Miten saada 12v tyttöni suosittujen porukkaan??
Meidän 12v tytön koulussa on jonkinlainen hierarkia. Surkein asema on luuserit, sitten tuee pari väliryhmää (esim. tavikset, erikoiset yms.), ja sitten kaikkein parhaimmalla asemalla ovat suosittujen jengi, n. yhteensä 20 tyttöä ja poikaa n. 3-6 luokilta. Minun tyttöni kuuluu siihen tavisten ryhmään, muiden silmissä harmaa, erottumaton hiirulainen. Suosituilla on aina jotain kivaa menossa, pelaavat välkällä kaikkea kivaa mihin muut eivät pääse yms, pitävät hienoja pyjamabileitä jne. Tyttöni haluaisi kovasti suosittujen porukkaan, on yrittänyt, muttei ole päässyt. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (120)
Kuule, nainen. Tavallisuus on lopultakin parhautta ja suurin osa ihmisistä kuuluu siihen kastiin. Älä aseta paineita lapsellesi mistään luokkaeroista, vaan pyri vahvistamaan hänen itsetuntoaan hyvillä harrastuksilla ja ihmissuhteilla.
Ei se kesätyön hankkiminen nyt niin vaikeaa oo kun oma äiti työskentelee pankissa ja aika korkealla asemalla itseasiassa niin sinne niin vaan töitä hakemaa niin kyllä aika helpolla saa kun on palkkakin jotain tonnin kuukaudessa niin on siinäkin ihan hyvä työtodistus ja on kyllä vielä siistiä sisä työtä
Oon Espoosta ja oon nyt vitosella ja voin kyllä sen sanoa että kukaan mejän luokkalaisista pojista tai tytöistä ei ikinä olisi kolmosten kavereita ja jos on noin ne olisivat kiusattuja
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:29"]
Jos AP haluaa tyttärensä suosittujen porukkaan niin avainsana on siideri. Ostat siideriä ja pyydät tytön vinkaamaan suosituille että teillä olisi sitä tarjolla. Poikien suosioon taas pääsee kun antaa vähän koskea tissejä jne, voi tietenkin vaatia vähän vanhempien poikien seuraa, kaikki 12-v pojat eivät ole vielä kiinnostuneita. En usko että merkkivaatteita vältämttä tarvitaan mutta trendikkäitä juttuja H&M:ta tai GT:ltä ois hyvä olla sekä Victorias Secret hajustetta. Instaa kannattaa käyttää paljon, sinne kuvia pikkutopissa huulet mutrulla. Myös muiden kuvia pitää "kommata" jatkuvasti. IPhone pitää olla esillä koko ajan ja vähintään pari kertaa tunnissa laittaa jotain nettiin.
Tässä olet aivan väärässä olen 11v ja jos kuulut suosittujen porukkaan (niinkuin minä) niin pojat panee sut sinne nurkkaan tai kun kumarrus niin saattaa löytyy toinen tyyppi panemassa tai tekemässä jotain kaks mielistä ja silloin pitää vain tönäistä tai potkaista palleille niin kyllä muut siitä naurun saa. Ja muidenkin mieli pisteeseen voin sanoa että ei tarvitse omistaa mitään kahden sadan euron farkkuja mutta konsistorin kyl pitää olla ja jopo ja pari hollisterin hupparia mutta meidänkin suosittujen porukassa on yksi ylipainoinen ja kyllä hän on ihan kiva
On tutkittu, että koulussa suositut eivät menesty pitkälle elämässään. Useimmat heistä eivät välitä kouluttautua pitkälle/kunnolla, eikä heistä tule hyväpalkkaisia menestyjiä. Saattaa johtua siitä, että he kokevat jo kouluiässä olevansa "huipulla", eivätkä täten pyri parempaan, jääden näin epäsuosittujen parempaan pyrkivien jalkoihin.
Älkää siis murehtiko suosittujen joukkoon kuulumisesta, vaan hyvästä itsetunnosta ja järkevästä käyttäytymisestä. Muutenkin itse en haluaisi kolmasluokkalaiseni kuuluvan suureen 3-6. luokkalaisten jengiin (tosin en usko että tällaisia jengejä on edes olemassa, kutosluokkalaiset EIVÄT hengaa kolmosluokkalaisten kanssa), niistä vanhimmat ja "johtajat" vievät porukkaa varmasti huonoon suuntaan, ts. juontiin, tupakointiin ja muuhun mikä ei alakouluikäisille kuulu.
