaisen eliniän reilusti ylittäneiden vanhusten suojelemiseksi, tämän hetken +300000 lomautusta on muuttunut +300000 uudeksi työttömäksi joille pitää maksaa työttömyyskorvausta jne.

Tämä kysymys ei ole talous vs vanhukset. Vaan on huomattu että ensimmäisestä aallosta selvisi parhaiten ne valtiot jotka osasivat laittaa oikea-aikaiset rajoitteet käyttöön. Esimerkiksi Suomi ja Norja kuuluu tässä vertailussa voittajina. Toki täälläkin talous supistui, mutta esimerkiksi eteläeuroopassa tilanne on todella paljon pahempi. Sen lisäksi ei pidä vähätellä sitä hoitovelkaa mikä tulee jos koko terveydenhuolto menee pelkkään koronan torjuntaan. Siitä kärsii erittäin paljon myös lapset, nuoret ja työikäiset. Eikä niitä vanhuksia edes oteta mihinkään teho-osastolle hoitoon, vaan keski-ikäisiä siellä enimmäkseen on ollut. 

Vierailija
292/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaiset on kyllä maailman kateellisinta kansaa. jos jollain menee hyvin vaikkapa yrittäjänä tai on jokin asia mitä itse ei tykkää tehdä, niin se pitää kieltää tai toimintaa hankaloittaa. Esim kerta itse en käy koskaan missään reissussa niin ei muutkaan saa lentää vaikkapa kerran vuodessa Kreikkaan lomalle. Outoa ajatusmaailmaa!

Kateudenhan takia tätä toimintaa rajoitetaan eiku....

Vierailija
293/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä vain pikkaisen,mutta estoista tai niiden puutteesta tulee taas mieleen,että miksei mediat jokapäiväisine tartuntapeloitteluineen/moraalisaarnoineen koskaan ota varoittavaksi esimerkiksi holtitonta ympäriinsä"jörnimistä"!? Eli irtsarisuhteita,joista saadut taudit muutenkin taattuja,sitten vielä koronapöpöt päälle,vai rätit naamoillako sitä vain viehkosti ähkitään,ja sitä jotain ihteään"fiilataan"? Mikä 1 varmimmista tavoista kerjätä tautia täysin turhaan,elikkä ns.naimalakkopakko ainakin kuukaudeksi tekisi terää tälle kansalle, ilman koronaakin...

Vierailija
294/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki "turhuus"-alat kärsivät/ tuhoutuvat koronassa: ravintola-ala, turismi ym. Niillä on merkitystä tietysti työllistäjinä, mutta ei niiden panos muuten ole yhtään mitään. Tärkeämpää työtä tekee myyjä, rakennusmies, insinööri, hoitaja, lääkäri, siivooja, maanviljelijä. Se tässä paljastuu.

Vierailija
295/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä vain pikkaisen,mutta estoista tai niiden puutteesta tulee taas mieleen,että miksei mediat jokapäiväisine tartuntapeloitteluineen/moraalisaarnoineen koskaan ota varoittavaksi esimerkiksi holtitonta ympäriinsä"jörnimistä"!? Eli irtsarisuhteita,joista saadut taudit muutenkin taattuja,sitten vielä koronapöpöt päälle,vai rätit naamoillako sitä vain viehkosti ähkitään,ja sitä jotain ihteään"fiilataan"? Mikä 1 varmimmista tavoista kerjätä tautia täysin turhaan,elikkä ns.naimalakkopakko ainakin kuukaudeksi tekisi terää tälle kansalle, ilman koronaakin...

Koska vihervasemmisto ei halua suututtaa omia äänestäjiään, joista suurin osa on seksuaalihedonisteja.

Vierailija
296/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vttu mitä jeesustelua. Koko teksti täyttä paskaa

Kiitos.

Olisiko sulla vielä jotain argumenttia antaa asiaan liittyen?

Siis miksi ravintola-alan yrittäjien yritysten menestys on tärkeämpää kuin muiden yritysten, miksi ravintola-alan työntekijän tulo on tärkeämpi kuin toisen eri alalla olevan ihmisen joka on joutunut lomautetuksi Koronan vuoksi, mikä yhteiskunnallinen merkitys iltaravintoloiden toiminnalla on isossa mittakaavassa esimerkiksi terveyden ja hyvinvoinnin kannalta yms 😊

Koska just ravintolat on suurimmassa pulassa. Etkö sen vertaa ymmärrä. Hyvin vähän on tartuntoja tullut ravintoloista, hätävarjelun liioittelua. 

Vierailija
297/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käy baareissa eli sikäli ei ole omaa lehmää ojassa, mutta en oikein tajua miksei ravintola-ala saisi tuoda ahdinkoaan julki. Epäilen myös että tienaavatko ravintoloissa työskentelevät enemmän kuin sairaanhoitajat. Noin yleisesti kuitenkin ajattelen että ihan minkä tahansa alan äkillinen massatyöttömyys on kansantaloudellisesti paha juttu. Meille tulee tästä koronasta iso lasku ja sitä maksamaan tarvitaan verotuloja ja -maksajia.

