Jenkki jutut joista pidät
Vastapainoksi tylsimmille jenkkiijuttu listalle, luetelkaa niitä mistä pidätte.
Tässä omiani:
-Suuret huonekoot (walk-in closeteineen)
-Halloween
-Perhe ja yhteisökeskeisyys
-Loistavia korkeakouluja
-Jenkkijälkkärit (hampurilaisketjuista en välitä)
-Outlet -ostoskeskukset
Kommentit (66)
Yksi kysymys; miksi Jenkkien Starbucksilla on paljon "makeutusaineisemman imelät" ja vaniljaisemman äitelät kahvit ja kahvijuomat kuin Euroopan vastaavissa? Euroopassa olen käynyt Saksan, Ranskan, Itävallan, Suomen ja Sveitsin Starbuckseilla, niissä kaikissa ollut paremmat kuin mitä olen saanut Jenkeissä kolmessa osavaltiossa ja noin kahdeksassa paikassa?
Mukava nukkua etelävaltioissa sillan alla, ei tule vilu talvellakaan. Vrt Alaska.
Itärannikon kauniit talot
Hauskat rekkarit, jotka maksaa 25 dollaria
Paikallislehden poliisipalsta, joka listaa viikon insidentit tyyliin "vaimo tuli poliisiasemalle ja ilmoitti miehen formatoineen vaimon läppärin c:n"
Pensasmustikat
Hauskat älyttömät kieltotaulut milloin missäkin: "Rannalla ei 15 ft lähempänä muita"
Vastasin jo aiemmin (kirjallisuus, elokuvat yms.), mutta tuli tuosta myös minun arvostamastani kyvystä käydä small talkia mieleen se sympaattinen tapa, että opetellaan ihmisten nimet ja puhutellaan ihmisiä nimellä. Mun suomalainen nimeni ei ole englantia äidinkielenään puhuville mikään helppo, ja siitä huolimatta mua puhutellaan nimellä. Saman piirteen olen kohdannut Irlannissa (jossa olen ollut enemmän kuin USAssa).
Kaapelikanavien ohjelmistopoliittinen rohkeus: Sopranos, Mad Men, Breaking Bad, The Wire ... En haluaisi mollata ketään enkä mitään näin hyväntuulisessa ketjussa, mutta Yle ei edes verorahoituksella tunnu pystyvän samaan.
Tahan mina yhdyn. Asumme kentucky ssa ja harkitsen vanhan aikaisen dinerin perustamista. Ihan vatsassa saakka innostus. Rento meininki, hyvaa musiikkia ja samat tutut tarjoilijat joka paiva.
Ihmisten huumorintaito ja kyky koristella talonsa ja pihansa Halloweenin ja joulun aikaan.
Samalla kadulla asuvia ja liikkuvia moikataan ja vaihdetaan pari ystävällistä sanaa.
Ukaasit osataan verhoilla ystävälliseen muotoon. "You might want to pick up after your dog" on paljon kivempi ilmaus kuin "siivotkaa helvetti ne piskienne paskat".
Toisista välitetään ja heitä halutaan auttaa vilpittömästi.
Epäonniselle tai sählääjälle ei naureskella vahingoniloisesti vaan ollaan kannustavia.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:02"]
Perhekeskeisyys - saa olla avoimesti iloinen ja onnellinen perheestään ja lapsistaan.
Avoimuus - vaikeista asioista kuten keskenmeno, alkoholismi, konkurssi puhutaan paljon enemmän, mutta positiivisessa mielessä. Suomessa tällaiset aiheet aiheuttavat häpeää ja niitä salaillaan tai niihin suhtaudutaan ironisesti, Jenkeissä mukana on sellaista minä selvisin- tunnetta. Vertaistuki aivan eri tasolla.
Small talk
Ympärivuoden erilaiset perhejuhlat, joihin osallistuu aidosti kaikki vauvasta vaariin. (Halloween, Thanksgiving, Fourth of July, grillijuhlat yms.)
Hyväntekeväisyys - niin rahallinen kuin yhteisöllinen, oman ajan antaminen. Suomessa jos joku tekee hyväntekeväisyyttä, hän tekee sitä vain kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, sitäpaitsi kohde on väärä, sitäpaitsi verovaroinhan kaikki pitäisi maksaa en siis osallistu.
Yrittäjyys - ei haittaa vaikka epäonnistuu, pääasia että yrittää
[/quote]
Muutoin aika lailla samoilla linjoilla, mutta tuo vaikeista asiposta puhuminen.. en allekirjoita. Amerikassa mm nuorten seksi on tabu ja teiniraskaudet jyllää. Vaikeat asiat lakaistaan aika helposti maton alle.
Asutko Amerikassa vai miten paattelet taman? Mielen kiintoinen myytti. Ainakin meidan koulussa seiskaluokkalaisille opetetaan sex educationissa sen verran hyvin, etta vedimme 12 vuotiaan tunnilta pois.....
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:46"]
Asutko Amerikassa vai miten paattelet taman? Mielen kiintoinen myytti. Ainakin meidan koulussa seiskaluokkalaisille opetetaan sex educationissa sen verran hyvin, etta vedimme 12 vuotiaan tunnilta pois.....Tassa siis minulla piti olla lainaus henkiloon joka puhui teini raskauksista yms
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 12:50"]
Tuli mullakin Miamissa liikennevaloissa mieleen, että pitäisiköhän äkkiä lukita ovet ja miksihän nuo valot ei jo vaihdu vihreäksi ja onkohan tässä autossa enää renkaita, kun ne vihreäksi vaihtuu. :D
Ei mulla muualla ole sillä tavalla tuollaiset käynyt mielessä.
[/quote]
ja miami & miami beach ainoa paikka jossa tulee mieleen että jos astuu huumeneulaan rannalla, sillä pimeän tultua ne kodittomat ja hörhöt vaeltaa rannalle nukkumaan. kyllähän ne rannat putsataan joka aamu mutta silti käy mielessä että mitä rupusakkia siellä taas makoillut ja mitä käyttäneet........
(onneksi paikka ei ole lapsiperheiden suosiossa, en veisi lapsia rannalle siellä enkä muutenkaan kun lasten kaappaajia ja elinvarkaita lymyilee siellä enemmän kuin missään muualla päin maailmaa)
[/quote] Kummallista kun ei uutisissa ole ollut mitaan lapsenkaappauksista tai elinvarkauksista Miamissa vaikka taalla tuollaiset uutiset tulisivat ensimmaisina, "if it bleeds, it leads". Ehka niita uutisoidaan sitten vaan Suomessa ja pimitetaan amerikkalaisilta.
t.usalainen
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:38"]
Perhekeskeisyys - saa olla avoimesti iloinen ja onnellinen perheestään ja lapsistaan.
Avoimuus - vaikeista asioista kuten keskenmeno, alkoholismi, konkurssi puhutaan paljon enemmän, mutta positiivisessa mielessä. Suomessa tällaiset aiheet aiheuttavat häpeää ja niitä salaillaan tai niihin suhtaudutaan ironisesti, Jenkeissä mukana on sellaista minä selvisin- tunnetta. Vertaistuki aivan eri tasolla.
Small talk
Ympärivuoden erilaiset perhejuhlat, joihin osallistuu aidosti kaikki vauvasta vaariin. (Halloween, Thanksgiving, Fourth of July, grillijuhlat yms.)
Hyväntekeväisyys - niin rahallinen kuin yhteisöllinen, oman ajan antaminen. Suomessa jos joku tekee hyväntekeväisyyttä, hän tekee sitä vain kiillottaakseen omaa sädekehäänsä, sitäpaitsi kohde on väärä, sitäpaitsi verovaroinhan kaikki pitäisi maksaa en siis osallistu.
[/quote]
Muutoin aika lailla samoilla linjoilla, mutta tuo vaikeista asiposta puhuminen.. en allekirjoita. Amerikassa mm nuorten seksi on tabu ja teiniraskaudet jyllää. Vaikeat asiat lakaistaan aika helposti maton alle.
[/quote] Tein lainauksen seuraavalle sivulle vaarin. Vastaan siis uudestaan. Seksi ei todellakaan ole tabu, vaan mielenkiintoinen myytti nakojaan. Meidan piti vetaa seiska luokan health class oppilaamme pois tunnilta koska sex ed kavi ika tasoa liian graafiseksi tiedon kannalta. Ei siis todellakaan tabu. Kaikki std sairaudetkin kayty lapi.....koulut siis erittain avoimia niista aiheista. Mita lakaistaan maton alle mielestasi??
Suomessa asuu runsaat viisi miljoonaa ihmistä isolla alueella, USAssa yli 200 miljoonaa aika tiiviisti. Sinne mahtuu suvaitsevaista ja edistyksellistä porukkaa siinä missä rasisitista punaniskaa, kreationistia, abortinvastustajaa, teekutsuliikettä ... On perhekeskeisyyttä, on terveysintoilijoita, on myös white/ trailer park trashiä, on kaikkien hylkäämiä teiniäitejä, huippututkijoita ja luku- ja kirjoitustaidottomia aikuisia. Mitään "yleistä" ei voi USAsta mun mielestä sanoa. Paitsi ehkä sen, että intiaaneja lukuunottamatta kaikki siellä asuvat ovat mamuja ;-)
Suomeen mahtuu vain yksi ajatus kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:40"]
Tulimme viime viikolla Suomeen joulun viettoon Kaliforniasta, ja yhdyn kyllä täysin tuohon jurottamisnäkökulmaan. Kaupassa kävin juuri, ja ihmisten kommunikointikykyjen täydellinen puute sai naurattamaan.. Muristen survottiin sitä vaippalisää rattaissaan mutta ei voitu sanoa edes anteeksi, tai noteerata toista ihmistä. Kukaan ei tervehsi ketään missään, katsotaan pois. Mökötetään.
