Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako liikunta oikeasti selkävaivoihin?

Vierailija
19.12.2013 |

Onko jollain kokemusta, että selkäkivut ovat loppuneet tai vähentyneet, kun on alkanut harrastaa liikuntaa?

Olen peruslaiska eikä oikein aikaakaan tahdo löytyä liikunnalle. Olen ikään nähden (35) melko hyvä kroppainen eli painonpudotuksen takia ei tarvitsisi alkaa hikoilemaan. Joo joo tiedän että vanhana olis sitten notkeampi, mutta kun ei vaan motivaatiota oikein löydy.

Harmi vaan, että kärsin ikävistä iskiaskivuista ja särkylääkettä kuluu ihan kiitettävästi. Lääkäri ja fysioterapeutti hokevat samaa, liikunta auttaa. Mutta auttaako se oikeasti? Onko kokemuksia, että iskiaskivut loppuivat kun sai aikaiseksi käydä kerran (vai vielä useammin??) viikossa jossain ryhmäliikunnassa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa psoas-jumppa. Se auttaa.

Vierailija
2/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa se. Itselläni on istumatyö, lievä skolioosi ja kyllä huomaan jos salitreenit jäävät väliin! Kaikenlainen liikunta on hyväksi mutta selkää pitäisi vahvistaa myös lihaksia vahvistamalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin on liikunnasta ollut iso apu. Selkäkivut on kuukausia poissa ja jos tulevat niin niin lievänä etten tarvitse lääkkeitä. Käyn kuntosalilla 2-3x viikossa, teen mm. Maastavetoa kyykkyä yms. Jos olen viimeinkin käymättä niin selkä alkaa jumiutua ja sitten tulee kivut.

Vierailija
4/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, muttei paranna ainakaan minua. Pahinta on olla paikoillaan, liikkeellelähtökipu on tukallista, mutta kun pääsee vauhtiin, niin olo kohenee. parasta on kävellä hyvillä lenkkareilla poluilla.

Vierailija
5/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä sit täytyy ryhdistäytyä. Toi Psoas kuulostaa ihan hyvältä. Jos tekis vaikka uudenvuoden lupauksen itselleen. :) /ap

Vierailija
6/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin auttanut.

Mutta on pitänyt ottaa TODELLA varovasti.

Alkuun siis kävelin ihan vain pari kilsaa hyvin rauhallisesti ja siitä sitten pikku hiljaa lisäsin vauhtia ja matkaa.

Vuoden kävelin ja sen jälkeen olen jopa pystynyt vähän juoksemaan ilman, että selkä kipeytyy saati, että jalat lähtisi alta.

Mutta siis alun piti olla TODELLA rauhallinen, muutaman kerran menin liian kovaa ja sitten oltiinkin taas sänkylevossa.

Käyn myös pari kertaa viikkoon nykyään salilla, mutta siellä käytän pelkästään laitteita. Ei olisi mitään asiaa minnekään maastavetoihin, vapaisiin painoihin tms, selkä sanoisi samantien sopimuksen irti. Pikku hiljaa laitteilla ja pienillä painoilla olen kuitenkin onnistunut saamaan myös lihaskuntoa paremmaksi ja niitä painojakin vähän nostettua.

Hidasta on, mutta sen arvoista. Nyt en ole kahteen vuoteen ollut sairaslomallakaan enää selän takia vaikka välillä oireileekin ja sitä ennen saatoin olla vuodesta kuukausia poissa töistä sen takia.

Vierailija
7/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, muttei mikään kerta viikossa tunnu missään. Kokonaan ei poista ongelmia kyllä, mut lievittää.

Vierailija
8/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin auttaa,tyhmä kysymys,selkä vikaisena ainut keino mikä auttaa jos selkä on kipeä=hermosärkyä alaraajoihin ja lhaskireyttä,lääkkeitä sen verran että pääsee liikkelle ja kaikista paras on sauvakävely,käsillä pitää tehdä riittävästi töitä eikä vain raahata sauvoja mukana ja reipas askellus,sauvat pakottavat selän kiertoliikkeeseen mikä aktivoi syviä lihaksia ja laukaisee lihas jännitystä isoissa selkälihaksissa mitkä jatkuvat pitkälle jalkoihin.

jos selässä on jokin vika? nikama siirtynyt,fasettilukko,välilihan pullistuma ym. ei liikunnasta kauheasti ole välttämättä apua ennenkuin joku laittaa nikamat järjestykseen ym.

Vierailija
9/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis iskias vaivaa ja nikamat ia nivelet on löysiä joten lihasten vahvistaminen on tärkeää nikamien tukemiseksi. -4-

Vierailija
10/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän jumittuvan selkäni kunnossa tanssilla. Aina lomilla huomaa, että selkä alkaa jumittua, vaikka harrastaisi muuta liikuntaa (esim lenkkeilyä). Pitää löytää se omalle selälle ja muutenkin itselle sopiva laji.

