Oletko koskaan ajatellut lopettaa kokonaan alkoholin juomista?
Minä lopetin, vaikka määrät olivat aika pieniä. Siitä oli kuitenkin tullut ärsyttävä tapa, joka ei enää tuonut iloa.
Nyt kun olen ollut 6kk juomatta kokonaan, yllättävän moni asia on muuttunut. Nukun aina hyvin, kaikki masennusoireet ovat kadonneet, olo on terävä ja seesteinen. Kuin 20v olisi tipahtanut iästä pois.
Suosittelen kaikille! Ei ne pari iltaolutta ole sen arvoisia.
Kommentit (91)
En ole, mutta olen ajatellut aloittaa joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon joit viikossa? Noin suunnilleen.
4-5 iltana viikossa 1-2 isoa tölkkiä olutta. Joskus ihan satunnaisesti enemmän, korkeintaan 5 olutta.
Mieluummin kuolisin kuin lopettaisin juomisen.
Olin vuosituhannen alkupuolella 6-7 vuotta täysin raitis. Sitä ennen join liikaa ja kuvittelin, että ainoa vaihtoehto on lopettaa kokonaan. Tapasin AA:ssa käyvän miehen, jonka mukaan muuta vaihtoehtoa ei ole. Vielä erottuamme olin pari-kolme vuotta raittiina mutta ei siinä ollut mitään iloa. Masennukseni palasi ja toimintakykyni laski. Aloin jälleen juoda alkoholia mutta kohtuudella. Nyt, 12 vuotta myöhemmin kulutus on jälleen aika suurta, lähinnä koronan takia (etätöiden ansiosta ei tarvitse aamuisin lähteä mihinkään eikä varsinkaan hypätä auton rattiin), mutta en enää usko, että täysraittius on omalla kohdallani toimiva vaihtoehto.
Olen ollut 40 kg laihdutuksen takia raittiina joskus aika pitkään. Ja kerran kun ihastuin kristittyyn mieheen joka ei hyväksynyt juomista olin 4 vuotta. Mitään iloa raittius ei elämääni tuonut eikä parannuta, vain vei yhden nautinnon pois.
Joten ei, enää en aio koskaan lopettaa alkoholin juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5 iltana viikossa 1-2 isoa tölkkiä olutta. Joskus ihan satunnaisesti enemmän, korkeintaan 5 olutta.
VASTAA miehellä noin 6päkkiä kun mies hitaasti juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VASTAA miehellä noin 6päkkiä kun mies hitaasti juo.
En ymmärrä kysymystä. -ap
Kohta varmaan täytyy kokonaan lopettaa. Olen 29-vuotias ja juon harvoin, mutta kun juon niin juon humalahakuisesti. En varsinaisesti pidä alkoholijuomien mausta, joten muuten vain en sitä viitsi juoda pelkän maun vuoksi.
Kuitenkin nykyään vaikka ei kännejä juo eikä tule valvottua liian myöhään, niin seuraavan päivänä väsyttää niin paljon etten saa mitään aikaan, joka taas pahentaa mielialan laskua (serotoniini tasot alhaalla juomisen jälkeen), joten yhdestä kivasta illasta liian iso kakku aina lusittavana.
Ole, montakin kertaa.
Yleensä se unohtuu viimeistää toisen huikan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuollaista tissuttelua. Känni tai ei mitään.
En koe mitään tarvetta lopettaa, koska juon niin vähän ja en edes kerran vuodessa humaltumistarkoituksessa. Juon siis tyyliin lasin tai kaksi viiniä tai muuta mietoa max kerran kuussa
En, en näe sille tarvetta. Juon silloin kun tekee mieli, yleensä se mieliteko on lasi viiniä tai olut (usein pullo puoliksi miehen kanssa) ruuan kanssa 1-2 kertaa viikossa, joskus juon itseni humalaan mutten ikinä kaatokänniin enkä kovin usein, ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Krapula mulla on viimeksi ollut viime vuoden pikkujoulujen jälkeen ja sekin enemmän pikkutunneille jatkuneesta tanssimisesta johtuvaa väsymystä kuin alkoholin aiheuttamaa pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuohan on tosi paljon!
En aio lopettaa koskaan, juon ehkä kerran viikossa jonkun verran, en nyt ihan joka viikko kuitenkaan.
Jep, olen viimeksi juonut kesäkuussa 2019 ja silloinkin ns. sosiaalisesta pakosta kaverin synttäreillä. Ei kaduta juomisen lopettaminen yhtään kun haluan olla skarppi 24/7 eikä ole tullut tilaisuuksiakaan että olisi pitänyt kieltäytyä.
Ei ole tarvinnut ajatella, en käytä tippaakaan alkoa, en ole koskaan käyttänyt enkä tule käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuollaista tissuttelua. Känni tai ei mitään.
Olen samaa mieltä. Tuo on alkoholin väärinkäyttöä.
Minä join vain viikonloppuisin noin 6-12 pientä tölkkiä kerralla illan mittaan ja mahdollisesti vähän punaviiniä päälle kun kalja lakkaa maistumasta. Mutta lopetin keväällä, noin 5 kuukautta sitten. Mitään ap:n mainitsemia muutoksia en ole havainnut, mutta olen siitä huolimatta pitänyt päätökseni.
Voi kun joisinkin 1-2 tölkkiä illassa. Tai no juonhan minä ne oluet, plus 10 lasillista punkkua. Joka päivä. En tiedä miksi pitää juoda alkoholia ollenkaan, jos ei halua humalaa. En ole koskaan ymmärtänyt 1-2 juomaa tissuttelua. Turhaa. Alkoholin käytölle on tasan yksi syy ja se on nousuhumalan euforia.