Vaiettu fakta: kiusatuissa on lähes aina vikaa.
Kiusatut itse aiheuttavat kiusaamisensa lähes aina. He ovat sosiaalisesti omituisia. Vastaavat kysymiksiin liian väärin, liian oikein, liian aikaisin tai liian myöhään. He ovat sosiaalisesti typeriä: eivät osaa ottaa oikeita sanontoja, eleitä, ilmauksia, merkkejä jne. itselleen tai sitten he ottavat ne liian kirjaimellisesti. Kiusatut ottavat lähes aina itse itsensä liian vakavasti. Itseironista ihmistä ei koskaan kiusata. Älkää olko friikkejä, olkaa nopeita, näppäriä, sosiaalisesti sulavia post-poststrukturalistisia ihmisiä.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:53"]
Täällä on nyt selkeesti joku tullut Porvoosta asti kommentoimaan.
[/quote]
Joo, miten tuolle alennutaan edes vastaamaan.
Voi ap... Sinä olet pahantahtoinen, omaan erinomaisuuteesi uskova epämiellyttävä ihminen, aloituksesi perusteella. Kyllä, kiusatut ovat usein tuollaisia, mutta se ei ole syy kiusata. Miksi he eivät saa olla sellaisia kuin ovat? Ei heissä ole mitään vikaa. Vika on aina kiusaajassa, kiusaajahan ei voi sietää noita piirteitä. Kyllä maailmassa ja elämässä tulee oppia sietämään erilaisia ihmisiä. Kiusaajat ovat oikeasti niitä reppanoita, koska eivät voi hyväksyä erilaisuutta. Ole itse millainen olet tai haluat olla, ja anna muidenkin olla sellaisia kuin ovat. Mitä se sinulta pois on, jos joku on sosiaalisesti kömpelö?
Minua alkoi kuvottaa ap.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:02"]
Huippuälykästä sisartani kiusattiin koulussa vuosikaudet, koska hän oli ujo, lyhyt ja käytti silmälaseja. Loistavia syitä kiusaamiseen, vai mitä?
Minä olin luokkani priimus, lyhyt ja käytin silmälaseja. Luonteeni esti kiusanteon, koska ilmoitin mielipiteeni kiusaajista erittäin painokkaasti.
Sisareni kiusaaminen oli ala-arvoista ja täysin tarpeetonta.
Ikävää, että joka luokalle syydettiin myös erittäin vaikeiden ja moniongelmaisten perheiden erittäin vaikeita ja tasapainottomia lapsia.
Kuten sinä.
[/quote]Nyt meni metsään. Olen koulutetun ja pärjäävän yrittäjäpariskunnan lapsi. Pärjäsin erittäin hyvin koulussa eikä minua koskaan kiusattu. Olin opettajien suosikki ja minulla oli paljon ystäviä. En kiusannut edes niitä friikkejä koskaan... tosin en mennyt kyllä viliinkään jos joku nyt sattui ko. tyypin tukkaa vähän pesemään pisuaarissa. Turha on kuitenkaan kenenkään jeesustella. Luokallani oli 30 lasta. Kolmella rinnakaisluokalla oli niilläkin jokaisella 30 lasta. Eikä KUKAAN mennyt väliin. Tästä päättelen, että kukaan teistäkään jeesuksista ei olisi mennyt väliin. ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:57"]
En ole varma, tarkoititko ap tätä edes provoksi. Olen hämmentynyt siitä, kuinka moni kuvittelee, että joku voisi kirjoittaa aloituksen kaltaista tekstiä ihan tosissaan. Ironiahan loistaa tuosta niin että silmiä kirvelee. Nyt ollaan jännän äärellä. Vai upposiko minuun jokin tavallista kierompi joukkoprovo?
[/quote]
Täällä palstalla on nykyään niin paljon nuoria, jotka eivät enää lue kirjallisuutta eivätkä tunnista tekstilajeja.
Sosiaalinen kömpelöys voi johtua myös sairaudesta. Ei sille välttämättä voi mitään vaikka haluaisikin oli yhtä täydellinen kuin aloituksesikin kuvauksen ihmisen tulisi olla.