Et voi sanoa että lapsesi on tavis! Se riittää että hän on ”kunnollinen kansalainen” joka pitää itsestään ja vanhempien täytyy rakastaa häntä sellaisena kun hän on! T:nuoren tytön äiti
Vanha keskustelu mutta vastaan kuitenkin. Peruskoulussa meno on aika raadollista, mutta pidä ulkonäkösi huoliteltuna ja harjoittele sosiaalisia taitoja. Siinä vaiheessa kun kasvetaan henkisesti, ne tyypit pärjäävät jotka osaavat kuunnella, keskustella, ovat rehellisiä (mutteivät möläyttele), luotettavia ja reiluja kaikille pärjäävät.
Et halua lasta siihen porukkaan! Siinä porukassa ei ole aitoja ystävyyssuhteita. Aidot ystävyyssuhteet muodostuu muilla tavoilla. Suositussa porukassa voi olla todella myrkyllisiä lapsia.
T. Ex-suosittu lapsi / nykyään aikuinen
Jos olisin lapsesi, kuolisin häpeästä jos yrittäisit tehdä jotain tehdäksesi minusta suositun.
Suosituilla voi sitä paitsi olla oikeastaan aika kamalaa yrittäessään pysyä suosittuna. Tytölläsi on paremmat mahdollisuudet saada aitoja ystävyyssuhteita taviksena.
Vierailija kirjoitti:
Vanha keskustelu mutta vastaan kuitenkin. Peruskoulussa meno on aika raadollista, mutta pidä ulkonäkösi huoliteltuna ja harjoittele sosiaalisia taitoja. Siinä vaiheessa kun kasvetaan henkisesti, ne tyypit pärjäävät jotka osaavat kuunnella, keskustella, ovat rehellisiä (mutteivät möläyttele), luotettavia ja reiluja kaikille pärjäävät.
Todellisuudessa minun olisi pitänyt oppia sosiaalisia taitoja. Ihmettelin, miten serkkuni, jolla on lukihäiriö, adhd ja dysfasia diagnooseina ja oli monien silmissä ällöttävä (nykyään ihan ok näköinen) ja liian lihava, "huonoista" ominaisuuksistaan huolimatta sai edes jonkun verran kavereita verrattuna minuun. Arvioisin hänet yläkoulun tavikseksi, kun sitä aikaa elimme kymmenen vuotta sitten.
Päätin parantaa ulkonäköäni yläkoulussa laihduttamalla, blondaamalla sekä leikkaamalla idolini mukaiset hiukset, mikä oli ok, ja koitin myös ilmaista kuuluvani alakulttuuriseen ryhmään (ernut). Toki kuulin kommentteja muutoksestani, mutten silti tullut edes siedettäväksi. Olin edelleen se hiljaisin ja ujoin oppilas, joka kammosi ryhmätöitä. Tietysti en halunnut niihin mukaan, kun tiesin kaikkien suosituimpien hyljeksivän minua.
Nyt työelämässä ollessa olen pärjännyt hyvin eikä kukaan ole menneisyyttäni arvellut. Toki olen introvertimpi tapaus, mutta osaan olla sosiaalinen luonteeltani. En kaipaa paljoa sosiaalista kanssakäymistä työn ulkopuolella. Yksi miespuolinen kaveri on minulle erittäin läheinen, mikä saa pitämään minut jossain määrin tasapainoisena ihmisenä.
Olkaa tyytyväisiä, jos lapsi on jossain porukassa. On myös lapsia, jotka ovat yksin, näkymättömiä muille oppilaille, ja joskus jopa opettajille.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:32"]
Faktahan on se, että usein suositut pärjäävät reaalielämässä (kiusaajat poisluettuna).
Osta tytöllesi iphone, tigerin farkut, (muut vaatteet esim. h&mltä ja vilasta) korkkarit, parka- ja tikkitakki, "merkkilaukku" (tyyliin longchamp, DKNY.. guess on jo out), ehkäpä kello? Oikean kokoiset rintsikat ja katsotte että vaatteet istuvat hyvin.
Rahalla kun nyt vaan voi ostaa itsensä suosituksi. Tai ainakin ihailun kohteeksi.
Pikkuhiljaa kun laitatte nämä, alkaa muiden tyttöjen kiinnostus nousta. Ja miksei poikienkin. Jos tytöt eivät ota tyttöäsi porukkaansa, hän voi luoda omansa. Mutta nämä "luksus"merkit herättävät kateutta ja mielenkiintoa takuuvarmasti.
Hiukset voitte vaalentaa raidoittamalla, opetat meikkauksen alkeita.
Raadollista, mutta se on vain elämää.
Katsokaa Gossip Girliä, minusta siitä saa kivoja vinkkejä miten pukeutua persoonan mukaisesti. Tärkeää on että tyttösi uusi tyyli sopii hänen persoonaansa. (Gossip girlstä esim. Serena "menevä biletyttö", Blair "konservatiivinen pikkutuhma haaveilija", Jenny "kapinallinen", Vanessa "boheemi".. jne.)
Kyllä se siitä! :)
Miksi alapeukutatte? Annoin vastauksen AP:n kysymykseen! Eri asia on se onko se sen arvoista!
Nuo muutokset eivät välttämättä auta ja voi jopa pahentaa asioita. Siksi alapeukku
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:32"]
Faktahan on se, että usein suositut pärjäävät reaalielämässä (kiusaajat poisluettuna).
Osta tytöllesi iphone, tigerin farkut, (muut vaatteet esim. h&mltä ja vilasta) korkkarit, parka- ja tikkitakki, "merkkilaukku" (tyyliin longchamp, DKNY.. guess on jo out), ehkäpä kello? Oikean kokoiset rintsikat ja katsotte että vaatteet istuvat hyvin.
Rahalla kun nyt vaan voi ostaa itsensä suosituksi. Tai ainakin ihailun kohteeksi.
Pikkuhiljaa kun laitatte nämä, alkaa muiden tyttöjen kiinnostus nousta. Ja miksei poikienkin. Jos tytöt eivät ota tyttöäsi porukkaansa, hän voi luoda omansa. Mutta nämä "luksus"merkit herättävät kateutta ja mielenkiintoa takuuvarmasti.
Hiukset voitte vaalentaa raidoittamalla, opetat meikkauksen alkeita.
Raadollista, mutta se on vain elämää.
Katsokaa Gossip Girliä, minusta siitä saa kivoja vinkkejä miten pukeutua persoonan mukaisesti. Tärkeää on että tyttösi uusi tyyli sopii hänen persoonaansa. (Gossip girlstä esim. Serena "menevä biletyttö", Blair "konservatiivinen pikkutuhma haaveilija", Jenny "kapinallinen", Vanessa "boheemi".. jne.)Kyllä se siitä! :)
Kiitos tästä, en ole pitkään aikaan nauranut täällä millekään näin makeasti!
Ap:lle sanoisin, että arvokkainta mitä voit lapsellesi antaa tai tehdä, on kasvattaa hänelle hyvä itsetunto, se kantaa läpi elämän. Vaatteilla, tai muulla vastaavalla, ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Opeta lapsesi viisaammaksi ja kannusta häntä olemaan ystävällinen kaikille, erityisesti niille, joita monet muut katsovat nenänvartta pitkin.
Oletko lihava täti? hytkyykö leuka kun naurat?
Käytkö taidenäyttelyissä..käytätkö värikkäitä kaftaaneja.
Juotko punaviiniä...pullon päivässä?
Ap on köyhä ja pulska YYHOO joka hakee rikkaat ja rahattomat ohjelmaan.
Lapset on niin lihavia ,että niille pitäisi olla TEINI SUURIN PUDOTTAJA ohjelma.
Kotona on kani ja hamsteri.
Pissa haisee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa minun olisi pitänyt oppia sosiaalisia taitoja. Ihmettelin, miten serkkuni, jolla on lukihäiriö, adhd ja dysfasia diagnooseina ja oli monien silmissä ällöttävä (nykyään ihan ok näköinen) ja liian lihava, "huonoista" ominaisuuksistaan huolimatta sai edes jonkun verran kavereita verrattuna minuun. Arvioisin hänet yläkoulun tavikseksi, kun sitä aikaa elimme kymmenen vuotta sitten.
Päätin parantaa ulkonäköäni yläkoulussa laihduttamalla, blondaamalla sekä leikkaamalla idolini mukaiset hiukset, mikä oli ok, ja koitin myös ilmaista kuuluvani alakulttuuriseen ryhmään (ernut). Toki kuulin kommentteja muutoksestani, mutten silti tullut edes siedettäväksi. Olin edelleen se hiljaisin ja ujoin oppilas, joka kammosi ryhmätöitä. Tietysti en halunnut niihin mukaan, kun tiesin kaikkien suosituimpien hyljeksivän minua.
Nyt työelämässä ollessa olen pärjännyt hyvin eikä kukaan ole menneisyyttäni arvellut. Toki olen introvertimpi tapaus, mutta osaan olla sosiaalinen luonteeltani. En kaipaa paljoa sosiaalista kanssakäymistä työn ulkopuolella. Yksi miespuolinen kaveri on minulle erittäin läheinen, mikä saa pitämään minut jossain määrin tasapainoisena ihmisenä.
