Miksi annatte vauvalle korviketta?
Tiedättehän kysynnän ja tarjonnan lain? Vauva roikkuu koko ajan rinnalla koska näin lisää maidontuotantoa. Monet luulevat että tämä tarkoittaa ettei oma maito riitä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku (muukin kuin minä) kertoisi tämän anopilleni :D tiheän imun kaudet aivan tuntematon käsite hänen ikäluokassaan....
Tiheän imun kaudet on siitä jännä juttu, että ne unohtuu heti, kun tulee kutsu bilettämään.
Tämä tietty äiti tyyppi ottaa vauvan mukaan bileisiinkin ja imettää siihen asti että se menee kouluun. Sen jälkeen ei enää pysty kun äiti ei voi olla koulussa mukana koko ajan.
Koska vauvan oli saatava maitoa säilyäkseen hengissä, ja minun oli aloitettava imetyksen estävä lääkitys säilyäkseni itse hengissä.
Aloittaja ei toivottavasti kysy tätä siksi, että vastustaa korvikkeen käyttöä... Minä annoin korviketta meidän lapselle siksi, ettei hän oppinut tissistä syömään. Ja uskokaa pois, sitä yritettiin kyllä. Sen takia oltiin yksi ylimääräinen päivä osastollakin, vaikka muuten oltaisiin saatu lähteä kotiin. Hän ei kuitenkaan jäänyt paitsi äidinmaidosta. Pumppasin hänelle maito niin paljon kuin sitä herui (aika vähän tietysti kun ei lypsäminen nosta maitoa kunnolla) siihen saakka kunnes täytti 6kk. Siitä eteenpäin sai pelkkää korviketta. Ja oikein touhukas ja hyvin kasvanut taapero silti :)
Vierailija kirjoitti:
Korvikkeen kieltäisin lailla. Jos lapsi ei selviä muuten, ei sen ollut tarkoituskaan.
Tätä samaa argumenttia voi käyttää:
raskauteen: Jos ei ilman neuvolaa pärjää, ei ole tarkoituskaan.
synnytykseen: Jos ei selviä naapurin mummon avulla, niin ei ole tarkoituskaan selvitä. Pois kätitlöt, pois lääkärit, pois hoidot.
Rokotuksiin, lastenlääkäreihin, antibiootteihin...
Tällaisia kysymyksiä tekee mamma, joka ei ole onnistunut elämässään mitenkään. Kun imetys onnistui niin muut äidit pitää tietenkin lytätä. Luultavasti lykkää lisää lapsia, kun siitä saa jotenkin heikolle itsetunnolleen buustia.
Koska halusin ja ymmärrän suhteuttaa asioita sen verran, ettei tälläiset kommentit aiheuta muuta kuin sääliä.
Mä en tiedä imettikö äitini mua vai ei, eikä voisi vähempää kiinnostaa. Hankkikaa elämä ja yrittäkää löytää merkityksellisyyden ja hallinnan tunteita, joilla yritätte täyttää tuon tyhjyyden ja epävarmuuden joka teillä on, jostain muusta kuin hysteerisestä pikkuasioiden myrskyisästä stressaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Korvikkeen kieltäisin lailla. Jos lapsi ei selviä muuten, ei sen ollut tarkoituskaan.
Tarjoat varmaan hopeavettä lapsellesi? Rokotusvastainen ainakin olet. lapsesi ei myöskään käytä hammasharjaa, hammastahnaa eikä d-vitamiinia. Suomessa lapsesi syö vain Suomen pelloissa kasvatettua ruokaa, koska talvella kasvihuonevihannekset, pakastevihannekset, ulkomailta tuodut vihannekset ja hedelmät ovat humpuukia. Jos niitä ilman ei selviä, niin ei ole tarkoituskaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan humpuukia. Jossain vaiheessa lapselle on pakko antaa korviketta koska se kuivuu muuten.
Ei ole humpuukia, kyllä se usein on niin kuin aloittaja uskoo.