[/quote]
aasiassa asuvana voin todeta, että töniviä ei mitään sanovia epäkohteliaita ihmisiä löytyy muualtakin kuin Suomesta
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 20:38"]
Small talk
[/quote]
[/quote] Tein lainauksen seuraavalle sivulle vaarin. Vastaan siis uudestaan. Seksi ei todellakaan ole tabu, vaan mielenkiintoinen myytti nakojaan. Meidan piti vetaa seiska luokan health class oppilaamme pois tunnilta koska sex ed kavi ika tasoa liian graafiseksi tiedon kannalta. Ei siis todellakaan tabu. Kaikki std sairaudetkin kayty lapi.....koulut siis erittain avoimia niista aiheista. Mita lakaistaan maton alle mielestasi??
[/quote]
Riippuu täysin missä asuu. Meidän koulussa taas sex ed. on ihan turhaa. Opetetaan niin, että kieltäytyminen on se ainoa oikea ehkäisykeino.
Kondomin käyttö sukup.tauteja vastaan on tabu.
Terv. Bible beltiltä
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:26"]
Yksi kysymys; miksi Jenkkien Starbucksilla on paljon "makeutusaineisemman imelät" ja vaniljaisemman äitelät kahvit ja kahvijuomat kuin Euroopan vastaavissa? Euroopassa olen käynyt Saksan, Ranskan, Itävallan, Suomen ja Sveitsin Starbuckseilla, niissä kaikissa ollut paremmat kuin mitä olen saanut Jenkeissä kolmessa osavaltiossa ja noin kahdeksassa paikassa?
[/quote]
USA:ssa kaikki on joko ylimakeaa tai liian suolaista.
Siihen kyllä tottuu, mutta jotenkin ihan mielettömän makeita ja suolaisia valmisruokia on tarjolla.
Se etta itsenaisyytta ja kiitospaivaa ja muita juhlia voi juhlistaa ilman etta kansa hoipertelisi kaduilla humalassa. Viinaa saa ottaa mutta jos tulee humalaan niin silloin on paras olla sisatiloissa tai poliisi korjaa talteen.
Suurissa kaupungeissa on nuorisolle lakimaaraiset kotiintuloajat, illalla ei nay teineja hengailemassa kadunkulmissa.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 00:44"]
Suomessa asuu runsaat viisi miljoonaa ihmistä isolla alueella, USAssa yli 200 miljoonaa aika tiiviisti. Sinne mahtuu suvaitsevaista ja edistyksellistä porukkaa siinä missä rasisitista punaniskaa, kreationistia, abortinvastustajaa, teekutsuliikettä ... On perhekeskeisyyttä, on terveysintoilijoita, on myös white/ trailer park trashiä, on kaikkien hylkäämiä teiniäitejä, huippututkijoita ja luku- ja kirjoitustaidottomia aikuisia. Mitään "yleistä" ei voi USAsta mun mielestä sanoa. Paitsi ehkä sen, että intiaaneja lukuunottamatta kaikki siellä asuvat ovat mamuja ;-)
Suomeen mahtuu vain yksi ajatus kerrallaan.
[/quote] Yli 300 miljoonaa mutta mitas joku sata miljoonaa sinne tai tanne ;). Ei taalla enaa 1600-luvulla maahan tulleita lasketa mamuiksi enka usko etta Suomessakaan.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:48"]
Ruokakauppojen ruokien edullisuus ja ennen kaikkea TUOREUS! Kaikki laitettu hienosti esiin eikä seassa mätiä hedelmiä tai vihanneksia kuten täällä, eikä siellä kärpäset pörrää pilaantuneissa ruuissa kuten täällä!
[/quote]
En tiedä, missä on sinun "täällä", mutta jos se on Suomessa, niin olet kyllä käynyt ihan eri kaupoissa kuin minä, jos olet nähnyt kärpäsiä pörräävän pilaantuneissa ruuissa. Suomessahan melkein kaikki ruoka on muovissa, johon kärpäsillä ei ole asiaa.
[/quote]
Tuli vaan mieleen että missäs Sinä itse käyt ostoksilla jos kaikki pakattu muoviin??? Siwassa??