Onko turhaa haaveilla lapsesta 43 vuotiaana?
Millainen onnistumis % mahtaa olla? Jos entuudestaan minulla ei lapsia ole, miehellä 3.
Millainen riski että lapsi vammainen? Aborttia en kykene missään tapauksessa tekemään.
Taitaa olla liian suuret riskit jo.
Kommentit (80)
Rohkeasti vain yrittämään, jos lapsen haluat! Itse olen 39 ja pari kuukautta sitten oli keskenmeno. Ystäväni sai (terveen) lapsen suunnilleen sinun ikäisenäsi usean keskenmenon jälkeen, joten toivoa on vaikka ei heti onnistuisi. Downriski kasvaa iän myötä, mutta minä en pidä sitä niin vakavana vammana (lähinnä pelottaa siihen usein liittyvät muut terveysongelmat). Varmaan joidenkin muidenkin poikkeamien riski kasvaa iän myötä, mutta toisaalta moni tuota vakavampi riski ei sen kummemmin riipu äidin iästä.
Tuossa iässä minä lopetin yrittämisen, kun ei lasta kuulunut. Sain sitten parin vuoden päästä kuitenkin vauvan toisen synnyttämänä. Nyt ei saa enää yhtään epäröidä, vaan ala yrittämään ap. Toivottavasti onnistuu.
Kuvitteletko oikeasti, että Halle Berry tuli luomuna raskaaksi?
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 12:48"]
Miksi sitä miestä ei 15 vuodessa löydy, olisiko jotain syytä itsessäkin? Ihan oikeasti, loukkaavaa mutta näin voi olla.
[/quote]
Voin niin sieluni silmin kuvitella, minkä näköinen mamma tämmöisiä päästelee suustaan. Ja se näky ei ole järin kaunis....
[/quote]
Kuvittelusi ei pidä paikkaansa.
Keskenmenon riski on tuossa iässä jo huomattava, joten jos päädyt raskauden yrittämiseen, kannattaa henkisesti varautua siihen, että se menee todennäköisemmin kesken kuin sujuu loppuun asti hyvin. En nyt muista tarkkoja lukuja, mutta ainakin yli 50% meni kesken tuon ikäisillä, jollain 45-vuotiailla oli muistaakseni jotain jopa 80%. Tietysti useimmat keskenmenot ovat ihan alkuraskaudessa, kuten nuoremmillakin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 20:33"]
Kuvitteletko oikeasti, että Halle Berry tuli luomuna raskaaksi?
[/quote] En kuvittele koska han on itse niin sanonut monessa haastattelussa. Yllatys oli.
No ei kukaan Hollywoodin julkkis sitä myöntäisi. Kaikkea sinäkin uskot.
http://news.health.com/2013/04/09/halle-berrys-pregnancy-the-real-deal-on-fertility-in-your-40s/
HALLE BERRY PREGNANCY
“When you hear of people in the public arena who are pregnant in their 40s, the obvious suspicion is that they’ve availed themselves of fertility treatment, but aren’t being transparent about it,” Dr. Klein says. “I’m not saying that’s what Halle Berry did, but the odds are against her having conceived naturally at her age.”
What are my odds of getting pregnant at 46 naturally?
Not good, says Dr. Klein. “Natural pregnancies—when a woman is trying to get pregnant with her own egg—do occur in women in their mid 40s, but it would be nearly miraculous,” he says. Even in women using the assistance of IVF (in vitro fertilization), there has never been a clearly documented case of a baby being born from an IVF pregnancy in a woman older than age 45 using her own eggs. Dr. Klein estimates that the chance of having a baby at age 46 without intervention is probably about 0.01% or less.
Ai jaa, kun yksi julkimo tuli raskaaksi noin vanhana, niin se tarkoittaa että kaikki muutkin tulevat??
Tämä on tätä palstalla olevaa yleistämistä pahimmillaan....
Itse pienten lasten vanhempana olisin enemmänkin huolissani jaksamisesta.
(Voin "salaa" todeta että ekat pari vuotta ovat aika ... kovia ..)
