Maaseudulla asuvat, miten ulkoilette pimeään vuodenaikaan?
Itse kaupungissa asuvana harrastan lähinnä hyötyliikuntaa tai käyn kävelylenkeillä, mikä ei ole ongelmallista talvellakaan, kun on katuvalaistusta, kevyen liikenteen väyliä, talvikunnossapitoa jne.
Nyt olin mökillä etätöissä ja vähän pitemmän työpäivän jälkeen ehdin kävelylle vasta auringon laskiessa. Yhdessä talossa koira haukkui minut parinakin iltana ja asukkaat kertoivat, ettei siitä kukaan oikein kävellen liiku ohi. Pari autokuskia kävi erikseen kyselemässä, olenko kyytiä vailla tai muuten pulmatilanteessa (kesällä ei ole iltalenkillä koskaan käynyt näin). Olenkin jo aikaisemmin ihmetellyt, että käyvätkö ihmiset syrjemmässä lenkkeillään otsalampun valossa vai miten liikunta hoituu? Täällä taajamassa ihmisiä kuitenkin jonkin verran liikkuu ihan kaikkiin aikoihin jalkaisinkin. Oliko tuo vain sattumaa, että useampi kyseli liikkumisistani?
Kommentit (52)
Lamppu käteen tai otsalle, heijastinliivi päälle ja puhelin taskuun. Oikein hyvin pärjää. Minnekkään metsänkorpeen en pimeässä lähde kun on niitä sairaita ihmisiä..... Niin juu ja susia myös.
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset osaa laittaa koiralenkitykseen heijastinliivin, kaupunkilaiset ei. Ylipäätään maalla tajutaan, että tummissa vaatteissa ei näy ja heijastinliivillinen on siellä tiellä jostain vissistä syystä, ilman heijastimia ja lamppua todennäköisesti tarvitsee apua.
Siksi pitää näyttää siltä, että on tietoisesti lähtenyt lenkille. Maalaiset kävi tekemässä työpäivän jälkeen 2 tuntia polttopuita metsässä, siksi niitä ei kamalasti kiinnosta tienpientareiden kulkeminen.
No kyllä täällä kaupungissakin näkee paljon liivejä pyöräilijöillä ja lenkkeilijöillä, ei toki kaikilla. Itsekin käytän, mutta nyt en muistanut sitä ottaa mukaan. Tosin tuli vasta nyt mieleen, attä autossa olisi kyllä heijastinliivit hätätilanteen varalle, jos vaikka osuu kolaripaikalle. Joten ei kai sekään kerro varsinaisesti siitä, onko pulassa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ajellaan autolla lyhyetkin matkat. Ei siellä kävellä. Kaupunkilaiset harrastelee sellaista. Maalta kun on tullut vieraita meille, niin jotenkin kova paikka on ollut, kun olen kävellen vienyt heitä lähiseutua katselemaan. Kyselevät, miksei autolla mennä. Niinpä.
Kaupunkilaiset ajaa maalla autolla laitumelle, koska ne voi!
No kyllä itse ainakin kävelen, jos pystyn. Autoa käytetään siksi, että työkaluja on vaikea kuljettaa ilman sitä. Tänään oltiin raivaamassa rankametsää, ja olisi kyllä kädet täynnä, jos pitäisi raivaus- ja moottorisahat ja bensat käsissä kantaa 5 kilometriä. Kun lopetin hommat, kävelin kotiin tekemään ruokaa, mies tuli työkalujen kanssa perässä kun ehti.
Ihan hyvin onnistuu kävely pilkkopimeässä jos on tutut tienoot.
Kyllä sen huomaa jos kävelee tieltä ojaan.
Minä teen mökillä etätöissä 8 kilometrin aamulenkin säkkipimeässä ennen työpäivän alkua. Valoneuvoa minulla ei ole muuta kuin pikku taskulamppu taskussa, koska esimerkiksi otsalampun valossa ympäristö on entistä pimeämpi ja loistan itse pimeässä kuin majakka. Valo kyllä riittää kevyen hölkkään enkä ole vielä tavannut aamulenkeilläni ainuttakaan ihmistä. Aamulla pimeässä ei ole hirvikärpäsiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin onnistuu kävely pilkkopimeässä jos on tutut tienoot.
Kyllä sen huomaa jos kävelee tieltä ojaan.
Niin justiinsa!
Mun mies tykkää lingota - samalla kun tekee lumityöt pihasta - peltojen reunuksille oman kuntopolun, kaksisuuntaisen tien. Siellä jos sattuis nurin, vois vaikka pulkalla hakea. On todella kaunista pelkkä tähtien valo ja se hidas hämärä hiipii, sininen lumimaisema. Otsalamppu on toki hyvä olla matkassa.
Naisena piiloudun metsään aina kun kuulen lähestyvän auton äänen.
Otsalamppu tai taskulamppu mukaan. Jopa valaistujen maanteiden tinpientareet on yleensä niin pimeitä paikkoja, vaikka itse tie olisikin valaistu, että helposti harhaudut ojaan tai et löydä oikealle tielle. pimeys maalla on todella Läpitunkevaa. Se nielee kaiken.
Joo, ja jos lähikauppaan on sellainen reilu 5km. niin kyllä se auto on tarpeellinen.
Kaupungissa tuli paljon enemmän käveltyä, kun parkkipaikkoja ei löydy kirveelläkään ja kaikki kaupat on vieressä ja vierekkäin. Maalla ei voi haaveillakkaan sellaisesta rivakasta shoppailu-turneesta, kun ei ole kuin pari lähikauppaa ja yksi rautakauppa.
