Voinko pyytää teiniäni vahtimaan
Pienempiä sisaruksiaan uuden vuoden aaton ja yön?
Pitäiskö sille tarjota rahaa siitä?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 16:54"]Minusta jos teinillä on jo suunnitelmia, olisi tyhmää taivutella hänet lapsenvahdiksi. Ei ne kaikki teinit saa mitään kutsuja kavereilta juhlimaan vaan joutuu istumaan kotona. Ja jos jää pois, ei välttämättä jatkossakaan pyydetä. Kaverit on tuossa iässä tosi tärkeitä. Säästökohteen tukemista en sotkisi tähän ollenkaan, mieluummin teettää joskus muulloin ylimääräisiä kotitöitä ja maksaa niistä vaikka.[/quote]
Kaverit on tuossa iässä tärkeitä joo, mutta ainakin meidän teinin kavereilla on välillä ollut sen näköistä touhua, että en niiden seuraa todellakaan lapselleni toivo. Kun lapsi on 16 tai yli, hänellä voi jotain omaa elämää ollakin, mutta siihen asti minä (+ mies) päätän tasan tarkkaan, meneekö uutena vuotena johonkin hillumaan vai ei. Mikä kiire noin nuorella on? Ei jää mitää vaille.
Suhtaudun hyvin kriittisesti alle 16-vuotiaiden nuorten omiin menoihin juhlapyhinä. Kaikille nurisijoille tiedoksi: minä tiedän, missä teinini on ja kenen kanssa. Ei ole kännäämässä eikä maleksi missään.
Mun ehdotus olisi:
50€, leffa+mässyt ja jos on joku luotettava kiva kaveri, jonka sinäkin tunnet niin saa pyytää myös sen.
Itse olin tuon ikäisenä about saman ikäisten nuorempien sisarusten vahtina aina silloin tällöin. Olin tuolloin myös superaktiivi seurakuntanuori, jolle viikonloppujen nuortenillat ja -kahvilat oli kaikki kaikessa. Diili vanhempien kanssa oli, että jäädessäni viikonloppuiltana/-yönä (vahhemmat palasivat 01-04 välillä, puhelimen tavoitettavissa mutta tunnin ajomatkan päässä) kotiin sisaruksia vahtimaan, sain kutsua kolme kaveria noista srk-kuvioista meille myös illaksi ja yöksi. Vanhemmat kustansivat koko köörille kokkailutarvikkeet, naposteltavat ja myös niille pienimmille sopivan leffan. Me saimme viettää "kilttien tyttöjen pyjamabileet" kunhan nuorimpia kohdeltiin asiallisesti - tarjottiin ruokaa, otettiin lautapeliin mukaan, ei syrjitty tai käsketty omiin huoneisiin.
Itse pidin tuota silloin ihan huippudiilinä. Toinen vanhemmistani oli vuorotyössä, toinen siivouksen suhteen ocd, eli teinityttöjen pitsanpaistot ja puolille öin hihittelyt eivät ikinä olisi olleet sallittuja muutoin. Onnistuakseen vaati kyllä sen, että olimme kaikki oikeasti supertunnollisia ja kilttejä - viina ja pienemmille ilkeily ei vaan ollut meille vaihtoehto.
Toimisiko teillä tällainen "pyjamabileet kaikilla herkuilla, jos pienet saa olla mukana?" -malli? Voisi motivoida myös.
Kannattaa kysäistä, tarjoaisin satasen tuosta hommasta.
OT, oletko varma edes, että kukaan lapsistasi haluaa viettää uutta vuotta keskenään? Mun lapset eivät haluaisi...
No voi hyvä ihme, eikö sille teinille voi vain sanoa, että nyt katsot nicopetteria ja juliajessicaa ja piste.