Ei tietenkään aina kaikkien kohdalla, mutta ehdottomasti esimerkiksi minulla ja esikoisellani alun maito-ongelmat ratkesivat täysin luonnollisella tavalla. Sairaalassa jouduin varmaan olemaan jokusen päivän pitempään kuin korviketta antamalla olisin ollut, mutta kannatti!
Musta oli parempi antaa korviketta kuin näännyttää lapsi nälkään.
Kaikilta ei tule tarpeeksi, tai ollenkaan maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan suomalaisten lihavuus korvikkeen saannista vauvana?
Tuskin, ranskalaiset ovat hoikkia eivätkä ranskalaiset naiset juurikaan imetä.
Esikoinen oli alusta asti huono imemään ja syömään (on edelleen varsin huono syömään). 2kk jaksoin sitä hirveää taistelua, ja sitten luovutin.
Kuopusta imetin 6kk, kunnes sain lääkityksen, ja imetys oli parempi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiellettään samalla:
antibiootit
kirurgia
insuliini
kemoterapia
anestesia
Varmaan siksi, että lapsella oli nälkä. Tissillä oli kyllä jatkuvasti, mutta silti ei riittänyt. Etenkin kun kärsi refluksista ja puklasi ne vähätkin maidot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku (muukin kuin minä) kertoisi tämän anopilleni :D tiheän imun kaudet aivan tuntematon käsite hänen ikäluokassaan....
Tiheän imun kaudet on siitä jännä juttu, että ne unohtuu heti, kun tulee kutsu bilettämään.
Tämä tietty äiti tyyppi ottaa vauvan mukaan bileisiinkin ja imettää siihen asti että se menee kouluun. Sen jälkeen ei enää pysty kun äiti ei voi olla koulussa mukana koko ajan.
Pitää asua lähellä koulua, että lapsi pääsee välitunnilla tai ruokiksella kotiin äidin rinnalle, niin kuin Johannes Virolainen pienenä koululaisena teki. ;)
Ja niin Johannes sai hyvän pohjan elämälleen ja kasvoi mieheksi, joka uskalsi YYA aikana olla eri mieltä Kekkosen ja Neuvostoliiton kanssa.
Pojalla tippui paino, oli itkuinen ja hän meni keltaseksi kotiutumisen jälkeen vaikka kuinka imetin.
Puoltoista viikkoa kotiutumisesta oltiinkin kolme yötä valohoidoissa joissa sai myös korviketta. Eipä pojalle tissi sen jälkeen paljoa maistunut kun oppi pullosta tulevansa kylläiseksi elettyään nälässä ekat kaks viikkoa.
Eli oli kysyntää ja tarjontaa mutta lapsen terveyden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan suomalaisten lihavuus korvikkeen saannista vauvana?
Enemmänkin varmaan kummallisesta ruokarytmistä, aikuisten välipaloista ja liian raskaista aterioista.
T: Pariisitar
Vierailija kirjoitti:
Mikä ikäluokka? Yli 80?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että lapsella oli nälkä. Tissillä oli kyllä jatkuvasti, mutta silti ei riittänyt. Etenkin kun kärsi refluksista ja puklasi ne vähätkin maidot pois.
Miten hänen painonsa kehittyi? Minun piltillä oli myös refluksia ja roikkui tissillä. Mies hermostui sen lisäksi vielä jatkuvaan imettämiseen sekä hyvin vaikeaan röyhtäyttämiseen, ja pyrki kieltämään "turhaa imetystä", mutta siitä huolimatta vauva kasvoi komeasti ilman korvikkeita.
En ymmärrä miksi ihmisille ei riitä että jos itse kokee toimivansa oikein ja kykenee siihen? miksimiksimiksi pitää olla niin hemmetin rajaton ja nolo, että
lähtee muille luennoimaan? olisipa nämä ihmiset saaneet sivistyksen ja kasvatuksen sen tissimaidon sijasta....