Heijastinliivi päälle. En käytä tasku- enkä otsalamppua. Pellonlaidat ja tienpiennar erottuu pimeässä ja osa teistä on valaistu, on myös valaistu pururata. Umpimetsässä en liiku pilkkopimeällä.
Minustakin siis pimeys on vaihteeksi ihanaa, tähdetkin näkyy toisella tavalla, vaikka nyt kirkkaana yönä oli myös kirkas kuutamo. Siksi en kaivanut otsalamppuakaan esiin tiellä kävellessä. Tunsin vain olevani vähän väärässä paikassa väärään aikaan, koska muita kävelijöitä ei ollut ja herätin huolta ohiajaneissa.
No mulla lenkkeily hoituu pitkälti sillä, että kävelen aamulla töihin 4 km, miehen kyydissä sitten kyllä yleensä tulen kotiin. Ja vaikka asun ihan korvessa, meiltä on valaistulle tielle vain reilu puoli kilsaa. Otsalamppu tietysti on hyvä ja heijastinliivi, kuten on jo moneen kertaan kerrottukin. Viikonloppuisin lenkkeilen valoisaan aikaan. Kevättalvella käyn iltapäivisin lumikenkäilemässä, jos siis on riittävästi lunta, aina muulloin on ollut paitsi viime talvena. Talvella käyn hiihtämässä, meiltä on valaistulle ladulle 500 m, viikonloppuisin tykkään hiihdellä pelloilla, jonne teemme ladun, on ihan tuossa meidän pihametsän takana. Talvella kun on täysikuu, ei muita valoja tarvitsekaan. Multa ei ole ikinä kukaan pysähtynyt kysymään, tarvinko kyytiä ja olen asunut täällä 15 v.
Ei maalla tarvitse pelätä mitään autoja tai villieläimiä. Harvempi rikollinen ajelee huvikseen metsäteillä, koska olisivat liian tunnistettavia vähäisen liikenteen takia. Ja eläimet pääasiassa pelkää ihmisiä, joten niitä harvemmin tulee vastaan.
ensimmäisiä oireita siitä "ettei maalla olekkaan niin kivaa" 3 vastaavaa tapausta tiedän. tullaan opastamaan kylä tointa tissit terhakkaasti pystyssä. katuvalot ekana sitten kylä kioski, parempi netti, linja autot kirjasto ym. näistä kesällä muuttaneista on jopa lyöty vetoa milloin alkaa vali vali ja milloin läävä on taas myynnissä. touko- elokuu upeeta mahtavaa sitte alkaa arki ja muiden pitäisi talkoilla palvella
Täällä liikutaan päivisin kun on valoisaa. Ja maallakin on kuntosaleja.
Hyötyliikuntaa tulee kyllä muutenkin aika paljon.
Samanlailla kuin kesällä mitä nyt huomioliivit päällä ja jos oikein pimeää niin otsalamppu myös. Metsäautoteitä tosin en uskalla enää pimeällä kävellä niinkuin valoisaan aikaan, liian vilkas mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla nopeasti alkaa tuntemaan vakikasvot ja -autot. Koska et ole vakikasvo niin siksi noita kysellään.
Saattoihan tuo olla noin, ja ystävällistähän se oli kysellä. Ei tullut heijastinliiviä mukaan, vain käsivarsipanta, ja otsalamppukin oli repussa, kun silmät tottuvat paremmin ympäristön pimeään siten.
Tottakai maalaispoikamiehet on heti kyselemässä kun näkevät vieraan naisen kylillä. Ei niitä muuten kiinnostaisi.
Tässä ei ole kyllä kerrottu sukupuolia.
Tarjotaan kyytiä ja ollaan kauhean huolissaan muka, kyllähän tuo jo kertoo että nainen kyseessä sillä ei mies tuollaista palvelua vierailta saisi.
Kelistä ja vuodenajasta riippuen tulee kotipihalla (pihapiiri 6000m2 ja tonttia jokunen hehtaari, joka metsää) tehtyä kaikki hyötyliikunta. Yli puoli hehtaaria kun leikkaa nurmikkoa käsin (ois päältä ajettavakin, mutta enimmäkseen tykkään työnnettävästä), siimaa ja tekee raivaushommia tai työntää lumia (joka paikkaan ei traktorilla pääse) tai puusavottaa sekä klapeja kantelee sisälle ja saunaan sekä harrastaa puutarhanhoitoa sisältäen kaikki kitkemisen, haravoinnit, kastelut... Niin ei siinä lenkkiä kaipaa enää pahemmin. Piha on aidattu koiria varten, saavat temuta omaan makuun rallia tai vaikka kaivella tai oravia haulkua. Syksyisin pääsevät metille 2-4 kertaa viikossa. Kerran päivässä sitten ylläpitolenkit, mutta ei totta puhuen kovin pitkiä, kun tykkäävät aamusta iltaan olla pihalla. Kerran tutkalla mitattiin kuinka paljon liikkuvat, päivän mittaan niillekin tuli kilsoja 24. Mutta jos nyt tulee liikuttua enempi, niin otsalamppu ja heijastimet niin itellä kuin koirilla.
Maalaiset osaa laittaa koiralenkitykseen heijastinliivin, kaupunkilaiset ei. Ylipäätään maalla tajutaan, että tummissa vaatteissa ei näy ja heijastinliivillinen on siellä tiellä jostain vissistä syystä, ilman heijastimia ja lamppua todennäköisesti tarvitsee apua.
Siksi pitää näyttää siltä, että on tietoisesti lähtenyt lenkille. Maalaiset kävi tekemässä työpäivän jälkeen 2 tuntia polttopuita metsässä, siksi niitä ei kamalasti kiinnosta tienpientareiden kulkeminen.