Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenna eka nukutus ja leikkaus elämässä, ahdistaa

Vierailija
12.05.2016 |

Ahdistaa tosiaan ja on paha olla. Pelkään nukahtamista, tai siis sitä tajunnan menetystä. Pelkään hengitysputkea ja heräämistä. Kuinkahan ahdistava on nukutustilanne? Painetaanko maski naamalle?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin pelottaisi. En ole koskaan ollut leikkauksessa enkä nukutuksessa. Yritä ajatella, että olet hyvässä hoidossa ja saat apua. Parempi kuitenkin, että leikkaus tehdään, eikö näin? Yritä ajatella, että se on sulle parhaaksi. Tsemppiä!

Vierailija
2/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut nukutuksessa, en kyllä muista mitään maskia (?).

Olin leikkauksen aikoihin noin 16-vuotias, nykyään 22, joten pahottelen jos muistini huijaa:

Tilanne meni mielestäni seuraavalla tavalla. Makasin siinä leikkuupöydälle, joku puhdisti kädestäni alueen, johon laitettiin joku letku/piikki jossa nukutusaine oli (en muista kumpi). Kun nukutusaine laitettiin, se kirveli TODELLA paljon, pystyin tuntemaan kuinka se kulki käden sisällä ylöspäin. Kun se kirvely kulki tuohon johonkin hartioiden seutumille nukahdin heti.Se aine liikkui sinne todella nopeasti, ei siinä oikein mitään kerennyt miettimään.

Ensimmäistä kertaa herätessä sattui joka paikkaan, ja paniikissa en tajunnut missä olen, itkuhan siinä tuli :D Kun heräsin ensimmäistä kertaa, minua oltiin niillä kärreillä kuljettamassa johonkin (ehkä jonkinlaisesta heräämöstä sinne sairaalan huoneeseen, jossa oli muitakin potilaita?). Nukahdin kyllä sitten heti uudestaan, ei se kärriä kuljettanut hoitaja varmaan edes huomannut että heräsin.  Seuraavan kerran heräsinkin siitä huoneesta, jossa oli muitakin potilaita.

Ei se kuitenkaan ihan niin kamalaa ollut kuin kuvittelin - ihan ok, jos ei siinä ensimmäistä kertaa herätessä olisi tullut sellaista "missä olen?" paniikkia jossain kipulääkehoureissa tai vastaavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus on oikeastaan miellyttävä kokemus, uni tulee salamannopeasti ja sitten heräät -kaikki on jo ohi.

Kanyyli kämmenessä oli itsellä kipeämpi kuin leikkaushaava ja hengitysputken jäljeltä kurrkukin hiukan karhea.

Itsekin pelkäsin ekaa kertaa ihan pirusti, nyt jos joudun joskus toiseen leikkaukseen niin en pelkää. Hoidon taso on kunnossa ja henkilökunta ystävällistä kuin mikä.

Sama käy sinulle, usko pois!

Mutta älä vaan syö aamulla mitään ettei tule paha olo.

Vierailija
4/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tytön joku kuoli nukutukseen reilu 10vuotta sitten. Oli vielä silikonileikkaus kyseessä, joten ei mikään välttämätön leikkaus. Häntäkään ei ollut nukutettu aiemmin. Kaikki muut tutut on selvinneet ilman komplikaatioita nukutuksesta, vaikka kaikki sanovat samaa, että jännittää herääkö siitä enää.

Vierailija
5/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on nukutettu kahdesti. Uni tulee nopeasti eikä tunnu ollenkaan pahalta. Mua pyydettiin laskemaan kolmeen, kakkosen muistan vielä sanoneeni ja sitten pimeni.

Hengitysputkesta voi tulla vähän kurkku karhean tuntuiseksi. Tuskin pahasti (itselläni toinen nukutus johtui hätäsektiosta, siinä tuli kurkku tosi kipeäksi kun kiireellä taisivat putken laittaa). Herätessä fiilikset vaihtelee ihmiskohtaisesti.

Ei se niin paha homma ole kuin mitä kuvittelet. :) Tsemppiä!

Vierailija
6/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on leikattu ja nukutettukin siis, yli 10 kertaa. Hengitysputki laitetaan vasta, kun olet nukutettuna ja heräämössä sitä ei enää ole. Nukutusaineet vaikuttavat todella nopeasti ja nukutusaineiden riittävyyttä seurataan koko ajan antureilla. Nykyisin noista ei tule edes oksettavaa oloa, tai sitten käytössä on tehokkaat pahoinvointilääkkeet.

Anestesialääkärit ovat aina toivottaneet kauniita unia ja koko tilanne ennen nukuttamista on ollut omalla kohdallani tosi rauhallinen. Ennen leikkausta olen saanut Diapamia tmv.

Vierailija
7/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on leikelty aika paljon, seitsämän kertaa. Sulle laitetaan se tippa kämmenselkään ja sitten nukahtaa tosi nopeasti. Heräämössä aina paleltaa, mutta saat sellaisen lämpöpeiton. Hyvin se menee, älä hätäile! Minkälainen keikkaus sulla on edessä?

Vierailija
8/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkmökölöl kirjoitti:

Tiedän yhden tytön joku kuoli nukutukseen reilu 10vuotta sitten. Oli vielä silikonileikkaus kyseessä, joten ei mikään välttämätön leikkaus. Häntäkään ei ollut nukutettu aiemmin. Kaikki muut tutut on selvinneet ilman komplikaatioita nukutuksesta, vaikka kaikki sanovat samaa, että jännittää herääkö siitä enää.

Tuleeko sulle jotenkin hyvä mieli siitä että voit olla näin idiootti? Missä on sun tilannetaju...

Vierailija
9/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut nukutettiin ensimmäistä kertaa eläissäni pari viikkoa sitten. Jännitti ja pelottikin. Henkilökunta oli oikein mukavaa, ja kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Laitettiin tippa ja sanottiin, että pian nukahdan. Ehdin sanoa "ok" ja filmi katkesi. Seuraavan kerran tajusin jostain jotain sitten heräämössä. Leikkaus ei ole koskaan mukava juttu, mutta nukuttamista on turha pelätä. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
10/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä leikkaussalin henkilökunta ovat hyvin rauhallisia ja mukavia ja tekevät parhaansa että nukutettavalta tuntuisi hyvältä kun nukahtaa. Esilääkitys auttaa vähän.

Minut on nukutettu ehkä 7 kertaa, ehkä jokunen enemmän tai vähemmän. Ainut kerta milloin pelotti oli kun nukutettiin ennen umpparileikkausta kun olin raskaana, silloinkin henkilökunnan ansiosta pystyin rauhoittumaan ennen nukutusta.

Kurjinta mielestäni on se että jos on kamala jano kun herää niin ei saa juoda, koska saataisi tulla pahoinvointia jos syö/juo liian äkkiä heräämisen jälkeen.

Hyvin se menee, yritä luottaa siihen että lääkärit tietävät mitä tekevät ja pitävät sinusta hyvää huolta.

Vierailija
11/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin viime syksynä kaksi kertaa. Kävelin ihan omin jaloin leikkaussaliin molemmilla kerroilla, asettauduin siihen leikkauspöydälle ja sitten kävi henkilökunta esittäytymässä ja kertomassa mitä tekee leikkauksen aikana. Sitten laitettiin kanyyli käteen ja koko ajan selitettiin mitä tapahtuu, eli nyt laitetaan kanyyli, nyt saat semmosta lihaksia rentouttavaa lääkettä, nyt laske kymmenestä alaspäin jne. Ensimmäisellä kerralla muistan vain tuohon lihaksia rentouttavaan lääkkeeseen asti, sitten minua alkoi ihan kauheasti joku asia naurattaa ja sitten meni taju :D Toisella kerralla pääsin ehkä 8 korkeintaan ja muistikuvat loppuvat. Herätessä molemmilla kerroilla tokkurainen olo, mutta heti herätessä oli hoitaja vierellä ja tarjosi kipulääkettä ja kyseli vointia. Leikkauspäivänä minä en kärsinyt ollenkaan nousta pystyasentoon, kun heti tuli huono olo, mutta seuraavana päivänä oli jo ihan hyvä vointi. Tsemppiä sulle, hyvin se menee, luotat vaan osaavaan henkilökuntaan! :)

Vierailija
12/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lkmökölöl kirjoitti:

Tuleeko sulle jotenkin hyvä mieli siitä että voit olla näin idiootti? Missä on sun tilannetaju...

Anteeksi, en ajatellut tarpeeksi pitkälle. Ajatuksena oli, että pelko turha, sillä harvoin sattuu mitään ja itsekään en tiedä kuin tuon yhden tapauksen jossa on käynyt huonosti ja sekin oli sinänsä turha kuolema, koska itse leikkauskaan ei ollut pakollinen. 

Minuakaan ei ole koskaan nukutettu ja pelkään kuollakseni nukutusta. Kaksi selkäydinpuudutusta minulle on tehty ja jos jotain pakollista leikattavaa tulisi pyytäisin mahdollisuuksien mukaan mielummin puudutuksen kuin nukutuksen.

Vierailija
13/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa tosiaan ja on paha olla. Pelkään nukahtamista, tai siis sitä tajunnan menetystä. Pelkään hengitysputkea ja heräämistä. Kuinkahan ahdistava on nukutustilanne? Painetaanko maski naamalle?

Mut on  nukutettu kaksi kertaa. Nielurisaleikkaus ja revin kaikki tipat irti silloin ym. Kieppuva ja huimaava tunne ennen tajunnan menetystä.Maski  on naamalla kyllä.

Toisella kertaa tuli hätäsektio ja jälleen kieppui. Heräsin heräämössä ja minulle ihmeteltiin,kuinka heräämiseeni meni niin KAUAN. Sen jälkeen minua ei ole nukutttu eikä nukuteta !!!

Vierailija
14/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin leikkauksessa kuukausi sitten, se oli siis elämäni eka kerta kun nukutettiin. Muakin pelotti ja ahdisti tosi paljon etukäteen, muttei se lopulta ollut yhtään kamalaa. Henkilökunta oli mukavaa ja heille voi ja kannattaa kertoa, jos jännittää. Mut humautettiin ekana, eli piti maskista hengitellä sitä kaasua, muttei sitä mitenkään painettu naamalle vaan anestesiologi piti sitä kädessä ja siitä hengitettiin. Muistan vaan, kuinka kysyttiin että tuntuuko missään, vastasin joo, ja seuraava muistikuva heräämöstä. Kurkku oli karhea intubaatioputken vuoksi, mutta se tosiaan laitetaan vasta nukahtamisen jälkeen ja poistetaan ennen kuin heräät. Heräämössä annostellaan suoraan suoneen niin stydit kipulääkkeet, että kivuista ei tarvi kärsiä. Huonovointisuutta ne saattaa aiheuttaa, mutta siihenkin voi saada lääkettä, kannattaa sanoa siitäkin hoitajille.

Itse joudun ensi viikolla uuteen leikkaukseen ja nyt ei onneksi enää pelota kuten ekalla kerralla. Tsemppiä sulle! Hyvin se menee. Oikeesti nukutukseen liittyvä komplikaatioriski on tosi pieni, ei siitä kannata olla huolissaan. Itseä ahdisti ehkä eniten sen kontrollin menetys, mutta pitää keskittyä siihen, että sun vaivaa ollaan hoitamassa ja leikkauksen jälkeen pääset toipumaan.

Vierailija
15/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lkmökölöl kirjoitti:

AP halusi tietää ja saa vastauksia. Leikkaus ja nukutus ON AINA riski. Se ei poistu hyssyttelemällä. YLEENSÄ kaikki menee hyvin. Ei välttämättä kuitenkaan aina.

Vierailija
16/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nukutusainetta laitettiin suoneen ja kun hoitaja sanoi että nyt se aine menee, niin se onkin viimeinen mitä muistan ennen nukahtamista. Heräämössä väsytti kamalasti, halusin vain nukkua.

Vierailija
17/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ihmisen, joka sai aivoinfarktin leikkauksen yhteydessä. Ei valitettavasti herännyt koskaan. Tälläinen on kuitenkin äärimmäisen harvinainen komplikaatio ja edellyttää useimmiten jonkinlaista perussairautta.

Vierailija
18/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lkmökölöl kirjoitti:

AP halusi tietää ja saa vastauksia. Leikkaus ja nukutus ON AINA riski. Se ei poistu hyssyttelemällä. YLEENSÄ kaikki menee hyvin. Ei välttämättä kuitenkaan aina.

Ei ap halunnut kuulla mitään kissan kaiman kuolemajuttuja vaan lähinnä siitä nukutustilanteesta. 

Vierailija
19/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin semmoisessa nukutuskokeilussa muutaman kerran että sain itse annostella nukutusainetta. Oli semmoinen nappula josta piti painaa aina kun meinasi herätä jolloin tuli lisää uniainetta. Kuulemma olin sitä painellutkin, itse en muista asiasta mitään.

Nukutus on aivan mukava kokemus ja heräämättäjääminen on varsin epätodennäköistä.

Vierailija
20/22 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräämössä saa semmosen jonkun sitruunan makuisen kepakon jota imeskellä kun suu on kuiva. Se oli mielestäni aika kehno, tavallinen tikkari olis ollut parempi.