Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toiminimellä työskentelevä kääntäjä, riittääkö töitä tarpeeksi?

Vierailija
05.10.2020 |

Kääntäjä ei kuulemma nykyään työllisty kuin perustamalla toiminimen.

Mutta riittääkö kaikille toiminimellä toimiville kääntäjille töitä? Koen itselleni vieraaksi soitella yrityksiin ja mainostaa, että voisin kääntää jotain heille.

Voiko toiminimellä yksin kääntämisellä oikeasti elää vai onko se isoimmalla osalla puuhastelua?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten teen? Yrittäjäksi en halua.

Mene vaikka ksupan kassalle tai lajittelemaan perunoita.

Kaupan kassalle on lähes toivotonta päästä. Mulla on ystävä, joka on yrittänyt monta kertaa. On tohtori, työskentelee siivoojana. Maksaako joku perunoiden lajittelusta kuukausipalkkaa?

Siivoojaksi musta ei ole. Olen huono siivoomaan.

Vierailija
62/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä olen tehnyt matkailualan hommia, mutta ei niitäkään ole hyvänäkään aikana kuin kausiluonteisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei englannille ole kysyntää eriasia jos tulkkaisit arabiaa jne.

Kyllä esim. dekkarikirjallisuuden su-en käännöksille/kääntäjille olisi tilausta nyt Nordic/Scandi Noir-sarjojen aikakaudella, mutta siihen työhön haluttaneen natiivikääntäjiä, joista Suomessa korkeintaan kourallinen!?! Tässä yksi esim. kääntäjästä, joka hukkuu työhön https://www.is.fi/viihde/art-2000004999776.html

Vierailija
64/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassalle on lähes toivotonta päästä. Mulla on ystävä, joka on yrittänyt monta kertaa. On tohtori, työskentelee siivoojana. Maksaako joku perunoiden lajittelusta kuukausipalkkaa?

Minkä alan tohtori kaverisi on?

Vierailija
65/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin, että pelkän englannin kääntäjänä on vaikeaa, sillä kilpailu on kovaa. Hyvällä tuurilla ja kovalla työllä saatat pärjätä hyvinkin, mutta tie sinne voi olla pitkä. Itse olen ollut työurani (kymmenisen vuotta) yksityisellä puolella töissä ja päässyt ihan mukaville palkoillekin, mutta minulla on apuna englannin lisäksi toinenkin kieli.

Vierailija
66/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs tutkinnolla sitten teen? Sivuaineina on historiaa, viestintää, kirjallisuustiedettä. Olen lukenut, ikä on kiinnostanut. Mitä töitä voisin tehdä?

Voi ei! - miksei vieläkään lukioissa JA yliopistoissa ole ohjausta siitä, miten niitä omia kiinnostuksen kohteita kannattaa hyödyntää ja kombinoida, jotta myös työllistyisi - ap, sinun uhkaa aivan sama kuin minua - "uransa huipulla 6llän ylioppilana" ja ne tavistason osaajat jotka meni ties minne kaupallisiin koulutuksiin tekee uraputkea ja nostaa vähintäinkin tuplapalkkaa...

Edesvastuutonta yliopistoltakin vain kouluttaa ilman mitään pakotusta siihen ajatustyöhön että mihin sinä sitten Sen ammattiosaamisen saat kerättyä 😒

Eikö enää ole mahdollista ottaa lisäopin olisi noita kasvatuspuolen aineita ja hankkia myös opettajan pätevyys?

Vierailija
67/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mikä juuri sinulle ap sopisi, mutta mulle toiminimen perustaminen ei ollut mikään ongelma. Se piti tehdä ihan ekaksi, jotta sai alan töitä. Opinnot aloittaessani ei tämmöinen vaihtoehto tullut mieleenikään, mutta av-kurssin vetäjä vinkkasi töistä, hain, tein koekäännöksen ja pääsin alkuun. AV-käännöksiä olen nyt tehnyt 13 vuotta ja sillä pärjännyt ja perhettäkin elättänyt. Työtä saa painaa ku elukka eikä ansiot päätä huimaa, mutta kun visusti elää niin pärjää. Mulla on se etu, että osaan tehdä lauluja, joten saan paljon dubbaustöitä joissa on lauluja, ja niistä maksetaan hieman paremmin. Neuvon sinua miettimään, mitkä ovat vahvuusalueesi ja kiinnostuksen kohteesi, ja hakeutumaan sellaisille aloille. Erikoistuminen kannattaa, siitä saa kilpailuvaltin ja paremmat palkkiot. Toisaalta hyvin pienen erikoisalan töitä ei ole ihan hirveästi tarjolla. Minulle niitä on ollut riittävästi, joskin nyt koronan viivyttäessä tuotantoja, myös käännöstyöt ovat alkaneet harventua. Tilanne tulee meille viiveellä, ja tänä syksynä se on alkanut tuntua tälläkin alalla.