Poliisista kommentoivat myös näitä rajoitteita ja sanoivat että tämä johtaa siihen että juominen siirtyy kotiin ja määrät kasvavat ja sen myötä järjestyshäiriöt ja esim. perheväkivalta. Tämä nähtiin keväällä. Tämä ei tietysti ole mikään syy pitää ravintoloita auki, mutta toi hyvin esiin sen, että ei se alkoholin juominen tarvitse sitä ravintolaa. Ihan samalla tavalla voidaan urpoilla ja unohtaa turvavälit esimerkiksi kotibileissä.

Viinan voisi laittaa kortille samalla kun on muitakin rajoituksia. ;)

On oikeasti huolestuttavaa miten monellä pää tuntuu hajoavan jos ei pääse yökerhoon lipittämään viinaa ja kaulailemaan vieraita ihmisiä. No onhan se tietysti ankeaa jossain keskustasiivouskoppiyksiössä viettää aikaa kun paikat on suljettuna, mutta asumisasiatkin on sellaisia joita kannattaa miettiä etukäteen.

Vierailija
298/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu lentäjä valitti kun tulot on pudonneet ja ei ole enää varaa asua isossa ja hienossa omakotitalossa hyvällä alueella. No, itse olen asunut koko elämäni kerrostaloasunnossa halvalla alueella, kovasta työnteosta huolimatta. Ei paljoa liikene empatiaa ravintolayrittäjille jotka joutuvat luopumaan yhdestä autosta ja vaihtamaan 150 neliön talon 100 neliön taloon. Deal with it.

Vierailija
299/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun liittoon. 20v töissä iltaravintolassa enkä päivääkään työtön. Nyt 9 kk lomautettuna tänä vuonna. Tulot laskeneet 15000€ tänä vuonna normaalista.

Että semmosta.

Niin? Tuollaista on kuule kokeneet monet 30 ja 40 vuodenkin uran jälkeen. Perustele, miksi sinä olet parempi työtön kuin aiemmin esim. konkurssin vuoksi työttömäksi joutuneet?  Ihan samalla sinulle voi sanoa, että vaihda alaa tai etsi työtä alalta, missä niitä on, kuten minulle sanottiin kun perinteikäs suuri vanha firma kaatui kokonaan alta. Mulla oli jo kaksi tutkintoa silloinkin. 

Paskat sulla mitään tutkintoja ole :D

Hei, ihan mielenkiinnosta kysyisin sulta, kun kommentoit tuota toista ihmista, että kun mulla on kolme tutkintoa (korkeakoulututkintoa), niin siis onko mulla niitä? Osaisitko sanoa?

Vierailija
300/418 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun liittoon. 20v töissä iltaravintolassa enkä päivääkään työtön. Nyt 9 kk lomautettuna tänä vuonna. Tulot laskeneet 15000€ tänä vuonna normaalista.

Että semmosta.

Niin? Tuollaista on kuule kokeneet monet 30 ja 40 vuodenkin uran jälkeen. Perustele, miksi sinä olet parempi työtön kuin aiemmin esim. konkurssin vuoksi työttömäksi joutuneet?  Ihan samalla sinulle voi sanoa, että vaihda alaa tai etsi työtä alalta, missä niitä on, kuten minulle sanottiin kun perinteikäs suuri vanha firma kaatui kokonaan alta. Mulla oli jo kaksi tutkintoa silloinkin. 

Konkurssi sen vuoksi, että bisnes ei kannata on aivan eri asia, kuin konkurssi sen vuoksi, että hallitus ei anna toimia. Jälkimmäinen olisi voitu estää eikä työntekijöiden tarvitsisi olla päivääkään palkatta.

Työttömäksi silloinkin ihmiset on joutuneet ilman omaa syytä, tai silloin kun Suomesta toiminnat lopetetaan jne. Mutta - aina on ollut niitä, jotka luulevat olevansa parempia työttömiä kuin muut työttömät. Nyt on taas pieni "koronatyöttömät on parempia työttömiä" henki, mutta johan tämä asenne oli elokuussa laskemassa. En halua kellekään työttömyyttä, mutta itsensä pitäminen muita työttömiä parempana, varsinkin kun on alalta, josta voi pyrkiä eteenpäin, ylittää ymmärrykseni. 

Puhumattakaan siitä, että työpaikan omaavat mollaavat työttömiä, kuinka paljon parempia ihmisiä he ovat kun ovat työntekijöitä.

Jännä vaan, kuinka vihamielistä tekstiä se työn tekeminen saa aikaan, niin ovatkohan ne sittenkään niin paljon parempia ihmisiä 🙄