voiko vauvan äiti lähteä viihteelle?
Hei! Mitä mieltä asiasta olette? Olen perheellinen ja vauvani on nyt 6kk vanha. En ole kertaakaan käynyt juhlimassa vauvan syntymisen jälkeen. Imetän kyllä, mutta tuttipullot on olemassa vaikka käyttöä niille ei ole ollut. Tunnen huonoa omaa tuntoa edes jos käyn vaikka joskus harrastuksissani. Mieheni käy toisinaan baarissa. Tunnenko turhaan huonoa omaa tuntoa? Mieheni osaa hoitaa vauvaa. Rakastan vauvaani ja hän on lähes joka paikassa mukanani, mutta välillä tuntuu että tämä mamma kaipaisi myös tuulettumaan, varsinkin kun nyt vauva ei koko ajan enää tississä kiinni ja kiinteät ovat tulleet kuvioihin. Miten aikaisin vauvan synnyttyä muut ovat käyneet viihteellä?
Kommentit (65)
Oot kyllä pöhkö. Tietenkin voit käydäd "tuulettumassa" toisinaan, ei tietenkään joka viikonloppu
Melko vastuutonta jos lähdet, lapsesi on noin nuori. Tässä vaiheessa äidin paikka on kotona eikä hurvittelemassa. Minkälainen miehesi oikein jos päästää lapsensa äidin juopottelemaan. Ei miehesikään kyllä mikään vastuuntuntoinen aikuinen ole jos kerta baareissa juoksee. Jos tuntisin sinut niin harkitsisin kyllä ls-ilmoa..
Tottakai voit mennä. On tärkeää, että pidät omasta jaksamisestasi huolta. Isä on ihan yhtä pätevä hoitamaan lasta kuin äitikin. Itse kävin iltamenoissa elän kerran kun vauva oli 3 kuukautta.
Siis onko ap ihan tosissaan? Ei tietenkään pidä lähteä viinan kanssa läträämään kun vauva noin pieni. Äidin paikka on olla lapsen kanssa yhdessä eikä leikkiä alkoholin kanssa. Mitä jos sinulle sattuisi jotain?
Kävin kuopuksen vauva-aikana ulkona ekoja kertoja, kun hän oli 4kk ja peräkkäisinä viikkoina kaksi kertaa :) Vauva ei edes juonut kunnolla pullosta. Hauskaa oli enkä potenut huonoa omaa tuntoa. Nyt tuo lapsi on 1,5v. ja olen ollut iltamenoilla noin kerran tai kaksi kuussa viimeiset puoli vuotta. Olin syksyllä jopa 2 yötä pois kun olin risteilyllä.
Saa kivittää ;) Kääntöpuoli on se, että olen muuten koko ajan lapsen kanssa ja 90% tuosta ajasta yksin vastuussa. Pakko saada joskus hengähtää. Lisäksi on siis kaksi isompaa.
Vauva hyötyy siitä, että hänellä on läheinen suhde äidin lisäksi myös isään. Isäsuhteen kehittymisen kannalta on hyvä, että vauvalla ja isällä on myös kahdenkeskistä aikaa. Sinun on itsesi ja perheesi kannalta tärkeää pitää huolta myös omasta jaksamisestasi. On täysin luonnoton ajatus, että äidin täytyisi eristäytyä omista ystävistään ja harrastuksistaan.
Siis oikeasti kaikki kehoittavat pienen lapsen äitiä juomaan viinaa? Haloo?! Ei ole ihme että tapahtuu huostaanottoja ja ls-ilmoitusten määrä on tänä vuonna ollutkin ainakin täällä Helsingin seudulla huikea verrattuna viime vuoteen. Itse olen sos.virastossa töissä ja toimin huostaanotettujen lasten sijoittajana. Tässä työssä näkee niin hirvittäviä juttuja että ette edes uskoisi. Ehdottomasti raitis elämä ja vanhemmat lapselle!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:04"]
Vauva hyötyy siitä, että hänellä on läheinen suhde äidin lisäksi myös isään. Isäsuhteen kehittymisen kannalta on hyvä, että vauvalla ja isällä on myös kahdenkeskistä aikaa. Sinun on itsesi ja perheesi kannalta tärkeää pitää huolta myös omasta jaksamisestasi. On täysin luonnoton ajatus, että äidin täytyisi eristäytyä omista ystävistään ja harrastuksistaan.