Vierailija
68/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan perunoiden lajittelusta - mut ei kyllä myöskään käännöstöistä.

Vierailija
69/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan tohtori kaverisi on?

Kirkkoslaavi?

Vierailija
70/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs tutkinnolla sitten teen? Sivuaineina on historiaa, viestintää, kirjallisuustiedettä. Olen lukenut, ikä on kiinnostanut. Mitä töitä voisin tehdä?

Nytkö vasta mietit asiaa?

Miten toimii/toimi verkostoituminen opiskeluaikanasi? Mitä opiskelukaverisi aikovat tehdä?

Vierailija
71/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auktorisoituja käännöksiä tarvitaan aina, joten sen tutkinnon suorittaminen saattaisi kannattaa.

Vierailija
72/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on palkkiotaso. Tunnen monta kääntäjää, jotka ovat muuttaneet pois Suomesta halvemman hintatason maihin, jossa Suomesta maksettavilla palkkioilla pysty elämään. Näiden kanssa on paha Suomessa asuvan edes yrittää kilpailla. Kääntäminen on ala, jolla kapitalismi todella toimii, eikä se ole työntekijän kannalta todellakaan kaunista katseltavaa.

Vierailija
73/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin pari vuotta sitten alaa, kääntäjille on koko ajan vähemmän duunia, etenkin englannin kääntäjille, joku venäjät tai kiina olisi paremmat vaihtoehdto. Meitä ei arvosteta ja monet kuvittelevat että tekoäly tai joku enkusta  L:n kirjoittanut pystyy samaan kuin pätevä kääntäjä. 

Itse käänsin englannista ja ranskasta. 

Vierailija
74/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP siis opiskellut läpi lukion ja yliopiston, ja vasta nyt valmistumisen kynnyksellä havahtuu miettimään, että hei pitäis joskus toihinkin päästä? Uskomatonta, kyllähän sitä tulevaisuuden tyollistymistä pitää miettiä ihan viimeistään yliopistoalaa valittaessa, mielellään jo lukioon mennessä!

Vierailija
75/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP siis opiskellut läpi lukion ja yliopiston, ja vasta nyt valmistumisen kynnyksellä havahtuu miettimään, että hei pitäis joskus toihinkin päästä? Uskomatonta, kyllähän sitä tulevaisuuden tyollistymistä pitää miettiä ihan viimeistään yliopistoalaa valittaessa, mielellään jo lukioon mennessä!

Jos tärkein asia elämässäsi on työllistyminen, niin paikkasi ei ole yliopisto.

Vierailija
76/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin pari vuotta sitten alaa, kääntäjille on koko ajan vähemmän duunia, etenkin englannin kääntäjille, joku venäjät tai kiina olisi paremmat vaihtoehdto.

Hahahahahaha!

Vierailija
77/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesvastuutonta yliopistoltakin vain kouluttaa ilman mitään pakotusta siihen ajatustyöhön että mihin sinä sitten

Tällainen ei ole yliopiston tehtävä.

Vierailija
78/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö vasta mietit asiaa?

Miten toimii/toimi verkostoituminen opiskeluaikanasi? Mitä opiskelukaverisi aikovat tehdä?

Ei ne ole yhtään sen enempää kartalla kuin minäkään. Kai nekin sitten perustaa sen toiminimen vaan. Mun verkostot omalla alalla on 0. Olen vaan vapailla tehnyt noita matkailualan töitä, koska niistä on maksettu hyvin ja niitä on aina ollut loma-aikaan tarjolla. Mutta ei siellä ole kuin 3-4 kk töitä/vuosi. Tänä vuonna ei sitäkään.

Vierailija
79/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä mennyt omat kiinnodtuksenkohteet edellä.

Vierailija
80/104 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän puolaa, venäjää ja tataaria ja mulla on riittänyt ihan hyvin hommia:)