Miten saada 12v tyttöni suosittujen porukkaan??
Meidän 12v tytön koulussa on jonkinlainen hierarkia. Surkein asema on luuserit, sitten tuee pari väliryhmää (esim. tavikset, erikoiset yms.), ja sitten kaikkein parhaimmalla asemalla ovat suosittujen jengi, n. yhteensä 20 tyttöä ja poikaa n. 3-6 luokilta. Minun tyttöni kuuluu siihen tavisten ryhmään, muiden silmissä harmaa, erottumaton hiirulainen. Suosituilla on aina jotain kivaa menossa, pelaavat välkällä kaikkea kivaa mihin muut eivät pääse yms, pitävät hienoja pyjamabileitä jne. Tyttöni haluaisi kovasti suosittujen porukkaan, on yrittänyt, muttei ole päässyt. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (120)
Meidän lasten koulussa on kans tuo jako. Kun nuoret näistä suosituista puhuu ja haikailee piireihin, niin käytiin tosiaan keskustelua siitä, että onko ne ihmiset siinä suositussa porukassa mitään mukavia jne.
Lopputulos tosiaan se, että ei. Ja siitä sitten jatkoimme, että onko se seura sitä mitä kannattaa tavoitella. Myöskin se, että puhuvaivat suosituista lopetettiin, kun mietittiin, että miksi suositutu ovat suosittuja juurikin siksi, että joku heitä niin kutsuu. Eipä ole enää meillä puhuttu suosituista pariin vuoteen.
Peruskoulussa, kun se suosio on, niin kyseinalaisin keinoin helppo hankkia, mutta vaikea pitää. Juteltiin mm. siitä, että aikuisena ei ole enää mitään väliä sillä mitä koulukaverit on olleet mieltä. Tärkeämpää on se miten asioista ja itsestään ajattelee.
Päästäkseen suosittujen porukkaan lapsen täytyy olla hemmoteltu kermaperse. Täytyy olla uusin iphone ja paljon hienoja iphone kuoria, ipad, oma tietokone, superkalliit kuulokkeet, muotivaatteet, täytyy juoda starbucksissa kahvia paljon, täytyy olla paljon baby lips- huulirasvaa, ja ennen kaikkea: kaikki vanhempien laskuun.
Kaameaa, toivon että oma tyttöni (nyt 5v.) ei koskaan "pääse" tuollaiseen suosittujen tyttöjen rinkiin vaan on tavisLAPSI parin hyvän luottoystävän kanssa!
Anna sun tyttösi itse luo jonkun jengin jossa on erilaisia ihmisiä. Kouluissa ei ole suosittuja vaan he itse luulevat olevansa suosittui ja hakevat huomioo. (Erilaisuus on hyvä juttu
Hei ei suosio oo niin tärkeetä. Se voi tehä ylimieliseks. Mäkin oon siinä tavisten kohdassa.
Tärkeetä että on kauniss ja merkkivaatteita ja ei hikke,ei siis lue liikaa kokeisiin ja sosiaalinen
Pidä lapsi kaukana näistä "suosituista". Yläkoulussa "suosittujen" kuvioihin mukaan hyppää tupakka ja näpistely.
Sinä itse et sille asialle mitään voi. Kaikki riippuu tyttärestäsi itse.
Jos ne suositut tytöt eivät halua sinun tyttöäsi siihen ryhmään, et saa käskeäkään! Tytön päätös...
Sitä en ihmettele, että nuoret pohtivat tuollaisia asioita, mutta ei aikuisten pitäisi tuollaisia ajatella. Aikakin omana kouluaikana, ne "suositut" olivat niitä, jotka polttivat tupakkaa, hankkivat tatuointeja, aloittivat vehtaamisen jo 14-vuotiaina jne. Yleensä elämässään pidemmälle edenneet ovat niitä, jotka eivät kovin hyvin erottuneet kouluaikana tai päässeet "raggaripiireihin". Olen 30-vuotias ja hauska huomata, kuinka paremmat piirit muodostuvat nykyään kovin eri ihmisistä kuin silloin yläasteella tai vielä lukiossakin.