Itselläni on kyllä ollut jaksaminen välillä kortilla, mutta jos on vielä tuossa iässä tukiverkosto kunnossa niin antaa mennä vaan !! Onnea yritykseen!
Mahdollisuus saada terve lapsi on joka tapauksessa suurempi kuin vammaisen lapsen saaminen. Samoin, on todennäköisempää että raskaus sujuu ok kuin että jotain menisi vikaan
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 20:48"]
Mahdollisuus saada terve lapsi on joka tapauksessa suurempi kuin vammaisen lapsen saaminen. Samoin, on todennäköisempää että raskaus sujuu ok kuin että jotain menisi vikaan
[/quote]
Yli 42-vuotiaana keskenmeno on todennäköisempi kuin lapsi.
Mahdollisuus hedelmöittyä laskee vain 5 prosenttiin 40 ikävuoden jälkeen.
Ai on ihan helppoa saada lapsia tuon ikäisenä vai?
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/raskaus-nelikymppisena-edut-ja-riskit
Tutkimus osoitti, että kun munasolu on hedelmöitynyt, varhaisen keskenmenon todennäköisyys on
18-vuotiailla 63 %
28-vuotiailla 85 %
38-vuotiailla 95 %
48-vuotiailla 99 %
Iso on riski iästä huolimatta
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 19:33"]
En ole koskaan ymmärtänyt miten pelko omasta kuolevaisuudesta liittyy lapsen tekoon, sillonhan juuri ne jätetään tekemättä.
[/quote]
En minäkään ymmärrä, mutta olen kuullut useammankin ihmisen perustevan lasten hankintaa sillä, että voi taata oman geeniperimänsä ja sukunsa jatkuvan, vaikka itse kuoleekin.
[/quote]
Juu, tottakai. Näistä syistä JOKAINEN tekee lapsia, ei erityisesti juuri nelikymppinen.
Voi näitä mummoäitejä.. Juna meni jo ja te huutelette asemalta.
Toi 5 prosentin mahdollisuus tuossa artikkelissa ei pidä paikkaansa. 45-vuotiaista voi pitää, mutta 40-vuotiaan raskausmahdollisuudet ovat vielä melko hyvät, mutta laskee toki huikeasti joka vuosi. Yhteisöissä, joissa ei käytetä ehkäisyä, viimeinen lapsi saadaan keskimäärin 41-vuotiaana. Siis keskimäärin, eli tarkoittaa sitä, että aika suuri osa saa vielä yli 41-vuotiaanakin.
No, joskus se vain menee niin, että lasta on yrittämässä vasta yli nelikymppisenä! Minä sain luomusti lapsen 44 vuotiaana, oli 44, kun tulin raskaaksi. Aiemmin keskenmenoja, enkä uskonut raskauden mahdollisuuteen juuri nuo mainitut prosentit tietäen ja, kun oli gynekologista vauvaakin taustalla. Mut niinpä vain onnistuin, raskaus meni loistavasti ja lapsi on terve, tehtiin kyllä lapsivesipuntio ja seurantaa äitipolilla, mutta viimeiseen päivään olin töissä sairaalassa hoitajana ennen äitiyslomaa, ei yhtään päivää saikkua raskausiakana yms. eli todella hyvin vo mennä! MUTTA, jos haluat varmistella raskauden alkamista, niin käy gynellä, otata parit verikokeet, joilla selviää, onko kohdallasi raskaus mahdollinen ja hommaa lääkitystä varmistamaan ovulaatiota, sillä ovuloivia kiertoja yli nelikymppisellä harvoin! Onnea yritykseen, äläkä luovu toivosta, ainakaan vielä! Ehkä ensi vuonna vietät joulua pienen vauvan kanssa =)
Yllatys, yllatys, tulihan 46v. Halle Berrykin raskaaksi ihan luomuna enka menisi hanta nimittelemaan vanhaksi akaksi. Nykyisin naiset pitavat huolta itsestaan ja ika on vain numero. Toista se on jos jo nuorena elaa roskaruoalla ja lihoo muodottomaksi ja saa lapsenlapsia kolmikymppisena, kylla silloin nelikymmppisena sarkee polvia ja tuntee itsensa vanhaksi.
Onnea yrityksellesi!