Tiedätkö ainuttakaan normaalia alkoholiperheen jälkeläistä?
Lapsi tai aikuinen, sukupuoleen katsomatta, niin kaikki tuntemani ovat olleet ilkeitä, kaikesta kateellisia, toisia vähätteleviä, itseä kehuvia, valehtelevia, julmia, lupauksensa pettäviä, haluavat että kaikilla on kamalaa ja että kaikki vihaisivat vanhempiansa, henkinen väkivalta on heidän juttunsa ja fyysistäkään ei ole vältetty. Lista on vasta alkua...
Kommentit (9)
En nyt tiedä, miten objektiivisesti voi itseään arvioida, mutta tiedän ainakin itseni ja sisarukseni. Totta kai vanhempien alkoholismi jättää ihmiseen jälkensä, mutta ei se tee ihmisestä automaattisesti "epänormaalia" (mikä nyt sitten taas on "normaalia" ja mikä "epänormaalia" on mielenkiintoinen kysymys).
Yhtä epäilen normaaliksi.
Minun tuntemat alkoholistiperheen lapset ovat yleensä liian kilttejä ja heillä on huono itsetunto. Ja suhde vanhempiin on yleensä ongelmallinen.
Tiedän, minä ja veljeni sekä mieheni. Molempien isät on juoneet muidenkin puolesta.
Tiedän.
Itseasiassa en tiedä ketään, joka sopisi kuvaukseesi.
Kyllä tiedän, mieheni ja hänen veljensä. Ovat harvinaisen tasapainoisia ja rauhallisia miehiä molemmat siitä huolimatta että heidän isänsä oli alkoholisti.
Tiedän. Mieheni. Hänen äitinsä oli alkoholisti, ja mieheni on joutunut näkemään yhtä sun toista lapsena. Vanhimpana vielä joutui aika paljon suojelemaan pienempiä sisaruksia. Ja näkeehän sen (mm. itsetunnossa) että lapsuus ei ole ole ihan auvoisimmasta päästä ollut, mutta tasapainoinen tyyppi hän on, ja mahtava isä. Sisarukset varmasti aikoinaan auttoi ja he ovatkin hyvin läheisiä kaikki viisi.
Siskoni vaikuttaa yllättävän normaalilta.
Minä olen kuspiä, mutta neljä muuta sisarustani ovat ihan normaaleja. Kaikki olemme korkeakoulutettuja ja ihan hyvin pärjääviä, jopa siis minäkin. Ja iskä joi kun sieni ja pilasi melko pitkälti lapsuutemme narsistisilla ja väkivaltaisilla tempauksillaan.
Tiedän :)