Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kätilöopiskelija, kysyttävää?

Vierailija
20.12.2013 |

.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

174:n olisi ehkä kannattanut lukea pidemmälle, ennen kuin alkaa pätemään...

Vierailija
82/180 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Jos sinä kätilöopiskelija olet vielä paikalla niin osaatko vastata miksi vauvallani oli imukupista aiheutunut pahka selkeästi havaittavissa vielä 6kk jälkeenkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 22:59"]Hei! Jos sinä kätilöopiskelija olet vielä paikalla niin osaatko vastata miksi vauvallani oli imukupista aiheutunut pahka selkeästi havaittavissa vielä 6kk jälkeenkin?

[/quote]

Hei!

Ovatko pään luut murtuneet imukupin vuoksi?

Se on mahdollista vaikkakin erittäin erittäin harvinaista.

Vierailija
84/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oppilaitoksessa? Nuorten vai aikuispuolella? Aiotko jäädä synnytyssaliin töihin, vai kiinnostaako lapsivuodeaika/naisten sairaudet/perhesuunnittelu enemmän?

Vierailija
85/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi kertoa tunnistettavuuden vuoksi oppilaitosta. Nuorten puolella opiskelen ja synnytyssalityö kiinnostaa eniten. Myös äitiysneuvolatyö on lähellä sydäntä. Valitettavasti tällä hetkellä kätilöillä on surkea työtilanne, joten päädyn varmaan johonkin sairaanhoitajan hommiin...

Vierailija
86/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mikä kuinka yleisiä hätäsektiot ovat ?

Vierailija
87/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut synnytyksissä pääasiassa hyvää kohtelua ja hyvät kokemukset niiltä osin kuin kätilöt ovat voineet asioihin vaikuttaa. Ainoa negatiivinen asia, josta voisin mainita, oli imetyksen opastus esikoisen kanssa. Lisämaidot, vauvan alhainen verensokeri ja hidas maidonnousu on hieman hankala yhdistelmä kun neuvoja ei juurikaan saanut. Sekin johtui lähinnä kätilöiden kiireestä. Toivon, että imetyksen opastamiseen löytyisi kuitenkin aina aikaa.

Vierailija
88/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman prosentin luokkaa on niiden yleisyys. Niitä tuppaa tulemaan usein ryppäinä kuten muitakin 'ilmiöitä' koko hoitoalalla. HätätilannE on aina mahdollinen ja sen vuoksi synnyttäjä saattaa kokea kätilön ehdottomaksi, jos kätilö ei pysty tai halua tehdä asioita synnyttäjän haluamalla tavalla. Toki kätilön pitää kertoa ja perustella tekemisiään, neuvotella... Toivoisin, että synnyttäjät kokisivat kätilön tukijana ja toisena naisena auttamassa eikä saatanan kätyriksi kuten välillä vaikuttaa ainakin täällä yleinen mielipidd olevan!

Vierailija
89/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa, kun kohtuviilto on tehty korkealle rakkoliuskan yläpuolelle?

Vierailija
90/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö peräruiskeita annetaan?  Esikoisen syntyessä sain ja en joutunut noloon tilanteeseen. Mutta toista synnyttäessä paskoin sitten pitkin pöytää, kivasti miehen läsnäollessa. Arvaa nolottiko?

Vierailija
91/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että imetysohjaus ei ole ollut riittävää, imettäminen kun on meille kätilöille tärkeää ja nimenomaan tuo mainitsemasi kiire hankaloittaa sen ohjaamista. Nykyään me kaikki kätilöopiskelijat käymme maailman terveysjärjestön imetysohjaajakoulutuksen, jotta osaisimme ohjata teitä myös kiireessä... toivottavasti päättäjät alkavat arvostaa enemmän työtämme ja antaisivat meille aikaa tehdä sen hyvin!

Vierailija
92/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanlaajuisen ohjeistuksen mukaan (WHO) peräruiske on synnytykseen turhaan puuttumista, joten sitä ei enää rutiinisti anneta. Sen saa kyllä pyytämällä ja suosittelen sitä niille, joilla vatsa ei ole toiminut säännöllisesti loppuraskaudesta. Uskon että nolotti mutta jos yhtään lohduttaa niin meille se on arkea :)

Ja viilto rakkoliuskan yläpuolelle tarkoittaa että viilto on tehty tietyn anatomisen osan yläpuolelle (virtsarakossa kiinni olevaa kalvostoa), kirjattu epikriisiin varmasti ajatellen seuraavia mahdollisia kohtuun/vatsaonteloon kohdistuvia leikkauksia eli siis lääkäriä varten.