Itselläni ei ole iskiasvaivaa, joten en osaa lajia suositella. Enemmänkin lähinnä mulla tuo yläselkä jumittuu.

Vierailija
11/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jooga ainakin auttanut. Selkä ja niska eivät jumita ja olen pysynyt muutenkin notkeampana.

Vierailija
12/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on selkävaivoja mutta ne johtuu monesta syystä: sisäänkääntyneet polvet, surkea ryhti, nilkan virheasento, kireä pakaralihas, istumatyö, löysä lonkkanivel, yliojentuvat nivelet polvissa, notkoselkä ja niskassa patti.

kuntosali auttaa mutta kävely on ihan pahinta jumppaa, lonkat on niin romuna jos yli 5km kävelee! salitreeniä 2 tai 3 osaisena 2-3 krt vk ja kivut on hallinnassa. lisäksi hierontaa ja venyttelyä. selkäkipu aika usein ei johdukaan selästä vaan vika on muualla

Vierailija
13/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On auttanut. Jos ihan nollatilanteesta lähtee, kuten ap, kannattaa ensin pyytää fyssarilta jotain sellaisia ohjeita, joilla aktivoidaan pieniä syviä lihaksia. Näin mä aloitin liikkumisen. Jos vain liikun tarpeeksi, vaivoja ei käytännössä ole.

Kun pääsee siihen liikkumiseen sisälle, alkaa ajatella sitä eri tavalla.

Vierailija
14/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki ristiselkäkivut kadonneet salitreenin myötä, lihakset on vahvistuneet ja korjanneet ryhdin oikeaksi. Ei enää särje ja vihlo ristiselkää.

Vierailija
15/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 13:46"]

Itselläni on jooga ainakin auttanut. Selkä ja niska eivät jumita ja olen pysynyt muutenkin notkeampana.

[/quote]

Riippuu tapauksesta. Mulla on yliliikkuvat nivelet, joten jooga vain pahensi selkävaivoja. Itselläni on myös iskiasvaivaa ja kaikista paras liikuntamuoto tuntuu olevan pilates, ja sitä myös fysioterapeuttini suositteli. Pilates kehittää juuri syviä lihaksia ja "torsoa", jotka tukevat selkää. Tuohon kun vielä yhdistää oikeaoppisesti kuntosalin, niin kaikista paras.

Vierailija
16/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mitään muuta liikuntaa harrasta, kannattaisi jokaisen vaivaisen tai vaivattoman ihmisen vähintään rullata selkää päivittäin pari kertaa. Tulee vuosi lisää elinikää pelkästään siitä.

Vierailija
17/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut jooga ja kuntosaliharjoittelu.

16: pilates muuten perustuu joogaan ja joogakin kehittää syviä lihaksia. =)

En tietenkään väitä että jooga kävisi kaikille, mutta ei se ole oikeastaan venyttelyä ja perus lihaskuntoliikkeitä kummempaa.

Yksi rauhallisempi liikuntamuoto on myös Body Balance, jossa on sekoitettu mm. joogaa ja Tai Chitä ja muutama selkäkipuinen tuttavani on löytänyt siitä avun itselleen. Siinä siis tehdään muitakin juttuja, ihan lihaskuntoharjoitteita.

Sulla olisi nyt juuri se aika kun liikuntaa kannattaa harjoittaa säännöllisesti, että vanhempana olisi vähemmän vaivoja (niitä tulee ihan niille hyväkroppaisillekin jos lihakset eivät ole kunnossa). Mielellään useammin kuin pari kertaa viikossa. Itselleni fyssa sanoi että vähintään neljä kertaa viikossa, mielellään joka päivä vähän.

Vierailija
18/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu liikunnasta, jalkojen ja perseen treenaaminen saattaa pahentaa ongelmaa, kävely tai tanssi voi helpottaa.

Vierailija
19/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 13:31"]

jos selässä on jokin vika? nikama siirtynyt,fasettilukko,välilihan pullistuma ym. ei liikunnasta kauheasti ole välttämättä apua ennenkuin joku laittaa nikamat järjestykseen ym.

[/quote]

Anteeksi tuhannesti ot mutta tämä oli ihana :)

Vierailija
20/35 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle liikunta, kävely, siivous tms kevyt liikkuminen päivittäin on pakko, koska muuten mulla on selkä todella kipeä. Normistikkin vaivailee jos oon liikaa paikallani, ja viime keväänä olin yli kuukauden saikulla koska selässä oli 2 noidan nuolta jotka kirjaimellisesti vei jalat alta. , liian lepäämisen vuoksi ilmeisesti (edellisellä viikolla oli loma ja löhöilin) nyt ole sitten liikkunut päivittäin, uinut, kävellyt, siivonnut, pyöräillyt, jumpannut, salilla käynyt, ja body balancessa, aikaisemmin kävin vain selkä- niska- hartia jumpassa autolla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä