voiko vauvan äiti lähteä viihteelle?
Hei! Mitä mieltä asiasta olette? Olen perheellinen ja vauvani on nyt 6kk vanha. En ole kertaakaan käynyt juhlimassa vauvan syntymisen jälkeen. Imetän kyllä, mutta tuttipullot on olemassa vaikka käyttöä niille ei ole ollut. Tunnen huonoa omaa tuntoa edes jos käyn vaikka joskus harrastuksissani. Mieheni käy toisinaan baarissa. Tunnenko turhaan huonoa omaa tuntoa? Mieheni osaa hoitaa vauvaa. Rakastan vauvaani ja hän on lähes joka paikassa mukanani, mutta välillä tuntuu että tämä mamma kaipaisi myös tuulettumaan, varsinkin kun nyt vauva ei koko ajan enää tississä kiinni ja kiinteät ovat tulleet kuvioihin. Miten aikaisin vauvan synnyttyä muut ovat käyneet viihteellä?
Kommentit (65)
Siis tapaan kyllä ihmisiä päivittäin, käyn ostoksilla, syömässä, lenkkeilen paljon ,näen ystäviä, ym. Ja minulla on vauva mukana noissa menoissa. Mutta viihteelle ei sentään vauvan kanssa lähdetä. Enkä edelleenkään ole menossa kännäämään. Kertokaapa minulle millä tavalla vauvani lapsuus kärsii siinä, jos lähden parille sinä aikana kun vauva nukkuu, tulen kotiin kun hän nukkuu, en ole humalassa saati alkoholia nauttineena mene vauvan viereen nukkumaan vaikka perhepedissä muutoin nukutaankin, en ole aamulla krapulassa, vaan suihkussa käyneenä puhtaat vaatteet päällä, kiva ilta takana hyvällä tuulella? Nyt alkaa joidenkin täydellisten äitien kommentit kyllä jo suututtaa, haistakaapa paska! Kiitos ihanille muille vastanneille :) taitaa nuo negatiiviset ämmät olla juuri niitä kiukkuisia lapsilleen huutavia nipoja.
Ei ne mitään täydellisiä ole vaan täydellisen kateellisia kun pääset tuulettumaan. Oikein hauskaa iltaa! Rairai
sano sille äijälles että hoidatko lasta vai hankitko muualta hoitajan, ei varmasti huuda vauva koko iltaa :D kyllä säkin tarvitset omaa aikaa ;)
58, voi höh :( jospa sinullekin aikaa viihteellä käymiseen järjestyy. Olen kuullut että miehille lapsen ensimmäinen vuosi voi olla hankala. Ja usein Se niin onkin että äiti on pienelle Se ykkönen. Ja vaikka ä-lomalla onkin koko ajan kiinni vauvassa, ei pääse samalla tavalla menoihin yms, niin vauva aika on loppujen lopuksi niin lyhyt, sitä kestää vain hetken. Joten siitä tulee nauttia! Mutta jokaisen äidin tuler pästä välillä tuulettumaan. Kuten nyt siis itsekin alkanut tajuamaan 6kk vauvailun jälkeen. Sitten taas jaksaa :) ap
Tämä sama keskustelu käydään säännöllisesti tällä eri muodoissa ja sen kaikkein mielenkiintoisin puoli on havainnoida, mitä kaikkea käsite "käydä viihteellä" voi tarkoittaa: ilmeisesti mitä vaan kodin kynnyksen yli astumisesta aina kaatokänneihin ja vieraissa käymiseen. Toinen aina esiinnouseva piirre liittyy äidin itsemääräämisoikeuteen: saako äiti oikeastaan edes haluta lähteä ulos? Ja lopuksi tietysti aina käsillä on kysymys lapsen edusta, jonka kukin puhuja määrittelee itse: lapsi joko hyötyy tai häiriintyy äidin poissaolosta - vähintääkin reagoi sihen tavalla tai toisella.
