Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kätilöopiskelija, kysyttävää?

Vierailija
20.12.2013 |

.

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, onko Jarnalla uutta synnytysaiheista blogia, ja mites se isimies, tyylikkäänä edelleen?

Vierailija
102/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nro 29, ei minun mielestäni lisäresurssit äideille toisi yleismaailmallista onnea kaikille, mutta Suomessakin on liikaa heitä, jotka ovat traumatisoituneita synnytyksestään.. imetys on terveellistä niin lapselle ja äidille, myönteiset synnytyskokemukset vähentävät synnytyksen jälkeistä masennusta ja lisäävät yleistä tyytyväisyyttä elämään synnyttäneillä naisilla. Ikävää kuulla etteivät nuo asiat merkitse sinulle niin paljon kuin minulle mutta mielipodeasioitahan nämä kai sitten ovat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen en valitettavasti tunne ketään Jarnaa.

Vierailija
104/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rv:lla aloitetaan estolääkitys, jos on tukostaipumusta?

Vierailija
105/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanin/kamalin synnytys tähän mennessä?

Vierailija
106/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu jonkin verran sairaanhoitopiiristä mutta muistaakseni meidän piirissä se aloitetaan rv 32-36 riippuen kuinka suuret riskit tukokseen ovat (ainakin perinnöllisyys ja aiemmat tukokset vaikuttavat) ja jatketaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
107/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanimpia ovat ne joissa olemme ohjaajani, synnyttäjän ja puolison kanssa olleet yhtä tiimiä ja synnytys on hoitunut hyvässä ilmapiirissä kuin ystävien kanssa. Vaikeimpia ovat synnytykset, joissa synnyttäjä kokee ettei hän ole voinjt vaikuttaa/on tehty toisin kuin hän olisi toivonut esim sikiön voinnin vuoksi. Näissä tilanteissa negatiiviset tunteet ottavat usein vallan itse kustakin...

Vierailija
108/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko riistää naisilta heidän ihmisarvon ja kehosta päättämis oikeuden, niinkuin aika suuri osa tekee. On ilman puudutusta ompelua, väkisin paikalla pitämistä ja imettämiseen pakottamista vaikkei se koskaan ollut suunnitelmissa.

Vierailija
109/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut puuduttamaan ommeltavan alueen mahdollisimman hyvin. Käytän itse pistettävää puudutetta + suihkutettavaa puudutetta + ilokaasua jos synnyttäjälle se on ollut hyvä jo aiemmin ja jollei se auta, on pyydettävä lääkäri paikalle. Joskus ponnistusvaiheessa on pakko pitää synnyttäjän jalkoja väkisin auki, jos sikiö on saatava syntymään pikaisesti sydänäänten laskun vuoksi. Näissä tilanteissa tietysti asia keskustellaan läpi synnytyksen jälkeen heti. Minusta kätilöt (eivät tietysti kaikki) kertovat liian vähän perusteluita toiminnalleen, jolloin synnyttäjä kokee entistä enemmän olevansa kätilön armoilla. Vaatikaa ohjausta naiset!

Vierailija
110/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sikiön kasvu saa (päivinä) heittää ekan ja tokan ultran välillä, ennen kuin aletaan tutkia tarkemmin?

Vierailija
111/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:10"]Kuinka paljon sikiön kasvu saa (päivinä) heittää ekan ja tokan ultran välillä, ennen kuin aletaan tutkia tarkemmin?

[/quote]

Ei kovinkaan montaa päivää, jos ensimmäisen ultran on tehnyt kokenut ultraaja. Jos yli viikolla heittää, tilannetta seurataan ja katsotaan, onko kasvu todella hidastunut vai onko ekassa ultrassa tehty virhearvio.

Vierailija
112/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun joku laittoi kommentin tuosta imettämisestä väkisin, että miten Se muuten on, kun vauva syntyy Se annetaan lähes heti äidin rinnalle imemään, eikä kysytä aikooko äiti edes aloittaa imetystä? Itse kylläkin siis aioin imettää ja viimeiset puoli vuotta imettänytkin. Ja toinen asia, miksi kätilöt ihmettelivät kun vauvani ei heti älynnyt ruveta imemään rintaa kun Se laitettiin ensimmäistä kertaa rinnalle; kun kuitenkin oppaissa sanotaan että vauva yleensä imee rintaa ensimmäisen kerran tunnin sisällä syntymästään. Joten mikä kiire oli älytä alkaa imemään kun alle viisi minuuttia ehti olla rinnallani.

