Maaseudulla asuvat, miten ulkoilette pimeään vuodenaikaan?
Itse kaupungissa asuvana harrastan lähinnä hyötyliikuntaa tai käyn kävelylenkeillä, mikä ei ole ongelmallista talvellakaan, kun on katuvalaistusta, kevyen liikenteen väyliä, talvikunnossapitoa jne.
Nyt olin mökillä etätöissä ja vähän pitemmän työpäivän jälkeen ehdin kävelylle vasta auringon laskiessa. Yhdessä talossa koira haukkui minut parinakin iltana ja asukkaat kertoivat, ettei siitä kukaan oikein kävellen liiku ohi. Pari autokuskia kävi erikseen kyselemässä, olenko kyytiä vailla tai muuten pulmatilanteessa (kesällä ei ole iltalenkillä koskaan käynyt näin). Olenkin jo aikaisemmin ihmetellyt, että käyvätkö ihmiset syrjemmässä lenkkeillään otsalampun valossa vai miten liikunta hoituu? Täällä taajamassa ihmisiä kuitenkin jonkin verran liikkuu ihan kaikkiin aikoihin jalkaisinkin. Oliko tuo vain sattumaa, että useampi kyseli liikkumisistani?
Kommentit (52)
Miehenä saa liikkua täysin rauhassa pimeässä, vastaantulevat pakenee kirkuen metsään.
Kannattaa pukeutua liikunnallisesti? Tuulipuku päälle, sellainen vyölaukku jossa pulloille paikka ja sauvat.
Otsalamppu ja heijastimet. Niillä pärjää. Otsalampun pitää sitten olla tehokas ammattilaisten lamput, että marraskuun pimeydessä näkee jotain siellä metsän keskellä.
Jos kävelet pimeässä ilman lamppua, niin varmasti ihmiset pysähtyy kysymään tarvitsetko apua 🙂 itsekin ihmettelisi
Aina sen verran jostain valoa kajastaa, että ei kompastu. Heijastinliivit päälle niin ei tule yliajetuksi. Jos on säkkipimeää, niin otsalamppu.
Maalla nopeasti alkaa tuntemaan vakikasvot ja -autot. Koska et ole vakikasvo niin siksi noita kysellään.
Kunnon varusteet ja lenkkeilemään. Metsään tai muille poluille. Uimassa käyn vielä syksyllä. Pyöräily onnistuu myös. Paljon hiihto mahdollisuuksia talvisin ja luistelu. Loppujen lopuksi maalla voi tehdä vaikka mitä, siihen tarvitsee vaan suunnitelmallisuutta.
Maalla ajellaan autolla lyhyetkin matkat. Ei siellä kävellä. Kaupunkilaiset harrastelee sellaista. Maalta kun on tullut vieraita meille, niin jotenkin kova paikka on ollut, kun olen kävellen vienyt heitä lähiseutua katselemaan. Kyselevät, miksei autolla mennä. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ajellaan autolla lyhyetkin matkat. Ei siellä kävellä. Kaupunkilaiset harrastelee sellaista. Maalta kun on tullut vieraita meille, niin jotenkin kova paikka on ollut, kun olen kävellen vienyt heitä lähiseutua katselemaan. Kyselevät, miksei autolla mennä. Niinpä.
Sulla on laiskoja sukulaisia.
Terveisin autoton maalainen
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta maalaiset eivät karsta pitkiäkään matkoja. Tunnin ajomatka jonnekkin? Helppo nakki, lähdetään vaikka heti. Kaupunkilaisia taas saa monta päivää maaritella tuollaiseen, koska on niin pitkä matka.
Kunnollinen otsalamppu ja heijastinliivi. Lenkkeilijöitä ei harvaan asutulla alueella tosiaan tule vastaan ruuhkaksi asti, itse lenkkeilen pitkiä lenkkejä säännöllisesti ja mulla on 10 vuoden aikana tainnut kokonaiset kolme kertaa tulla toinen lenkkeilijä vastaan :D
Itsekin vähän ihmettelen, jos iltapimeällä tulee joku tuntematon vastaan tai kävelee meidän talon ohi ilman selkeitä lenkkivarusteita. Tulee mieleen, että onko esim. auto jäänyt tien varteen ja tarvitsee apua. En ole mennyt kyselemään mitään, oletan että apua vailla oleva jotain huitoisi ja heiluttaisi autoilijalle, tai tulee pihaan/kotiovelle pyytämään apua.
Liikun valoisaan aikaan. Helppoa.
Heijastinliivi ja lamppu. Luuletko, että maalla ei käydä esim. koiraa lenkittämässä koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Maalla nopeasti alkaa tuntemaan vakikasvot ja -autot. Koska et ole vakikasvo niin siksi noita kysellään.
Saattoihan tuo olla noin, ja ystävällistähän se oli kysellä. Ei tullut heijastinliiviä mukaan, vain käsivarsipanta, ja otsalamppukin oli repussa, kun silmät tottuvat paremmin ympäristön pimeään siten.
En yleensä tarvitse otsalamppua, silmät tottuvat pimeään. Liikun koiran kanssa ja se viestii muille että olen lenkillä enkä avun tarpeessa, mutta totta on että yksinäinen kulkija pimeällä tiellä kiinnittää huomiota ja huolta että onko joku hätä kun pimeässä kulkee.
Maaseudulla ainakin lumiseen aikaan ja selkeänä iltana ihanaa liikkua iltaisin, valoa on nimittäin ihmeen paljon ja kaikki näyttää utuisen kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattoihan tuo olla noin, ja ystävällistähän se oli kysellä. Ei tullut heijastinliiviä mukaan, vain käsivarsipanta, ja otsalamppukin oli repussa, kun silmät tottuvat paremmin ympäristön pimeään siten.
Tottakai maalaispoikamiehet on heti kyselemässä kun näkevät vieraan naisen kylillä. Ei niitä muuten kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset ajaa maalla autolla laitumelle, koska ne voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maalaispoikamiehet on heti kyselemässä kun näkevät vieraan naisen kylillä. Ei niitä muuten kiinnostaisi.
Tässä ei ole kyllä kerrottu sukupuolia.
Otsalamppu, kunnolliset heijastimet päälle esim. liivit, lenkkarit jalkaan ja menoksi.