Ap, olet aikuinen ihminen ja saat itse päättää, mitä teet vähällä vapaa-ajallasi. Rohkeasti vaan! Varmaa on, että hetken poissaolostasi ei ole välitöntä vaaraa kenellekään, edes sinulle itsellesi :)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 21:55"]
Mun mielestä olennainen kysymys on se, kuinka paljon äiti voi olla pois kuinka pienen vauvan luota. Minusta n. 6kk vauvan äiti voi hyvin olla toisinaan illan pois, jos haluaa. Itse en ole tuota nuoremman vauvan luota ollut pois kuin muutaman tunnin satunnaisesti, mutta puolen vuoden iän jälkeen olen joka kerta (3 lasta) aloitellut omia menoja. Ja on ehdottomasti hyvä idea pitää kiinni omista menoista, kuten psyk sh sanoi.
[/quote]
Niin no, itse olen palannut töihin kun kaksi vanhinta lasta olivat noin neljän kuukauden ikäisiä. Olen siis viitenä arkipäivänä ollut poissa kahdeksan tuntia. Tietysti muutamana päivänä viikossa vielä harrastuksia ja viikonloput aika lailla kotona. Ihan tasa-painoisilta nuo murkut vaikuttavat vaikka äiti ei olekaan ollut läsnä 24/7.
En edelleenkään ymmärrä tätä äitien nostamista alustalle. Mikään ei voi ikinä korvata äitiä ja isäkin on vain se statisti taustalla joka äidin suuresta armosta pääsee silloin tällöin isompaan osaa vauvan/lapsen elämässä. Todella vieras ajatus minulle.
Mutta mene ihmeessä vähän tuulettumaan, ap. Se tekee hyvää ja jaksaa taas ihan erilaisella innolla sitä vauva-arkea.
Hyvä Ap, miksi sä tulet tänne kyselemään mammojen mielipiteitä asiasta kerta et kestä vastauksia ja haistattelet paskaa?
Sulla itselläsi taitaa olla jo se "oikea" vastaus esittämääsi kysymykseen, etkä kestä jos muut ovat toista mieltä.
Jos itsestäsi on asia ok että lähdet baariin notkumaan ja aamulla suihkunraikkaana olet taas läsnäoleva äiti niin asia kunnossa.
Vai taidat kuitenki sisimmässäsi tietää ettei ehkä pitäisi lähteä kun täällä kyselet.
Mä tiedän että on ihan ok homma ostaa kaupasta maitoa ja leipää, ei mun tarvitse vauvapalstalle tulla kyselemään, että kannattaako sittenkää mennä edes koko kauppaan.
Meillä innokkaita hoitajia 1v lapselle olisi jonoksi asti ja aivan varmasti pärjäisi isänsä kanssa, mutta pointti on siinä että en itse halua lähteä pois lapseni luota ja siltikään nutturani tai pinna ei ole kireällä eikä ole tarvinnut lapselle raivota.
Minä nautin perusarjesta missä perheenä touhutaan mukavia asioita.
Tuulettumisen kaipuuta ei ole. Katsotaan sitten kun lapsi siinä iässä että itse ilmaisee haluavansa mennä esim. isovanhempien luo yökylään.
Toisille vauva-arki tuntuu olevan raskaampaa kuin toisille, jaksamisia sinulle :)
Se, että joillekin täällä tuulettuminen kapakkaan meno tarkoittaa kännejä, niin katsokaa sitä omaa alkon kulutusta, koska teillä on pakko olla ongelmaa alkoholin kanssa, jos ette kapakassa osaa ottaa kohtuudella :(
Minä kävin eilen kaverin kanssa syömässä, jonka jälkeen käytiin kapakassa. Nuorinpani ovat 9kk, eka kerta kun kävin. Viimeksi ennen raskautta. Oltiin jopa huimat 3 tuntia, istuttiin ja juteltiin, tanssittiin ja laulettiin karaokea. Oli hauskaa! Selvinpäin tulin kotiin, join 3 paukkua. Hui kauhee kui paska äiti oon, ilmottakaa NYT jonnekin, kun lapset sai viettää laatuaikaa isänsä kanssa, kun iskällä alkoi töistä loma ja äiti sai käydä ulkona kapakassa!!