Jos AP haluaa tyttärensä suosittujen porukkaan niin avainsana on siideri. Ostat siideriä ja pyydät tytön vinkaamaan suosituille että teillä olisi sitä tarjolla. Poikien suosioon taas pääsee kun antaa vähän koskea tissejä jne, voi tietenkin vaatia vähän vanhempien poikien seuraa, kaikki 12-v pojat eivät ole vielä kiinnostuneita. En usko että merkkivaatteita vältämttä tarvitaan mutta trendikkäitä juttuja H&M:ta tai GT:ltä ois hyvä olla sekä Victorias Secret hajustetta. Instaa kannattaa käyttää paljon, sinne kuvia pikkutopissa huulet mutrulla. Myös muiden kuvia pitää "kommata" jatkuvasti. IPhone pitää olla esillä koko ajan ja vähintään pari kertaa tunnissa laittaa jotain nettiin.
Nämä suositut on usein niitä, jotka tulevat raskaaksi alle parikymppisinä ja jämähtävät loppuelämäkseen töihin kaupan kassalle (parhaassa tapauksessa). Nähty on.
Ap:lla elämän prioriteetit sekaisin.
Ala-asteella meidän luokassa oli kaksi suosittua tyttöä ja yksi suosittu poika. Näistä tytöistä toinen on nykyään syrjäytynyt mt-ongelmainen ja toinen sai nuorena lapsen (isän kanssa ei ole tietenkään yhdessä). Poika sitten lihoi pullaksi ja teki lapsen jonkun muikkelin kanssa. Sai amiksen käytyä, nykyään eronnut ja en tiedä käykö töissä.
Oman kokemukseni perusteella en laittaisi kovinkaan paljon arvoa noille suosittujen piireille.
Vatsanpohjassa vääntää, kun lukee näitä juttuja.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:17"]
En tiedä, mikä se juttu on. Oma tyttö on aina ollut ns. Ernu. Luokan ainoa lyhyttukkainen. Pukeutuu todella epämuodikkaasti. Käyttää isoveljien vanhoja pääkallohuppareita. Reppu selässä, vaikka muilla on käsiveskat. Toppahousut talvella. Silti luokan suosituimpia tyttöjä ja ei ole koskaan tarvinnut mielistellä ketään. Mutta on vahva luonne ja kulkee omia polkujaan
[/quote]
Tässä av-mammalle! Vahvista oman tyttösi identiteettiä niin ei ole pelkoa tulla häntäheikiksi!
vieläkö ap haluat tyttösi siihen suosittujen porukkaan?
No musta suosituksi voi päästä monella eri tavalla
-on se hilpeä/pellemäinen tyyppi joka naurattaa kaikkia
-on se niin sanottu "kaikkien kaveri" joka sit kertoo sun salaisuudet toisille
-on se vaarallinen tyyppi joka aina haluu yehä jotain jännittävää mut siitä sit tulee aikuisena varmaan huumeiden käyttäjä
-on se tunkeilia joka on kohtuullisen hyvä ystävä jonkun kaa siel suosittujen piiris mut ite luulee et kaikki rakastaa sitä niinku pojat tytöt jokane
-sit on se poikien suosima joka kokoajana lesbo sillä sileen huomaamattomasti ja sit kaikki on sen ystävi vaikka jos niil osalta ihastus ja tietää et se ei voi ikinä tykätä susta mut se tykkää sun kaverista ni hengailee sen sun kaverinkaa vaan koska se pääsee pikien lähelle
Olen juuri täyttänyt 13 ja mun mielestä se on huono systeemi. Opettajat ei saisi antaa sellasen tapahtua. Kaikkien osata olla kaikkien kanssa. Kaikki ryhmätyöt ja yhteistyöprojektit ovat huomattavasti vaikeempia selvittää yhdessä, jos on "suosikki asteita".