T. Viallinen ja epäsosiaalinen
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:09"]
Ap sinäkö muka psykopaatti kiusaaja huh huh. Raukka sinä olet ja veikkaan että vaikean paikan tullen et itse saisi sanaa suuntasi. Olet itse kiusattu juuri siitä syystä kun päästät tuollaisia tyhmyydestä suuntasi kuten on aloituksesikin.
[/quote]Mua ei ole koskaan kiusattu. En myöskään ole koskaan kiusannut. Kerroin vain asiat rehellisesti niin kuin ne olen sivustaseuraajana nähnyt. Niin ja raukka ja raasu voin toki olla. En tiedä miten ja millä tavalla, mutta voin toki olla. =)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:37"]
Hurraa! Niinkuin peruskoulu ei jo tasapäistäis tarpeeksi, niin sitten kaltaises suppeat ihmiset.
Vaikka sä olet väärässä. Olenpa nähnyt paljon, kun sitä suosittua tyttöä/poikaa kiusataan ja ihan silkasta kateudesta. Valitettavasti.
[/quote]Koskaan en ole ketään muuten eläissäni kiusannut, Silti tunnistan tekstistäsi juuri sen itsensä liian tosissaan ottamisen ja sosiaalisen outouden joka sitä kiusaamista aiheuttaa. Lopeta toi. Rennosti nyt. Juuri ne oudot, tosikot, itseensä käpertyneet tyypit ovat niitä joista tulee kouluampujia. Joko siksi kun kiusataan tai siksi, kun joku tyttö ei huomaa tai siksi, kun joku maikka antoi kympin sijasta kymppi miikan...
[/quote]
Kyllä sä joku päivä kasvat ja ymmärrät, että säkin saat olla oma itsesi. Rohkeesti ilman pelkoa, että joku tulee huomauttelemaan siitä. Joskus vielä joku rakastuu suhun, eikä siihen kuoreen mitä esität. Tsemppiä tulevaisuuteen!
Juu, minunhan vikani se oli että eräät kiusasivat minua koko helvatun peruskouluajan fyysisen vamman takia. Ilmeisesti ansaitsin sen, mitäs olin mennyt syntymään viallisena.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:22"]
Ap sinäkö muka psykopaatti kiusaaja huh huh. Raukka sinä olet ja veikkaan että vaikean paikan tullen et itse saisi sanaa suuntasi. Olet itse kiusattu juuri siitä syystä kun päästät tuollaisia tyhmyydestä suuntasi kuten on aloituksesikin.
[/quote]Mua ei ole koskaan kiusattu. En myöskään ole koskaan kiusannut. Kerroin vain asiat rehellisesti niin kuin ne olen sivustaseuraajana nähnyt. Niin ja raukka ja raasu voin toki olla. En tiedä miten ja millä tavalla, mutta voin toki olla. =)
[/quote]
No mä voin vähän avata. Tuo, että asetuit heti puolustuskannalle, kertoo juuri sinun epävarmuudestasi ja huonosta itsetunnostasi. Suakin on ilmeisesti kiusattu, muttet näköjään edes tajua sitä :')
Provosoiva aloitus, mutta entisenä kiusattuna mielestäni usein totta. On melkoinen yksinkertaistus, että vika on vain kiusaajissa jotka ovat joko ongelmaisia tai pahoja.
Ei tarvita erityisiä ongelmia tai pahuutta, mutta lapset ja usein teinitkin ovat vielä aika kehittymättömiä ihmisen raakileita, jotka eivät olemattomalla elämänkokemuksellaan osaa suhtautua erilaisuuteen. Olen miettinyt, että tuo erilaisuuden vieroksuminen voisi olla pohjimmiltaan jotain ihmiselle täysin luonnollista alkukantaista laumakäyttäytymistä tms, sen verran sitkeässä sen suuntaiset käyttäytymismallit ovat aikuisissakin.
Mutta en missään tapauksessa tarkoita, että se oikeuttaisi kiusaamista. Aikuisen tehtävä on puuttua kiusaajien puuhiin, mutta mielestäni huomioda myös kiusatun käytös ja sen mahdolliset syyt. Itse olin ongelmakotihelvetin takia sosiaalisesti jälkeenjäänyt kummajainen jollain niin häiritsevän omituisella tavalla, että se sai osan opettajistakin osallistumaan kiusaamiseen. Osa taas torui kiusaajia, mutta sehän ei ratkaissut varsinaista ongelmaa joka oli minussa ja kotioloissani. Tiedän muitakin samanlaisia tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:24"]
Juu, minunhan vikani se oli että eräät kiusasivat minua koko helvatun peruskouluajan fyysisen vamman takia. Ilmeisesti ansaitsin sen, mitäs olin mennyt syntymään viallisena.
[/quote]Mitäs menit? Mua kiinnostaa tää: miksi ihmeessä muiden pitäisi antaa jotain erityistä armoa ihmisille joilla on vajavaisuus? Miksi mun pitäisi olla varovaisempi, lempeämpi, ymmärtävämpi tai hyväksyvämpi siksi, että toisella on joku vitun kampurajalka tai MBD? Vittuako mua kiinnostaa mikä sillä on. Joko se on ok tyyppi tai sitten se ei ole ok tyyppi. Ja sitä kohdellaan sen mukaan.
Koska olet niin tyhmä, ettet ymmärrä aloituksesi tyhmyyttä, niin et varmasti edes ymmärrä sitä, kun sinua kiusataan. Lucky You!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:28"]
[/quote]
No mä voin vähän avata. Tuo, että asetuit heti puolustuskannalle, kertoo juuri sinun epävarmuudestasi ja huonosta itsetunnostasi. Suakin on ilmeisesti kiusattu, muttet näköjään edes tajua sitä :')
[/quote]Jos en edes tajua sitä niin silloinhan se ei edes haittaa. =D
54 Entisenä kiusattuna olen samaan mieltä. Kiusaaminsen torjuntaan pitää aina liittää kiusatun auttaminen, jotta hän pääsisi pois kiusatun roolista. Jos apua ei anneta, tulee usein kiusattu pysymään kiusattuna koko elämänsä ajan.
No oma diagnoosisi on selvästi ainakin nyt esillä ja epäilen myös, että vielä diagnostisoimatta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:29"]
[/quote]Mitäs menit? Mua kiinnostaa tää: miksi ihmeessä muiden pitäisi antaa jotain erityistä armoa ihmisille joilla on vajavaisuus? Miksi mun pitäisi olla varovaisempi, lempeämpi, ymmärtävämpi tai hyväksyvämpi siksi, että toisella on joku vitun kampurajalka tai MBD? Vittuako mua kiinnostaa mikä sillä on. Joko se on ok tyyppi tai sitten se ei ole ok tyyppi. Ja sitä kohdellaan sen mukaan.
[/quote]
Näin on :( Itseäni kiusattiin rankasti, koska pelkäsin muita, en osannut olla rento ja cool, minussa siis vika kun olin heikko, aivan.
Kiusaamiseen ei koskaan eika missaan tapauksessa ole syyta. Me saadaan kaikki olla juuri sellaisia kuin ollan. Jos joku on introvertti, se on ihan jees. Kiusaaminen pitaisi tehda lain rikkomiseksi.Vihaan kiusaamista enemman kuin melkein mitaan maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:24"]
[/quote]
Onko se armon antamista ettei kiusaa? Mistä teitä idiootteja oikein kumpuaa???
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:32"]No oma diagnoosisi on selvästi ainakin nyt esillä ja epäilen myös, että vielä diagnostisoimatta.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:29"]
[/quote]
[/quote]
Mutta MIKSI vain SINUN o.k. on o.k ??
rakastan autistien ja aspergerien seuraa. Sellaisten joita monet pitävät rasittavana. Mulle he ovat paljon enemmän kuin joku elitistinen oman pierun haistelija.