Viestiketjua sen enempää lukematta. Tästä pitäisi kyllä säätää joku lakipykälä joka velvoittaisi jokaisen 9 kk lastaan kantaneen ja synnyttäneen äidin lähtemään välillä tuulettumaan. Muistathan, että parhaiten pidät huolen vauvastasi ja perheestäsi, kun pidät huolen itsestäsi. Pidä hauskaa, olet sen ansainnut!
En kanssa tajua ketä ihmeen pumpulissa kasvatettuja maalaismammoja täällä noita järjettömyyksiä huutelee !!
Tottakai myös äidit tarvitsee sitä omaa aikaa ja irtiottoja vauva arjesta..
Itse kävin ekan kerran ulkona esikoisen ollessa 3kk ja toinen lapseni on tällä hetkellä 2,5kk ja kovasti harkitsen jo ulos lähtöä..
Enkä siis kovin usein tätä baareissa juoksemista noin yleensäkään harrasta, mutta mukava ilta ystävien kanssa silloin tällöin tuo kyllä hyvää vaihtelua siihen vaipparalliin ja uhmaikäisen kiukutteluun..SUOSITTELEN!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:47"]
Melko vastuutonta jos lähdet, lapsesi on noin nuori. Tässä vaiheessa äidin paikka on kotona eikä hurvittelemassa. Minkälainen miehesi oikein jos päästää lapsensa äidin juopottelemaan. Ei miehesikään kyllä mikään vastuuntuntoinen aikuinen ole jos kerta baareissa juoksee. Jos tuntisin sinut niin harkitsisin kyllä ls-ilmoa..
[/quote]
Voiko joku olla noin häiriintynyt? Tällaiset ihmisetkö niitä perättömiä lastensuojeluilmoituksia oikein väsää. Älkää jaksako. Tuhlaatte vaan lastensuojelun resursseja pelleilyillänne.
Hämmentävää, miten mustavalkoisesti tiukkapipomammat täällä asian näkevät. Ihan kuin kotona olemisen ja kännissä vieraiden miesten jahtaamisen välillä ei olisi lainkaan harmaan sävyjä. Tuoreen äidin viihteellä käynt tarkoittaa kuitenkin käytännössä yleensä muutamaa siideriä, juttelua ja tanssimista ystävien kanssa ja kotiutumista hyvissä ajoin ennen valomerkkiä.
Miksi ihmeessä Suomessa ei ole isyysneuvoloita? On niin käsittämätöntä, että toista vanhemmista ei opasteta vanhemmuuteen mitenkään. Äitiysneuvolan terkkarikin vain toteaa, ettei miehen tarvitse tulla. Meillä oli joka kerta tuleva isä mukana ja sitten lastenneuvolassa kävikin isä lapsen kanssa, koska terkat onnistuivat olemaan ärsyttäviä. - On kummallista, että toinen vanhemmista voi noin vain häipyä lapsen elämästä kokonaan, mutta toinen ehdollistetaan olemaan 24/7 hoitovastuussa. Eikö tämä ole sukupuolisyrjintää?
Mä kävin terassilla yhdellä kun vauva oli vasta 2kk. Kunnolla viihteelle lähdin vauvan ollessa 4kk. Mutta mulla onkin hyvä mies joka pystyy vauvaa hoitamaan yhtä hyvin kuin minäkin.
