Miten saada 12v tyttöni suosittujen porukkaan??
Meidän 12v tytön koulussa on jonkinlainen hierarkia. Surkein asema on luuserit, sitten tuee pari väliryhmää (esim. tavikset, erikoiset yms.), ja sitten kaikkein parhaimmalla asemalla ovat suosittujen jengi, n. yhteensä 20 tyttöä ja poikaa n. 3-6 luokilta. Minun tyttöni kuuluu siihen tavisten ryhmään, muiden silmissä harmaa, erottumaton hiirulainen. Suosituilla on aina jotain kivaa menossa, pelaavat välkällä kaikkea kivaa mihin muut eivät pääse yms, pitävät hienoja pyjamabileitä jne. Tyttöni haluaisi kovasti suosittujen porukkaan, on yrittänyt, muttei ole päässyt. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (120)
Kokemusteni mukaan niiden suosittujen porukassa ei välttämättä ole oikeasti aina niin mukavaa olla ja se voi ajaa pahoille teille. Niissä voi olla aika paljon pahan puhumista ja kieroilua. Ei "taviksena" oleminen ole mikään huono juttu, jos itse on onnellinen sellaisena.
T: Yläasteella suosittu
En mistään muusta haaveillut ykkösporukkalaisena kuin että olisi kuulunut tavisten porukkaan. Olin kade heidän hyvästä ja rehdistä ystävyydestään. Sitä ei suosittujen porukassa ollut.
Sanokaa mitä sanotte mutta minä olin suosittu yläasteella, ja kaikista meistä on tullut menestyneitä. Toki niillä muillakin ihan hyvin menee mutta vaikka meidän koulumenestys oli keskinkertaista, olemme varmaan sosiaalisten taitojen ansiosta esimiesasemissa. Osa akateemisia, osa ei.
Katsokaa elokuva thirteen. Siinä on kaikki vastaukset.
Voi äiti. Eiköhän se ole ihan hyvä juttu, että tyttösi on tavis. Opeta nauttimaan elämästään sellaisena kuin se on. Jos hän joskus pääsisi "suosittujen" porukkaan, siitä seuraisi vain llisää harmia. Pitää tehdä niin ja näin ja pukeutua näin, jotta sitten säilyisi tässä suosittujen porukassa. Pojillekin antavat aiemmin. Väitän minä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:13"]
Meidän 12v tytön koulussa on jonkinlainen hierarkia. Surkein asema on luuserit, sitten tuee pari väliryhmää (esim. tavikset, erikoiset yms.), ja sitten kaikkein parhaimmalla asemalla ovat suosittujen jengi, n. yhteensä 20 tyttöä ja poikaa n. 3-6 luokilta. Minun tyttöni kuuluu siihen tavisten ryhmään, muiden silmissä harmaa, erottumaton hiirulainen. Suosituilla on aina jotain kivaa menossa, pelaavat välkällä kaikkea kivaa mihin muut eivät pääse yms, pitävät hienoja pyjamabileitä jne. Tyttöni haluaisi kovasti suosittujen porukkaan, on yrittänyt, muttei ole päässyt. Mitä voisin tehdä?
[/quote]
Porvoo, kolmoset ja kutoset eivät koskaan liiku varsinkaan koulussa samoissa piireissä. Ei vaikka maksettaisiin.
Jos haluat tyttösi pissispiireihin (mitä suunnattomasti ihmettelen) niin vaatteita jostain kiinatrikoosta tonnilla, matalia farkkuja ja stringejä, pushuppeja ja koulutat sen vähän vittumaiseksi. Ja suikkeja täytyy tuossa iässä jo antaa kasin kovemmille karjuille, ysien herkkiksille ei pääse ellei ole kunnon kannuja. Oikeestikko haluat?
Kun olin ylästeella, ne ns. suositut eivät olleet niitä parhaiten koulussa pärjääviä. Lukiossa kaikki tulivat toistensa kanssa toimeen, koska suurin osa oli ollut niitä "taviksia/ luusereita". Ja kyllä ne ovat enemmän pidettyjä, jotka osaavat tehdä yhteistyötä kaikkien kanssa syrjimättä. Itsekin olin luuseri yläasteella, nykyisin olen sitä mieltä, että parempi niin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 07:51"]
27 ei ollenkaan tajunnut, mitä tarkoitin. Itkin helpotuksesta, että lapsi oli vaikeasta perhetilanteesta ja kiusaamisesta huolimatta pystynyt käyttäytymään hyvin. Ei se ole mitenkään itsestään selvää, enkä voinut tietää, mitä tunneilla tapahtuu. Monet kokeet menivät huonommin kuin yleensä, mutta se rassasi häntä itseään, ei minua. Sanoin, ettei se haittaa yhtään mitään, eikä hänen pidä vaatia itseltään liikoja. Pelkäsin, että hän masentuu ongelmiemme vuoksi, ja siihen verrattuna koulumenestys tuntui toissijaiselta.
26
[/quote]
Miksi ihmeessä oli sitten niin tärkeää mainita se, että muut saivat huonommat numerot? Miksei voinut vain sanoa, että lapsesi sai käyttäytymisestä ysin?
No on teillä AKOILLA huolet.....
Aika hassua, että ihmiset pitää jotain tiettyä ryhmää jotenkin "suosittuna".. Siis kenen mielestä suosittu? Muistan omilta kouluajoilta, että niistä, jotka silloin pitivät kovinta ääntä itsestään (ja ehkä joku voisi pitää heitä ns. suosittuina"), ei aikuisina ole tullut mitään erikoista. Ne taas, jotka koulussa olivat vielä vähän ujompia ja varautuneempia, ovat pärjänneet elämässään paremmin. Eli paljon melua tyhjästä... Ei sitä lapsena "suosittuna" olemista kukaan enää aikuisena muista, jos ei muita, uudempia meriittejä ole.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2013 klo 00:49"]
AP vastailee.
Ei, tämä porukka ei siis ole pissisporukka (pissis ja suosittu eivät ole synonyymeja). Ja numero 43, ei ole provo, laitoin n. 3-6, voi se olla myös vaikka 4-6. Tyttäreni haluaa siis tänne porukkaan ihan hirveästi, on vinkunut että ostetaan nyt ne 100 €:ron muotifarkut ja ne kahdeksankympin Converset, mutta en ole (ainakaan toistaiseksi) suostunut. Tyttö on pari kertaa pyytänyt, pääsisikö mukaan, mutta ei koskaan käy. Aika moni suosituista harrastaa jotain musiikkia tai urheilua, ja minunkin tyttäreni kokeili (koska ajatteli voivansa olla siellä niitten suosittujen kanssa), mutta musiikissa hän ei menestynyt, ja urheilussa suositut olivat sitten omassa porukassaan. Onko vielä mitään neuvoja? Ei ole reilua, että MINUN tyttöni jätetään yksin :'(
[/quote]
osta nyt hyvä ihminen ne farkut!
Kyllä jokainen haluaa kuulua johonkin porukkaa ja haluaa yhteisiä asioita sen porukan kanssa. Älä päätä tyttäresi puolestamihin porukkaan hän tuntee vetoa vaan hommaa asiankuuluvat vermeet oli porukka sitten niitä pissiksiä, emuja tai mitä vaan.
Jos jonkun lapsi haluaa olla emu ja ostaa kaikki vaatteensa kirppikseltä niin eipä sitä vastusteta... kumma juttu, miksi siis niitä toisenlaisia symboleita.
Olen itsekin onnistunut ujuttautumaan luusereiden poruukasta pois suosittuihin. Se ei ollut helppoa olin kakkosella vielä hyljitty mutta sitten sain ihastuksen ja aloin pukeutua paremmin (vaikka no ei sillä juuri ole väliä mutta ei siitä ole haittaakaan ) aloin olla hausekempi ja sosiaalisempi ja sitten nykyään minulla on paljon ystäviä ja hyviä kavereita. Suositun siaan ei voi vain tunkeutua jos tyttäresi on mukava oikeasti hän saa kavereita ja hyviä ystäviä eikä joudu välttämättä kokea suosittujen draamaa ja on se parempi niin että sinun lapsesi ei koekaikkea mitä sinun mielestä pitäisi kokea esim ei se niin hauskaa ole saada kokeesta 8 tai 9 kuin olit kavereiden kanssa etkä lukenut ja. Eise ole hauskaa jäädä ensimmäisenä kahtena viikkona pulaan seitsemää kertaa ei se siellä "suosittujen" piirissä nyt niin hauskaa aina ole. Plus haluaisitko että joskus yläasteen seiskalla tyttäresi seurustelemaan ja kokea muita siihen liittyviä asioita koska olen vasta vitosella ja meidän luokassa on jo periaatteessa noloa jos kukaan ei tykkää sinusta. Eli minusta tuntuu että tyttäresi on varmasti jossain vaiheessa siinä niin sanotussa "suosittujen" porukassa
Meilläkin on ollut ongelmaa saada yläkouluun siirtyessä kavereita. Luokan tytöt alkoivat haukkua ja jättivät tytön ulkopuolelle. En olisi oikeastaan tarkemmin ajateltuna halunnutkaan tyttöä näihin piireihin joissa sitten väistämättä joutuisivat syrjimään jotain toisia taviksia tai erilaisia.
Nyt tyttö on hiljalleen päässyt jonkun porukan mukaan välitunneilla, ja olen hiukan huolissani mitä tulevaisuus tuo tullessaan, muistaako hän seuraavan joutuessa syrjityksi itsekin olleensa siinä tilanteessa.
Itse olen nyt 15-vuotias tyttö joka kuului ala-asteella suosittujen porukkaan kunnes tajusi viiden vuoden masennuksen ja paniikkihäiriön jälkeen kuuluvansa jonnekkin aivan muualle ja olevansa onnellisempi "tavisten" porukassa. Molemmat porukat nähneenä voin sanoa että paremman maailmankuvan saa "taviksissa", koska ne suositut omaavat usein enemmän ongelmia ja draamaa, vaikkei se päälle päin välttämättä näykkään. Itse masennuttuani "tavikset" alkoivat tukea minua "suosittujen" ostellessa uusia laukkuja. Pian huomasinkin mistä porukassa oikeat, pitkäaikaiset ystävät löytyvät!:) voin vinkkinä kyseiselle 12-vuotiaalle sanoa: " ole oma ittes ja pysy vahvana. Hienot vaatteet ei tee kenestäkään parempaa ihmistä ja jos et halua hukkua massaan pukeudu juuri niin kuin haluat ja tuo mielipiteesi rohkeasti esille!:)"
No, yrittää ystävystyä vaikka yhden "suosittujen" ryhmässä olevan kanssa niin muutkin ottaa mukaan. Ja pitää muistaa olla itsevarma.
Osta kiilakorko lenkkarit sekä I phone, Samsung galaxy s4 activy yms.
Etsi Tori.fi:stä käytetty I phone ei vaan kerro niille "suosituille" että se on käytetty. Käytetyn I phone 4 saa 200€
Taidat olla sekasin!? Miten vanhemmat menee tähä hulluteen muka!? Siis anna sun lapsen olla ja anna se olla sen omassa porukassa. Ihmiset ajautuu lopulta ominlaisiinsa porukoihin joten anna ajan näyttää + et voi tehdä asialle mitään. Ystävällisin terveisin: 15-vuotias poika.