Ja tosiaan miten oletin serkun kompensoivan heikkouksiaan, niin hän joi ja tupakoi sekä oli luonteeltaan sosiaalinen, vilkas ja topakka. Itse taas olen mahdollisesti Asperger, (vähintään muistutan joissain asioissa sellaista), mikä on monien mielestä vielä pahempi kuin adhd, koska adhd:n oletetaan olevan stereotypioiden mukaisesti sosiaalinen. Serkkuni on siis nainen, muttei todellakaan se stereotyyppinen adhd-tyttö. Jos adhd pitää minun kohdalla paikkansa, niin olen/olin se stereotyyppinen adhd-tyttö, joka eli omissa maailmoissaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 01:08"]
Onpa säälittävää, jos äitikin miettii, miten tytär saadaan pissispiireihin. Onneksi oma 13v tyttäreni osaa ajatella omilla aivoillaan. Hän hoitaa koulutyönsä ja harrastuksensa mallikkaasti, ei ole kuitenkaan mikään hikipinko. Merkkivaatteet eivät kiinnosta, hyvät ulkoiluvaatteet ja harrastusvälineet kyllä, ja niistä yritän pitää huolen.Tänä syksynä perhettämme on kohdannut vakava onnettomuus, jonka vuoksi lapset ovat muuttuneet itsekin vakavammaiksi ja purkaneet pahaa oloaan harrastuksiin ja myös kehittyneet huimasti. Nämä asiat ovat vaikuttaneet ystävyyssuhteisiin negatiivisesti, on tullut piikittelyä ja syrjimistä, nimenomaan niiden "parhaiden ystävien" taholta. Tyttäreni totesi, että se hyvä puoli tässä kaikessa on, että ainakin mä opin nyt olemaan välittämättä siitä, mitä muut ajattelevat.
En osaa kuvitella, että merkkifarkut olisivat olleet tärkeät tässä tilanteessa.
Lisäksi, kun tytär kertoi, että hän sai ainoana luokallaan käyttäytymisestä 9, kun ne muut saivat vähemmän, oli pakko tirauttaa pari kyyneltä työpaikan vessassa. Vahva itsetunto on parasta, mitä lapselleen voi toivoa, ei pissispiirin jäsenyys.
Kyllä, vahva itsetunto on juuri sitä, että nostetaan itseä muiden yläpuolelle :D. Ei suinkaan ollut lähellekään niin tärkeää, että lapsesi sai hyvän numeron, vaan, että muut saivat huonomman :D. Ihan kyynel piti tirauttaa kun oma lapsi on parempi kuin muut. Toivottavasti lapsellesi edes kasvaisi oikeasti hyvä itsetunto sinusta huolimatta.
Mitä? Millä tavalla lainaamasi nostaa itsensä muiden yläpuolelle, miksei saisi iloita lapsensa menestymisestä vaikkapa käytöksessä, kertoo, että lapsi käyttäytyy kauniisti. Olet käsittänyt nämä itsetunto-asiat aivan päinvastoin, hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pystyy iloitsemaan hyvin tehdyistä asioista, huonolla itsetunnolla taas pitää kyräillä jatkuvasti "nostaako joku nyt itseään muiden yläpuolelle".
Hei! Itse olen 13 ja aina ollut osa ydin porukkaa. Huomasin tämän palstan ja ajattelin kertoa asian omasta kulmastani. "Suosittujen" porukkaan pääsee yleensä aika helposti. Panosta ulkonäköösi(ei tarvitse ostaa kalliita merkki vaatteita) mutta kunhan näyttää hyvältä. Kannattaa tulla rohkeasti vähän heittäytyen juttelemaan niin mielenkiinto herää. paljon ei vaadita,mutta jos haluaa laps enää ydin porukkaan tarvitsee vanhempien antaa lapsen/nuoren kuten vaikuttaa kotiintulo aikoihin ja sopia vaikka kuukausi/viikko raha päivä jolloin nuori itse voi ostaa esim juuri ne trendi vaatteet. Vinkit siis vain omasta näkökulmasta:))
OMG voi vit että miksi ihmeessä on tälläsiä porukoita! Ehdottaisin että kannattaa opiskella, olla hyvä maine koulussa sitä opiskelu juttua siksi että saa hyviä numeroita kokeissa.👍💯 Ja ei myöskään kannata alkaa menemään siihen rumbaan mukaan että alkaa tekemään tyttärestään suosittua kaikilla merkki lauluilla ja vaatteilla koska hyvä maine pelastaa 😁👍
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 12:11"]
opeta lapsellesi arvostamaan itseään ja et kai oikeasti halua lastasi sinne idioottien ryhmään? siellä ryhmäpaine on kovin ja usein tytöt onnettomimpia, pitää pysyä porukassa hinnalla millä hyvänsä. 1-2 oikeaa ystävää on paljon arvokkaampaa.
[/quote]
Enpä voisi enempää kompata. Opeta lapsi arvostamaan itseään ja muita juuri sellaisina kuin ovat, sillä pääsee elämässä paljon pidemmälle.