Niinpä! Se vasta on sairasta kun tehdään lapsia miesten kanssa joille ei voi antaa omaa lastaan hoitoon omassa kodissaan, ja millä tavalla 6kk lapsi muka kärsii jos äiti on vaikka 24h laivareissun pois kotoa, ja miksi äidin pitäisi potea tuosta huonoa omaatuntoa? Äipät nyt vaan reippaasti miettimään edes hetkeksi jotain muuta kuin sitä pientä suloista vauvaa! Jos viihteellä viettää vaikka sen 10h , voi olla vauvan tarpeita hoitamassa loput n. 700h kuukausessa... jos omistautuu lapselle 98%, sehän on hyvin ;)
Olen käynyt baareissa, vaikka vauva on vasta 8 kk. Hauskaa oli! Suosittelen myös heille, joilla nuttura on turhan tiukalla. ;)
Melkosia tiukkistätejä osa täällä, nyt ne kukkahatut pois päästä ja nutturaa löysemmälle hei. Kyse on kuitenkin yhdestä hemmetin illasta ja hauskan pitämisestä. Itse en voi käsittää sitä että te pidätte itseänne jotenkin parempina ihmisinä kun niitä jotka viihtyy tanssilattialla, otti sitten yhden tai muutaman tai ei yhtään se on jokaisella se oma tapansa viettää aikaa ja pitää hauskaa ja rentoutua, ajatelkaas se niin että joskus se vaan on niin että joku hieronta, rauhallinen ravintolailta kaverin kanssa tai kylpyläreissu tuntuu liian TYLSÄLTÄ. Miksi ihmisen persoonallisuuden pitäisi niin paljon muuttua äitiyden takia että haluaa viettää ainoastaan omana aikanaan hiljaisia hetkiä, ihmisiä on monenlaisia ja tulee aina olemaan. Niin kauan kun vauvalla on kaikki hyvin ja turvallinen ympäristö sekä vanhemmat oovat hyvinvointisia ei ole näissä asioissa mitään ongelmaa :)
Mua ahdistaa se kun vauva on jo melkein 10kk, mutta olen päässyt vain pari kertaa syntymän jälkeen ulos ilman vauvaa. Ja nämäkin ovat olleet sellaisia lyhyitä keikkoja, olen esim käynyt jossain syömässä ja elokuvissa. Varsinaisesti en "vihteelle" ole päässyt kertaakaan, se kun minulle tarkoittaa sitä että voi rauhassa ottaa useamman, eikä tarvi ennen puolta yötä tulla kotiin.
Ja syy siihen, etten ole päässyt, on että mies ei päästä. Siis ei hän ihan kirjaimellisesti tee näin, mutta antaa minun olettaa että aika jonka hän joutuu olemaan yksin vauvan kanssa on ihan helvettiä. Vauva siis huutaa illat, jos en ole paikalla, ei ole missään vaiheessa huolinut pulloa tai tuttia... Mies ei vaan tajua sitä että kun oon AINA vauvan kanssa, tämä ei varmaan tule muuttumaan miksikään ja lisäksi se on paljon raskaampaa kuin se että hän joutuu vaikka yhden illan kuussa kuuntelemaan tätä huutoa. Hän vaan syyllistää minua jo valmiiksi niin paljon, kun jotain menoa olen suunnitellut, että olen jättänyt väliin :(
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:10"]Ihmetellä täytyy tätä pienten vauvojen äitien viihdemaniaa, jos sillä baareja tarkoitetaan ja kännäämistä!
Kuka vauvan äiti haluaa jättää vauvansa ja mennä baariin? Ei olisi ikinä tullut mieleenkään. En tajua mitä parempaa sieltä löytyy kun oma koti ja perhe jos on sellaisen hankkinut.
Omalla kohdallani, tapasin ihmisiä vauvan kanssa päivisin ja iltaisin mutta selvinpäin ei ryyppäjäiset kuuluneet elämääni, ei silloin eikä nyt vaikka lapset isoja.
Kerran kuussa kävin ystävättären kanssa syömässä ja isät hoiti silloin lapsia meillä muutaman tunnin. Se oli mukavaa ja rentoutti varmasti enemmän kun joku alkoholinhuuruinen baari-ilta.
Me halusimme antaa lapsillemme päihteettömän lapsuuden, ei mikään baari voita vauvaa, m inun mielestäni. On muitakin rentoutumiskeinoja vaikka teatteri, leffa joku jumppa tai ostoksilla käynti ystävättären kanssa yms.
Ei ole ihme että tulee niin paljon parisuhdeongelmia kun vanhemmat kiitää baarihileinä vuoroviikoin, miksi? On tainnut tulla pieni virhe tehtyä, tai sitten vaan joillain se onni löytyy baarista.
[/quote]
Onko pari siideriä mielestäsi ryyppäjäiset?