Maaseudulla asuvat, miten ulkoilette pimeään vuodenaikaan?
Itse kaupungissa asuvana harrastan lähinnä hyötyliikuntaa tai käyn kävelylenkeillä, mikä ei ole ongelmallista talvellakaan, kun on katuvalaistusta, kevyen liikenteen väyliä, talvikunnossapitoa jne.
Nyt olin mökillä etätöissä ja vähän pitemmän työpäivän jälkeen ehdin kävelylle vasta auringon laskiessa. Yhdessä talossa koira haukkui minut parinakin iltana ja asukkaat kertoivat, ettei siitä kukaan oikein kävellen liiku ohi. Pari autokuskia kävi erikseen kyselemässä, olenko kyytiä vailla tai muuten pulmatilanteessa (kesällä ei ole iltalenkillä koskaan käynyt näin). Olenkin jo aikaisemmin ihmetellyt, että käyvätkö ihmiset syrjemmässä lenkkeillään otsalampun valossa vai miten liikunta hoituu? Täällä taajamassa ihmisiä kuitenkin jonkin verran liikkuu ihan kaikkiin aikoihin jalkaisinkin. Oliko tuo vain sattumaa, että useampi kyseli liikkumisistani?
Kommentit (52)
Itsellä heijastinliivi ja otsalamppu. Kukaan harvemmin pysähtyy kyselemään mitään. Kuljen pikkuteitä, joissa ei juuri autoja kulje.
Ei kannata käyttää mitään lamppuja niin silmä tottuu pimeään hetkessä. Heijastimet vaan jos yleisellä tiellä kulkee. Kannattaa myös välttää autojen valojen tuijottelua niin ei katoa pimeänäkö muutamaksi minuutiksi.
Itse ainakin nautin tähtitaivaasta lenkillä. Pilvisempinä iltoina katuvalot valaisee pilvet ja ne loistaa valoa kauaksi.
Maalla on karhuja. Ei ole turvallista miehellekään liikua pimeällä.
Asun haja-asutusalueella, siis "maalla". Meillä on täällä katuvalot ja pyörätiet, hyvin pääsee koiraa lenkittämään ilman otsalamppua. Päiväsaikaan sitten kierrellään metsäpoluilla, pimeällä pyöräteitä. Heijastin on toki hyvä olla niin koiralla kuin kävelyttäjälläkin, varmuuden vuoksi.
Minä en koskaan ulkoile pimeällä, en edes pistäydy pihalla. 🤷🏼♀️
Pelkään pimeää ja omaa mielikuvitustani. Asun taajaman ulkopuolella metsän laidassa.
Vierailija kirjoitti:
Asun haja-asutusalueella, siis "maalla". Meillä on täällä katuvalot ja pyörätiet, hyvin pääsee koiraa lenkittämään ilman otsalamppua. Päiväsaikaan sitten kierrellään metsäpoluilla, pimeällä pyöräteitä. Heijastin on toki hyvä olla niin koiralla kuin kävelyttäjälläkin, varmuuden vuoksi.
Kyllä kyllä, mutta ajattelin lähinnä paikkoja, joissa katuvaloja ei ole lähelläkään, vaan pimeällä on pimeää, jos ei ole vaikka kuutamoa. Mielenkiintoista on lukea erilaisia kokemuksia täältä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ajellaan autolla lyhyetkin matkat. Ei siellä kävellä. Kaupunkilaiset harrastelee sellaista. Maalta kun on tullut vieraita meille, niin jotenkin kova paikka on ollut, kun olen kävellen vienyt heitä lähiseutua katselemaan. Kyselevät, miksei autolla mennä. Niinpä.
Kaupunkilaiset ajaa maalla autolla laitumelle, koska ne voi!
No kyllä itse ainakin kävelen, jos pystyn. Autoa käytetään siksi, että työkaluja on vaikea kuljettaa ilman sitä. Tänään oltiin raivaamassa rankametsää, ja olisi kyllä kädet täynnä, jos pitäisi raivaus- ja moottorisahat ja bensat käsissä kantaa 5 kilometriä. Kun lopetin hommat, kävelin kotiin tekemään ruokaa, mies tuli työkalujen kanssa perässä kun ehti.
Siis miksi se kaupunkilainen ajaa meidän laitumelle työkaluineen? Aika vähän on nähty talkoilla aidantekoa eikä onneksi ketään meidän metsässä polttopuunteossa. Mutta tuollaista se on täällä maalla, jokamiehenoikeus kattaa naapurin metsän polttopuurungot.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan ulkoile pimeällä, en edes pistäydy pihalla. 🤷🏼♀️
Pelkään pimeää ja omaa mielikuvitustani. Asun taajaman ulkopuolella metsän laidassa.
Aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Maalla on karhuja. Ei ole turvallista miehellekään liikua pimeällä.
Ne onkin se pahin uhka, mikä voi lenkkeilijää kohdata... Karhut. Ja sudet myös, eikö?
Vai olisko kuitenkin ihminen ihmiselle se suurin susi?
Mulla on ammattilaistason otsalamppu ja heijastinliivit. Asutaan tosi syrjässä, lähimpään naapuriin 2km. Ei juuri koskaan tuu pimeällä autoja vastaan, saatika ihmisiä. Ihmisiä en oo täällä teillä' nähny ikinä edes päivällä, autoja joskus ajaa.
Mikäpä sen ihanempaa. kun täysikuu ja tähtitaivas ja koiran kanssa lenkille. Tykkään! Mitään eläimiä en pelkää. Pari kertaa on hirvi rynnänny metästä tielle, silloin säikähdin kun kauhea rytinä ensin kuului, luulin että karhu tulee. Karhun jälkiä oon päivällä joskus nähny, mutta koskaan en ole luonnossa niitä täällä nähny, enkä susiakaan. Metsäpeuroja ja hirviä vaan. Pienemmistä eläimistä jäniksiä, kettuja ja joskus pari supikoiraa. Niin ja ilveksen oon yhden kerran nähny.
Tykkään enempi lenkkeillä otsalampun kanssa pimeällä, kuin kaupungissa katuvaloissa.
Otsalamppuja löytyy useampia ja heijastimia. Ilman ei pärjäisi. Käyn usein lenkillä ja talvisin hiihtämässä. Ei ole kyllä kukaan ihmetellyt.
Ei niitä toki ole mikään pakko käyttää. Itse olen 8 vuotta maalla asunut ja joka päivä ulkoilutan kahta koiraani pimeissä metsissä ja valaisemattomilla pikkuteillä. Otsalamppua en edes omista, tykkään pimeästä. Jos ei edes kuu valaise niin en sitten vaan lähde niille synkimmille korpireiteille joilla pimeässä helposti kompastuu kiviin tai puunjuuriin.
Ei mulla mitään heijastinliiviäkään ole ikinä ollut, silloin harvoin kun auto tulee vastaan väistän niin syrjään eri puolelle tietä kuin missä auto ajaa, ettei autoilijan tarvi mua nähdä. Kukaan ei kummastele silloinkaan jos kuljen joidenkin pihojen ohi kun tietävät minut, että esim usein 1-3 aikaan yöllä käyn koiralenkillä.