[/quote]
Itse en jättäisi omaa lastani mieheni hoitoon, en luota tippaakaan hänen hoitotaitoihinsa. Vauva kulkee kyllä harrastuksissakin mukana. Esim. jumpalle olen ottanut mukaan ja lenkillä saa vaunuista vähän lisää vastusta juoksemiseen.
En minä tiedä. Itse kävin baarissa, kun vauva oli suunnilleen 10 kk:n ikäinen. Yöhoidossa lapseni on ollut kerran (hän on nyt 2-vuotias). Mulla ei oo hirveästi tilaisuuksia lähteä viihteelle, viihteellä käyvät kaverit asuvat kaukana. En kyllä kauheasti baarissa käymistä kaipaakaan. Harrastanut oon kohtuullisessa määrin heti siitä alkaen, kun vauva oli ihan pieni.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:05"]Siis oikeasti kaikki kehoittavat pienen lapsen äitiä juomaan viinaa? Haloo?! Ei ole ihme että tapahtuu huostaanottoja ja ls-ilmoitusten määrä on tänä vuonna ollutkin ainakin täällä Helsingin seudulla huikea verrattuna viime vuoteen. Itse olen sos.virastossa töissä ja toimin huostaanotettujen lasten sijoittajana. Tässä työssä näkee niin hirvittäviä juttuja että ette edes uskoisi. Ehdottomasti raitis elämä ja vanhemmat lapselle!
[/quote]
Minä toimin psykiatrisena sairaanhoitajana ja näen työssäni kuinka suuri riski esim äitien masennukselle tulee siitä, että äidit eristäytyvät omista ystävistään ja harrastuksistaan. Jos vauvalla on kaksi normaalia ja tervettä vanhempaa, on vaan hyvä, että kumpikin heistä vuorollaan ottaa omaa aikaa toisen huolehtiessa vauvasta.
Äidin pitää siis lähteä baariin, jotta vauva voi viettää laatuaikaa isän kanssa. Ei hyvää päivää. Mitä tarvetta vauvan tai pienten lasten äidillä on lähteä viihteelle.Eiköhän nuo hommat ole juhlittu ennen lasten hankintaa ja / tai vartuttua.En kyllä katselisi miestäkään ,jos tarvitsee baari-iltoja, kun talossa on vauva.
[
quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:04"]
[/quote]
Tietenkin voit mennä. Myös vanhempien on hyvä käydä välillä ulkona, nähdä kavereita ja tuulettaa päätään. Jaksat sitten olla parempi äiti lapsellesi. Jos kotona on hoitaja, niin lapsella ei ole mitään hätää.
Kävin ekaa kertaa kun vauvani oli just 6kk. Ja todella hauskaa oli ja todella hyvää teki. Mutta varaudu siihen että jos vauvasi on honouninen ja muutenkin olet univelkainen niin palautuminen voi oikeasti kestää viikkoja jos haluat yhtään valvoa tai juoda. :)
Järkyttäviä akkoja täällä suurin osa. Heti huudellaan viinalla läträämisestä ja ls ilmoista, en ihmettele että on kasvaneet jos tuollaisesta aletaan tekemään niitä. Että juuri joku käy kerran 6kk vähän kavereidensa kanssa vaikka syömässä ja juo siinä siiderin tai pari. Ehkäpä lähtee baariinki. Ja että lapsella tosiaan on se luotettava isäkin (mitä ei ilmeisesti kaikille ole suotu). Ikävää että sellaisten kanssa pitää lapsia vääntää. Minä näen alkoholin kanssa läträämisen sellaisena että se on viikoittaista, ehkäpä päivittäistä.
Tietenkin menet ap. Rentoudut ja pidät hauskaa. Lapsi pärjää varmasti hyvin isän kanssa.
Ja mitäpä jos äidille joskus sattuukin vaikka kauppareissulla jotain. Kuka sitä lasta sitten hoitaa kun ei isä osaa! Ai niin, mutta eihän äidit käy kaupassa kun heidän paikka on vauvan luona...
Esikoisen kohdalla odotin 7kk ennen kuin lähdin baariin. Toisen kohdalla 3,5kk.. Voi luoja jos tekee mieli mennä ja lapsella on isä/hoitaja kotona miksi nostaa siitä kauhea haloo?!
Voi hyvänen aika, totta kai voit lähteä. Et ole ikuisesti vastasyntyneen äiti, jonka "kuuluu" hiippailla vauva rinnassa villasukat jalassa jne. Menet ja ymmärrät, että siltikin rakastat vauvaasi ihan yhtälailla.