Onko Suomessa tulevaisuutta (pk-seudun ulkopuolella)?
Meillä olisi mahdollisuus lähteä perheenä Saksaan töihin ( toiselle työpaikka paikan päällä) mutta paikallisella sopimuksella. Paluuta ei siis olisi.... Olen aina halunnut lähteä 2-3:ksi mutta lopullinen muutto tuntuu turhan rajulta ajatukselta. Talon myyminen täällä, lasten repiminen kaverisuhteistaan ja harrastuksistaan uudelle kielialueella jne. Mutta kun ei Suomessa tunnu olevan tulevaisuutta; töitä ei kerta kaikkiaan ole eikä näytä että ikinä enää tulisi olemaankaan muulla kuin hoito- ja hoiva-alalla ja sinne meillä kummallakaan ei ole koulutusta. Lähteäkö vai jäädä?
Kommentit (4)
En oikein ymmärrä, miksi paluuta ei olisi. Moni on palannut pitkän poissaolon jälkeen, mutta sen kyllä uskon että yli seitsemän vuoden jälkeen paluu voi olla vaikea ja uusi lähtö Suomesta on jopa todennäköinen. Itse olin 4 vuotta ja palasin ongelmitta.
Suomesta on 1800-luvulta saakka lähdetty sen takia, että täällä ei ole tulevaisuus näyttänyt lupaavalta. Amerikka kutsui monia, kun Venäjän tsaari aloitti sortokaudet Suomessa. Suuret ikäluokat lähtivät 60-70-lukujen taitteessa Ruotsiin, kun ei Suomessa töitä ollut. Mutta täällä me vaan edelleen jotenkin hengissä sinnittelemme, vaikka välillä on tosi pahaltakin näyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:41"]
En oikein ymmärrä, miksi paluuta ei olisi. Moni on palannut pitkän poissaolon jälkeen, mutta sen kyllä uskon että yli seitsemän vuoden jälkeen paluu voi olla vaikea ja uusi lähtö Suomesta on jopa todennäköinen. Itse olin 4 vuotta ja palasin ongelmitta.
[/quote]
Suomessa työmarkkinat "menee kiinni" yli 45-vuotiailta, toivoakaan ei ole sen jälkeen ja ollaan kumpikin yli 40-v. jo. Eli jos nyt lähdetään ei voida ajatella olevamme perillä vain 2-3vuotta. Jos nyt lähdetään niin on pakko selvitä yli 20 vuotta sitten uudessa maassa jos riski työttymyyteen on vielä suurempi kun ei ole kielitaitoa.
Ottamatta sen enempää kantaa siihen pitäisikö lähteä, ei Suomi nyt varsinaisesti autioidu muista kuin hoiva-alan paikoista ja tulevaisuutta on. Maatalous pysyy maaseudulla ja ilman sitä kenelläkään ei ole ruokaa. Metsätaloudella menee yleiseen taloustilanteeseen nähden hyvin. Pienteollisuutta on ympäri maakuntia, myös voimavaraista ja tulevaisuudessakin pärjäävää. Niin kauan kun mitä tahansa tapahtuu kaupunkien ulkopuolella, myös logistiikka- ja energia-aloilla on paljon tekemistä. Ja sitten kaikki se, mitä esim. nämä välillisesti työllistävät.