Vierailija
93/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä autettiin imetyksessä, kätilö jopa kysyi että saako koskea rintaani ja kun annoin luvan hän neuvoi ja näytti miten lapsi saadaan imemään ! Sain todella hyvää palvelua joka asiassa sairaalassa ollessa! :)

Vierailija
94/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:37"]

Harmi että imetysohjaus ei ole ollut riittävää, imettäminen kun on meille kätilöille tärkeää ja nimenomaan tuo mainitsemasi kiire hankaloittaa sen ohjaamista. Nykyään me kaikki kätilöopiskelijat käymme maailman terveysjärjestön imetysohjaajakoulutuksen, jotta osaisimme ohjata teitä myös kiireessä... toivottavasti päättäjät alkavat arvostaa enemmän työtämme ja antaisivat meille aikaa tehdä sen hyvin!

[/quote]

Päättäjät arvostaa, mutta taloudellisia resurssejahan se vaatii, henkilöstön lisäys. Ihmiset niin nihkeesti haluavat maksaa veroja. Itse mielelläni maksaisin enemmänkin, kunhan niitä ei käytettäisi moottoriteiden ym. turhuuksien lisärakentamiseen.

Tunnetko jarnan?

Vierailija
95/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni tuli maailmaan keisarinkyydillä, olin hyvin vähän tekemisessä kätilön kanssa. Luuli kai että oon aiemminkin synnyttänyt koska ei niin liitaan laataan kysellyt tai jaellut neuvoja. Sekaisin olin korkeintaan onnesta ja myös hämilläni.

Vierailija
96/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi todella ihana kuva kätilöistä ollessani synnyttämässä ja osastolla. <3 olivat kyllä alansa ammattilaisia. Ainut ärsyttävä asia oli kun synnytyksen jälkeen hoitajat toivat kahvia ja leipää, sanoin etten pysty keskittymään kun on niiiiin kova pissahätä, muttei pissa tule (oikeasti todella kova hätä, hikikarpalo otsalla), niin hoitaja/kätilö vaan sanoi välinpitämättömästi että "ei sinulla pissahätä voi olla, Se johtuu vaan lääkkeistä että on vessahädän tunne." sekä toivotteli hyvät jatkot ja kertoi että osastolta tullaan jonkin ajan kuluttua hakemaan. No, pissi kuitenkin tuli jonkin ajan kuluttua ja olikin kyllä hevosen kokoinen pissi.

Vierailija
97/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:37"]

[/quote]

Samaa mieltä! Itse löysin apua ongelmiin lopulta imetystukilistan kautta ja imetin onnistuneesti esikoista vuoden ikään saakka. Tuen puute on vain jäänyt kaivelemaan, kun esikoisen kanssa oloni oli hyvin epävarma etenkin verensokereiden vuoksi.

-16

Vierailija
98/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne Jarnaa. Toivon että laman helpotuttua resursseja saadaan synnytyksiin ja äitiyshuoltoon, säästettäisiin mielenterveyspalveluissa ym. ja naiset olisivat yleisesti onnellisempia, näin uskon.

Vierailija
99/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän aina muistaa ohjata synnyttäjiä tasapuolisen kattavasti riippumatta siitä, monetta kertaa synnytyspuuhissa ollaan! Ja rakkoon kertyy usein jättimääriä pissaa jos nesteytetään epiduraalin yhteydessä + pissaaminen synnytyksen aikana on ollut hankalaa... harmi ettei sinun hätääsi otettu tosissaan!

Vierailija
100/180 |
20.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 23:47"]

En tunne Jarnaa. Toivon että laman helpotuttua resursseja saadaan synnytyksiin ja äitiyshuoltoon, säästettäisiin mielenterveyspalveluissa ym. ja naiset olisivat yleisesti onnellisempia, näin uskon.

[/quote]

Aika yksisilmäistä pitää sitä oman alan lisäresurssointia oikotienä yleisvaltakunnalliseen hyvinvointiin. Jos lapsia syntyisi vähemmän, niin ehkä resurssit riittäisivät paremmin, niin Suomen äitiyshuollossa kuin maapallon ekosysteemissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi