Lapsen uskontoon käännyttäminen
Lapset puhuvat entisistä elämistä, uudelleensyntymisestä ja muita ihmejuttuja tultuaan anopin luota. Mitä voin tehdä kun anoppi käännyttää lapsia omaan pakanauskontoonsa johon kuuluu ennustajaeukkoja yms.? Mun mielestä anteeksiantamatonta käyttää lapsen hyväuskoisuutta hyväksi tuolla tavoin. Mitä itse tekisit asialle?
Kommentit (25)
Eivät ole uskonnottomia, peruskristittyjä. Uskotaan Jumalaan.
En veisi lapsia sinne tai kieltäisin puhumasta sillä uhalla, etteivät enää tule!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:38"]
Eivät ole uskonnottomia, peruskristittyjä. Uskotaan Jumalaan.
[/quote]
Sittenhän olet tehnyt itse ihan saman, käyttänyt lapsen hyväuskoisuutta hyväksesi käännyttääksesi lapsen omaan uskontoosi.
Älä käännytä niitä lapsia omaankaan uskontoosi, vasta täysi-ikäinen ihminen on kykenevä päättämään haluaako kuulua johonkin uskontoon vai ei
Laita mummolle rajat. Ihan sen vuoksi, että juuri noilla pakanauskontojutuilla saa pään nopeasti sekaisin. Ikävä kyllä tiedän mistä puhun, esim. ystäväni on meedio ja nähnyt miten ahdistuneita hänen lapsista on tullut. Jostain syystä nainen ei itse näe, miten henkien kanssa hengailu vaikuttaa lapsiin.
Ymmärrän sinua ap, todella ärsyttävää. Meillä tuollaisia puheita on lapsen opettajalla, lapsi kertoo, että ope puhuu juuri noista entisistä elämistä ja tulevista elämistä yms..,lapseni kokee sen jopa pelottavana. Kyllä ottaa päähän tuollainen. Onneksi on jo ala-asteen viimeinen luokka, kohta ei enää tarvitse tuota sontaa kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:01"]Ymmärrän sinua ap, todella ärsyttävää. Meillä tuollaisia puheita on lapsen opettajalla, lapsi kertoo, että ope puhuu juuri noista entisistä elämistä ja tulevista elämistä yms..,lapseni kokee sen jopa pelottavana. Kyllä ottaa päähän tuollainen. Onneksi on jo ala-asteen viimeinen luokka, kohta ei enää tarvitse tuota sontaa kuunnella.
[/quote]
Et taida itse olla koskaan ollut tekemisissä pakanauskontojen kanssa? Pakanauskonnon ennustajaeukko on mummolle kertonut kuka lapseni on ollut edellisissä elämissä ja sitä tarinaa se tuputtaa päiväkoti-ikäiselle. Uskontoon kuuluu mm. että ikävät asiat elämässä ovat seurausta pahoista teoista edellisessä elämässä. Että sairaudet ja muut ovat näin jokaisen omaa syytä jne.
Kristinusko sentään lähinnä opettaa hyviä moraalisia arvoja.
Sori, tuo vastine meni nyt väärälle riville. Se oli tarkoitettu henkilöille jotka parjasivat sitä että lapset on kastettu samaan uskontoon kuin vanhempansa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 22:54"]Älä käännytä niitä lapsia omaankaan uskontoosi, vasta täysi-ikäinen ihminen on kykenevä päättämään haluaako kuulua johonkin uskontoon vai ei
[/quote]
Sinä siis jätit lapsesi kastamatta jotta lapsi 18v sitten itse päättää haluaako kuulua kirkkoon? Etkä ikinä vie lasta kirkkoon, ethän!
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:01"]Ymmärrän sinua ap, todella ärsyttävää. Meillä tuollaisia puheita on lapsen opettajalla, lapsi kertoo, että ope puhuu juuri noista entisistä elämistä ja tulevista elämistä yms..,lapseni kokee sen jopa pelottavana. Kyllä ottaa päähän tuollainen. Onneksi on jo ala-asteen viimeinen luokka, kohta ei enää tarvitse tuota sontaa kuunnella.
[/quote]
Et taida itse olla koskaan ollut tekemisissä pakanauskontojen kanssa? Pakanauskonnon ennustajaeukko on mummolle kertonut kuka lapseni on ollut edellisissä elämissä ja sitä tarinaa se tuputtaa päiväkoti-ikäiselle. Uskontoon kuuluu mm. että ikävät asiat elämässä ovat seurausta pahoista teoista edellisessä elämässä. Että sairaudet ja muut ovat näin jokaisen omaa syytä jne.
[/quote]
Sanopa yksikin pakanauskonto, jossa uskotaan tollaiseen karmakäsitteeseen.
Olisin todella kiinnostunut.
T: Pakana
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sori, sun täytyy nyt vaan itse etsiä tuota pakanauskovaisryhmää jotta voit heihin liittyä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:16"][quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sori, sun täytyy nyt vaan itse etsiä tuota pakanauskovaisryhmää jotta voit heihin liittyä.
[/quote]
Ei ole mitään ryhmiä, on vaan uskontoja. Anna tulla vaan.
Ja jälleen av-tyyliin joku lähtee viemään asiaa sivuraiteille :)
Kysymys jonka esitin oli, että mitä itse tekisit jos läheisesi käännyttäisi sinun lastasi sinun selkäsi takana johonkin uskontoon joka on ihan eri linjoilla kuin se mihin itse uskot?
T:ap
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:48"]Oh, the irony.
[/quote]
Oh, do we have english speaking people here? How nice to have different cultures involved in the discussion. :) Ap.
Jos läheinen käännyttäisi lasta selän takana johonkin uskontoon, joka on ihan eri linjoilla oman uskon kanssa:
1. Ottaisin asian puheeksi henkilön kanssa. Sanoisin, että uskontojuttujen pitää loppua ihan kokonaan. Ei edes vihjailuja tai lipsumisia.
2. Jos toinen ei pystyisi tähän, niin en antaisi henkilön olla lasten kanssa kahden kesken ilman omaa läsnäoloani.
3. Jos vielä asiasta tulisi ongelmia, lisäisin välimatkaa sen verran, että asia ratkaisisi.
Tämän ohella pitäisi myös lasten kanssa keskustella asiasta.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole mitään ryhmiä, on vaan uskontoja. Anna tulla vaan.
[/quote]
Ja lahkoja, ja missioita ja mitätieskaikkiapaskoja
AP:n kannattaa ryhtyä viemään lapsiaan entistä useammin kirkkoon ja pyytää pappia saarnaamaan erityisesti pahuudesta ja vääräuskoisuudesta. Eiköhän lapset siitä tokene kun saat vähän jumalan pelkoa iskostettua heidän mieliinsä.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 23:01"]
Ymmärrän sinua ap, todella ärsyttävää. Meillä tuollaisia puheita on lapsen opettajalla, lapsi kertoo, että ope puhuu juuri noista entisistä elämistä ja tulevista elämistä yms..,lapseni kokee sen jopa pelottavana. Kyllä ottaa päähän tuollainen. Onneksi on jo ala-asteen viimeinen luokka, kohta ei enää tarvitse tuota sontaa kuunnella.
[/quote]
Heh. Juuri kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa uskontoa ja fysiikkaa opettava opettaja sanoi että käytönnössä opettaa ensi uskonnon tunnilla totuutena että jumala loi maan ja seuraavalla fysiikan tunnilla että maa syntyi alkuaineesta jne. Eli kyllä siinä on sunkin lapsen pää tulevaisuudessakin aivan sekaisin kun opetetaan samaa asiaa eihan eri tavalla.
ET:ssä samaa asiaa käsitellään niin että käydään läpi miten eri uskonnoissa ja tieteessä asiaa käsitellään, keskustellaan asiasta ja jätetään sitten lapsen itsensä päätetäväksi. Kuulostaa minusta paljon järkevämmältä.
Ovatko lapset uskonnottomia?