Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko määräaikaiseen työtehtävään ok ottaa epäpätevä vaikka myös pätevä hakee?

Vierailija
15.12.2023 |

Kysymys opetustyöstä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se työpaikka ilmoitettiin

Vierailija
2/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, jos kyse on virasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pätevä menee edelle.

Vierailija
4/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisit epäpätevän jos päteväkin löytyy?

Vierailija
5/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkaan pätevä menee edelle mutta määräaikaisuuksiin valitaan monesti myös epäpäteviä pätevien ohi. 

Vierailija
6/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se muodollinen pätevyys tee kaikista hyvää ja työhön sopivaa opettajaa. Olen itse työskennellyt monien uskomattoman hyvien epäpätevien opettajien kanssa (toki myös huonojen) ja toisaalta myös alalle täysin sopimattomien muodollisesti pätevien kanssa. Mahdollisesti tarjolla on siis sellainen epäpätevä joka tiedetään koululla hyväksi opettajaksi ja ehkäpä sellainen pätevä joka joko tiedetään huonoksi opettajaksi tai josta on epäilys ettei pärjää tehtävässä.

Vierailija
7/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Siksi että se on selvää säästöä 

Vierailija
8/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työskennellyt lukemattomien todella epäpätevien epäpätevien opettajien kanssa. Opettajan työhön pitää olla koulutus. Pätevissä opettajissa näitä ei ole ollut ainuttakaan ja olen ollut opetustehtävissä yli 20 vuotta. Epäpätevä valitaan aina säästösyistä, muita syitä siihen tuskin on. 

Vierailija
9/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työskennellyt lukemattomien todella epäpätevien epäpätevien opettajien kanssa. Opettajan työhön pitää olla koulutus. Pätevissä opettajissa näitä ei ole ollut ainuttakaan ja olen ollut opetustehtävissä yli 20 vuotta. Epäpätevä valitaan aina säästösyistä, muita syitä siihen tuskin on. 

Juuri näin. On sivistymättömyyden merkki jos opettajia aletaan palkkaamaan huhupuheiden perusteella ohi koulutuksen

Vierailija
10/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein valitaan sopivin, ei pätevin.

Vierailija
11/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein valitaan sopivin, ei pätevin.

men ikinä valitsisi ketään opettamaan ilman koulutusta, oli määräaikainen tai ei.

En näe, että epäpätevä voisi olla sopivampi muuta kuin sen takia, että hänelle tarvitsee maksaa vähemmän

Vierailija
12/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkaan pätevä menee edelle mutta määräaikaisuuksiin valitaan monesti myös epäpäteviä pätevien ohi. 

Epäpätevän saa ottaa vain, jos pätevää ei ole saatavilla. Se pykälä löytyy jostakin säädöksestä opetustoimen kelpoisuusehdoista. En muista enää pykälän numeroa, tuli mieleen 56. Etsiköön sen joku, jolle se on ajankohtaisempi.

Se on kuitenkin helppo kiertää sillä, että kelpoisuusvaatimus on useampaan aineeseen kuten saksa+uskonto+tekninen työ+musiikki+kemia. Ei riitä täysi kelpoisuus 4 aineessa ja viidestäkin yhtä kurssia vaille suoritetut opinnot, kun voidaan ottaa määräaikaiseksi viime kevään ylioppilas.

Vierailija
13/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska epäpätevälle ei tarvitse maksaa niin paljon palkkaa koulutuksen perusteella, ja usein työkokemustakin on vähemmän ja siten maksettavia lisiä.

Vierailija
14/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkoihin on kelpoisuusvaatimukset ja sen jälkeen loppu on arpapeliä. Yksityisellä sektorilla valitaan duuniin se joka on mukavin tai muodollisesti pätevin. Yksityisellä sektorilla ei ole virallisia kelpoisuuskriteereitä jolle laki niitä vaadi.

Vierailija
15/15 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaiseen tehtävään ei ole pakko ottaa pätevää, kunhan tekee valintapöytäkirjan oikein.