Vierailija
113/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun joku laittoi kommentin tuosta imettämisestä väkisin, että miten Se muuten on, kun vauva syntyy Se annetaan lähes heti äidin rinnalle imemään, eikä kysytä aikooko äiti edes aloittaa imetystä? Itse kylläkin siis aioin imettää ja viimeiset puoli vuotta imettänytkin. Ja toinen asia, miksi kätilöt ihmettelivät kun vauvani ei heti älynnyt ruveta imemään rintaa kun Se laitettiin ensimmäistä kertaa rinnalle; kun kuitenkin oppaissa sanotaan että vauva yleensä imee rintaa ensimmäisen kerran tunnin sisällä syntymästään. Joten mikä kiire oli älytä alkaa imemään kun alle viisi minuuttia ehti olla rinnallani.

Vierailija
114/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:15"]Tuli mieleen kun joku laittoi kommentin tuosta imettämisestä väkisin, että miten Se muuten on, kun vauva syntyy Se annetaan lähes heti äidin rinnalle imemään, eikä kysytä aikooko äiti edes aloittaa imetystä? Itse kylläkin siis aioin imettää ja viimeiset puoli vuotta imettänytkin. Ja toinen asia, miksi kätilöt ihmettelivät kun vauvani ei heti älynnyt ruveta imemään rintaa kun Se laitettiin ensimmäistä kertaa rinnalle; kun kuitenkin oppaissa sanotaan että vauva yleensä imee rintaa ensimmäisen kerran tunnin sisällä syntymästään. Joten mikä kiire oli älytä alkaa imemään kun alle viisi minuuttia ehti olla rinnallani.

[/quote]

Imettämisestä kysytään sairaalaan synnyttämään tullessa. Jollei vauva ala siinä tunnin iässä imeä, hänet voidaan punnita ja pukea ja kokeilla sen jälkeen uudestaan. Ei ole siis hoppua paitsi jos saliin on kamala tunku!

Vierailija
115/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 22:59"]

.

[/quote]

EI.

Vierailija
116/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:10"]Kuinka paljon sikiön kasvu saa (päivinä) heittää ekan ja tokan ultran välillä, ennen kuin aletaan tutkia tarkemmin?

[/quote]

Ei kovinkaan montaa päivää, jos ensimmäisen ultran on tehnyt kokenut ultraaja. Jos yli viikolla heittää, tilannetta seurataan ja katsotaan, onko kasvu todella hidastunut vai onko ekassa ultrassa tehty virhearvio.

[/quote]

Mulla ekaan merkitty 11vko+6pv VM mukaan ja mittausarviointi 13+1 ja tokaan 20vko+5pv VM mukaan ja mittausarviointi 19+3. Onkohan tuo siinä rajoilla?

Vierailija
117/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:13"]

[/quote]

[/quote]

Mulla ekaan merkitty 11vko+6pv VM mukaan ja mittausarviointi 13+1 ja tokaan 20vko+5pv VM mukaan ja mittausarviointi 19+3. Onkohan tuo siinä rajoilla?

[/quote]

Oliko ultraaja asiasta huolissaan? Sikiön kasvua seurataan myös neuvolakäynneillä sf-mitalla eli sinun ei tarvitse huolehtia itse asiasta! :)

Vierailija
118/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsi olevan pienikokoinen. Tämä vauva on syntynyt jo ja papereita käyn läpi. Pisti vain silmään kun mielestäni arvio heitti paljon.

Vierailija
119/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi vaivaaman eräs asia synnytyksessä!

Kun vauva saatiin ulos ei itkua tullut ja vauva oli ollut aivan velttona. Kätilöt olivat jollain letkulla imeneet vauvan nenästä ja suusta roipetta pois, ei vieläkään itkua.

Nopeasti lähtivät vauvan kanssa salista pois ja viipyivät jonkin aikaa (itsellä ei ajantajua kauan olivat poissa)

Mitä siis vauvalleni tehtiin ja missä?

Kun tulivat saliin takaisin kuulin viimein itkua.

Kiitos jos viitsit vastata :)

Vierailija
120/180 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 00:30"]

Mua jäi vaivaaman eräs asia synnytyksessä!

Kun vauva saatiin ulos ei itkua tullut ja vauva oli ollut aivan velttona. Kätilöt olivat jollain letkulla imeneet vauvan nenästä ja suusta roipetta pois, ei vieläkään itkua.

Nopeasti lähtivät vauvan kanssa salista pois ja viipyivät jonkin aikaa (itsellä ei ajantajua kauan olivat poissa)

Mitä siis vauvalleni tehtiin ja missä?

Kun tulivat saliin takaisin kuulin viimein itkua.

Kiitos jos viitsit vastata :)

[/quote]

Aivan sama tarina meillä. Kävivät kuulemma ylipaineella? avaamassa hengitystiet.